Olle Sälgmark

Tulivuorenpurkaus Islannissa - Lentoliikenne takkuaa Euroopassa - Uutisketju

343 viestiä aiheessa

Finavian tiedote:

 

19.5.2010

Lentorajoitukset Suomessa epätodennäköisiä

 

Lentoliikenne toimii Suomessa normaaliin tapaan, eikä Finavia pidä lentorajoituksia todennäköisinä, ellei tulivuoren aktiivisuudessa tapahdu muutoksia. Eurocontrol-järjestön julkaisemien tuhkan pitoisuusmallien mukaan Suomeen ei ennusteta lentokieltoalueita. Finavia seuraa tuhkapilven liikkumisen ennusteita vuorokauden ympäri ja tiedottaa mahdollisista muutoksista internet-sivuillaan.

 

Lentomatkustajia pyydetään seuraamaan lentoyhtiön, matkatoimiston tai matkanjärjestäjien ohjeita ja neuvoja.

 

Suomessa noudatetaan yhteiseurooppalaista menettelyä kieltoalueiden määrittämisessä, missä kriteerinä on ilmassa olevan tuhkan pitoisuus. Ennusteet pohjautuvat Lontoon VAAC-tuhkan leviämismalliin, minkä perusteella Eurocontrol-järjestö julkaisee Euroopassa lentämiselle kiellettyjen alueiden kartat käyttäen hyödyksi moottorivalmistajien antamien tuhkapitoisuuden raja-arvoja.

 

Menettely perustuu Liikenteen turvallisuusviraston Trafin päätökseen, mistä lisätietoja osoitteessa www.trafi.fi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Norjan ilmailuhallinto Avinor sulkee perjantaina osan Pohjois-Norjan ilmatilasta tuhkapilven vuoksi. Islannin tulivuorenpurkauksen nostattama tuhkapilvi saapuu Skandinavian ylle jälleen perjantaina.

 

- Kello 14 (klo 15 Suomen aikaa) lähtien näiden alueiden ilmatila on suljettu tavalliselta ilmaliikenteeltä, Avinor tiedottaa.

 

Rajoitukset koskevat lähinnä Norjan arktisia alueita. Näille lentävät pääasiassa Skandinavian lentoyhtiö SAS sekä norjalainen Norwegian Air Shuttle.

 

iltalehti

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Trafin tiedote:

 

 

Trafin päätös ilmailun rajoittamisesta vulkaanisen tuhkan vuoksi jatkuu

 

Liikenteen tuvallisuusvirasto Trafi on jatkanut 21.5. annetulla päätöksellä aikaisempaa päätöstään ilmailun rajoittamisesta Suomen lennontiedotusalueella ilmatilassa olevan vulkaanisen tuhkan vuoksi.

 

Ilmailun rajoitukset perustuvat Lontoossa toimivan VAACin (Volcanic Ash Advisory Centre) laatimiin kolmiportaisiin ennustekarttoihin. VAAC on muuttamassa karttojaan siten, että osa 1. alueesta (lentäminen kokonaan kiellettyä), merkitään harmaalla.

 

EASA (European Aviation Safety Agency) on valmistelemassa turvallisuustiedotetta, jossa ilmailuviranomaiselle annetaan ohjeita, joiden perusteella ilmailu harmaalla alueella voidaan sallia.

 

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi seuraa tilannetta ja antaa uuden päätöksen, jos sille on olemassa tarvittavat edellytykset.

 

Lisätiedot

 

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin päätös 21.5.2010

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisikohan tosiaan nyt (ainakin toistaiseksi) loppunut? ClicK  :thmbup:

 

Hetken hengähtää ja miettii vieläkö puhaltaa ?  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Virallisesti purkaus katsotaan loppuneeksi, kun tulivuoren toimintaan liittyvää seismistä toimintaa ei ole ollut kolmeen kuukauteen. Joten virallisesti purkaus ei ole vielä ohi.

 

Assessment 24 May 2010 15:00

 

There is still a considerable amount of steam coming from the crater, but no ash can be seen in it. According to a web camera, the steam plume reaches 2 km/6600ft (a.s.l.). Due to light northerly wind, it is heading south.

 

Conditions at the eruption site are similar to yesterday, estimated through a webcamera. Earthquake activity has decreased since yesterday; only one earthquake has been recorded since midnight. The eruption seems to be dormant.

 

However, tremor is still higher than before the onset of the eruption, especially in the frequency band 1-2 Hz. Details in a status report issued collectively by the Icelandic Meteorological Office and the Institute of Earth Sciences at 14:00.

 

http://en.vedur.is/earthquakes-and-volcanism/articles/nr/1884

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eurooppa lievemmällä linjalla lentorajoituksista kuin USA

 

http://online.wsj.com/article/SB10001424052748704256604575295430533564348.html?mod=dist_smartbrief

 

NEW ORLEANS—U.S. and European aviation regulators clashed Tuesday over the hazards of airliners flying through low-level concentrations of ash, with Federal Aviation Administration officials reiterating that such plumes should be avoided under nearly all circumstances.

 

Speaking at a safety conference here less than two months after the eruption of an Icelandic volcano temporarily shut down much of Europe's airspace and cost the region's airlines an estimated $1.7 billion in lost revenue, senior regulators from the two sides of the Atlantic laid out dramatically different approaches to the problem.

 

Without directly attacking European decisions to permit flights once ash levels had dropped below a certain limit, FAA policy makers stressed that U.S. safety rules consider even trace volcanic ash potentially as dangerous as violent thunderstorms—and therefore to be avoided if at all possible.

 

David Grizzle, the FAA's general counsel and acting deputy administrator, gave an opening speech highlighting the FAA's policy of staying out of day-today decisions about authorizing flights. "We did not want to convey the impression that somehow we knew how to do things better than" European regulators, Mr. Grizzle said.

 

But the FAA, he told the conference, remains convinced the correct option is to tell pilots to avoid ash, provide them with the best possible forecasts and then let individual airlines "make the fly or no-fly decisions." Carriers are "better able to integrate the risks" than government bureaucrats, Mr. Grizzle said, and Europe's efforts amounted to a "different response from what we would have done."

 

John Allen, head of the FAA's flight standards office, later said the agency expects pilots to avoid all volcanic clouds because "right now, we're afraid of what we don't know" about potential damage to engines and other systems. "We have the tools [and] we have the procedures" to avoid flying through adverse weather systems, Mr. Allen said "That's the best way . . . to safely avoid ash."

 

In an interview, Patrick Goudou, head of the European Aviation Safety Agency, said he didn't consider the FAA comments to be attacks on European policies. "I didn't hear any criticism."

 

Still, Mr. Godou is pressing for development of global safety standards for flights in areas that have low levels of volcanic ash. He indicated that long-standing international rules about avoiding ash altogether no longer were viable given the political and economic stresses prompted by April's eruption. "It changes everything in my mind."

 

Initially, European regulators and aviation authorities from various countries imposed strict prohibitions against flying through ash residue. As the financial toll and public outcry grew, however, they relented and approved resumption of flights through areas with low-level concentrations of ash. But sometimes, there was no coordination between countries.

 

In his remarks on Tuesday, Mr. Goudou acknowledged that in the midst of the crisis, European safety officials realized they had "absolutely no data about how engines [were] reacting to ash."

 

According to the EASA chief, "the only possibility in the European system is to have a better model" to predict the movement and concentration of ash particles. "Our priority is to certainly improve what we have done so far."

 

Some pilot union leaders and other safety experts remain concerned about potential hazards stemming from the European policies. For instance, critics say, it can be dangerous to fly over ash clouds because an engine failure could force a jetliner to lose altitude and it might end up cruising through heavy ash concentrations.

 

Some say that improved computer modeling of ash dispersion through the atmosphere largely depends on more-accurate measurements of plumes as they emerge from volcanoes. But scientists are still working on ways to obtain such readings.

 

Since April, both FAA officials and their European counterparts have ordered stepped-up inspections and maintenance of aircraft to identify potential ash damage. Mr. Goudou said the eruption also has triggered new reporting requirements for airlines to inform EASA, specifically about engine problems or premature wear caused by sucking in ash. Since strict avoidance historically was the standard, regulators haven't tested new airline models to see how well they are able withstand ash exposure.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

---------------------------------------------------------

Liikenne- ja viestintäministeriö

Tiedote 21.06.2010

---------------------------------------------------------

 

Liikenneneuvostossa esillä komission tilannekatsaus tuhkapilven jälkitoimenpiteistä

 

EU:n liikenneministerit kokoontuvat 24. kesäkuuta Luxemburgissa. Suomea kokouksessa edustaa suurlähettiläs Marja Rislakki.

 

Komissio esittää neuvostolle tilannekatsauksen tuhkapilven lentoliikenteelle aiheuttamien seuraamusten jälkitoimenpiteistä. Myös Euroopan parlamentin hylkäämä kuljettajien työaikadirektiivi tulee olemaan asialistalla.

 

Liikenneministerien on lisäksi tarkoitus hyväksyä EU:n ja Yhdysvaltojen välinen lentoliikennettä koskeva jatkosopimus. Kokouksessa on esillä myös kaupunkiliikenteen toimintasuunnitelma ja EU2020-strategian liikennepolitiikkaa käsittelevä osuus.

 

Tuhkapilveä koskeva tiedonanto ja lentoliikennesopimus asialistalla

 

Komissio raportoi tulevassa kokouksessa ministereille, miten tuhkapilven jälkitoimenpiteet ovat edenneet. EU:n liikenneministerit kokoontuivat toukokuussa keskustelemaan tuhkapilven aiheuttamista ongelmista. Ministerit pitivät tärkeänä, että turvallisuusriskejä arvioidaan ja niiden hallintaa kehitetään.

 

Toukokuun kokouksessa ministerit pitivät myös tarpeellisena, että yhteisen eurooppalaisen ilmatilan täytäntöönpanoa nopeutetaan sekä liikennejärjestelmän toimintavarmuus taataan. Esille nousi myös, että liikennemuotojen välistä yhteistyötä on kehitettävä. Komission raportissa käsitellään näitä asioita.

 

Suomi kannattaa EU:n ja Yhdysvaltojen välisen ilmailualaa koskevan jatkosopimuksen hyväksymistä. Uuden sopimuksen tarkoituksena on lisätä ilmailualan investointimahdollisuuksia EU:n ja USA:n välillä, vapauttaa edelleen markkinoille pääsyä ja tiivistää sääntely-yhteistyötä kaikilla ilmailupolitiikan aloilla, erityisesti ympäristövaikutusten alalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuhkapilveä koskeva tiedonanto ja lentoliikennesopimus asialistalla

 

Komissio raportoi tulevassa kokouksessa ministereille, miten tuhkapilven jälkitoimenpiteet ovat edenneet. EU:n liikenneministerit kokoontuivat toukokuussa keskustelemaan tuhkapilven aiheuttamista ongelmista. Ministerit pitivät tärkeänä, että turvallisuusriskejä arvioidaan ja niiden hallintaa kehitetään.

 

Tähän liittyen LVM:n tämänpäiväinen tiedote kertoo seuraavaa:

 

Tuhkapilven jälkitoimet edenneet odotetusti

 

Komissio raportoi neuvostolle tuhkapilvikriisin jälkeisistä toimenpiteistä. Komissio kertoi, että riskin arviointiin ja hallintaan liittyviä yhteisiä eurooppalaisia menettelyitä pyritään kehittämään edelleen. Komissio kertoi, ettei sen arvioitavana ole yhtään valtiontukea koskevaa päätöstä kriisin johdosta eikä se ole antamassa suuntaviivoja valtiontukikysymyksistä.

 

Suomi esitti eräiden muiden jäsenvaltioiden tavoin komissiolle toiveen, että se arvioisi tuhkapilvikriisin pitkän tähtäimen vaikutuksia lentoliikenteen päästökauppaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Grímsvötn-tulivuoren epäillään mahdollisesti purkautuvan Islannissa lähipäivinä.

 

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/ulkomaat/uutinen.asp?id=2271763

 

Islannin Grímsvötn-tulivuori saattaa purkautua parin päivän sisään, arvelee Viron geologisen tutkimuskeskuksen johtava seismologi Heidi Soosalu.

 

- Kaikki elementit viittaavat siihen, että purkaus on hyvin mahdollinen, mutta viime kevään kaltaista Eyjafjöll-tulivuoren aiheuttamaa tuhkahärdelliä tuskin on odotettavissa, Soosalu arvioi.

 

Yksi näkyvistä merkeistä on se, että tulivuoren päällä oleva Vatnajökull-jäätikkö on alkanut sulaa toden teolla, kertoo uutistoimisto AP.

 

Soosalun mukaan purkauksen vaikutukset jäänevät paikallisiksi: lentoliikenteeseen voi tulla rajoituksia Islannissa mahdollisen tuhkapilven takia.

 

Pois suljettua ei ole sekään, että tuhkapilvi suuntaa Skandinaviaan ja samalla Suomeen.

 

- Vallitsevat ilmavirtauksethan ovat Atlantilta idän suuntaan.

 

Grímsvötn on maan aktiivisin tulivuori. Se purkautui viimeksi vuonna 2004.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aamulehti: Tulivuori uhkaa purkautua lähipäivinä Islannissa - lentoliikenteeseen taas häiriöitä

 

Grimsvötnin purkautumisen ei kuitenkaan uskota aiheuttavan yhtä suuria häiriöitä lentoliikenteelle kuin Islannin keväinen tuhkapilvi, joka lähes pysäytti lentoliikenteen pohjoisella pallonpuoliskolla puoleksitoista viikoksi.

 

- Lentoliikenteeseen tulee häiriöitä, muttei niin dramaattisia kuin keväällä, koska Grimsvötnin tuhka on karkeampaa eikä siksi lennä niin helposti, tulivuoriasiantuntija Rikke Pedersen sanoo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
20.4.2010 at 00.14, Harri Koskinen kirjoitti:

Finnair Oyj - Lehdistötiedote

Ennennäkemättömän poikkeuksellinen tilanne Finnairille ja lentoliikenteelle

 

Tuhkapilven aiheuttama liikenteen seisahtuminen on Finnairille ennennäkemättömän poikkeuksellinen tilanne. Tärkeimmät prioriteetin Finnairille ovat turvallisuus ja asiakkaat, joista Finnair pitää huolta parhaansa mukaan. Joitain matkustajia saadaan tänään lennolla New Yorkista Suomeen, Suomesta New Yorkiin sekä Helsinkiin jääneitä matkustajia laivalla ja bussilla Berliiniin.

 

"Liikenteemme ei ole koskaan aiemmin ollut lentämättä kolmea päivää. Kyseessä on meille täysin poikkeuksellinen tilanne. 100 000 asiakkaamme matka on peruuntunut ja noin 15 000 matkustajaa ei vielä ole päässyt palaamaan kotiin", Finnairin toimitusjohtaja Mika Vehviläinen kertoo.

 

"Tärkeimmät prioriteettimme ovat turvallisuus ja asiakkaamme. Ilmailuviranomainen on tässä tilanteessa se taho, joka päättää milloin ja minne voi lentää. Me pidämme asiakkaistamme huolta parhaamme mukaan ja autamme heitä muun muassa majoitusjärjestelyissä sekä vaihtoehtoisissa kuljetusjärjestelyissä", Vehviläinen painottaa.

 

Finnairin lento New Yorkista saapuu Helsinki-Vantaalle tänään kello 16 jälkeen. Sama kone lähtee takaisin New Yorkiin vielä tänä iltana. Lennolla New Yorkista Helsinkiin saapuu yhteensä 133 matkustajaa, jotka ehtivät lennolle lyhyellä varoitusajalla. Lennolla New Yorkiin matkustavat ensisijaisesti ne, joilla oli varaus tämänpäiväiselle lennolle sekä lisäksi matkustajia, joiden lento on peruuntunut.

 

Lisäksi Finnair järjestää vaihtoehtoisen kuljetuksen Suomeen jääneille eurooppalaisille matkustajilleen laivalla ja bussilla Helsingistä Tallinnan kautta Berliiniin tänään ja huomenna. Laiva Tallinnaan lähtee Helsingistä molempina päivinä klo 21.30. Matkareitti on Helsingistä Tallinnaan laivalla ja Tallinnasta Berliiniin bussilla.

 

Peruutettujen lentojen matkustajat voivat siirtää matkaansa myöhempään ajankohtaan ottamalla yhteyttä lipun myyneeseen matkatoimistoon tai Finnairiin. Peruuntumisen takia käyttämättä jääneistä Finnairin lentolipuista voi myös hakea takaisinmaksua. Takaisinmaksua voi lisäksi hakea peruuttamattomista lennoista, joiden lentoaika on viimeistään 25.4. Lentokentälle ei kannata saapua, jos lento on peruutettu.

 

Aurinkomatkojen matkustajia on kuljetettu Espanjan saarilta Manner-Espanjan Málagaan ja Jereziin sekä Maltalta ja Rhodokselta Roomaan, mistä asiakkaiden kotiuttaminen on helpompaa.

 

Helsinki-Vantaan lentoasemalla Finnairin henkilökunta avustaa matkustajiaan mm. majoituksen varaamisessa ja tarjoamalla ruokaa ja juotavaa.

 

Tietoa päivitetään jatkuvasti osoitteeseen www.finnair.com/info. Finnairin asiakaspalvelu palvelee numeroissa 010 808 045 ja 0600 140 140.

 

Finnair järjestää median edustajille tiedotustilaisuuden päivittäin perjantaihin asti kello 14 Helsinki-Vantaan toimistotornin 13. kerroksessa osoitteessa Lentäjäntie 3, Vantaa.

 

Finnair Oyj

Viestintä

19.4.2010

Tästäkin on tasan 10 vuotta nyt. 

Silloin tilanne oli ennennäkemätön Finnairillekin. 10 vuotta kului ja tuli vielä ennenäkemättömämpi tilanne. ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olin tuolloin Huippuvuorilla ja siellä kyllä oltiin kunnon motissa. Saatiin myös muistutus siitä, että ei kannata tehdä mitään typerää, koska mantereelle isompaan sairaalaan ainoa kyyti olisi ollut rannikkovartioston vene (ambulanssi lennot myös maadoitettu). Kesto jotain 48h.

Kyllä siinä ruokakin alkoi kaupasta vähiin käymään, kun ei jokapäiväisiä lentoja enää tullut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään