Guest Mieite

Utti 1919-1926

20 viestiä aiheessa

Terve, olen uusi foorumillanne, toivottavasti tämä kysely menee oikeaan osioon.

 

Etsin vanhoja kuvia Utin sotilaslentäjistä ja/tai kentältä vuosilta 1919-1926.

 

Kyselen siksi että isoäitini veli koulutettiin ja lensi tällä aikavälillä. Vuonna 1926 hän loukkaantui vaikeasti lento-onnettomuudessa ja kuoli 1928 sotilas-sairaalassa Helsingissä. Hänen nmensä oli Nils Ekkvist (kyllä, Ekkvist kahdella K:oolla).

Netistä löytyy lista lentosurmista -20 luvulta ja hänet mainitaan siinä.

 

Terv.

Nisse

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Keskiviikkona 7.7.1926 Gourdou-Leseurre GL-21 B2 kone, jonka ohjaajana oli res.luutnantti Nils Ekkvist (s. 23.4.1899), oli suorittamassa aerobatia- ja laskuharjoituksia hänelle uudella konetyypillä. Kello 08:45 hän meni laskussa kentän eteläpäähän lähelle pommikellaria. Kone meni kaksi kertaa rajusti ympäri tuhoutuen. Ohjaaja loukkaantui vaikeasti ja menehtyi vammoihinsa puolitoista vuotta onnettomuuden jälkeen. Kone poistettiin 17.11.1926.

Suunnilleen näin toteavat  Jukka Vesen - Heimo Siiropää kirjassaan : Utin koneet siipi maassa, Utissa toimineiden lentojoukkojen onnettomuuksia ja vaurioita 1918 - 1963. Kirjassa on myös kuva onnettomuuskoneesta runko täysin taittuneena.

 

Mutta kysymykseesi. Haluamaltasi ajankohdalta on Utin kuvia hyvinkin runsaasti Ilmailuvoimien (nyk. Ilmavoimien) alkuajoista kertovissa kirjoissa. Ehkä yhtenä parhaimmista, jolla pääset kurkkaamaan tuon ajan Utin tunnelmia, on Veli Pernaan kirja: Karjalan Lennoston Historia 1918-1980, sivuja 528.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos oikein paljon tiedoista, tarkkaa aikaa ja kone- tyyppiä minulla ei ollutkaan tiedossa.

Kiitos myös kirja vinkeistä, täytyy hankkia ne molemmat.

 

Nisse

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sivu josta hänestä tietoja löysin oli tämä:

 

http://wapedia.mobi/fi/Luettelo_Suomen_ilmavoimien_lento-onnettomuuksista?t=9.#10.

 

Siinä on onnettomuuden tapahtumisajaksi laitettu kuolinaika mikä ei pidä paikkaansa.

Täältä foorumilta saaduissa ja myös sinun laittamassa linkissä tiedot on oikein.

Kiitos tuosta linkistä, minulla on tuo sama valokuva hänestä olemassa.

Kirjoista

Kaikki kolme kirjaa löytyvät Turun kirjastosta.

 

Nisse

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kovalevyn syövereistä löyty yksi "Gurduun" kuva vaikkei todennäköisesti ole Utista...

[ attachment removed ]

Takana "Hispano Aero" Aero A-11  AE-42

Markku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve

 

Taas sain joltain valmistajasta kertovasta Ranskalaiselta sivulta selvitettyä että sen tyyppistä/ mallista koneetta ei valmistettu kuin 21 kpl.

Näistä 20 Ranskaan ja vain 1 Suomeen.

Jos tuo sinun kuvassa oleva on samaa mallia kuin onnettomuus-kone niin sen on pakko olla se sama millä hän lensi.

 

Nisse

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taas sain joltain valmistajasta kertovasta Ranskalaiselta sivulta selvitettyä että sen tyyppistä/ mallista koneetta ei valmistettu kuin 21 kpl.

Näistä 20 Ranskaan ja vain 1 Suomeen.

Jos tuo sinun kuvassa oleva on samaa mallia kuin onnettomuus-kone niin sen on pakko olla se sama millä hän lensi.

 

 

Gourdou-Leseurre GL-21-koneita oli Ilmavoimilla 20 kappaletta

 

http://fi.wikipedia.org/wiki/Gourdou-Leseurre_GL-21

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomen ilmailuvoimat halusi vertailla "ajanmukaisia" hävittäjiä ja siinä tarkoituksessa ostettiin v.1923 yksi kutakin: Martinsyde F.4 Buzzard, Fokker D.X ja Gourdou-Leseurre GL-21 B2. Valituksi tuli "Gurduu" jonka mallia B3 hankittiin v.1924 tuo 19kpl.  Onnettomuuskone oli juuri tuo kokeilutarkoituksiin ostettu malli B2. Ilmavoimat osti sittemmin myös Martinsyde F.4 Buzzard hävittäjiä v.1927 14kpl. Sellainenkin löytyy Keski-Suomen ilmailumuseon kokoelmista. http://fi.wikipedia.org/wiki/Martinsyde_F.4_Buzzard

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Gourdou-Leseurre GL-21-koneita oli Ilmavoimilla 20 kappaletta

 

http://fi.wikipedia.org/wiki/Gourdou-Leseurre_GL-21

Juha

 

Jos oikein tarkkana ollaan, niin GL-22 (B3)- koneita oli 19 kappaletta ja 1 kokeilukone oli tyyppiä GL-21 (B2). Yhteensä siis 20 kpl:tta lensi Ilmavoimissamme. Aivan kuten Markku jo tuolla aikaisemmin toteaa.

 

Käyttö Suomessa

 

"Suomen ilmavoimat hankki 19 kpl GL-22 (B3)-konetta ja yhden GL-21(B2) kokeilukoneen, ja käytti niitä vuodesta 1923 vuoteen 1931 asti. Suomessa kutsumanimen Gurduu saaneen koneen viimeinen lento lennettiin 31. tammikuuta 1931. Viimeisen lennon lentänyt koneyksilö, rekisteriltään GL-12, on nykyisin entisöitynä Keski-Suomen ilmailumuseossa."

 

http://fi.wikipedia.org/wiki/Gourdou-Leseurre_GL-21

 

edit:

 

Vaasan Auto- ja Moottorimuseossa on alkuperäinen Gurduun moottori näytillä. Kyseinen moottori on ollut koneessa tunnukseltaan 8.F9 ainakin 8.1924 - 1.1925. Tämän jälkeen koneessa 8.F19. Asennettu 19.8.1925 koneeseen 8.F20, eli myöhemmältä tunnukseltaan GL-20, jossa se on ollut ainakin 4.1930 asti. Sittemmin paikallisessa Teknillisessä oppilaitoksessa havaintovälineenä.

 

Ote artikkelistani "Hispano-Suiza, Vaasan Auto- ja Moottorimuseon erikoisuus" Feeniks-lehdessä 3/2006:

 

"Suomessa Gourdou-Leseurre-koneissa käytettiin tietojeni mukaan ainoastaan 180 hevosvoiman Hispano-Suiza 8Ab-mallia. Konetyyppi osoittautui heikoksi hävittäjäkoneena, syynä rungon duralumiinirakenne joka väsyi, hapettui ja mureni. Alumiiniset mutterit herättivät meillä alun alkaen kummastusta. Tehtaan perusteluna oli, että kone on näin 3,5 kg keveämpi! Konekivääreitä ei voitu käyttää ilmassa, koska tahdistin ei toiminut.  Moottorin teknisinä heikkouksina taasen olivat huonot magneetot sekä alumiiniset vesiputket, jotka väsyivät tärinästä ja murtuivat. Muuten kone oli melko miellyttävä lentää, sillä oli hyvä nousukyky moottorin tehoon nähden, mutta se oli kömpelö ja ketteryys puuttui. Ne määrättiin harjoituskoneiksi jo vuonna 1927, ja ensimmäiset viisi konetta poistettiin jo 1928. Kaksi lentäjää ja konetta menetettiin onnettomuuksissa. Vuonna 1931 romutettiin viimeiset koneet. Yksi erehdyksessä kirjoihin unohtunut poistettiin vasta 1933. Yksittäisten koneiden lentotunnit jäivät välille 177-307."

 

Vaasan Auto- ja Moottorimuseon Hispano-Suiza 8Ab. Kuva: J.Nisula.

[ attachment removed ]

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä linkki sivulle missä puhutaan 21 kpl:eesta ja niistä 1 Suomeen.

 

http://www.aviafrance.com/gourdou-leseurre-gl-21-aviation-france-406.htm

Aivan, se koekone oli tätä tyyppiä ja varsinainen sarja GL22:a (tai B3:aa): http://www.aviafrance.com/aviafrance1.php?ID=407&ID_CONSTRUCTEUR=582&ANNEE=0&ID_MISSION=0&MOTCLEF=

 

Yllä on mainittu kirja, jossa on yksilöhistoriat kaikille koneille ja sarjanumerot kaikille GL22:lle.

 

Vanhoista kuolemaanjohtaneista onnettomuuksista ja laskuvarjohypyistä löytyy kuvaukset Jaakko Hyvösen kirjasta Kohtalokkaat lennot 1918-1939.

 

Terv,

 

Kössi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juuri näin

Eli tuo ensimmäinen oli Gourdou-Leseurre GL-21 B2.

ja nuo 19kpl oli Gourdou-Leseurre GL-22 B3.

http://www.aviafrance.com/gourdou-leseurre-gl-22-aviation-france-407.htm

Tuossa puhutaan Suomeen myydyn 18kpl. ja suomalaislähteet kertookin, että yksi (mallia 14bis) koottiin varaosista.

Markku

Kössi ja Jukka näköjään samalla asialla ;) Mutta miten on tuo varaosakonestoori josta "Thulinista Hornettiin" opus kertoo...?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Mutta miten on tuo varaosakonestoori josta "Thulinista Hornettiin" opus kertoo...?

Yksi kone vaurioitui ja poistettiin. Runko korjattiin myöhemmin uuden siiven ja laskutelineen kanssa vanhalla numerolla.

 

Terv,

 

Kössi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve taas.

 

Sain kirjat kirjastosta ja niissä on riittänyt tutkimista.

Yksi kysymys vielä, kun kävin läpi hänen sotilasuraansa niin tuli vastaan seuraavaa: Sotilaslentäjätodistus ohjaajalle ja SLM vuonna 1923.

Mikä tämä SLM on tai tarkoittaa ?

Sivumennen sanoen en itse ole ikinä ollut lentokoneessa, olen mallia 1953  :)

 

Nisse

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentomerkki SML

 

Kuva on otettu Suomen Pankin  hallussa olevasta alkuperäisestä 90-luvun lopulla. Foorumille sovitettuna: visuaalisen vaikutelman pitäisi on silmämääräisesti kohdallaan.

 

Jussi Salminen

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään