Olle Sälgmark

Tulivuorenpurkaus Islannissa - Lentoliikenne takkuaa Euroopassa - Uutisketju

343 viestiä aiheessa

Malagan kone, jonka piti saapua 01.10 on Finavian sivujen mukaan kääntynyt.

 

Kuin myös AY958:

Finnairin Istanbulin lento ohjataan Baltiaan

julkaistu tänään klo 23:12

Suomen ilmatila sulkeutuu lentoliikenteeltä puoliltaöin. Osa Suomeen puolenyön jälkeen tulossa olevista koneista laskeutuu varakentille tai ne jäävät lähtöasemilleen. Finaviasta kerrotaan, että Baltian kentät toimivat vielä normaalisti.

 

Finnairin lennoista matkalla on vielä Istanbulista Helsinkiin saapuva lento, joka ohjataan Finnairin mukaan varakentälle joko Tallinnaan tai Vilnaan. Lennon oli määrä laskeutua helsinkiin kello 00.25.

 

YLE Uutiset

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tanskalaisten ennustekuvaa: http://www.grapevine.is/Home/ReadArticle/Eruption-News-Roundup

 

(linkki tuolta keskusteluketjusta poimittu myös tähän)

 

 

Hesari kertoo: Ennuste: Lentokoneet voivat seisoa päiviä

 

"Ilmakehän tuhkatilanne näyttää laitoksen mukaan huonolta koko perjantain osalta. Tilanne ei välttämättä parane myöhään torstaina annetun arvion mukaan edes viikonlopuksi.

 

Viikonlopun tilanne näyttää laitoksen mukaan huonolta varsinkin Etelä-Suomessa. Finavian arvion mukaan lentokielto saattaa jatkua myös perjantai-iltapäivän jälkeen. Tilannetta kuitenkin seurataan jatkuvasti, ja arvio voi muuttua."

 

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Ennuste+Lentokoneet+voivat+seisoa+p%C3%A4ivi%C3%A4/1135256103530

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuin myös AY958:

Minusta Air Finlandin OF476 ei edes lähtenyt täältä ja matkustajat poistuivat 2 tunnin odotuksen jälkeen terminaaliin odottamaan uusia tietoja.

Finnairin 2163 ei ottanut edes matkustajia transithalliin vaan virkailijan annettua uudet ohjeet ja yhteystiedot, matkustajat lähtivät takaisin kuka minnekin. Minä toin vanhukset kotiin. Siis omaan kotiini Fuengirolaan.

Ihmiset olivat rauhallisia paria "golffaria" lukuunottamatta. Heiltä oli järki jäänyt johonkin baaritiskille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minusta Air Finlandin OF476 ei edes lähtenyt täältä ja matkustajat poistuivat 2 tunnin odotuksen jälkeen terminaaliin odottamaan uusia tietoja.

 

Air Finland on itse sitä mieltä että kone ja matkustajat ovat Tallinnassa:

 

16.4.2010 klo 06:50

 

Helsinki-Vantaan lentokenttä on suljettu yöllä. Ilmassa olevan vulkaanisen tuhkan arvioidaan vaikuttavan Air Finlandin lentoihin seuraavasti:

 

Lento OF476 Malaga – Helsinki 15.4.2010

Air Finlandin lento 15.4. Malagasta Helsinkiin ohjattiin Tallinnaan, jonne lento laskeutui viime yönä kello 01:03. Matkustajille järjestetään laivakuljetus Tallinnasta Helsinkiin perjantaipäivän aikana. 

 

http://www.airfinland.fi/oy_air_finland_ltd/uutiset_ja_tiedotteet/

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Ennuste+Lentokoneet+voivat+seisoa+p%C3%A4ivi%C3%A4/1135256103530

Päivitetty: 16.4.2010 7:18

 

Finavia kertoi perjantaiaamuna, että lentorajoituksia jatketaan ainakin lauantaihin kello 15 asti.

Ja Finavia: Tilannetta seurataan jatkuvasti. Tällä hetkellä lentoliikennerajoituksia jatketaan lauantaihin 17.4.2010 klo 15.00 asti.

http://www.finavia.fi/etusivu_light/fcaatiedote_light?id=2534577

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmavoimien Esikunta tiedottaa: Ilmavoimat antaa virka-apua siviiliviranomaisille

 

Vapaa julkaistavaksi 15.4.2010 18:49

 

 

Ilmavoimat antaa virka-apua siviiliviranomaisille

 

Ilmavoimien Hawk-näyttöönottokone avustaa siviiliviranomaisia Suomen ilmatilan käyttörajoitusten määrittelyssä. Kone mittaa ilman partikkelipitoisuuksia siviiliviranomaisen pyynnöstä.

 

Tulosten perusteella määritellään, milloin koko Suomen ilmatila mukaan lukien Helsinki-Vantaan lentoasema suljetaan. Ensimmäinen näytteenottolento suoritettiin torstaina kello 17 jälkeen. Toinen lento toteutetaan torstaina noin kello 22. aikoihin. Päätöksen ilmatilan ja lentokenttien sulkemisesta tekee siviiliviranomainen.

 

- Taustalla on liikenteen turvallisuusvirasto Trafin tekemä virka-apupyyntö Finavialle, joka puolestaan kääntyi asiassa Ilmavoimien puoleen, Ilmavoimien esikuntapäällikkö prikaatikenraali Lauri Puranen kertoi.

 

Islannissa purkautuvan tulivuoren ilmakehään sinkoama tuhka on vaikeuttanut lentoliikennettä laajalti Euroopassa. Raskaita hiukkasia sisältävä tuhkapöly saapui aamun aikana Pohjois-Suomen ilmatilaan, josta pöly on levinnyt hiljalleen kohti etelää.

 

- Aamulla viisi Lapin Lennoston Hornetia lensi kaartotaisteluharjoitusta Pohjois-Suomessa. Koneiden tultua laskuun kolmen hävittäjän moottorien imuaukoista löytyi perunajauhomaista pölyä. Myöhemmin päivällä tuhkapölyä löytyi myös Ilmasotakoulun Vinka-alkeiskoulukoneista, jotka palasivat koulutuslennolta Jyväskylän pohjoispuolelta, Puranen kertoo.

 

Havaintojen perusteella Ilmavoimat päätti keskeyttää kaikki koulutus- ja harjoituslennot toistaiseksi. Operatiiviset tehtävät hoidetaan normaalisti.

 

- Virka-apu muille viranomaisille sekä alueelliseen koskemattomuuteen liittyvät tehtävät hoidetaan normaalisti tuhkapölystä riippumatta, Puranen kertoi.

 

Kiinteitä hiukkasia sisältävä tuhka on haitallista lentokoneille monella tapaa. Tuhkan vaikutukset riippuvat sen fyysisestä ja kemiallisesta koostumuksesta sekä määrästä ilmakehässä. Koneen rakenteiden tai verhouksen vaurioituminen riippuu hiukkasten koosta ja määrästä. Erityisesti suurilla nopeuksilla epäpuhtauspitoisuudet aiheuttavat siiven ja vakainten etureunojen nopeaa kulumista.

 

Merkittävä ongelma liittyy myös näkyvyyteen. Koneiden tuulilasit ja ohjaamon kuomurakenteiden optiset ominaisuudet (kirkkaus) saattavat heiketä pinnan hioutuessa.

 

Suihkumoottoreille tuhkasta on monenlaista haittaa. Ahdinsiipien ja staattisten osien kuluminen voi lisääntyä ja ilmankierto saattaa häiriintyä, minkä seurauksena moottorin lämpötilannousu voi aiheuttaa turbiinivaurion.

 

Myös esimerkiksi hengitysilman tuottoon tarkoitetut järjestelmät (esim. F-18 Hornetin OBOGS) ovat herkkiä ilman epäpuhtauksille. Hapen saanti voi lennolla vaarantua ja järjestelmä voi vaurioitua korjauskelvottomaksi.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uusin brittiläinen tuhkaennuste (klo 9 tänä aamuna Suomen aikaa):

http://metoffice.com/aviation/vaac/data/VAG_1271398735.png

 

Tuon mukaan pilvi alkaisi siirtyä Suomen päältä iltapäivästä alkaen ja aamuyöllä pilven reuna lähestyisi jo Vantaata.

 

Lisäksi ennusteessa todetaan, että "No significant ash risk above FL350". Eikö pilvestä ole siis mahdollista lentää yli?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koko maata koskeva notam:

 

+   LENNONJOHTOPALVELUA EI ANNETA IFR-LIIKENTEELLE MAHDOLLISEN

   VULKAANISEN TUHKAN TAKIA. VFR-LENNOT SALLITAAN AINOASTAAN

   MÄNTÄMOOTTORIKONEILLA. RAJOITUKSET EIVÄT KOSKE ILMAVOIMIEN JA

   VIRANOMAISTEN SUORITTAMIA LENTOJA.

   16APR10 0730 - 17APR10 1200 EST (EFHK/1/K1828/10)

 

Ja tätä myöden Finavian listojen mukaan jokainen tämän päivän puolella lähtevä lento on merkitty perutuksi (pl. muutama lomalento joiden lähtöaikaa vielä hilataan eteenpäin jostain syystä).

 

SWC-kartasta näkee hyvin miten Atlantilta puhaltaa suihkuvirtaus juuri Islannin päältä ja se sopivasti sitten ripottelee tuhkat Eurooppaan: https://www.aro.lfv.se/fpc/Tor/SWC_0600.gif

 

Saksassa tosiaan München on vielä auki isoista kentistä, muuten alkaa olla aika lailla suljettua. Englannin pohjoisosa alkaa aueta hiljakseen, Lontoon alue säilyy suljettuna, kertoo hs.fi: http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/J%C3%A4rjest%C3%B6+Lentoliikenteess%C3%A4+h%C3%A4iri%C3%B6it%C3%A4+ainakin+lauantaihin/1135256142704

 

 

Norjan notam kertoo näin:

+   DUE TO VOLCANIC ASH CLOUD TEMPORARY RESTRICTED AREA IS

    ESTABLISHED WITHIN NORWAY ENOR FIR.

    ALL AIR TRAFFIC PROHIBITED WITHIN RESTRICTED AREA EXC

    POLICE/AMBULANCE/MIL/SAR THIS MUST BE COORDINATED WITH ATCC.

    15APR10 1551 - 16APR10 0600EST (EN/1/A1083/10)

 

Mutta ilmeisesti pohjoisessa alkaa hälvetä jo siellä..

 

 

 

Maailmalta sen verran vielä, että:

 

* Puola on nyt kokonaan kiinni, pl. Krakova

* Tallinna tosiaan meni kiinni aamupäivästä kuten jo mainittu, Riika & Vilna aiemmin

* Tsekki sulkeutunee tänään jossain vaiheessa

* CPH kiinni ainakin tämän päivän vielä

 

 

Tässä vielä tämän hetken ilmatilakuvaa.. Vain noin 150 lentoa ilmassa Euroopassa!

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

NettiKaleva uutisoi

 

 

"Pelastushelikopteri Sepe pysyy maan pinnalla.

 

Vulkaaninen tuhka estää lentokoneiden ohella myös lääkäri- ja pelastushelikopteri Sepen ilmaan pääsyn. Tuhkan uhka on huomattavasti lentokoneita matalammalla lentävälle helikopterillekin todellinen.

 

"Jos helikopterin turbiinimoottoriin pääsee tarpeeksi vulkaanista tuhkaa, moottori voi sammua. Silloin vaara on suuri", Sepen tuki ry:n toiminnanjohtaja Petri Häli kertoo. Sepe on ollut lentokiellossa torstai-iltapäivästä lähtien. Hälin mukaan tilanne on petollinen nimenomaan siksi, että vulkaanista tuhkaa on vaikea havaita.

 

"Sellainen tieto meillä on, että Ruotsissa helikopteri ajautui tuhkapilveen torstaina, mutta tilanteesta selvittiin säikähdyksellä", Häli sanoo. Tilanne on tarkassa seurannassa.

 

Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin ensihoidon vastuulääkäri Tuukka Toivion mukaan ensihoidon järjestämiselle tilanne ei ole kovin poikkeuksellinen.

 

"Aina silloin tällöin Sepe ei sääolosuhteiden vuoksi pääse ilmaan. Silloin tarvittava apu lähetetään paikalle autolla", Toivio täsmentää. Sääolosuhteiden vaatimukset lennon sallimiselle ovat hyvin tarkat. Turvallisuus on tärkeintä, Toivio sanoo."

 

Onko tämä hätävarjelun liioittelua? Käsittääkseni tuhka on kilometrien korkeudessa?

 

Onko tietoa muiden pelastuskopterien tilanteesta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Air Finland on hoitanut ilmeisen hyvin eiliset 476 -malagalaiset Vantaalle:

 

Air Finlandin lento 15.4. Malagasta Helsinkiin ohjattiin Tallinnaan, jonne lento laskeutui viime yönä kello 01:03. Laivakuljetus Helsinkiin lähti Tallinkilla kello 11:00. Air Finlandin matkavahvistusta näyttämällä matkustaja sai laivalipun Tallinkin lähtöselvityksestä. Helsingin satamasta on tämän laivamatkan jälkeen Air Finlandin bussikuljetus Helsinki-Vantaan lentokentälle.

http://www.airfinland.fi/oy_air_finland_ltd/uutiset_ja_tiedotteet/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmavoimien Esikunta tiedottaa: Tuhkahiukkasista konkreettista vaaraa lentoturvallisuudelle Suomen ilmatilassa

 

Vapaa julkaistavaksi 16.4.2010 13:03

 

 

Tuhkahiukkasista konkreettista vaaraa lentoturvallisuudelle Suomen ilmatilassa

 

Ilmavoimat on tutkinut torstain ja perjantain aikana Lapin Lennoston F-18 Hornet hävittäjiä, jotka lensivät torstaiaamuna harjoituslentoja Pohjois-Suomen ilmatilassa. Vielä tuolloin ilmatila oli yleisessä käytössä.

 

Koneiden tultua laskuun koneet tarkastettiin ja moottoreiden imuaukoissa havaittiin perunajauhomaista vulkaanista tuhkapölyä. Yhden Hornetin toinen moottori on tähystetty fiberoskooppikameralla. Kuvien perusteella havaittiin, että jo lyhytkestoinen lentäminen tuhkapölyssä saattaa aiheuttaa merkittäviä vauriota lentokoneen moottorille.

 

Kuvat osoittavat moottorin sisään kertyneen tuhkan sulaneen polttokammion lämmössä, noin 1000 asteen kuumuudessa. Sulavan tuhkan aiheuttama jäähdytysilmakanavia tukkiva vaikutus johtaa moottorin osien ylikuumenemiseen ja materiaalin heikkenemiseen. Materiaalin heikkeneminen aiheuttaa riskin moottorin pyörivien osien säröytymiseen ja pahimmassa tapauksessa osien irtoamiseen ja moottorin tuhoutumiseen.

 

Tuhka-altistuksen saaneet Hornetit tarkastetaan perusteellisesti. Ainakin osa moottoreista joudutaan irrottamaan ja toimittamaan jatkotutkimuksiin Patrian moottorihuoltoon. Moottorit, joissa havaitaan merkkejä tuhkapölyn vaikutuksesta puretaan vaurioiden laajuuden määrittämiseksi. Samalla selvitetään esimerkiksi onko tuhka tukkinut jäähdytysilmakanavia.

 

*Operatiiviset lennot

hoidetaan edelleen normaalisti*

 

Tuhkapilvestä huolimatta Ilmavoimat pitää Suomen ilmatilan sulkemisen ajan valmiudessa Hawk -suihkuharjoitushävittäjää, joka on varustettu näytteenottosäiliöllä. Kone lähtee lennolle, mikäli siviiliviranomaiset näkevät virka-avun tarpeelliseksi.

 

Koneen keräämän tiedon perusteella voidaan päätellä, kuinka paljon tuhkapölyä on ilmassa. Tulokset toimitetaan siviiliviranomaiselle, joka tekee eri lähteistä koottavan tiedon perusteella päätöksen Suomen ilmatilan käytöstä.

 

Näytteenottokone lentää eri korkeuksilla ja kerää säiliön suodattimeen hiukkasnäytteitä. Koneen tultua laskuun näytesäiliöt toimitetaan tutkittavaksi Puolustusvoimien Teknilliseen Tutkimuslaitokseen Lakialaan. Tulos valmistuu noin kahdessa tunnissa, jonka jälkeen se toimitetaan Finavialle. Tarvittaessa lentäjät raportoivat silmin nähtävistä havainnoista reaaliajassa. Näytteenottokonetta operoi Kauhavan Lentosotakoulun henkilöstö.

 

Tuhkapölystä huolimatta ilmavoimat lentää normaalisti operatiiviset lennot, kuten alueellisen koskemattomuuden turvaamiseen liittyvät tehtävät.

 

http://www.puolustusvoimat.fi/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Norjassa Trondheim-Stokmarknes väli auki.

Trondheim kiinni ja Tromsø auki. Tosin ei täältä Tromssasta kauas pääse kun muu maa on melkein  kiinni.  Ambulanssiheko alkoi lentämään mutta meidän ambulanssikone odottaa vielä. Kuluu tuo aika täällä konttorillakin hyvin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Päivitetty 16.4. klo 15.20 Ennusteiden mukaan vulkaaninen tuhkaesiintymä tulee pysyttelemään Suomen yllä useita päiviä. Ilmatieteenlaitoksen ennustekartta on tehty keskiviikkoon 21.4.2010 asti. Finavia jatkaa lentoliikennerajoitusta näiden tietojen perusteella sunnuntaihin 18.4.2010 klo 15.00 asti.

 

Mutta tämähän oli arvattavissa..

 

Lähteenä: http://www.finavia.fi/medialle/tiedotearkisto/finavia_tiedotteet/finavia_tiedote?id=2534577

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään