Aarno Isomäki

hawkit pikkuhiljaa metallinkierrätykseen....

31 viestiä aiheessa

Toivottavasti säästävät edes muutaman muistomerkiksi.

Kauhavan liikennevalojen (niiden ainoiden) vierestä löytyisi haukalle paikka "sätkän" vitriinin vierestä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos otetaan autojen kierrätyksestä mallia, niin kaikki pitää toimittaa viralliseen kierrätykseen että ne saa poistaa ilmailurekisteristä, tässä tapauksessa puolustusvoimien.

Saa nähdä, samanaikaisestihan näitä "romuja" kaupitellaan Patrian kauneusleikkauksen kautta Puolaan: Flightglobal

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mitähän mahtaa maksaa Hawkin runko?  ;D Siis ilman moottoreita. Jos kerran romutukseen ovat menossa ni ei kait niillä hintaa sillon paljon pitäsi olla?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mitähän mahtaa maksaa Hawkin runko?  ;D Siis ilman moottoreita. Jos kerran romutukseen ovat menossa ni ei kait niillä hintaa sillon paljon pitäsi olla?

Olis muuten komea koriste tuohon kotipihalle pihatien varteen.  :D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Paljos tollasen romun kilohinta on?

Onhan siinä alumiiniumia, titaaniumia, ferriittiumia, oksidoitunutta metalliumia ja gummi pyörät :laugh:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ilmavoimat ja Patria lienee luopuneet siitä kansainvälinen-hävittäjälentäjäkoulutuskeskus-Kauhavalle -busineksesta, kun kohta ei ole enää koulukoneita? No, vähän väsynyt ideahan se olikin.

Mika

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No, vähän väsynyt ideahan se olikin.

Minun mielestä se taas oli hyvä idea! Jos katsottiin, että meillä on kalustoa, resursseja, ilmatilaa, jonkinlainen suunnitelma ja potentiaalisia asiakkaita, niin siinähän oli hyvä ajatus lähteä tarjoamaan. Ehkä se idea väsähti matkalla, kun sopimuksia ei kirjoiteltu. Taustoista tai muustakaan sen enempiä tietämättä, mielipiteenä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mä olen Villen kanssa samoilla linjoilla. Sehän olis ollu mitä parhain buffi Suomelle ja suomalaiselle osaamiselle. Ja missäs sitä on parempi taitolentoyksikkö kuin meidän Midnight Hawks. Tosin mielipiteitä sekin varmasti jakaa, mutta olen antanut itseni ymmärtää että myös maailmalla arvostetaan tätä suomalaista osaamista...

Oh well, olis rahaa ja piha niin siinä nököttäis äkkiä kans yks hawk, tuuliviirinä jos ei muuta. On ne mun silmään vaan niin hienoja  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mä olen Villen kanssa samoilla linjoilla. Sehän olis ollu mitä parhain buffi Suomelle ja suomalaiselle osaamiselle. Ja missäs sitä on parempi taitolentoyksikkö kuin meidän Midnight Hawks. Tosin mielipiteitä sekin varmasti jakaa, mutta olen antanut itseni ymmärtää että myös maailmalla arvostetaan tätä suomalaista osaamista...

Oh well, olis rahaa ja piha niin siinä nököttäis äkkiä kans yks hawk, tuuliviirinä jos ei muuta. On ne mun silmään vaan niin hienoja  ;D

Kyllä tommonen olis mökin pihassa ihan Ok... On se vaan kumma, että kaikki pitää romuttaa. En tarkoita että kaikki pitäisi säilyttää, mutta edes muutama.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Yksi aikakausi maamme ilmavoimien aikajanalla lienee saamassa päätepysäkin. Hawk tuli minulle tutuksi valmistaessani sen ohjekirjoja aikoinaan kirjapainossa.

Mutta eikös joihinkin Hawkeihin tehty taannoin iso päivitys lasiohjaamoineen? Ei kai niitä nyt ihan heti laiteta paalaimeen? En ole seurannut tilannetta, mutta joku joka on, valaiskoon.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hawkeja poistetaan vanhimmasta ja kuluneimmasta päästä. Sveitsin hankinnat (16 kpl) ja osa vanhoista (A-mallit) modernisoidaan lasiohjaamollisiksi, päivitetään siinä ohessa muutakin. HS kirjoitti, että 26 kpl jää käyttöön 2030-luvulla asti.

Toivottavasti Puolan kauppa toteutuisi, niin olisi Patrialla töitä ja koneet jatkaisi ilmassa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hawkeja poistetaan vanhimmasta ja kuluneimmasta päästä. Sveitsin hankinnat (16 kpl) ja osa vanhoista (A-mallit) modernisoidaan lasiohjaamollisiksi, päivitetään siinä ohessa muutakin. HS kirjoitti, että 26 kpl jää käyttöön 2030-luvulla asti.

Ahaa. No kuitenkin noista vanhemmista höyrymittaristolla olevista hyväkuntoisista voisi (=pitäisi) jonkin säilyttää ja museoida. Niin varmaan tehdäänkin, mutta eihän sitä koskaan tiedä. 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ahaa. No kuitenkin noista vanhemmista höyrymittaristolla olevista hyväkuntoisista voisi (=pitäisi) jonkin säilyttää ja museoida. Niin varmaan tehdäänkin, mutta eihän sitä koskaan tiedä. 

Aivan Tumi! Toivottavasti kaikkia ei romuteta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse en ole huomanut mitään mainintaa siitä, että Hawk koneita museoitaisiin. Toki voi olla että museoille on tajottu, mutta kuitenkin. Perinteet velvoittavat???

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse en ole huomanut mitään mainintaa siitä, että Hawk koneita museoitaisiin. Toki voi olla että museoille on tajottu, mutta kuitenkin. Perinteet velvoittavat???

Perinteistä on kyllä otettu opiksi! Drakeneita ja Migejä löytyy ympäri Suomea. Ilmavoimilla on museontiasiassa nykyisin kuitenkin yksi kultainen sääntö: museoitavat koneet on taltioitava vastaanottajan kustannuksella sisätiloihin. Tässä vaiheessa "romun" myynti kolmanteen maahan on tietysti ykkösvaihtoehto. Jos koneet eivät mene kaupaksi niin kuvittelisin, että ainakin yhtä tarjotaan Suomen Ilmailumuseolle. Kysymyksessähän on harjoituskone, joita Vantaalle on tähänkin mennessä taltioitu systemaattisesti.

Voi olla, että vastuullisesti toimiva museo joutuu nyt kieltäytymään tarjouksesta? Näyttelytilat ehkä ylittävät museaalisen riman väliaikaisratkaisuna juuri ja juuri, mutta lepäämässä olevien koneiden varastointitila taas ei.

Museon ylin elin on edustajisto. Säätiön hallintoelimiä ovat 13 jäseninen edustajisto, hallitus ja museonjohtaja. Edustajisto valvoo ja tukee säätiön toimintaa. Tässä voisi kysyä, että miten? Säätiön asioita hoitaa ja säätiötä edustaa virallisesti hallitus jonka edustajisto valitsee. Käytännön toimintaa johtaa museonjohtaja.

Jos omistaja ei hanki museotoiminnalle riittävää rahoitusta, niin museonjohtaja on melko tekemättömän paikan edessä. Käytännössä kävijämäärää voidaan nostaa keskimääräisestä parillatuhannella henkilöllä mielenkiintoisen näyttelyaiheen avulla, tai sitten joku vähistä voidaan lomauttaa tai irtisanoa ja tilanne menee vieläkin hullummaksi. Näin hankituilla varoilla ei kuitenkaan puuttuvaa näyttelytilaa ja/tai varastohallia rahoiteta, puhumattakaan museotiloilta vaadittavaa talotekniikkaa ja sen myötä nouseviä käyttömenoja.

Kirjoitin tämänkin yksityishenkilönä. Ei, en ole ollenkaan katkera, päinvastoin, irtisanouduin aikoinaan itse museon palveluksesta, koska koin henkilökunnan niskoille kertyneen työtaakan liian haastavaksi.

Lähiaikoina myös yksi Vinka ja Redigo pitäisi saada mahtumaan johonkin nurkkaan.

topi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin ja PC kans.

Totta tämän olinkin jo unohtanut, Vinka ja Redigo edustavat suomalaista lekoteollisuutta ja saattavat ajaan priorisoinnissa PC:n edelle.

topi

ps. Ei nyt onnistu noi tummennukset?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin ja PC kans.

Sippo

Johan noita PC:tä on jo "museoitu". Just oli ilmestynyt Rissalassa ammattikoulun tiloihin nuoruuden intoa puhkuva kissapyrstöinen PC-4 sillä seurauksella, että tähän saakka sisätiloista nauttia saanut, kärkitankiton Fouga FM-12 on työnnetty kirjaimellisesti kylmästi ulos lumikinoksia siivillensä keräämään  :thmbup:

Ai niin, ja Rissalan tavaramerkiksi tietyllä tapaa muodostunut affä MiG (MG-61) otettaneen lähitulevaisuudessa tolppansa nokasta alas liikennejärjestelyjen tieltä. Tai ehkä koneen rapistunut kunto on pääsyyllinen, ja uudet liikennejärjestelyt antaa vain lopullisen kuolinlaukauksen. Kohtaloksensa saattaa muodostua sillekin vekottimelle paalain. Tai siis näin ainakin pahoin pelkään...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ai niin, ja Rissalan tavaramerkiksi tietyllä tapaa muodostunut affä MiG (MG-61) otettaneen lähitulevaisuudessa tolppansa nokasta alas liikennejärjestelyjen tieltä. Tai ehkä koneen rapistunut kunto on pääsyyllinen, ja uudet liikennejärjestelyt antaa vain lopullisen kuolinlaukauksen. Kohtaloksensa saattaa muodostua sillekin vekottimelle paalain. Tai siis näin ainakin pahoin pelkään...

Joo tämän minä kuulin varmaan jotain noin ½vuotta sitten kanssa.

edit: ettei kukaan ymmärrä väärin ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuskinpa noita ihan heti laitetaan oluttölkeiksi pilkkoa. Laittavat varastoon ja toivovat saavansa myytyä koneet Patrian kautta maailmalle.

Suihkukoulutuskoneista tulee vielä iso ongelma tulevina vuosina. Vain venäläisillä on meneillään uuden sukupolven koulukoneen suunnittelu. Euroopassa taidettiin jäädä haikeilemaan yhteiseuroopplaisen koulutusjärjestelmnä perään. Kun yhteinenjärjestelmä kaatui tyypilliseen eurooppalaiseen tapaan ristiriitoihin, jäivät valitot vähän tyhjänpäälle koulutusjärjestelmien kanssa. Suomen vastaus tilanteeseen oli ostaa Sveitsistä modifioitavaksi vähän käytettyjä Hawkeja.

Juha

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuskinpa noita ihan heti laitetaan oluttölkeiksi pilkkoa. Laittavat varastoon ja toivovat saavansa myytyä koneet Patrian kautta maailmalle.

Suihkukoulutuskoneista tulee vielä iso ongelma tulevina vuosina. Vain venäläisillä on meneillään uuden sukupolven koulukoneen suunnittelu. Euroopassa taidettiin jäädä haikeilemaan yhteiseuroopplaisen koulutusjärjestelmnä perään. Kun yhteinenjärjestelmä kaatui tyypilliseen eurooppalaiseen tapaan ristiriitoihin, jäivät valitot vähän tyhjänpäälle koulutusjärjestelmien kanssa. Suomen vastaus tilanteeseen oli ostaa Sveitsistä modifioitavaksi vähän käytettyjä Hawkeja.

Juha

RAF sai viime vuonna ensimmäisen BAe Hawk T MK2:n käyttöön eli ei ne Hawkit ihan heti poistu. Jenkit on kesällä julistanut kilpailun konevalmistajille T-38 Talonien korvaamiseksi.  Lisäksi PC-21:t tulee varmasti valtaamaan koulutusalaa. Eli ei tässä ihan olla housut kintuissa.

edit: ai niin onhan Korealaisilla F-16:een perustuva T-50 Golden Eagle Wikipedia ja Kiinalaisilla vasta esitelty L-15 Wikipedia

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään