Ilkka Mannikainen

Finnairin kone osui kiitotievaloihin Oslossa (OLI: Onnettomuustutkintakeskus: OH-LKL vaaratilanne Os

53 viestiä aiheessa

Otetaan esimerkiksi V2500, josta nyt sattuu olemaan kokemusta. Moottorin vaihdon jälkeinen koekäyttö tehdaskoekäytetylle moottorille.

 

Noin pääpiirteittäin/-vaiheittain:

 

1.Dry motor leak test - vuotopyöritys ilman sytytystä ja polttoainetta.

 

2.Wet motor leak test - vuotopyöritys ilman sytytystä PA- hana auki.Tähän vaiheeseen liittyy usein väkisin depreservointi, jolla poistetaan suojavoitelumämmit PA-järjestelmästä.

 

3.Idle leak test - vuotokäyttö tyhjäkäynnillä.Tässä vaiheessa luonnollisesti katsotaan myös moottorin tyhjäkäyntiparametrit ja tehdään asianmukaiset EEC/ECU testit.

 

4.Power assurance test - Termin mukaisesti moottorista tässä testissä otetaan lentoonlähtötehot ja/tai max climbtehot ja verrataan moottorin parametrejä tehtaan ilmoittamiin vastaaviin juuri sillä tietyllä kentän painekorkeudella ja siinä kyseisessä lämpötilassa. Moottoria on vakautettava 5 minuuttia ennen täyden tehon ottamista.Moottoria on aina jäähdytyskäytettävä tyhjäkäynnillä 5 minuuttia takeoff-tehojen jälkeen ennen sammutusta.

 

5. Functional test of pretested engine - Tähän testiin sisältyy mm. intaken jäänpoiston kokeilu,reverssitestit, hydrauliikan ja sähköjärjestelmien toimintakokeet ja syncronointitestit jne. Oleellisena tässä kohtaa on kuitenkin kiihtyvyystesti, jolla simuloidaan lähinnä goaround tilannetta - 15 minuuttia approach idlellä ja pikainen ryntäytys max climb tehoille. Kiihtyvyys tulee olla arvoissaan ja stall/surge-ilmiöitä ei saa esiintyä. Moottorin tulee myös hidastua tarpeeksi nopeasti, joten deceleration kellotetaan myös. Tyhjäkäynnillä täytyy taas olla sen 5 minuuttia ennen sammutusta.

 

6. Lopuksi avataan vielä kaikki pellit ja katsotaan high power runissa mahdollisesti tulleet vuodot ja tilanteesta riippuen myös vaihdetaan suodattimia ja tarkastetaan magneettitulppia etc.

 

Kyllä tohon pari tuntia kaikkiaan erittäin helposti menee.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästäpä tuli mieleen se RAF:in Avro RJ (Englannin kuningashuoneen käytössä), joka jonkun huollon jälkeisellä lennolla menetti öljynpaineet kaikista neljästä moottoristaan, lopulta tehot useammasta myllystä ja muistaakseni vielä kentälle selvittyäänkin vuosi öljyä kaikista moottoreistaan ;D. Kuninkaallisia ei kuitenkaan ollut silloin kyydissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo. Tämä tapaus tulee lähes aina mieleen, kun tarkastaa chip detectoria ärjyn moottorista. Kyseissä tapauksessa mekaanikko oli ottanut kaikista moottoreista magneettitulpat(chip detectorit) irti metallipartikkeleiden tarkastuksen lisäksi myös vaihtaakseen o-renkaat.Olivat kai sitten niin huonot. Vanhat o-renkaat oli ottanut pois, mutta jostain syystä uusia ei ollutkaan laittanut.Laittoiko sitten sama kaveri tulpat takaisin tai eri, mutta ilman o-renkaita.

 

Tämän chip detectorin runko sisältää jousitoimisen suuntaventtiilin, joten jos tulpat olisivat vaikka jääneet pöydälle kokonaan laittamatta, niin mitään sen kummenpaa ei olisi sattunut lennolla. Mutta nyt kun tulpat olivat asennettu takaisin ilman o-renkaita, suuntaventtiili oli normaalisti siis avautunut ja tulpan tapin o-renkaiden olisi pitänyt normaaliin tapaan suorittaa tiivistys. No nythän o-renkaita ei sitten ollutkaan ja moottoriöljyt valuivat lennolla tuon tulpan rungon ja magneettitulpan tapin välistä pihalle. Ei taidettu tehdä vuotokäyttöä.

 

Allaolevassa kuvassa magneettitulpan runko ilman magneettitulppaa. Tulppa asennetaan altapäin rungon sisään.

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään