Harri Koskinen

Qantasin A380 tehnyt hätälaskun Singaporeen

116 viestiä aiheessa

Qantasin A380, joka oli matkalla Singaporesta Sydneyhin lennolla QF032, on joutunut palaamaan takaisin takaisin ja tehnyt onnistuneen hätälaskun Singaporeen kolmella moottorilla.

 

Tiedot hätälaskusta ovat tällä hetkellä vielä epämääräisiä, mutta BBC Worldin lähetyksessä näytettiin äsken valokuvaa indonesialaiselta Batamin saarelta ja kuvassa oli selkeästi Qantasin (yhtiön logo tunnistettavissa) koneen osia, ilmeisesti moottoripeltien kappaleita.

 

Uutistoimisto AFP:n mukaan indonesialaisen Batamin saaren asukkaat olivat kuullet kovan pamauksen ja koneen ulkokuoren osia oli pudonnut paikallisen ostoskeskuksen lähelle.

 

Hesari

BBC News

The Straits Times

 

EDIT: The Straits Times väittää, että Batamilta löydetyt osat olisivat koneen pyrstön osia, mutta äsken BBC Worldilla näytetyssä videossa näkyi selvästi, että kyseessä oli moottoripellin kappale. The Straits Timesin uutiseen on nyt päivitetty kuva ko. koneesta ja kuvasta näkyy, että kakkosmoottorin takaosan peltiä puuttuu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Matkustajan ottamassa kuvassa näkyy, että rojua on lähtenyt myös ylöspäin:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Aviation Herald kertoo näin:

 

Qantas Airbus A380-800, registration VH-OQA performing flight QF-32 from Singapore (Singapore) to Sydney,NS (Australia) with 433 passengers and 26 crew, was climbing out of Singapore overhead the Indonesian Island of Batam about 20nm south of Singapore about 6 minutes into the flight when the #2 engine (Trent 970, inboard left hand) emitted a loud bang suffering from an uncontained failure. Debris with the Qantas logo fell onto a road in built up city district Dutamas of Batam. The airplane dumped fuel, returned to Singapore and landed safely about 2 hours after departure. No injuries on board and on the ground in Batam were reported.

 

Residents on the ground in Batam reported hearing a bang like an explosion before the debris came down onto a main road just south of the city center of Batam. The occurrence had even sparked rumours the airplane may have crashed.

 

Some of the debris including a turbine disk struck through the walls of a house on the ground in Batam.

 

Qantas said, that the crew shut the #2 engine down as a precaution and returned to Singapore.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites tämä nyt menee. Jos olen oikein tämän maailman ymmärtänyt, niin moottorin tyyppihyväksyntäprosessiin kuuluu pakollinen demo, jossa N1:n siiven tahallisella poikkasulla testataan, että rojut pysyy vauriotilanteessa moottorinkuorien sisällä eikä sinkoile minne sattuu, esimerkiksi matkustamon puolelle. Olen elänyt semmoisessa uskossa, että tuo on pitkälti worst case -testi vaikkei sitä olekaan, ja nykyaikaisen myllyn osien pitäisi pysyä kuorien sisällä jos mylly laukeaa (pois lukien hyvin poikkeukselliset tilanteet tyyliin UA232). Mutta turbiinin osia on lennellyt viime aikoina moottorinsuojusten läpi, yksin Qantasilla kaksi kertaa muutaman kuukauden sisään. Liekö sitten niin, että osia on lähtenyt liikkeelle useampi samalla vuorolla ja siinä on menty kuorien pidättelykyvyn ylitte vai mitenkäkö. Ei tiedä eikä ymmärrä. Pakko olla vain hiljaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kone oli VH-OQA.

 

Australian onnettomuustutkintakeskuksen tietosivu: http://www.atsb.gov.au/publications/investigation_reports/2010/aair/ao-2010-089.aspx

 

Tiedote: http://www.atsb.gov.au/newsroom/news-items/qantas-airbus-a380-singapore.aspx

 

EDIT: Herald Sun on keksinyt, että kone olisi yksi uusimmista Qantasin 10 koneen laivastossa:

 

The big jet, one of the newest in the fleet of 10 operated by the national airline, had taken off from Singapore shortly after 9am local time and was due to land in Australia later this evening.

 

Tosi asiassa Qantasilla on kuusi A380-konetta ja VH-OQA on toimitettu niistä ensimmäisenä syyskuussa 2008:

http://www.airframes.org/fleet/qfa

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Turbiinikiekkoa on ruvenna vituttamaan.

 

Vai olisiko ahdinkiekkoa ruvennut vituttamaan? Noita palojälkiä on puolivälissä moottorisuojaa, ja näyttäisi siltä, että moottorin takapäästä on kadonnut ohivirtauskanavan muodostavat pellit. Fani hajoaa -> kappaleet rikkovat ohivirtauskanavan moottorin takapäässä.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämän takia superjumbon moottori hajosi

Valokuvista näkee että ei ole tyhty kunnon plootusta vaan jotain mehiläiskennoa on sotkettu mukaan. Eihän tuollainen kenno paljoa kestä, senverran enon mehiläishoitoa nuorempana seurannut :P.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän se oli jo 60 -luvulta lähtien vankka totuus, ettei pidä ostaa mitään teknistä laitetta, joka on tehty maailman suurimmassa ulkomuseossa, Britanniassa!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Valokuvista näkee että ei ole tyhty kunnon plootusta vaan jotain mehiläiskennoa on sotkettu mukaan.

 

Mainittakoon, että honeycomb -rakennetta löytyy myös "höyry" Boeing 747:stä, vaikkei ehkä ihan moottorin vierestä. Kanootin näköiset siiven alapinnalla majailevat isot suojukset ovat jumbossa honeycomb -rakennetta. Nuo suojukset suojaavat laskusiivekekoneistoja.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mainittakoon, että honeycomb -rakennetta löytyy myös "höyry" Boeing 747:stä...

 

Hoenycombia löytyy käytönnössä jokaisesta viimeisen 40 vuoden aikana valmistettusta liikennelentokoneesta, eri paikoista ja eri materiaaleista tehtynä. Se kun on painoonsa nähden hyvin luja rakenne.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites tämä nyt menee. Jos olen oikein tämän maailman ymmärtänyt, niin moottorin tyyppihyväksyntäprosessiin kuuluu pakollinen demo, jossa N1:n siiven tahallisella poikkasulla testataan, että rojut pysyy vauriotilanteessa moottorinkuorien sisällä eikä sinkoile minne sattuu, esimerkiksi matkustamon puolelle.

 

Jep. Tästä on jopa julkistettu

.

 

Komiasti se mossahtaa! :P

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep. Tästä on jopa julkistettu

.

 

Komiasti se mossahtaa! :P

 

 

Vain sitä piti että testataankos noita turbiinin siipiä / kiekkoja samalla viisiä? Kun tuossa kuitenkin nyt nähdäkseni rikottiin lähinnä ohivirtauspuhaltimen siipiä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SIA: an A.380-841 jäi tänänn Zürichiin,ainakin tähän asti!

Syy taita olla, sen Qantassin ongelma.

En tiedä lähtö se tänään ollenkaan?

 

Chris Zürichistä

 

Ja News Tässä saksaksi:

http://www.20min.ch/news/zuerich/story/A380-Start-in-Zuerich-verzoegert-sich-weiter-30556330

Se voisikin olla, että se oli Mootorin vikaa on aikka iso ongelmaa.......?

Toivotaan ei tule lentokielto...?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Ja News Tässä saksaksi:

http://www.20min.ch/news/zuerich/story/A380-Start-in-Zuerich-verzoegert-sich-weiter-30556330

Se voisikin olla, että se oli Mootorin vikaa on aikka iso ongelmaa.......?

Toivotaan ei tule lentokielto...?

 

Sekä Airbus ja RR ovat määränneet ylimääräisen turvallisuustarkastuksen moottoreille. SIAn lento Zürichistä tulee myöhästymään ainakin kuusi tuntia ....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sekä Airbus ja RR ovat määränneet ylimääräisen turvallisuustarkastuksen moottoreille. SIAn lento Zürichistä tulee myöhästymään ainakin kuusi tuntia ....

Onko niin,  että General Electricin moottoreilla varustetuilla koneilla lennetään edelleen normaalisti?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään