Kalle Reunanen

Finavia nostaa Malmin pysäköintimaksuja sadoilla prosenteilla

318 viestiä aiheessa

Ymmärrän hyvin Jaskan pointin asiassa ja tosiaan on siellä arkena päivällä usein autoja ollut paljonkin. Vkl ja ilta aikaan taasen tosiaan puolityhjänä tuo alue ollut. Muutaman kerran jopa itsellä käynyt mielessä että tarkkaileeko kukaan tuota pysäköintimaksun suorittamista ja jos ei ole 60 min kiekkopaikalle mahtunut niin kiltisti tullut parkkilappu haettua.

 

Nyt mietinkin sellaistakin että kun puomit tulee tuohon mihin kuva ne osoittaa niin miten esim taksit jotka joskus saattavat asiakkaitaan tuoda pyöreälle tai sieltä sellaisia hakea toimivat, maksavatko kenties esim tuolla luottokortti systeemillä siitä 10 minuutista vai kuinkas niiden toiminta, entä itellan ja muiden tavaran/pakettien kuljettajien toiminta?  Ajavatko palolaitoksen puolelle ja sieltä sitten toimivat tms.

 

Tosiaan onhan se hyvä että luvaton pysäköinti saadaan kuriin, mutta vaikeutetaanko sitten näillä järjestelyillä muuta liikennettä? En tiedä kuinka paljon edellä mainitsemiani suoritteita yleisestikään alueella tapahtuu, mutta tulipa vain mieleeni.

 

Hinnasta sen verran että tosiaan tuntuu nykyään siltä että kun kerran autoilusta ei voida ns ruuhkamaksuja kerätä niin laitetaan sitten pysäköinti niin kalliiksi ettei enää kannattaisi autolla liikkua muualle kuin noihin automarkettien ja ostoskeskusten pysäköintihalleihin joissa usein se muutama tunti kiekkoaikaa on tarjolla pysäköintiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt mietinkin sellaistakin että kun puomit tulee tuohon mihin kuva ne osoittaa niin miten esim taksit jotka joskus saattavat asiakkaitaan tuoda pyöreälle tai sieltä sellaisia hakea toimivat, maksavatko kenties esim tuolla luottokortti systeemillä siitä 10 minuutista vai kuinkas niiden toiminta, entä itellan ja muiden tavaran/pakettien kuljettajien toiminta? 

 

Noista maksullisista parkeista pääsee ulos ilmaiseksi, jos lähtee 10-15min (paikasta riippuen) sisällä sisääntulon jälkeen. Näin ainakin muilla lentoasemilla... Eli kun menet sisään, otat joko sen parkkilipukkeen tai käytät luottokorttia ja lähtiessäsi sen tietyn ajan sisällä ulos syötät läpyskän (kummalla tavalla sitten toimitkaan) puomiin, niin se aukeaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noista maksullisista parkeista pääsee ulos ilmaiseksi, jos lähtee 10-15min (paikasta riippuen) sisällä sisääntulon jälkeen. Näin ainakin muilla lentoasemilla... Eli kun menet sisään, otat joko sen parkkilipukkeen tai käytät luottokorttia ja lähtiessäsi sen tietyn ajan sisällä ulos syötät läpyskän (kummalla tavalla sitten toimitkaan) puomiin, niin se aukeaa...

Tuo lienee yleisin tapa päästä helposti pois.. Joku tuollainen kymmenen minuutin ilmainen "läpiajoaika" ei vaadi kauheasti teknisiä ponnisteluita. Joissain valvotuissa parkkihalleissa on taksilla päässyt myös sisälle, kun on huikannut puomissa olevaan puhelimeen olevansa taksi ja tuovansa asiakkaita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täällä tuntuu olevan kummallinen luovutusmeininki, tai siis vaikuttaa siltä että osa porukasta hyväksyy muutokset suoralta käsin. Kuinka moni teistä Malmin käyttäjistä on oikeasti lähettänyt valituskirjeen/sähköpostin Finavian johdolle tästä? Luuletteko että hiljainen vaikeneminen edesauttaa tämän muutosehdotuksen kumoamisessa? Onko teidän mielestä peli jo pelattu? Miksi? Ja niille jotka toivovat että korkeammilla maksuilla saisitte parempaa palvelua Finavialta niin turha toivoa! Finavia ei ole tietääkseni sitoutunut mihinkään muuhun kuin maksujen keräämiseen. Palvelu senkun heikkenee, kenttä ja faciliteetit jatkaa rappeutumista ja hintoja senkun korotetaan. Tämä on loistavaa palvelukonseptin jatkumoa Finavialta. Odotan jännityksellä seuraavia palvelun "parannuksia"..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös tuommoinen aidattu yksityisalue olekin piha ja siellä ei ole voimassa tieliikenne- tai maastolainsäädäntö (tms).

 

Eli saako pihassa pysäköidä "maastoon" tai kulkuväylien varsille ja miten sen voi estää vai voiko?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielestäni Finavia vain yrittää löytää rahoituslähteet tappiolliselle toiminnallensa. Ja hyvinkin mahdollista, että tämä ei ole ainoa korotus, joka meitä odottaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tietääkseni vain kenttäpäivystäjä voi tilata parkkipirkot paikalle. ;)

 

Hei,

 

Tietääkseni ennen lentoaseman päällikölläkin oli valtaa päättää lentoaseman alueen pysäköinninvalvonnasta, mutta ei sitten enää?

 

Olet myös kovasti tämän maksullisen porttipysäköinnin puolesta. Osaatko arvioida, monenko vuosikymmenen jälkeen tämä järjestelmä maksaa edes itsensä, ylläpitokulut huomioiden, takaisin? Vai maksaako se ikinä? Entä toinen järjestely, jossa RV olisi aktiivisesti käynyt laputtamassa autoja ja autoilijat oli tällä saatu potkittua ostamaan niitä kuukautisia pysäköintikortteja (tai automaatista lippu). Kumpi olisikaan lopulta kannattavampi...

 

t. tatu, jolla on kk-kortti malmin autoplatalle

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös tuommoinen aidattu yksityisalue olekin piha ja siellä ei ole voimassa tieliikenne- tai maastolainsäädäntö (tms).

 

Eli saako pihassa pysäköidä "maastoon" tai kulkuväylien varsille ja miten sen voi estää vai voiko?

 

Pörrrrrr

 

Kyllä tieliikennelaki pääosin on voimassa, koska alueelle on käytännössä vapaa pääsy yleisöllä. Esimerkiksi asematasolla kaikki TLL:n luvut eivät ole voimassa (vrt. PV:n varuskunta-alueet, KKO:lta on ennakkoratkaisu). Samoin maastoliikennelaki on voimassa.

 

Parkkipirkko voi jakaa muistiaisen luvattomasta maastopysäköinnistä, jos ajoneuvo pysäköidään ilman alueen omistajan/haltijan lupaa maastoon tai muulle siihen verrattavalla alueelle, joka ei ole moottoriajoneuvoliikennettä varten. Kulkuväylillä sitten paikallisten liikennemerkkien mukaan, siis jos pysäköinti jossain kielletään niin sitten.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finavia "parantaa" palveluita Malmin pysäköintijärjestelyiden osalta yhtenäistämisen nimissä. Hinnan nostot ovat huimia.

 

 

Kun kerran yhtenäistävät niin olisivat sitten voineet yhtenäistää myös kausikortin hinnan ja pistää Malmin kortille

saman hinnan kuin muillekkin lentoasemille. Jostain kummasta syystä "yhtenäistäminen" ei kiinnosta silloin kun

peritään perusteetonta ylihintaa.

 

En ole kovinkaan montaa vuotta ilmailua harrastanut ja jo sinä aikana in tapahtunut useampi täysin järkytävän suutri

hinnankorotus. Ensiksi kausikorttien hinnat nousivat moninkertaiseksi, sitten polttoaineesn hinta euron litralta veroa

ja nyt taas ollaan lypsämässä harrstelijailmailijaa. Jotenkin niiden kekseliäisyys ei tunnu loppuvan mihinkään.

Mitähän ne seuraavana keksii ?

 

Varmaan Ilmailuliitto taas on on ihan hiljaa, ei meidän etuja tarvitse puolustaa. Ei puolustettu moottorilentäjiä

kun tuli kausikorttikorotukset koska ilmeisesti liiton enemmistö on purjelentäjiä korpikenttillä.

Ehkäpä ne seuraavana keksivät reippaan ilmatilanvarausmaksun ja alkavet periä lennonvarmistusmaksua

joka ikiseltä korpikenntän ultralta, liitimeltä ja purjekoneelta. tiputtavat valvotun rajan 500 jalkaan jotta kukaan

ei livistä maksamatta. 

 

Kate

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielestäni Finavia vain yrittää löytää rahoituslähteet tappiolliselle toiminnallensa. Ja hyvinkin mahdollista, että tämä ei ole ainoa korotus, joka meitä odottaa.

 

Tässä hieman aiemmin käytyä Finavia-keskustelua - myös talousasioista. Tuo kolmannen linkin avausviesti kelpaisi ketjuun Ilmailulyriikkaa ;)

 

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,91240.0.html

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,89918.0.html

[glow=red,2,300]http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,90708.0.html[/glow]

 

Useampikin lienee esittänyt kysymyksiä Finavian antamaan osoitteeseen (marko.tikkanen[miumau]finavia.fi). Onkohan ehtinyt tulla lisätietoja, minulle ei ainakaan vielä? Voihan olla, että kysymyksissä on paljon prosessoitavaa, eikä vastauksia löydy ihan lonkalta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ymmärrän tuohtumuksenne ja ehdotan, että auto parkkeerataan Malminautolaaksoon Takoraudantielle, josta on 0,5 km kävelymatka pyöreään torniin, tai sitten se jätetään omakotialueen Tuiskutielle josta kävelymatka polttopisteeseen on hieman pitempi. Huomioikaa, että Tuiskutieltä saa kävellä teknillisellealueelle, mutta takaisinpäin on kierrettävä lenkkipolkua pitkin, ainakin jos haluaa noudattaa kieltotaulujen ohjeistusta. Tosin läpikulkuhan ei ole asiatonta liikkumista.  ;)

 

topi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helou,

 

En voi kun ihmetellä tätä Jaskan vahingoniloista (?) tai syyttävää "siitäpäs saitte" -asennetta asiassa. Jaska on kuitenkin ollut puolustamassa kunniakkaasti Malmin säilymistä ja asemaa yleisilmailun mekkana  :thmbup:, mutta nyt sitten homma heittääkin häränpyllyä. Malmin "viehättävyyttä" tai vetovoimaa normaalia pulliaista kohtaan tämä huonontaa kun on portit vastassa - jos ei huomattavasti niin ainakin jonkun verran. Isoja lentoasemia ei voi verrata Malmiin, koska isoille kentille mennään koska on pakko (yleensä hakea/viedä matkustajia), kun taas Malmille mennään koska sinne halutaan mennä fiilistelemään ja nauttimaan tunnelmasta.

 

Yhteisenä rintama yleisilmailijoiden pitäisi olla tälläisiä hommia vastaan, mutta taitaa olla yhtä mahdotonta kuin rauha Lähi-Idässä. Pienemmissäkään piireissä ei osata olla samaa mieltä ja moottori-, ultra- ja purjelentäjät kiistelevät kellonajasta tai millon mistäkin. Onkohan tämä samanlaista kaikissa harrastepiireissä?

Harmillista että harrastelentäminen halutaan tukehduttaa pois Suomesta.

 

-Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös tuommoinen aidattu yksityisalue olekin piha ja siellä ei ole voimassa tieliikenne- tai maastolainsäädäntö (tms).

 

Eli saako pihassa pysäköidä "maastoon" tai kulkuväylien varsille ja miten sen voi estää vai voiko?

 

Helsingin rakennusvirasto FAQ

 

Mikä merkki kieltää pysäköinnin hiekkakentälle?

 

– Puistot, nurmikot ja erilaiset joutomaat luetaan maastoalueiksi. Nämä ovat kiellettyjä pysäköintialueita. Tätä kieltoa ei erikseen merkitä liikennemerkein, vaan maastoliikennelaki (ks. Finlex) itsessään kieltää pysäköinnin näillä alueilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täällä tuntuu olevan kummallinen luovutusmeininki, tai siis vaikuttaa siltä että osa porukasta hyväksyy muutokset suoralta käsin. Kuinka moni teistä Malmin käyttäjistä on oikeasti lähettänyt valituskirjeen/sähköpostin Finavian johdolle tästä? Luuletteko että hiljainen vaikeneminen edesauttaa tämän muutosehdotuksen kumoamisessa?

 

Mun on henkilökohtaisesti vaikea uskoa että Finavian sähköpostin tukkiminen yksittäisten henkilöiden "kasvottomilla" valitusposteilla johtaa yhtään mihinkään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Malmin Lentoaseman Ystävät ry lienee se taho, jonka pitäisi tämä joukkovastustus kasata ja käynnistää neuvottelut Pöhkölän kanssa aiheesta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rohkenen välittää tänään saamaani tietoa:

 

"Tervehdys, ja kiitokset palautteestanne.

 

Malmille elo-syyskuussa tuleva pysäköintijärjestelmä mahdollistaa kuvailemanne lyhyet maksuttomat käynnit esim. terminaalin edessä.

Suunniteltu ko. käynti on max 30 min. Lounasasiakkaille tarjoamme 1 h ilmaisen pysäköinnin.

 

P-järjestelmä hyväksyy maksuvälineeksi kolikot, setelit ja yleisimmät luottokortit.

Myöhemmin ensi vuonna myös sirulliset debit—ja creditkortit.

 

Terveisin,  Marko Tikkanen "

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No voi,

 

olen pitänyt aika paljon koulutuksia Hopealinnun neukkarissa. Yksi syy on ollut edullinen (2e/d) pysäköinti joka on kompensoinut tilan nuhruisuuden. Koulutuksissa on ollut tyypillisesti 10-20 henkeä eli yleensä 10-15 autoa (jotkut ovat tulleet busseilla), 1-3 päivää. Hopealinnun kokouspaketti on ollut kohtuuhintainen, mutta parkkimaksut mukaan laskien noita tilaisuuksia ei kannata enää järjestää tuolla. Tämähän ei tosin ole Finavian rahasta pois vaan Hopealinnun.

 

On vaikea keksiä perusteita tuolle puomitukselle, investointina puhutaan kuitenkin tuhansista euroista ja parkkitilan käyttöaste on ollut silmämääräisesti arvioiden alhainen.

 

Onko Ilmailuliitolle tai MLY:lle tullut mitään palautetta kyselyihin aiheesta?

 

Menenpä äkkiä käymään vielä siellä ennen kuin puomi sulkeutuu

 

t. TImo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Parempi olisi pistää koko parkkialue esim. kiekkoparkiksi, koska nykyisellä automaatilla ei kovin moni taida maksaa. Tuossa tietysti excel-ekonomi on nähnyt tilaisuuden....

 

Ja mitään muuta kuin tappiota tuosta puomihirvityksestä ei kentänpitäjälle tule, koska investoinnit maksavat sen verran ja pysäköintialueen käyttö tulee romahtamaan. Mutta pahiten tuo iskee kentän "nähtävyysarvoon" eli nyt tuon jälkeen kentälle ei enää vain piipahdeta katsomaan koneita tai viettämään aikaa, eli kaikki toiveet kahvittelusta konebongauksen ohessa aurinkoisena lauantaipäivänä ovat kyllä tuon jälkeen aikalailla historiaa minun mielestäni (huolimatta noista 30/60min "lounastarjouksista").

 

Malmin kenttä kun ei taivu tavallisen reittiliikennekentän muottiin mutta Laitoksessa eivät sitä tietysti ymmärrä, tai selvästikään. Kentän elinvoimaisuuden ja vetovoiman kasvattaminen vaatisi täysin toisenlaisia päätöksiä (ja myös muita uudistuksia tietysti).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Seurattuani valitettavan läheltä edellistä Malmin lentokentän lakkautusyritystä 10-15 vuotta sitten en voi välttyä saamasta vaikutelmaa, että nyt pyritään samaan ja vieläpä samoilla menetelmillä. Ensimmäisessä vaiheessa tulevat erilaiset kentän käyttörajoitukset ja rakennuskiellot, seuraavaksi tehdään nyt nähdyn kaltainen autojen paikoituspäätös ja kolmannessa vaiheessa  "huomataan", että kiitoratojen jatkeilla puut ovat kasvaneet liian pitkiksi ja seurauksena siirretään laskukynnyksiä puiden kaatamisen sijaan, jolloin kentän käyttökelpoisuus pienenee entisestään. Siinä vaiheessa todetaan, että joku Humppila tms jossain Jumalan selän takana on valmis kaavoittamaan alueelleen lentokentän.

 

Kannustimena edellisellä kerralla oli sisäpiiristä saadun tiedon mukaan se, että mitä enemmän Helsingin Kaupungilla on hyödynnettäviä vuosia verrattuna normaaliin vuokrasopimuksen lakkautusvuoteen, sitä suurempi on Laitoksen sama kompensaatio.

 

Yhdyn siihen kuoroon, joka pyrkii saamaan Malmin kentän pitäjäksi jonkin yleishyödyllisen järjestön. Heillä todennäköisesti on taitoa ja rohkeutta kehittää lentokenttää koko kansan "huvipuistoksi", jonne perheet ja eri alojen harrastajat tulisivat mielellään käymään. Ja tietenkin kenttäpäivystys toimisi sisäänheittäjänä ja opastajana.

 

Seppo 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rohkenen välittää tänään saamaani tietoa:

 

"Tervehdys, ja kiitokset palautteestanne.

 

Malmille elo-syyskuussa tuleva pysäköintijärjestelmä mahdollistaa kuvailemanne lyhyet maksuttomat käynnit esim. terminaalin edessä.

Suunniteltu ko. käynti on max 30 min. Lounasasiakkaille tarjoamme 1 h ilmaisen pysäköinnin.

 

P-järjestelmä hyväksyy maksuvälineeksi kolikot, setelit ja yleisimmät luottokortit.

Myöhemmin ensi vuonna myös sirulliset debit—ja creditkortit.

 

Terveisin,  Marko Tikkanen "

 

Kirjoituspöydän takaa katsottuna maailma näyttää tuollaiselta. En auton ratin takaa??

Kun tiellä on tuollainen puomi edessä, minulla ei ole aavistustakaan noista 30 minuutin

ilmaisista visiiteistä eikä muistakaan poikkeuksista. Ainoa reaktio on, että auto ympäri

ja pois. Toivottavasti tekevät puomin eteen levennyksen, jossa voi tehdä u-käännöksen

ilman pakituksia!

 

Kannataisi noiden excel-ekonomien joskus tulla ulos kopeistaan katsomaan miltä

maailma näyttää ihan oikeasti!

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun tiellä on tuollainen puomi edessä, minulla ei ole aavistustakaan noista 30 minuutin

ilmaisista visiiteistä eikä muistakaan poikkeuksista. Ainoa reaktio on, että auto ympäri

ja pois.

 

Näin se menee. Finavia romuttaa puomeilla Malmin arvon satunnaisena vierailupaikkana. Ajatus kaikkien kaupunkilaisten lentokentästä menetetään. Malmi näyttää puomeineen juuri kaikkien Malmi-vastustajien märältä päiväunelta: elitistiseltä pienen piirin harrastupaikalta.

 

Pahoin pelkään ettei kyse ole siitä etteikö Finavia ymmärtäisi tilanetta, päinvastoin. Milloin Malmin puolustajat heräävät ymmärtämään sen tosiasian, että kentän pahin vihollinen ei ole Malmi-seura, rakennusyhtiöt, Helsingin kaupunki tai joku lentokenttäprojekti. Malmin pahin vihollinen on kentän ylläpitäjä, joka tarkoituksellisesti ajamassa kenttää alas.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Malmin pahin vihollinen on kentän ylläpitäjä, joka tarkoituksellisesti ajamassa kenttää alas.

 

Miksi Finavian tarvitsisi pitää yllä toimintojaan Malmilla? Onko siihen joku velvoite? Eikö se voisi vain lähteä sieltä, jos se ei edes tuota?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään