Olle Sälgmark

Tulivuorenpurkaus Islannissa - Lentoliikenne takkuaa Euroopassa - Uutisketju

343 viestiä aiheessa

KLM operoi 10 koelentoa tänään, samalla kun ovat sulkeneet Schipolin koko päiväksi varmasti.

 

KLM Operates Ten Test Flights

 

KLM will operate nine further test flights on Sunday, 18 April. This decision follows a successful test flight in Dutch airspace on Saturday evening. KLM will therefore operate a total of 10 test flights. The technical inspection conducted after yesterday’s flight revealed that no problems had been encountered and that the quality of the atmosphere is in order. Based on this information, the Dutch air transport authorities, Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW), granted permission to operate further test flights on Sunday, 18 April. KLM hopes to resume operations as swiftly as possible, so that passengers can be brought to their destination. Naturally, safety remains the chief priority.

 

The first flight departed from Düsseldorf, Germany, at around 06.30 hrs on Sunday morning. The aircraft had no passengers on board, but was staffed by a 20-strong crew. The crew on board will fly the seven aircraft stranded in Düsseldorf back to Schiphol one by one. These flights will be operated during the course of Sunday.

 

“These are test flights,” stressed KLM President & CEO Peter Hartman. “This does not mean that normal air traffic has been resumed. This matter will be decided on by the Dutch air transport authorities IVW, in consultation with the European authorities.”

 

If all of the flights are operated without a hitch, KLM hopes to receive permission to resume part of its operations as quickly as possible to bring passengers to their destination. KLM will join hands with Lufthansa, which operated 10 test flights in Germany yesterday.

 

KLM expects to issue further updates later today.

 

Passengers are advised not to travel to Schiphol, but to closely monitor airline websites for the latest information about their flight.

 

http://www.klm.com/travel/nl_en/prepare_for_travel/up_to_date/flight_update/index.htm?WT.mc_id=KLM201002007200

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finavia Oyj

Lehdistötiedote

18.4.2010 klo 13.45

 

Lentoliikennerajoitukset jatkuvat edelleen Suomessa

 

Vulkaaninen tuhkaesiintymä pysyttelee Suomen yllä, jonka vuoksi lentoliikennerajoitukset jatkuvat maanantaihin 19.4.2010 klo 18 saakka. Finavian lentoasemille ei ole saapuvia eikä lähteviä lentoja. Mikään ei viittaa siihen, että ilmatilarajoituksia pystytään purkamaan vielä.

 

Tämän hetkisten ennustekarttojen mukaan tuhkaesiintymä tulee pysyttelemään Suomen yllä maanantain jälkeenkin. Ennustekartta on tehty perjantaihin 23.4.2010 klo 02.00 saakka.

 

Tilanteesta ja mahdollisista jatkorajoituksista tiedotetaan seuraavan kerran maanantaina 19.4.2010

klo 14.00.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Finnair tutkituttaa Pekingin-koneensa moottorit

 

julkaistu tänään klo 13:36, päivitetty tänään klo 15:08

Finnair on lähettänyt yhden koneensa moottoreista kerätyt näytteet jatkotutkimuksiin. Yhtiön lento Pekingistä Helsinkiin lensi noin minuutin verran tuhkapilven läpi.

 

Finnair on kerännyt näytteet koneen moottoreista ja ne on lähetetty jatkotutkimuksiin. Tutkimuksissa selvitetään, ovatko hiukkaset koneen moottoreissa peräisin tuhkapilvestä vai onko kyse esimerkiksi Pekingin ilmansaasteista. Finnair ei ole vielä saanut varmistusta näytteistä.

 

Yhtiö ei ole aloittanut koelentoja, joita esimerkiksi EU on pyytänyt. Finnairin mukaan kaupalliset koneet eivät sisällä laitteita, joilla mitata tuhkapilven vaikutuksia riittävän yksityiskohtaisesti.

 

Esimerkiksi saksalainen Lufthansa ja hollantilainen KLM ovat tehneet koelentoja tuhkapilvessä. Yhtiöiden mukaan koelennot ovat sujuneet onnistuneesti, eivätkä koneet ole vaurioituneet. Suomessa Hornet-hävittäjien moottoreissa havaittiin vakavia vaurioita tuhkapilven läpi lentämisen jälkeen.

 

YLE Uutiset

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näyttäisi, että purkaus olisi nyt (ainakin väliaikaisesti) päättynyt. Live-Feed osoitteesta http://www.vodafone.is/eldgos/en on disabloitu

Islannin ulkopuolelle, mutta picasaweb -samplet (jos osasin niitä oikein tulkita) näyttäisivät sangen hiljaisilta.

 

Pilvistähän tuolla on mutta luulisi purkauksen silti enemmän näkyvän. Peukut pystyyn..

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomen Kuvalehti:

 

"Lentoja tehtiin tyhjillä koneilla eri korkeuksissa. Kukaan ei raportoinut ongelmista. ”Tuhkahiukkasten määrä ilmakehässä on hyvin todennäköisesti niin pieni, ettei siitä ole mitään vaaraa lentoliikenteelle”, Hollannin lentäjäliiton puheenjohtaja Evert van Zwol sanoi Reutersin mukaan.

 

Jos näin on, ilmailun historian suurimpiin kuuluva sekasorto ja satojen miljoonien eurojen vahingot on saatu aikaan hyvin heppoisin perustein. Tätä epäilivät hyvin kovasanaisissa lausunnoissaan ainakin molempien saksalaisyhtiöiden edustajat.

 

”Ilmatila on suljettu pelkästään vulkaanisen tuhkan seurantakeskuksessa Lontoossa tehtyjen tietokonesimulaatioiden perusteella. Olemme hämmästyneitä, ettei testilentojen tuloksille ole pantu mitään painoa”, Air Berlinin toimitusjohtaja Joachim Hunold sanoi lausunnossaan.

 

Lufthansan edustaja puolestaan piti ”skandaalimaisena”, että näin dramaattisista rajoituksista on päätetty vain yhden lähteen perusteella. Saksalaisyhtiö kärsii lentokielloista vähintään 25 miljoonan euron tappiot joka päivä."

 

EDIT:  YLE: "Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi kaipaa lisätietoja lentoyhtiöiden tekemistä koelennoista ennen kuin voi arvioida, voisiko lentäminen tulla kyseeseen tuhkapilvestä huolimatta. Trafin kanta riippuu muun muassa siitä, millaisen painoarvon Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASA antaa koelennoille."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Iltasanomat kertoo:

 

Saksa avasi lentokenttiä - ja sulki ne pian uudestaan

18.04.2010 17:39, päivitetty 18.04. 21:10

 

Saksan ilmailuviranomaiset hellittivät sunnuntaina iltapäivällä lentokieltoa.

 

Frankfurtin, Hampurin, Hannoverin, Erfurtin ja Leipzigin kentät sekä Berliinin Tegel ja Schönefeld avattiin tietyin rajoituksin muutamiksi tunneiksi. Frankfurtista sai lentää pohjoiseen päin ja muilta kentiltä itään.

 

Avaaminen tuli mahdolliseksi, koska viranomaisten mukaan näillä alueilla ei ole tällä hetkellä tuhkaa ilmassa.

 

Kauan ei avoimista porteista kuitenkaan saatu nauttia.

 

Saksan kentät sulkivat uudestaan iltakahdeksalta sunnuntaina. Vain Berliinin Tegel ja Schönefeld ovat auki - ja nekin vain kello 22 asti.

 

Tegeliltä nousi illan aikana vain yksi kone, sekin tyhjänä.

 

 

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/ulkomaat/uutinen.asp?id=2099702

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä tuosta liikenneilmailulle paljon iloa ole ellei aio aloittaa reittilentotoimintaa Grönlannin ja pohjoisnavan suuntaan  ;D

 

No,

 

kartan mukaan FL200-350 tuhkaa on vain Venäjällä. Suomen päällä ei ole, Euroopassa vain keskellä. Enemmän siis alempana, mutta ilmatieteen laitoksen mukaan sitä tuhkaa ei ole alhaalla vaan 5km+ eli FL120+.

 

Jos nuo tämän päivän hahtuvat ylhäällä olivat tuhkaa, ovat nuo lautat aika selkeästi näkyviä ja aika hajanaisia. Kyllä sieltä liikennekoneen ohjaamostakin näkyy ulos joten kyllä ne pahimmat tuhkat voisi kiertää.

 

No, katsotaan, Saksa lentää jo. Josko edes viikolla pääsisi rutkuttimilla matkaan ettei tarttis lentää lauantaina purtsilla Tampereelle.

 

t. Timo

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EU valmistelee poliittisen(?) päätöksen:

EU Transport Commissioner Siim Kallas told reporters in Brussels that "it is clear that this is not sustainable. We cannot just wait until this ash cloud dissipates."

(...)

“But there is currently no consensus as to what consists an acceptable level of ash in the atmosphere,” said Daniel Hoeltgen, a spokesman for the European Aviation Safety Agency. “This is what we are concerned about and this is what we want to bring about so that we can start operating aircraft again in Europe.”

(...)

Regulators need to take into account that airlines from Holland to Austria flew successful test flights on Sunday despite official warnings about the dangers of the plume, Lopez Garrido said.[/Quote]

http://news.yahoo.com/s/ap/20100418/ap_on_bi_ge/eu_iceland_volcano

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Hawk teki testin! Tampereella Suomen ensimmäinen lento torstain jälkeen

18.04.2010 - 22:09

 

Turvallisuus: Hävittäjän keräämien tietojen perusteella arvioidaan ennusteiden uskottavuutta

 

 

Sunnuntai-iltana kello 20.30 yksinäinen Hawk-hävittäjä nousi Pirkkalasta Etelä-Suomen taivaalle etsimään tuhkaa.

 

Lento oli ensimmäinen Suomessa sitten viime viikon torstaiyön. Silloin Helsinki-Vantaan lentoasema suljettiin Islannin tulivuorenpurkauksen takia.

 

Hävittäjän keräämät näytteet kertovat, voiko Ilmatieteen laitoksen ennusteeseen tuhkapilvien liikkumisesta ja koostumuksesta luottaa.

 

- Ennusteen luotettavuuden testaaminen on tärkeää, koska teemme ennusteiden perusteella päätöksiä. Nyt olemme täysin ennusteiden varassa, koska taivaalla ei ole käyty torstain jälkeen keräämässä näytteitä, Finavian tekninen johtaja Hannu Hervos sanoi Aamulehdelle sunnuntai-iltana.

 

Etelä-Suomen yllä oli ennusteen mukaan sunnuntaina illalla ja yöllä muutaman tunnin ajan alue, jossa tuhkaa ei ollut.

 

- Hävittäjä nousi heti, kun tuli puhdas aukko. Emme lennä likaisen ilman läpi. Tämän pitää olla koneelle ja lentäjille turvallista, Ilmavoimien tiedotuspäällikkö Joni Malkamäki kertoi sunnuntai-iltana.

 

Sunnuntain lennon tuloksista kerrotaan maanantaina.

http://www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa/hawk-teki-testin-tampereella-suomen-ensimmainen-lento-torstain-jalkeen/176489

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä tuosta liikenneilmailulle paljon iloa ole ellei aio aloittaa reittilentotoimintaa Grönlannin ja pohjoisnavan suuntaan  ;D

 

Noin periaattessahan ainakin Finnairin Japanin vuorot voisivat hyödyntää pohjoisen reittiä. Tankkausvälilasku Anchoragessa ja sieltä lento pohjoisnavan yli vaikkapa Ouluun tai Tampereelle onnistuisi noiden Met Officen karttojen perusteella. Matkaan tulisi tosin 90 asteen mutka eli polttoainekulut tietenkin nousisivat merkittävästi.

SAS aikoo lentää tulevana yönä vuoroja Pohjois-Amerikasta, kaiketi Grönlannin ylitse. Määränpää toisin vaihtuu Kööpenhaminasta Osloon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tassapa olisi SAS:n tiedote asiasta:

 

Update regarding SAS' USA flights 18-19 April

 

SAS Scandinavian Airlines would like to inform its customers that all its US to

Scandinavia flights today, April 18, will depart as scheduled. All five

scheduled flights will arrive in Scandinavia tomorrow morning. Only customers

with original bookings or who have been informed that they are waitlisted for

these flights should go to the airport.

 

Following flights will be diverted to Oslo:

SK910, New York-Copenhagen will be diverted to Oslo

SK926, Washington DC-Copenhagen will be diverted to Oslo

 

Following flights will arrive in Stockholm, if the airspace has been opened up:

SK904, New York-Stockholm

SK946, Chicago-Stockholm

If Stockholm airspace has not been opened up, these flights will also be

diverted to Oslo.

 

The following flight will be diverted to Gothenburg or Oslo, pending airspace

regulations:

SK944, Chicago-Copenhagen

(This flight departs 22.05 CDT/05.00 CET; by this time a decision of which

airport it will be diverted to has been made)

 

Customers from the US will be transferred to the following destinations within

Scandinavia: Copenhagen, Gothenburg, Oslo and Stockholm, but not beyond.

 

For customers booked on flights from Copenhagen to the US 15-19APR:

Passengers booked on SK909 to New York and SK925 to Washington DC must travel to

Oslo from Copenhagen Airport at 01.00, local time April 19. These buses are only

for customers with bookings on flights to New York and Washington DC between

April 15 and 19. Please call +453232 3959 to book a seat, and be at the airport

at 23.00 the latest.

Passengers booked on SK943 to Chicago will receive updated information when

available.

 

For customers booked on flights from Stockholm to the US 19APR:

Passengers booked on SK903 and SK945 from Stockholm must meet at

Stockholm-Arlanda airport at 07.00, local time. If these flights from US have

arrived in Stockholm, they will depart to the US on schedule. If these flights

from US have been diverted to Oslo, all customers will be transported to Oslo

with bus.

 

Only customers with original bookings or who have been informed that they are

waitlisted for these flights should go to the airport.

 

None of the flights mentioned above are open for sale.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kelmin päivitys klo 22:00CET:

 

KLM Operates Commercial Flights on Sunday

 

KLM Royal Dutch Airlines operated two commercial flights to the Far East on Sunday evening. There were no passengers on board these flights, which both carried cargo and the regular crew complement. The flights bound for Sharjah and Bangkok/Taipei were respectively operated by a Boeing 747 full freighter and a Boeing 747 combi. The Dutch aviation authorities granted KLM permission to operate these flights. Earlier on Sunday, KLM successfully operated nine test flights. None of these flights encountered any problems. According to KLM President & CEO Peter Hartman it is completely safe to operate flights during hours of daylight.

 

Larsen sanoo: Vinski ilmaan vaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Tampereen+ja+Turun+kent%C3%A4t+avataan+maanantaiksi+Helsinki-Vantaa+kiinni/1135256206053

 

"Vulkaanisessa tuhkaesiintymässä on maanantaina klo 12-18 välisenä aikana aukko, mikä mahdollistaa ilmatilan rajoitusten helpottamisen ja Tampere-Pirkkalan sekä Turun lentoasemapalveluiden avaamisen päivän ajaksi. "

 

"Liikenteen turvallisuusvirasto TraFin uuden päätöksen mukaan myös alle 3 000 jalan eli 900 metrin korkeudessa tapahtuva näkölentosääntöjen mukaisesti tapahtuva ilmailu tulee toistaiseksi mahdolliseksi koko Suomen alueella. "

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään