Ville Elomaa

Pohdintaa kahden ilmailumuseon mielekkyydestä (OLI: Hanssin Jukka entisöidään)

88 viestiä aiheessa

 

...

En kuitenkaan halua väheksyä niitä ihmisiä, jotka asuvat siellä jossain "susirajan" tuolla puolen. Tiedän että heitä ärsyttää se että pääkaupunkiseudun asukkaat ajattelevat aina vain itseään. Mielestäni tämä kuitenkin on tärkeä keskustelunaihe. Itseäni ainakin ärsyttää että se Hanssin Jukka säilötään sinne Keski-Suomeen, koska sinne asti en sitä viitsi lähteä katsomaan.

 

 

 

Asun Joensuussa "susirajan tuolla puolen", mutta eivät minua nämä museoasiat harmita saati ärsytä. Museoissa tulee muutenkin käytyä melko harvoin ja ne käynnit voi aivan hyvin sovittaa muiden käyntien yhteyteen. Kävin toissa kesänä Keski-Suomen ilmailumuseossa ja minusta se oli jollain tapaa mielenkiintoisempi paikka kuin Vantaalla sijaitseva Suomen ilmailumuseo, vaikka onkin sitä pienempi. Lieneekö johtunut siitä, että siellä oli aitojen lentokoneiden ohjaamoita, joihin saattoi kavuta sisään tutkimaan? Suomen ilmailumusesossa voi lähinnä katsella (kauempaa) vaan ei koskea. Lisäksi kaipaisin Suomen ilmailumuseoihin mm. lentosimulaattoreita - siis sellaisia, joissa on oikean koneen (tai sen kaltainen) ohjaamo (jollaisia jotkut harrastajatkin kuten Pietilän veljekset ovat rakentaneet). Ruotsin museoissa näitä kuulemma on, vaikka en siellä näissä museoissa ole käynytkään.

 

Pekka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensinnäkin läheisyys lentokenttään tuntuu toimivan, sillä monesti olen törmännyt museossa ulkomaalaisiin, jotka luullakseni ovat vieralleet siellä jatkolentoja odotellessa. Sen lisäksi Ilmailumuseolla on suuri potentiaali opetusretkien kohteena, koska pääkaupunkiseudulla riittää kouluja. Kerran olen käynyt siellä yläasteen ryhmän kanssa ja  kaksi kertaa olen vetänyt mukaani 30 oppilaan lukioryhmän.

 

Vuosittain noin 10% kävijöistä on ulkomaalaisia, kuten arvelitkin suurin osa heistä tulee museoon lentokentältä. Toivottavasti edes kerran oppaaksi sattui sellainen iso skrodi kaljupäinen karju  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisäksi kaipaisin Suomen ilmailumuseoihin mm. lentosimulaattoreita - siis sellaisia, joissa on oikean koneen (tai sen kaltainen) ohjaamo (jollaisia jotkut harrastajatkin kuten Pietilän veljekset ovat rakentaneet).

 

Totta Pekka, tämä olisi nykypäivää. Vantaan museossa on tämän kertainen erikoisnäyttely vienyt tilan lasten Cessnalta, Draken-simulta ja ilmataistelupeleiltä. Toisaalta näyttelyssä voi "nousta ilmaan" lentävämatto-simulaattorilla. Näyttelyissä tarvittava tietotekniikka tarkoittaa käytännössä myös yhden työntekijän palkaamista tekniikan ylläpitäjäksi. Ja työvoiman vähyyshän on suurin haaste molemmissa museoissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä Heurekan puuhamiesten ideoima 1/2-kilometriä pitkä kulttuurikeskittymä polkaistiin liikkeelle tiedekeskukseen kaavaillun "superelokuvateatterin" vauhdittamana. Hanke ei onneksi toteutunut, nyt markkinoille rynnivien 3D-leffojen myötä investointi harvinaisiin erikoistuotettuihin superelokuviin olisi ollut iso virhe.

 

Hanke oli myyty taitavasti Vantaan päättäjille, tämän vuoksi museo joutui mukaan jo suunnitteluvaiheessa. Toteutuessaan hanke olisi jakanut Suomen Ilmailumuseon koneet kahteen eri paikkaan. Arvelen, että museokiinteistöistä aiheutuneet kulut olisivat myös ajaneet ilmailumuseon tuotapikaa konkurssiin. Näinhän kävi aikoinaan Tanskan Billundissa, kun kansalliset ilmailu- auto- ja pelastusmuseot keskitettiin Legolandin viereen.

 

Ajatus museon siirrosta Malmille on epärealistinen. Kuten jo mainitsinkin, muutaman vuoden kuluttua museo ei enää sijaitse keskellä metsää, vaan se sijaitsee keskellä Aviapolista.

 

topi

Joo-o! Minäkin luonnostelin jonkinlaista kilpailuehdotusta tuohon Heurekan kylkiäiseen, joten ohjema on tuttu. Aika pian huomasin, ettei konglomeraattia saa kasaan kuin ohjelmasta luistaen (kuten voittajaehdotus nokkelasti tekikin). Saa nähdä toteutuuko mikään hankkeen monista osioista.

 

Eihän museota Malmille tarvi siirtää, kunhan saadaan myös lentävää vintakee :) Muutenkin ajattelen tässä museokäsitettä vähän laajemmin näyttely-tapahtuma-kokoelma-elämyspohjalta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Stadilaisille tiedoksi, että norjalaisten ilmailumuseo sijaitsee paikkakunnalla nimeltä Bodø ( n. 46000 asukasta ). Matkaa Oslosta on noin 1250 km. Oslossakin on toki näyttelyhalli, mutta päämuseo on tuolla tosi kaukana pääkaupunkiseudusta.

Vertaa tätä nyt sitten Tikkakosken ja Helsingin välimatkaan.  Eihän tuo nyt ole matka eikä mikään.

Jo pelkästään rahan ( sen puuteen ) takia ei varmasti siirretä koneita yhteen ja samaan paikkaan. 

 

Ja Tamperelle kans museo : http://www.kolumbus.fi/ilppa/harmaatkotkat/favorite.htm  :thmbup:

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä taas valitettavasti huomaa jotta Helsalaisilla on vähintään kaksi kertaa pitempi matka Jyväskylään kuin Jyväskyläläisillä on Hesaan. Eihän Helsingissä olekkaan mitään muuta vikaa kuin se on niin pirun syrjässä....

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisäksi kaipaisin Suomen ilmailumuseoihin mm. lentosimulaattoreita - siis sellaisia, joissa on oikean koneen (tai sen kaltainen) ohjaamo (jollaisia jotkut harrastajatkin kuten Pietilän veljekset ovat rakentaneet). Ruotsin museoissa näitä kuulemma on, vaikka en siellä näissä museoissa ole käynytkään.

 

Vantaan museossahan on simuprojekti, mutta veikkaan että sekin kaipaa kipeästi auttavia käsiä, ei noita itsekseen synny ja pysy käytössä. Malmin Ilmailukerhossakin on useampia erittäin aktiivisia harrastajia joiden avulla härvelit pysyvät käyttökunnossa, virtuaalisia lentotunteja kun kertyy vuosittain vajaa neljäsataa äkkiseltään tsekattuna.

 

Olen samaa mieltä että tuollaiset jutut olisivat erinomaisen hienoja, mutta se vaatii asialle omistautunutta väkeä joka jaksaa asian ympärillä puurtaa - joku porkkana siinä täytyy olla jotta homma voi toimia - esim joku simukerho tms joka myös lentää noilla ja järjestää kaikenlaista aktiviteettia, kuten MIK:issä - työn vastineeksi pitää saada jotain elämystä tai siihen ryytyy.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jako kahteen on aivan perusteltua, jos läänitykset hoidettaisiin akselilla sotilasilmailu-siviilit. KSIM on roolinsa omaksunut kiitettävän selkeästi ja se on huomioinut hienosti myös paikallisen rikkaan ilmailuhistorian. Ollen onnellisen tietämätön mistään reviireistä, ihmettelen suuresti, että Vantaalla on sellaisia sotilasilmailumme toteemeja kuin Vamppi ja Hansa. Ne kuuluisivat itsestäänselvästi Tikkakoskelle. On siellä muitakin, mutta nämä tärkeimmät. Vantaalla roolin valinta on jäsentymätön, mutta ainekset siviili-ilmailuun painottumiselle ovat olemassa. Toki pääkaupunkiseudullakin on sotilasilmailun perinteitä Santahaminan ajoilta, mutta ei juuri kummemmin. Ehkä Santahaminassa tehdyt yksittäiskappaleet voisivat kuulua etelään. Edelleen olisi tilausta harrastusilmailun paremmalle esittelylle museaalisessa mielessä. Kolmannen valtakunnallisen museon paikka? Malmi ja Jämi sopisivat siihen tarkoitukseen.

 

Hallin Bulldog ja Friedrichshafen pitäisi ehdottomasti saada Tikkakoskelle ja sitten meillä olisi museopedagogisesti hieno sarja ilmavoimiemme historiaa yhden katon alla.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Stadilaisille tiedoksi, että norjalaisten ilmailumuseo sijaitsee paikkakunnalla nimeltä Bodø

 

Vesalle tiedoksi, Oslolaiset eivät pitäneet ratkaisua järkevänä.

 

topi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei niitä kannata roudata yhteen haliin jo ihan paloturvallisuuden takia. Oma visioni olisi sellainen, että Tikkakoskella olisi yksi halli kangaspuille, yksi halli WW2-koneille ja yksi halli suihkukauden tuotteille. Kaikissa halleissa kunnon "dioraamat" eli lentäjät mallinnettuina mallinukeilla koneiden vieressä. Tikkakoski on nykyään ihan selkeä museo ja koneet ovat nätisti katseltavissa, mutta Suomen ilmailumuseo Vantaalla on aina ollut täyteen ahdettu halli (x 2).

 

Maailmalla rakennetaan koko ajan mitä hienoimpia museoita. Lentonäytökset on nyt katsastettu 2005-2010 ja 2011-2015 on vuorossa maailman (Euroopan) ilmailumuseot.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yhteenvetona voisin tähän lopuksi todeta seuraavaa:

 

1. Valtiovallan tavoite on koko 2000-luvun ajan ollut suurempiin ja tehokkaampiin museoyksiköihin pyrkiminen. Museo 2000 – museopoliittinen ohjelma, Opetusministeriö, komiteamietintö 31:1999 ja Karhu Jari, Selvitys valtakunnallisista erikoismuseoista, Opetusministeriö 6/2000 selvityksissä asiaa on puitu. Museolain ja asetuksen uudistamisen yhtenä tarkoituksena on ollut karsia pienimpiä museoyksiköitä.

 

2. Molempien ilmailumuseoiden haasteet ovat samankaltaiset. Julkinen tuki on kokoelmien laajuuteen ja säilytysolosuhdevaatimuksiin nähden riittämätöntä. Varojen puuttuminen ei mahdollista perusongelmien ratkaisemista eikä myöskään toiminnan kehittämistä tai henkilökuntamäärän kasvattamista.

 

3. Museoiden vastuujako näyttää selvältä, Vantaalla siviili-ilmailu ja Keski-Suomessa sotilasilmailu. Näin ei kuitenkaan ole, suunnilleen Safiireiden poistumisesta lähtien tallentaminen on ollut turhaan päälekkäistä. Tikkakoskelle tallennetaan myös siviililentämisen historiaa.

 

4. Valtakunnallisen erikoismuseon lakisääteisenä tehtävänä on mm. johtaa ja sopia samaa erikoisalaa olevien museoiden keskinäisestä yhteistyöstä ja erikoisalansa Suomessa olevien museokokoelmien tiedon saatavuudesta. Historiallisista syistä johtuen tämän tehtävän toteuttaminen on asettanut Suomen Ilmailumuseon aika kovan haasteen eteen.

 

5. En usko, että julkinen toimintatuki valtion tai kuntien puolesta ilmailumuseoille kasvaisi lähivuosikymmeninä. Hyvin perusteltu museoiden yhdistymishanke toimitilaratkaisuineen voisi kuitenkin tuoda merkittävänkin investointituen valtiovallan puolelta. Koska puolustusvoimienkin määrärahat tuntuvat olevan nykyisin kortilla, niin ehkä yhteismuseohankkeeseen kannattaisi rahoituksen varmistamiseksi koplata mukaan myös Sotamuseo. Suomen kokoisen maan ilmailuhistorian tallentamiseen, tutkimukseen ja esittämiseen ei tarvita kuin yksi organisaatio.

 

topi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei niitä kannata roudata yhteen haliin jo ihan paloturvallisuuden takia.

 

Palo- ja museoturvallisuuden puutteessa sekä kokoelmien harvinaisuudessa Vesisis vetää kyllä pisimmän korren. Vantaalla pelastusyksiköt ovat pihalla parin kolmen minuutin kuluttua väärästä hälyytyksestä.  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vesis on kyllä paha paikka. Ihmettelen! Harvinaisuudet "tuuliajolla". Noi koneet pitäisi kyllä roudata parempaan säilöön. Britit maksaisivat tod.näköisesti maltaita Riponista ja nillä maltailla voisi ehkä saada kunnon museon kaikilla mausteilla... maybe. Joskus täytyy luopua jostain, jotta saisi tilalle jotain. Nyt, saisi muuten minun museosta Alhbergin ZSh-5:n (aito 2 machin potta) 150 eurolla JG 71:n "Richthofenin" Sabre-kypärän  tieltä.  ;).

 

Hoidetaan ensin Vesiksen koneet jemmaan ja kunnollisesti näytille. Hajautetaan kokoelmat maakuntiin matkailuvalteiksi. Vaatimuksena kunnon museotilat. Kyllä Suomeen museoita mahtuu. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Britit maksaisivat tod.näköisesti maltaita Riponista ja nillä maltailla voisi ehkä saada kunnon museon kaikilla mausteilla... maybe.

 

Saattaisi englesmanneja kiinnostaa Vantaalla hapantuva Gnatkin, mutta tämä tyylinen kertarahastus on museoiden eettisten sääntöjen mukaan mahdotonta. Kaiken lisäksi koneet ovat puolustusministeriön omaisuutta.  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toki pääkaupunkiseudullakin on sotilasilmailun perinteitä Santahaminan ajoilta, mutta ei juuri kummemmin.

 

Paitsi, että viime sotien aikana Malmia käyttivät tukikohtana vakituisesti jossakin vaihessa kolmen eri valtakunnan koneet. Lisäksi Suomen lentokoneteollisuus on polkaistu liikkeelle pääkaupunkilaisten voimin, sotilasilmailuperinettä tämäkin. Nykyisin sotilasilmailua harrastetaan Helsinki-Vantaalta käsin, rauhan aikana vähemmin -kriisitilanteessa asia olisi tietysti toisin.

 

topi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saattaisi englesmanneja kiinnostaa Vantaalla hapantuva Gnatkin,

 

Gnatteja on Englannisssa esillä kymmenkunta ....  ;D, vuosi sitten Gnattia kaupiteltiin eBayssa n. 90 000 USDn hintaan

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Gnatteja on Englannisssa esillä kymmenkunta ....  ;D, vuosi sitten Gnattia kaupiteltiin eBayssa n. 90 000 USDn hintaan

 

Kaikki ne kymmenkunta ovat myöhempiä evoluutioversioita, meillä taas aito alkuperäinen englantilaistuote: yksipaikkainen Folland Gnat Mk.1 versio.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä on miekkaa kalisteltu puolesta ja vastaan, ei ole kukaan puhunut sanaakaan kuinka muualla on.Ruotsin ilmavoimien museo sijaitsee LINKÖPINGISSÄ ja se taas sijaitsee suhteellisesti katsoen aika keskellä maata. Samoin kuin Tikkakoskikin kävijät ehkä ovat suurelta osin ohi ajavia, kuten Tikkakoskellakin on. Itse olen käynyt 3-4 kertaa Linköpingissä ja 2 kertaa

Tikkakoskella mahtavia museoita kumpikin. Suomen Ilmailumuseossa en ole käynyt kertaakaan. On muuten hyvä paikka luulisin, mutta  syrjässä. Miksi ihmeessä kaikki pitää keskittää Helsinkiin, tehkää kuten Svenssonit tai Normannit ,onhan

niitä koneita Gardemoenissakin mutta vähän. Eihän se Helsinki ole se ainoa autuaaksi tekevä paikka vai onko.?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mun täytyy sanoa myös, että mieluummin keski-suomen museoon kuin vantaalle, kuten joku tuolla aiemmin mainitsi, siellä on tunnelmaa.

 

Ja oma henk.koht. mielipiteeni viimeisimmästä näyttelystä Vantaalla... *tähän sellanen päätä pyörittelevä hymiö*... maija poppasen sateenvarjo? Nimbus-luuta? oikeesti, ja nämä ovat ne, jotka veivät tilat simulta, jota siellä hulluna etsin, vaan eipä ollut kun oli luutia ja keijukaisia...

no, se oli mun mielipide, ei vakuuttanut kyllä. Edelleenkin lähden ennemmin Keski-Suomen museolle.

 

Ja mitä ihmettä pitää kaikki keskittää pääkaupunkiseudulle? Okei,liikenneyhteydet, suurin osa suomalaisia siellä... mutta juurikin tämä ajattelutapa tappaa maaseutua ja muuta Suomea, kun pitää KAIKKI poistaa täältä maakunnista ja siirtää herrojen kädenulottuville Helsinkiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
meillä taas aito alkuperäinen englantilaistuote: yksipaikkainen Folland Gnat Mk.1 versio.

Kuinka on mahdollista että tämä kone mätänee taivasalla Vantaalla??

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuinka on mahdollista että tämä kone mätänee taivasalla Vantaalla??

 

Museon facebook-sivulta 12.10.2010:

Mig sai hetkeksi seuraa kun Folland Gnat ja Fouga Magister siirrettiin museo pihalle. Gnat ja Fouga ovat pihalla säilytyshallin korjaustöiden ajan ja siirtyvät takaisin halliin mahdollisimman pian.

 

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Mig sai hetkeksi seuraa kun Folland Gnat ja Fouga Magister siirrettiin museo pihalle. Gnat ja Fouga ovat pihalla säilytyshallin korjaustöiden ajan ja siirtyvät takaisin halliin mahdollisimman pian.

Tarkoitin kylläkin GN-105, joka on vuosikausia ollut taivasalla mätänemässä....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuinka on mahdollista että tämä kone mätänee taivasalla Vantaalla??

 

Koska omistaja on kykenemätön hankkimaan museotoimen vaatimia varoja.

 

topi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oli miten oli... olen käynyt molemmissa museoissa, ja molemmista olen nauttinut. Kodistani Vantaan museoon on ehkä 6 km, Keski-suomeen ehkä 180 km, mutta ei sillä väliä. Molemmat ovat hienoja paikkoja :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vesis on kyllä paha paikka. Ihmettelen! Harvinaisuudet "tuuliajolla". Noi koneet pitäisi kyllä roudata parempaan säilöön. Britit maksaisivat tod.näköisesti maltaita Riponista ja nillä maltailla voisi ehkä saada kunnon museon kaikilla mausteilla...

 

Elä elä mene myymään Riponia mihinkään. Se on pyhä!  ;)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään