Peter Lord

Patsas Malmille

24 viestiä aiheessa

Malmilla eletään murroksen aikaa ja monet tuttuina pidetyt asiat eivät enää olekaan itsestäänselvyyksiä.

Ehdotan siksi että näkyvälle paikalle Malmin lentoasemalle pystytetään näköispatsas lennonopettaja Jaakko Kuusistolle, joka on laskujeni mukaan menneiden 30 vuoden aikana vastannut ties kuinka monen yksityislentäjän kouluttamisesta. Ilman Jaskan kaltaisia ahkeria puurtajia Malmi ei olisi ollut sitä, mitä se oli.

 

Peter Tähtinen

 

PS Muistatteko muuten miltä Ilmailu-lehden takasivu näytti 1980-luvun alkupuolella kun CPC oli "in" 

Voisiko joku yst. skannata ko. sivun, näin aiheeseen liittyen, tähän palstalle näytille?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehdotan siksi että näkyvälle paikalle Malmin lentoasemalle pystytetään näköispatsas lennonopettaja Jaakko Kuusistolle...

 

Patsaat, näköis- ja muutkin, olisi viisainta jättää tehtäväksi vainajien kunniaksi. Samalla tavalla kuin kadunnimet. Elävän ihmisen patsas tuntuu enemmän julkkispelleilyltä.

 

Eläville ihmisille ovat enemmän paikallaan kunniamaininnat, kunniavirat, kunniakirjat ja kunnianimitykset. Ja suuret juhlat, joissa juhlakalu saisi itse olla kunniapaikalla.

 

Vai olenko seurannut uutisia liian huonosti?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Patsaat, näköis- ja muutkin, olisi viisainta jättää tehtäväksi vainajien kunniaksi. Samalla tavalla kuin kadunnimet. Elävän ihmisen patsas tuntuu enemmän julkkispelleilyltä.

 

Eläville ihmisille ovat enemmän paikallaan kunniamaininnat, kunniavirat, kunniakirjat ja kunnianimitykset. Ja suuret juhlat, joissa juhlakalu saisi itse olla kunniapaikalla.

 

Vai olenko seurannut uutisia liian huonosti?

 

Ei tästä ole montaa viikkoa aikaa kun Litmanen sai patsaansa lahden kisapuistoon.

 

Kyllähän se olis itse kullakin kiva nähdä työnarvostuksen jo omana elinaikanaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...Kyllähän se olis itse kullakin kiva nähdä työnarvostuksen jo omana elinaikanaan.

 

Tietenkin. Litmanenkaan ei olisi yhtään arvannut, miten paljon hänen työtään maassamme arvostetaan, ellei olisi patsasta pystytetty.

 

Meillä on sentään vielä tilaisuus kysyä Jaakolta itseltään, kumpi olisi hauskempi idea: Patsas Malmille vai valtakunnalliset Jaskan Juhlaviikot, joiden aikana olisi tanssia ja laulua, yleistä kemutusta ja lentämistä kautta Suomen... Jaa, mutta se saattaisi nykyään tulla kalliimmaksi kuin pronssipysti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kas tässä Peterin pyytämä ILMAILU:n takansi 8/1984:

 

[ attachment removed ]

 

Kovin on vähiin mennyt moottorilentokouluttajat noista ajoista :(

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Höh, silloin Miehet oppivat lentämään 35 tunnissa, nykyään tarvitaan 45.

 

NÄin ne ajat muuttuvat...

 

t. Timo

 

No tässä suhteessa purjelentäjät ovat aina olleet edellä, siellä puolella monet oppivat lentämään 10h aikana 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No tässä suhteessa purjelentäjät ovat aina olleet edellä, siellä puolella monet oppivat lentämään 10h aikana 8)

Äh mulla meni 16h mutta siitä onkin ensi vuonna 30 vuotta aikaa...

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Höh, silloin Miehet oppivat lentämään 35 tunnissa, nykyään tarvitaan 45.

 

NÄin ne ajat muuttuvat...

 

t. Timo

 

Ensiksi oli 30 h vaatimus A-2 lupakirjaan. Porukka eksyi  hyvistä radiovarustuksista huolimatta . 5 tuntia tuli lisää tuon opettelusta.

 

+ 10 tuntia tuli  180 asteen "sokkokäännöksestä" eli perusmittarikoulutuksesta = sai lentää yöllä ja päivällä CVFR:ää, VMC:tä  huonommassa säässä.

Siinä se tarina

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensiksi oli 30 h vaatimus A-2 lupakirjaan. Porukka eksyi  hyvistä radiovarustuksista huolimatta . 5 tuntia tuli lisää tuon opettelusta.

 

+ 10 tuntia tuli  180 asteen "sokkokäännöksestä" eli perusmittarikoulutuksesta = sai lentää yöllä ja päivällä CVFR:ää, VMC:tä  huonommassa säässä.

Siinä se tarina.

 

Kuis muuten, kun se perusmittarivaatimushan tuli jo 35 tunnin aikakaudella. Lensin sellaisella kurssilla - joskin sain 10 h hyvitystä mopusta - mutta siihen kuului kaikki 3 h perusmittaria. Yökurssilla tuli tunti lisää. Joskus aika pikaseen kurssini jälkeen minimiin tuli 10 h lisää, mutta nykyisellä kurssillakaan tuskin lennetään 13 h perusmittaria? Vaan paljonko?

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

jatkan:

Noitten  30 tai 35 tunnin kurssien jälkeen piti suhata vielä yli 20 tuntia saadakseen yö-kelpparin.

 

Toi 45 tuntia toiko se sitten sen yölentovarmuuden  ;D jos koulutusta annetaan yöllä.

Nykyisin sen saa, kun istuu koneessa yöllä opettajan kanssa=siis muutamassa tunnissa  :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

jatkan:

Noitten  30 tai 35 tunnin kurssien jälkeen piti suhata vielä yli 20 tuntia saadakseen yö-kelpparin.

 

Toi 45 tuntia toi sitten sen yölentovarmuuden  ;D jos koulutusta annetaan yöllä.

Nykyisin sen saa, kun istuu koneessa yöllä=siis muutamassa tunnissa  :thmbdn:

 

Ää, kun siinä oli joku välivaihe. Se 20 h kelppari oli johdetun kelppari, jota ei enää mun aikaan ollut. Lensin siis sen 35 h -kurssin miinustettuna 10 tunnilla ja eri kurssilla seuraavana talvena NVFR:n. Se piti sisällään jonku teoriapläjäyksen ja muistaaksein 7 h lentämistä, mistä tunti perusmitskua. En oo kuollu yölentämisessä enkä edes loukkaantunut. Koneetkin ovat kestäneet ehjinä. Silloin sai toisaalta sen I-kelpparinkin 35 tunnin lentämisellä, joskin teoriapaketti taisi olla laajempi kuin itse lupakirjakurssilla. Sain sen lupakirjan jotenkin pari viikkoa sen jälkeen, kun olisi pitänyt aloittaa  vanhamuotoinen mittarikurssi, joten se jäi, koskapa homma ei ole sen koommin kerhopuuhina onnistunut.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toi 45 tuntia toi sitten sen yölentovarmuuden  ;D jos koulutusta annetaan yöllä.

Nykyisin sen saa, kun istuu koneessa yöllä=siis muutamassa tunnissa  :thmbdn:

 

Ei sitä varmuutta nykyää varmastikaan saa niillä muutamalla lisätunnilla, vaan sen kelpparin. Varmuus tulee sitten ajan kanssa :)

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Patsaat, näköis- ja muutkin, olisi viisainta jättää tehtäväksi vainajien kunniaksi. Samalla tavalla kuin kadunnimet. Elävän ihmisen patsas tuntuu enemmän julkkispelleilyltä.

 

Eläville ihmisille ovat enemmän paikallaan kunniamaininnat, kunniavirat, kunniakirjat ja kunnianimitykset. Ja suuret juhlat, joissa juhlakalu saisi itse olla kunniapaikalla.

 

Vai olenko seurannut uutisia liian huonosti?

Aikalailla samoilla linjoilla. Jaska on saanut jo merkittävää tunnustusta Lentokapteenin arvonimen muodossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aikalailla samoilla linjoilla. Jaska on saanut jo merkittävää tunnustusta Lentokapteenin arvonimen muodossa.

 

Samoilla linjoilla olen itsekin.

Kiitos vaan kohteliaisuudestasi Peter. :-[

Arvostan tuota Lentokapteenin arvonimitystäni yli kaiken. Sen hakivat mun suurimmat  lentopoika-ihanteeni, mulle.

 

Unohtamatta Malmin Lentoaseman-ystävien 22.11.2008  luovuttamaa  kunniakirjaa N:5,

jonka saatteena tuli Kimmo Pälikön taulu "Jänikset".

 

jk. onhan tuota jo tullut patsasteltua Malmilla yli 50 vuotta. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo pitkän linjan tekijämiestä ei sovi unohtaa. Kuvat malmin vaikuttajista jonnekin esille olisi ihan hieno idea. Jaskakin siihen potrettikerhoon kuuluisi itseoikeutetusti.

 

Kunhan eivät laita muumioita tyhjäksi kentän sulkemisen yhteydessä jäävään lentokonehalliin näytteille.  ;D

 

No me taistelemme vielä sen puolesta että Malmi saisi jäädä ilmailijoiden kotona elämään.

 

Tsemppiä Jaskalle eläkepäivinä. T. Entinen oppilaasi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kas tässä Peterin pyytämä ILMAILU:n takansi 8/1984:

 

Kovin on vähiin mennyt moottorilentokouluttajat noista ajoista :(

 

 

 

Onko tuo opettaja siis meidän foorumin jaakko kuusisto?

 

 

Edit: Kuva pois lainauksesta / IP

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tuo opettaja siis meidän foorumin jaakko kuusisto?

Jaskahan se siinä oikealla jakkaralla on :).

 

Sainko muuten Jaska kunnian olla viimeinen lentokoulustasi valmistunut oppilas? Vai ehtikö joku kiilata vielä väliin...? Kiitos koulutuksesta ja terveisiä täältä Hollannin, Belgian ja Saksan rajamaastosta!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sainko muuten kunnian olla viimeinen koneesi tankannut tankkaaja?Vai ehtikö Martti kiilata väliin?Kiitos tankkauksista ja terveisiä täältä Malmilta. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sainko muuten kunnian olla viimeinen koneesi tankannut tankkaaja?Vai ehtikö Martti kiilata väliin?Kiitos tankkauksista ja terveisiä täältä Malmilta. ;D

 

Kiitos Tero, bensa oli hyvää ja palvelu parasta A-luokkaa :thmbup:

On upeata havaita, että kaiken keskellä näyttää  mullakin olevan todellisia, Teron ja Martin kaltaisia  ystäviä. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään