Mika Koski

Hiukkasen kiihdyttämisestä

14 viestiä aiheessa

Ymmärrän pääpiirteissään ja vahvasti yksinkertaistetusti miten sellaisia hiukkasia kierrätetään kiihdyttimissä, mutta osaako kukaan kertoa miten se hiukkanen saadaan irti jostain aineesta ja miten se saa alkuvauhtinsa? Että tämmönen tänään mietityttää...

 

Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä en tiedä kuin empiirisestä kokemuksesta...

 

Eli riittävästi prätkän kahvaan kerralla vääntöä juuri kytkimen nostamisen jälkeen ja 2300 cc (243 Nm) pitää huolen siitä, että se hiukkanen irtoaa ja saa riitävän alkuvauhdin.. Ainoa huono puoli on se, että nuo takarenkaat maksaa niin pirusti...  ;D

 

PS. Anteeksi, en malttanut..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Että tämmönen tänään mietityttää...

:laugh: ...Joo no päädyttiin tuossa eilen aika ristiriitaiseen matemaattiseen tulokseen yhden transkendenttisen yhtälön kanssa, ja heitin sitten, että tämä on vähän niinkuin se juttu missä jaetaan yksi pallo kahteen alkuperäisen kokoiseen palloon. Toinen siihen että "joo se onnistuu jos jakaa viiteen osaan". Okei, no niin näyttää olevan... ::) Mutta monenlaista tosiaan ihminen voi miettiä. Eikä tänään ole edes maanantai, eilen sentään oli ;D

 

Wikipediasta on yleensä hyvä lähteä liikkeelle, Google on toinen aika vakio...

 

Homma riippuu erittäin pitkälle siitä mitä hiukkasia halutaan pyöritellä. Varatuille kappaleille on verrattain helppo antaa vauhtia magneettien avulla. Elektroneja nyt saa irti vaikka mistä melkein liiaksi asti, ja protoni on helppo tapaus, H+-ioni eli 1H-ydin. Neutroni onkin jo hankalampi, sen alkuvauhti täytyy tuottaa törmäyksissä, koska sitä ei varauksettomana oikein magneeteilla käännellä.

 

Periaatteessa hiukkasten ratoja laskettaessa lähdetään ihan energian ja liikemäärän säilymislaeista liikkeelle. Tosin nopeuksien ja mittakaavan takia täytyy ottaa huomioon sekä relativistiset että kvanttimekaaniset aspektit... Mikä siitä voi tehdäkin juuri tutkimisen arvoista. :P

 

Monia tutkittavia hiukkasia ei niin vain irroteta jostakin aineesta. Esim. LHC:n tavoitteisiin kuuluu löytää ns. Higgsin bosoni, jota ei ole vielä koskaan havaittu (tai vastaava ilmiö, jos hiukkasta ei jostain syystä olekaan). Tähän asti esiintynyt lähinnä villeimmissä kuvitelmissa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä en tiedä kuin empiirisestä kokemuksesta...

 

Eli riittävästi prätkän kahvaan kerralla vääntöä juuri kytkimen nostamisen jälkeen ja 2300 cc (243 Nm) pitää huolen siitä, että se hiukkanen irtoaa ja saa riitävän alkuvauhdin.. Ainoa huono puoli on se, että nuo takarenkaat maksaa niin pirusti...  ;D

 

PS. Anteeksi, en malttanut..

 

Mitä ydinfyysikko sanoi ajettuaan tutkaan?

 

.... hiukkasen kiihdytin......  :-[

 

 

Saa jatkaa aiheesta

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä en tiedä kuin empiirisestä kokemuksesta...

 

Eli riittävästi prätkän kahvaan kerralla vääntöä juuri kytkimen nostamisen jälkeen ja 2300 cc (243 Nm) pitää huolen siitä, että se hiukkanen irtoaa ja saa riitävän alkuvauhdin.. Ainoa huono puoli on se, että nuo takarenkaat maksaa niin pirusti...  ;D

 

PS. Anteeksi, en malttanut..

 

Rocket III ? Kattelin sellaista tossa yksipäivä kaupassa ja oisin ostanut jos ois hilloa ja osaisia ajaa moottoripyörää. Ei taida soveltua ensimmäiseksi isoksi pyöräksi?

 

Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Raketti joo.. Ei sellaista olekaan kuin "liian iso" pyörä.. Moposkootterillakin tappaa itsensä sujuvasti, jos ei kaasukahvassa ole malttia ja tilannenopeus kohdallaan.. Valitettavia esimerkkejä on liian monta tältäkin kesältä..  :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Raketti joo.. Ei sellaista olekaan kuin "liian iso" pyörä.. Moposkootterillakin tappaa itsensä sujuvasti, jos ei kaasukahvassa ole malttia ja tilannenopeus kohdallaan.. Valitettavia esimerkkejä on liian monta tältäkin kesältä..   :thmbdn:

Viime kesänä kokeilin tuttavan pyörää, jonka takapyörästä on jarrutettu jonkun matkaa yli 200 heppaa, tais olla lähempänä kolmeasataa... Ei tuntunut kovin kivalta kun 120 nopeudesta lähti kiihdyttämään niin ensin poltti kumia, ja sitten lähti nostamaan keulaa. (Tämä tietysti suljetulla alueella... :-[)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikille alkuun Junak tai Vsk, oppis ajelemaan varoen ettei säry ja huolto sekä korjauskin tulis tutuks.Ylinopeuksia ja kuminpolttoja ei olis häiriöks asti. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikille alkuun Junak tai Vsk, oppis ajelemaan varoen ettei säry ja huolto sekä korjauskin tulis tutuks.Ylinopeuksia ja kuminpolttoja ei olis häiriöks asti. :thmbup:

Suosittelen kaikille kuminpolttoa ja yleisestikin koneen rääkkäämistä (mikäli OMA pörssi sen kestää)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suosittelen kaikille kuminpolttoa ja yleisestikin koneen rääkkäämistä (mikäli OMA pörssi sen kestää)

 

Kyllä sitä nyt ollaan nuorta kapinallista. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä sitä nyt ollaan nuorta kapinallista. ;)

462 hevosta on tallissa, vaan eipä ole koskaan tullut pieneen mieleenikään tahallisesti polttaa kumia saati sitten rääkätä konetta, kun ei ollut isää joka olis tuon lystin maksanut  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään