Jukka Juvankoski

Hornetin poltoaineen tankit..

14 viestiä aiheessa

Tarkoitatko nyt runkosäiliöitä ("säkkejä") vai palleja (PolttoAineLisäsäiliöt) ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkoitatko nyt runkosäiliöitä ("säkkejä") vai palleja (PolttoAineLisäsäiliöt) ;)

 

Runkosäilliöitä.... mutta joo ehkäpä myös lisäsäilijöiden materiaali olisi mukava tietää.

 

-Jukka Sukka-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Materiaalista en tiedä sanoa, mutta koneen kiinteät rungossa olevat tankit joita on 4kpl ovat itsestääntiviistyviä "kumipussi" säiliöitä. Jotain matskua nekin ovat....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisko kyseessä ehkä olla Polynox, josta saitti sanoo "antistatic polyurethane foam"?

Hornet-saitit puhuvat siipitankeissa olevasta aineesta "foam", eli vaahtomuovi ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisko kyseessä ehkä olla Polynox, josta saitti sanoo "antistatic polyurethane foam"?

Hornet-saitit puhuvat siipitankeissa olevasta aineesta "foam", eli vaahtomuovi ?

 

??? ööö siis ne lisäsäiliöt ("siipitankit") voisivat olla Polynox:ia??

 

Erittäin mielenkiintoiset nuo 4kpl olevat runkotankit "säkit", mitäköhän ainetta ne ovat ja miksi ne ovat itsestään tiivistyviä?

 

-Jukka-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ymmärsin asian niin, että Horneteissa on siivissäkin sisällä polttoainetankkeja, jotta toimintasädettä saataisiin lisättyä, siis ainakin uusimmissa versioissa, ja niissä olisi joku foam-materiaali...

Itsestään tiivistyvä tankki ja myös polttoainelinjat on hyvä olla olemassa, koska veli venäläisenkin vastaavissa hävittäjissä on 30 mm kanuuna ja ilmatorjunta jne sirpaleet voivat nekin mennä tankeista läpi, jolloin itsestääntiivistyvä materiaali estää polttoaineen valumisen pihalle, mikä tietää sitä, että kotiinpääsy vaikeutuu tai tulipalo syttyy. Sitäpaitsi voihan joku vihulainen ampua matalalla lentävää Hornettia kiväärilläkin.

 

Sikäli kuin Hornet-saiteista ymmärsin, varsinainen runko on titaanivahvistettu joten rungossa olevat tankit on jo alunperin paremmin suojattu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aivan kuten Ilkka sanoi on runkotankit itsestään tiivistyviä juurikin siitä syystä että polttoaine pysyy siellä missä sen kuuluu olla. Sotilaskoneissa kun on suuri riski että tulee osumia. Kumimaisesta materiaalista oleva tankki "paikkaa itse itsensä" kun siihin tulee reikä eikä polttoaine näin pääse vuotamaan ja muodostomaan tulipalo riskiä. HN:n sisäisissä siipitankeissa on on tätä foam materiaalia. Ulkopuolisissa lisätankeissa, "palleissa" ei tälläistä ole vaan tankki on vain komposiitista valmistettu säiliö joka tarpeen vaatiessa voidaan pudottaa koneesta pois.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siipisäiliöissä on tätä "foamia" estämässä, tai paremminkin vaimentamassa polttoaineen liikehdintää ja samalla vahvistamassa siiven jäykkyyttä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, jep... nyt alkaa hahmottua, eli joo se polynox on varmastikkin tämä lisätankkien "komposiitti" materiaali.

 

Erittäin viisas ja mielenkiintoinen ratkasu muuten noi päätankkien itsestään tiivistyvät tankkipussit.

 

Kiitos paljon asiantuntevista vastauksista.

 

-Jukka Kukka-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Erittäin viisas ja mielenkiintoinen ratkasu muuten noi päätankkien itsestään tiivistyvät tankkipussit.

 

Eikös tuo ole ollut jo 30-40 -luvuilta lähtien käytössä... useimmissa koneissa? Zerostahan muistaakseni ko. ominaisuus puuttui, mikä ei tainnut olla paras ratkaisu muutenkin köyhästi panssaroidussa koneessa. ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös tuo ole ollut jo 30-40 -luvuilta lähtien käytössä... useimmissa koneissa? Zerostahan muistaakseni ko. ominaisuus puuttui, mikä ei tainnut olla paras ratkaisu muutenkin köyhästi panssaroidussa koneessa. ::)

 

Itsetiivistyvien tankkien puute oli myös DC-3:sen (C-47) pahin puute. Ei tarvinnut kovinkaan kummoista sarjaa roiskaista että sai sen tulemaan soihtuna tonttiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään