Juha Klemettinen

Lentoemäntien ja stuerttien lakon seurantaa

682 viestiä aiheessa

Ei ole kait vähään aikaan käynyt niin että Finnairin reittilennon hoitaa joku toinen firma; Brysselin AY811 on OY-PSD.

 

No ei tule ihan heti mieleen, Primerahan siellä porskuttaa AY811:nä  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ole kait vähään aikaan käynyt niin että Finnairin reittilennon hoitaa joku toinen firma; Brysselin AY811 on OY-PSD.

 

Yhtiöllä ei ole näköjään halujakaan hoitaa reittejä tuuraajilla vaan antavat "p**kan" haista

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luin itsekin tuon uusimman pörssitiedotteen: https://newsclient.omxgroup.com/cdsPublic/viewDisclosure.action?disclosureId=428268〈=fi

Vaikuttaa siltä, että Finnairilla on nyt kovat piipussa. Ei tuota tiedotetta ole vasta tänä aamuna kirjoitettu. Suuntaviivat on näemmä hahmoteltu jo valmiiksi. En yllättyisi, jos tässä tapahtuisi nopeitakin muutoksia.

 

Tässä kabiini-lakossa näyttää toistuvan vuoden takainen kaava: tilanne ajettiin tietoisesti lakkoon. Sopimusta on hierottu keväästä lähtien, kyllä se oltaisiin saatu aikaan, jos kummallakin osapuolella todella olisi halua siihen. Sitä en tiedä miten tietoisia SLSY:n porukat on siitä, että heidät haluttiinkin lakkoon, jotta päästään perustelemaan rakenteellisiamuutoksia lakolla.

 

Lentäjien lakon alettua odotan mikä on se työnanatajan "The Suuri Suunnitelma" minkä takia pilotit ajettiin lakkoon. Mitään ihmeellistä ei tapahtunutkaan, pilotit sai pitää työsuhdeautonsa, tehtiin kaikessa hiljaisuudessa joku soppari, ja se siitä. Onko Vehviläisellä käsissään samat, mutta parannetut suunnitelmat kuin vuosi sitten? Milloin valtionvirkamieslentoemäntä huomaakin olevansa "Baronan mies"?

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä kabiini-lakossa näyttää toistuvan vuoden takainen kaava: tilanne ajettiin tietoisesti lakkoon. Sopimusta on hierottu keväästä lähtien, kyllä se oltaisiin saatu aikaan, jos kummallakin osapuolella todella olisi halua siihen. Sitä en tiedä miten tietoisia SLSY:n porukat on siitä, että heidät haluttiinkin lakkoon, jotta päästään perustelemaan rakenteellisiamuutoksia lakolla.

 

Tämä on sen verran mielenkiintoinen - ja rankka - väite, että siihen olisi hyvä saada jonkinlaista selvennystä. Ja mutulla tuskin näitä heittelet?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä on sen verran mielenkiintoinen - ja rankka - väite, että siihen olisi hyvä saada jonkinlaista selvennystä. Ja mutulla tuskin näitä heittelet?

 

Mikä väitteistäni on rankka? SLSY:n tes-neuvotteluja on käsittääkseni käytä noin huhtikuusta 2010 lähiten. Sen verran on tullut seurattua eri alojen neuvotteluja, että olisi luullut yhteisymmärryksen löytyvän tuossa ajassa.

 

Rakenteellisten muutosten perustelu lakolla käy hyvin selväksi tästä pörssitiedotteesta: https://newsclient.omxgroup.com/cdsPublic/viewDisclosure.action?disclosureId=428268〈=fi

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä väitteistäni on rankka? SLSY:n tes-neuvotteluja on käsittääkseni käytä noin huhtikuusta 2010 lähiten. Sen verran on tullut seurattua eri alojen neuvotteluja, että olisi luullut yhteisymmärryksen löytyvän tuossa ajassa.

Se, että syyllistät automaattisesti työnantajapuolen. Yhtä hyvin SLSY:n johto on voinut tietoisesti hakea lakkoa, jotta liiton tarpeellisuus tulee taas vähäksi aikaa perusteltua jäsenistölle  ;)

 

Neuvotteluissa on aina kaksi osapuolta, ja ulkopuolelta katsoen on mahdotonta tietää taustoja. Tuota propaganda-jallajallaa kun tulee molemmilta osapuolilta...

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä väitteistäni on rankka?

 

Se, että mustavalkoisesti kippaat kaiken työnantajan niskaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käydäänpäs taas vaihteeksi itse asiassa. Kuka tietää, miten matkustamohenkilökunnan tes määrittelee lepoajat kaukolennoilla? Kuinka pitkäksi ajaksi työntekijä voi mennä bunkkaosastolle esimerkiksi Helsinki-Tokio -lennolla ja onko se työaikaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se, että mustavalkoisesti kippaat kaiken työnantajan niskaan.

 

Se, että syyllistät automaattisesti työnantajapuolen.

 

Sopimusta on hierottu keväästä lähtien, kyllä se oltaisiin saatu aikaan, jos kummallakin osapuolella todella olisi halua siihen.

 

Jä tässäkö oli jotain epäselvää? Kumpikin osapuoli on voinut ajaa tilanteen tietoisesti lakkoon. Mutta on päivänselvää, että normaalissa ay-toiminnassa pitäisi tessi saada aikaan puolessa vuodessa...

Juha

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jä tässäkö oli jotain epäselvää?

 

No tulkitsin lauseesi

Sitä en tiedä miten tietoisia SLSY:n porukat on siitä, että heidät haluttiinkin lakkoon, jotta päästään perustelemaan rakenteellisiamuutoksia lakolla.

ja

Rakenteellisten muutosten perustelu lakolla käy hyvin selväksi tästä pörssitiedotteesta: https://newsclient.omxgroup.com/cdsPublic/viewDisclosure.action?disclosureId=428268〈=fi

nimenomaan suoraksi syytöksesi työnantajaa kohtaan. Ehkä ymmärsin sitten väärin  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentoemäntien ja stuerttien lakon sovittelu jatkuu, mutta toistaiseksi vain Blue1 -yhtiön työehtosopimuksen osalta. Valtakunnansovittelija Esa Lonka on kutsunut Blue1:n sopimusosapuolet koolle kello neljäksi iltapäivällä.

 

Finnairin työntekijöiden osalta sovitteluaikataulusta ei vielä ole tietoa. Vaikeimmat kiistat koskevat juuri Finnairin lentoemäntien työehtosopimusta, joka on alan muita sopimuksia parempi

 

Finnair haluaisi muuttaa erityisesti työ- ja vapaapäiväjärjestelyjä niin, että matkustamohenkilökunnan tehollinen työaika pitenisi. Työntekijät eivät ole siihen suostuneet, vaikka pidempi työaika lisäisi myös ansioita. Työntekijöiden mielestä vapaajaksojen pituutta pitäisi osin jopa pidentää.

 

Finnair perustelee vaatimustaan alan pysyvästi kiristyneellä kilpailutilanteella. Yhtiön mukaan kyse on työpaikkojen säilymisestä. Työntekijöiden mukaan kyse on työssä jaksamisesta, joten vapaapäiviä ei haluta vähentää.

 

( http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2010/12/1234295/lentolakkoa-sovitellaan-tanaan-vain-blue1n-osalta )

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi näin on:

 

Vaikeimmat kiistat koskevat juuri Finnairin lentoemäntien työehtosopimusta, joka on alan muita sopimuksia parempi

 

Miksi miten kaukaa menneisyydestä on tämä jäänne, että Finnairin pitää maksaa paremmilla ehdoilla samasta työstä kun muiden? Kun kuitenkaan lippuun asiakkaille ei voi laittaa erilliseksi lisämaksuksi "labour surchargea".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minkälaista palkkaa nuo emot ja stuertit oikein saavat ?

 

Kivaa hommaa saa matkustaa ilmaseksi ja ruoat ja juomatkin lienee subventoitu.

 

Meinaan että olisko vaikea saada tilalle näpsäkkä tarjoilija sillä palkalla jolle annetaan varapoistumistiekoulutus ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kivaa hommaa saa matkustaa ilmaseksi ja ruoat ja juomatkin lienee subventoitu.

 

Meinaan että olisko vaikea saada tilalle näpsäkkä tarjoilija sillä palkalla jolle annetaan varapoistumistiekoulutus ?

 

Päivän trolli olikin sitten siinä.

 

Tuo on vaan vähän väsynyt juttu tuo kateusaspekti "matkustaa ilmaiseksi".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi näin on:

 

No eihän tuollaista tarvitse edes kysyä, että miksi. Siksi tes on muita alan sopimuksia parempi, kun siihen on joskus joku suostunut! :) Tänä päivänä on muotia toistella mantraa "ei se ole tyhmä joka pyytää, vaan se joka maksaa" ja jos joku on aikoinaan pannut nimet alle alan muita sopimuksia parempaan soppariin, niin onneksi olkoon vain heille.

 

Sitä en sitten tiedä, miksi siihen vielä nyt pitäisi suostua. Näyttää siltä, ettei olla suostumassakaan.

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meinaan että olisko vaikea saada tilalle näpsäkkä tarjoilija sillä palkalla jolle annetaan varapoistumistiekoulutus ?

Se "tarjoilija" pelastaa sinun henkesi siinä vaiheessa, kun sinä istut koneessa kalpeana paskat housussa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Päivän trolli olikin sitten siinä.

 

Tuo on vaan vähän väsynyt juttu tuo kateusaspekti "matkustaa ilmaiseksi".

 

Mä en ole pätkän vertaa kateellinen emoille tai stuerteille, mutta tiedän että saavat matkustaa ympäri maailmaa ilmaiseksi.

 

Mikä mua taas todella sapettaa on se että tässä maassa tiliä tekee enemmän kuin insinöörit ja arkkitehdit mm. hoitajat, jäänmurtajan lämmittäjät, putkimiehet, kaivinkonekuljettajat, betoniraudoittajat ja paperimiehet sekä pakolliset lentoemot jne. ja heidän jatkuva lakkoilemisensa vie monilta mahdollisuuden viettää vuosilomaa ulkomailla  ( tai asua huokealla tai saada hoitoa jne. ), joka saattaa olla heidän ainoa vuoden henkireikänsä. Mulle ei tulisi enää mieleenkään tilata lentoa finnairin koneella..saatikka md-80 hyrysysyillä lentävillä Blue-1 koneilla. Siis ellei tämä lakko lopu nyt tunnin sisällä !

 

Se "tarjoilija" pelastaa sinun henkesi siinä vaiheessa, kun sinä istut koneessa kalpeana paskat housussa.

 

Ja mistä sä tiedät kenellä siellä putkessa on hädän hetkellä vellit housuissa ? Emot tekee varmaan minkä osaavat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

jos joku on aikoinaan pannut nimet alle alan muita sopimuksia parempaan soppariin, niin onneksi olkoon vain heille.

 

Tässä se onkin ay-liikkeen pahin ongelma tänäpäivänä. Ollaan edelleen jossain 80-luvulla ennen aikaa ryanaireja ja vapaata globaalia kilpailua. Ei ole ay-liike tuonut minkäälaisia ehdotuksia ainakaan julkisuuteen, että miksi kiinalainen tai japanilainen maksaisi lipunhinnassa Finnairille extraa siitä että saa Finnairin emojen palvelut käyttöön. Tai noh, Koskenniemi kerran sai kuningasajatuksen, että Finnair nostaisi lippujen hintoja mutta ehkä hänkin tajusi itse tai häntä muistutettiin, että ei enää eletäkään 80-lukua ja lippujen hintaa ei niin vaan nostetakaan kun pelikentällä on muitakin ja halvemmallakin pääsee.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mä en ole pätkän vertaa kateellinen emoille tai stuerteille, mutta tiedän että saavat matkustaa ympäri maailmaa ilmaiseksi.

 

Mikä mua taas todella sapettaa on se että tässä maassa tiliä tekee enemmän kuin insinöörit ja arkkitehdit mm. hoitajat, jäänmurtajan lämmittäjät, putkimiehet, kaivinkonekuljettajat, betoniraudoittajat ja paperimiehet sekä pakolliset lentoemot jne. ja heidän jatkuva lakkoilemisensa vie monilta mahdollisuuden viettää vuosilomaa ulkomailla  ( tai asua huokealla tai saada hoitoa jne. ), joka saattaa olla heidän ainoa vuoden henkireikänsä. Mulle ei tulisi enää mieleenkään tilata lentoa finnairin koneella..saatikka md-80 hyrysysyillä lentävillä Blue-1 koneilla. Siis ellei tämä lakko lopu nyt tunnin sisällä !

 

Ja mistä sä tiedät kenellä siellä putkessa on hädän hetkellä vellit housuissa ? Emot tekee varmaan minkä osaavat.

 

No loltsista. Jos niin kovasti sapettaa että joku muu hankkii enemmän, niin suosittelen vaikka vaihtamaan alaa esim. sairaanhoitajaksi, että pääset nauttimaan siitä "hyvästä" palkasta, 3-4 vuoden ammattikorkeakoulutuksella.

 

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No loltsista. Jos niin kovasti sapettaa että joku muu hankkii enemmän, niin suosittelen vaikka vaihtamaan alaa esim. sairaanhoitajaksi, että pääset nauttimaan siitä "hyvästä" palkasta, 3-4 vuoden ammattikorkeakoulutuksella.

 

 

Ville

 

Kyllä se on nyt myöhäistä..10 vuoden koulutus takana ja samoin 10 vuoden työttömyys ( jos pannaa putkeen ). Ikää on kohta 50. Mitään en ole tienannut tähän mennessä..eläke olis 300 euroa jos jäisin pois töistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä mua taas todella sapettaa on se että tässä maassa tiliä tekee enemmän kuin insinöörit ja arkkitehdit mm. hoitajat, jäänmurtajan lämmittäjät, putkimiehet, kaivinkonekuljettajat, betoniraudoittajat ja paperimiehet sekä pakolliset lentoemot jne. ja heidän jatkuva lakkoilemisensa vie monilta mahdollisuuden viettää vuosilomaa ulkomailla  ( tai asua huokealla tai saada hoitoa jne. ), joka saattaa olla heidän ainoa vuoden henkireikänsä.

 

Erittäin hauskaa ja viihdyttävää perisuomalaista katkeraa tilitystä siitä mitä joku tienaa ja miten itse pitäisi myös tienata. Ja päälle laitetaan höysteeksi vähän ilmaista matkustelua ja mikä erittäin tärkeää, juomatkin on subventoitu. :laugh:

 

Kannattaa hommata oma elämä ja tutkia sitä miten voi itse tienata enemmän ja lopettaa itkeminen muiden liksoista ja palkkauksista. Tietenkin voit lukea Veropörssiä ase ohimolla ja viinapullo kourassa ja itkeä kun joku tienaa. Se on se maan tapa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaa hommata oma elämä ja tutkia sitä miten voi itse tienata enemmän ja lopettaa itkeminen muiden liksoista ja palkkauksista. Tietenkin voit lukea Veropörssiä ase ohimolla ja viinapullo kourassa ja itkeä kun joku tienaa. Se on se maan tapa.

 

Ei ***tu...mä en ole lakkoillut päivääkään...eikä tulisi mieleenkään. Kyllä tälle kommunistiselle ay-toiminnalle pitää tulla loppu ! Maksan olemattomasta palkastani 30% veroja, kun waalruusit ja erkot selviää 28:lla miljoonien tuloillaan ( sekään ei ole oikein ).

 

Peräänkuulutan selkärankaa ja yhteiskuntavastuullisuutta...muut maksaa tän lystin. Olen käynyt 10 kertaa vuoden aikana stadissa paskalle haisevilla koneilla ja maksanut n. 3600 euroa pelkistä kotimaanlennoista joilla ei saa edes ruokaa.

 

Kysyn vielä kerran...mitä stuertit ja emot saa liksaa kuussa ? Luulisi täällä jonkun tietävän ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kivaa hommaa saa matkustaa ilmaseksi ja ruoat ja juomatkin lienee subventoitu.

 

Kun käy heittämässä vaikkapa Soulin lyhyen yöpyvän on henkilökunnalla tosiaan mielessä tuo ilmainen matkustus, perillä kun aikaa riittää korkeintaan syömiseen ja salikäyntiin, muu aika kun pitäisi epätoivoisesti levätä, jos sattuu onnistumaan. Työntekijäpuoli on juurikin altavastaajana tuomassa esiin tuota työn kuormittavuutta, koska henkilö joka ei ole ikinä päivääkään tuota työtä tehnyt ei tätä voi käsittää, ei edes vaikka työskentelisi samassa yhtiössä ja tuubissa oven etupuolella (jossa toki on omat syynsä työn kuormittavuudelle). Toisaalta on myös näkemysero ja henkilökysymys, onko aikaerolentäminen niin paljon rankempaa, kuin euroopan takominen päivästä toiseen.

 

Merkittävin pointti kai kuitenkin on, että mikäli työntekijöiden vapaita vähennetään ja työmäärää (työtunteja) lisätään, milloin tulevat vuosittaiset tai kuukausittaiset blokkitunnit vastaan? Innokkaita kaivelemaan EU-OPSia?

 

Ikävintä tässä tilanteessa lienee se, että se AY oli juuri viimeisiä kotimaisella kabiinilla operoivia yhtiöitä, joissa oikeasti ihmisillä on ollut hyvä olla töissä. Kaikki ei aina ole kiinni edes palkasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Erittäin hauskaa ja viihdyttävää perisuomalaista katkeraa tilitystä siitä mitä joku tienaa ja miten itse pitäisi myös tienata. Ja päälle laitetaan höysteeksi vähän ilmaista matkustelua ja mikä erittäin tärkeää, juomatkin on subventoitu. :laugh:

 

Kannattaa hommata oma elämä ja tutkia sitä miten voi itse tienata enemmän ja lopettaa itkeminen muiden liksoista ja palkkauksista. Tietenkin voit lukea Veropörssiä ase ohimolla ja viinapullo kourassa ja itkeä kun joku tienaa. Se on se maan tapa.

:thmbup: Asiaa Ilkka.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään