Juha Klemettinen

Lentoemäntien ja stuerttien lakon seurantaa

682 viestiä aiheessa

Kun käy heittämässä vaikkapa Soulin lyhyen yöpyvän on henkilökunnalla tosiaan mielessä tuo ilmainen matkustus, perillä kun aikaa riittää korkeintaan syömiseen ja salikäyntiin, muu aika kun pitäisi epätoivoisesti levätä, jos sattuu onnistumaan. Työntekijäpuoli on juurikin altavastaajana tuomassa esiin tuota työn kuormittavuutta, koska henkilö joka ei ole ikinä päivääkään tuota työtä tehnyt ei tätä voi käsittää, ei edes vaikka työskentelisi samassa yhtiössä ja tuubissa oven etupuolella (jossa toki on omat syynsä työn kuormittavuudelle). Toisaalta on myös näkemysero ja henkilökysymys, onko aikaerolentäminen niin paljon rankempaa, kuin euroopan takominen päivästä toiseen.

Merkittävin pointti kai kuitenkin on, että mikäli työntekijöiden vapaita vähennetään ja työmäärää (työtunteja) lisätään, milloin tulevat vuosittaiset tai kuukausittaiset blokkitunnit vastaan? Innokkaita kaivelemaan EU-OPSia?

Ikävintä tässä tilanteessa lienee se, että se AY oli juuri viimeisiä kotimaisella kabiinilla operoivia yhtiöitä, joissa oikeasti ihmisillä on ollut hyvä olla töissä. Kaikki ei aina ole kiinni edes palkasta.

Mä väitän että tuo on lasten leikkiä. Itse tulen kotiin töistä viikolla 23:00 ja olen joka toisen viikonlopun myös töissä ( joko la tai su tai joskus molemmat ). Älä puhu pliis mulle työn kuormittavuudesta jookos pookos ! ?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei ***tu...mä en ole lakkoillut päivääkään...eikä tulisi mieleenkään. Kyllä tälle kommunistiselle ay-toiminnalle pitää tulla loppu ! Maksan olemattomasta palkastani 30% veroja, kun waalruusit ja erkot selviää 28:lla miljoonien tuloillaan ( sekään ei ole oikein ).

Peräänkuulutan selkärankaa ja yhteiskuntavastuullisuutta...muut maksaa tän lystin. Olen käynyt 10 kertaa vuoden aikana stadissa paskalle haisevilla koneilla ja maksanut n. 3600 euroa pelkistä kotimaanlennoista joilla ei saa edes ruokaa.

Olen samaa mieltä että ay-kommareilla on eväät loppuneet jo kauan aikaa sitten ja ovat väsynyttä porukkaa mutta mielummin ne wahlroosin verot otan mielummin yhteiskunnalle 28%:lle kun sen että wahlroosit ovat Monacossa kirjoilla ja maksavat Suomeen tasan 0 euroa veroja. Täällä tarvitaan isotuloisia ja heidän veroeurojaan ihan samalla tavalla kun meidän "jokapäivätöitäteenjahakadeksaksimeen" -ihmisten verotuloja. Se miksi Suomessa on helvetillinen veroaste kaikessa, on taas ihan toinen asia eikä ole lentoemäntien syy. Sekin on perin omitusta että koneesi haisevat paskalle ja maksat niistä 3600 euroa mutta sekään ei kait ole lentoemäntien palkkauksesta tai niistä kateutta herättävistä ilmaisista matkoista ympäri maailmaa, kiinni.  

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mä en ole pätkän vertaa kateellinen emoille tai stuerteille, mutta tiedän että saavat matkustaa ympäri maailmaa ilmaiseksi.

Eivät saa. Eikä ruokakaan ole ilmaista, ja koneesta kolatölkin viemällä saanee potkut tänäpäivänä.

(Ellet nyt puhunut työnteosta matkustamisena, eli 24h levosta lentokenttähotellissa Japanissa?)

Eli trollauksen voi jättää pois.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mä väitän että tuo on lasten leikkiä. Itse tulen kotiin töistä viikolla 23:00 ja olen joka toisen viikonlopun myös töissä ( joko la tai su tai joskus molemmat ). Älä puhu pliis mulle työn kuormittavuudesta jookos pookos !

En tiedä mitä työtä teet, eikä oikeastaan edes kiinnosta minua tai tuskin ketään. Se ei oikeastaan taida kuulua tähän keskusteluun? Jokainen meistä on varmaan tehnyt pitkiä työpäiviä, pointti taisi olla sen olevan eritavalla kuormittavaa?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen samaa mieltä että ay-kommareilla on eväät loppuneet jo kauan aikaa sitten ja ovat väsynyttä porukkaa mutta mielummin ne wahlroosin verot otan mielummin yhteiskunnalle 28%:lle kun sen että wahlroosit ovat Monacossa kirjoilla ja maksavat Suomeen tasan 0 euroa veroja. Täällä tarvitaan isotuloisia ja heidän veroeurojaan ihan samalla tavalla kun meidän "jokapäivätöitäteenjahakadeksaksimeen" -ihmisten verotuloja. Se miksi Suomessa on helvetillinen veroaste kaikessa, on taas ihan toinen asia eikä ole lentoemäntien syy. Sekin on perin omitusta että koneesi haisevat paskalle ja maksat niistä 3600 euroa mutta sekään ei kait ole lentoemäntien palkkauksesta tai niistä kateutta herättävistä ilmaisista matkoista ympäri maailmaa, kiinni.  

Pilotit ovat laskeneet palkkojaan 5%. Siinä esimerkki tilanteeseen.

Mä arvostan lentoemoja, mutta haluan tietää mitä he nyt tienaavat...saanko tämän tiedon ?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pilotit ovat laskeneet palkkojaan 5%. Siinä esimerkki tilanteeseen.

Mä arvostan lentoemoja, mutta haluan tietää mitä he nyt tienaavat...saanko tämän tiedon ?

"Åkersin mukaan tällä hetkellä aloittelevan Finnairin lentoemännän peruspalkka on 1402,60 euroa kuukaudessa. Palkka on nyt viisi prosenttia pienempi kuin kuuluisi olla, sillä lentoemännät suostuivat Finnairin säästöohjelmaan, jossa palkkoja alennettiin."

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/107105-1800%E2%80%934700-%E2%82%ACkk-nain-lentoemanta-tienaa

Jotain osviittaa, mutta mitään yksiselitteistä ei voi sanoa artikkelistakin ilmenevistä syistä johtuen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kun käy heittämässä vaikkapa Soulin lyhyen yöpyvän on henkilökunnalla tosiaan mielessä tuo ilmainen matkustus, perillä kun aikaa riittää korkeintaan syömiseen ja salikäyntiin, muu aika kun pitäisi epätoivoisesti levätä, jos sattuu onnistumaan. Työntekijäpuoli on juurikin altavastaajana tuomassa esiin tuota työn kuormittavuutta, koska henkilö joka ei ole ikinä päivääkään tuota työtä tehnyt ei tätä voi käsittää, ei edes vaikka työskentelisi samassa yhtiössä ja tuubissa oven etupuolella (jossa toki on omat syynsä työn kuormittavuudelle). Toisaalta on myös näkemysero ja henkilökysymys, onko aikaerolentäminen niin paljon rankempaa, kuin euroopan takominen päivästä toiseen.

Noh, itse en lennoilla tee muuta kuin löhöän tuolissa matkustajana, mutta kohteessa työskennellään sitten normaalisti. Laitetaan tässä oma versio matkustamisesta ja lepäämisestä. Ja ennen kaikkea palautumisesta matkoilta. Ohessa kaksi suht normaalia matkaviikkoa / kokonaisuutta, jotka siis lennän lähes aina turistiluokassa:

Kokonaisuus 1:

Maanantaina aamulla 06.15 lento Tampereelta Hesan ja jonkun muun kautta esim. USA:n länsirannikolle. Perillä maanantai-iltana.

Tiistai kokouksessa 09:00-18:00.

Keskiviikko kokouksessa 09:00 - 17:00 ja suoraan kentälle ja paluulennolle Suomea kohti.

Torstai-iltana kotona Tampereella puolenyön jälkeen.

Perjantaina aamulla normaalisti toimistolle ja normaali työpäivä.

Seuraava viikko toimistolla normaalisti tai sitten lyhyt matka Eurooppaan.

Kokonaisuus 2 (tällainen tulossa alkuvuodesta 2011):

Tiistaina aamulla 06.15 lento Tampereelta Hesan ja jonkun muun kautta USA:han Perillä tiistai-iltana.

Keskiviikko kokouksessa 09:00-18:00

Torstai kokouksessa 09:00-18:00

Perjantai kokouksessa 09:00-17:00  ja suoraan kentälle ja paluulennolle Suomea kohti.

Lauantai-iltana kotona Tampereella.

Sunnuntai vapaata.

Maanantaina iltapäivällä lento Hesan ja Hong Kongin kautta Singaporeen.

Tiistaina iltapäivällä perillä.

Torstai kokouksessa 09:00-18:00. Iltalento Hong Kongin ja Hesan kautta kotiin.

Perjantaina kotona.

Ja sitten seuraavalla viikolla taas normaalisti toimistolle. Ei ainakaan omassa hommassa myönnetä mitään palautumispäiviä tuosta aikaerorasituksesta. Toki päivä - kaksi olisi tosi kiva, mutta ei tuota enempää tarvitse. Ja tätä on nyt tehty tuollaiset reilu 10 vuotta, joten jotain uskon tietäväni tuosta matkustustyön rasittavuudesta ja paljonko palautumista tarvitaan ihan oikeasti.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Miten mä olen aistivani, pientä vasemmistolaisuutta kirjoituksessasi?  :o

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko muuten tietoa, millaisia lepoaikoja/palautumisaikoja on muilla kilpailevilla eurooppalaisilla yhtioilla kaytossa, esimerkiksi SWISSilla, Lufthansalla tai KLM:lla?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Huh! Huh! Eipä ole sympatiota lakkolaisia kohtaan... :P

Armeijassa lakkoilu olisi ollut kapinaa ja siitä olisi kaiketi seurannut "teloitus" aamunkoitteessa. Kaikki paska ja työsuhteen heikennykset (ml. eläkeiän nosto vuonna 1993) otettiin vastaan mukisematta. Ikälisät tulivat ajallaan ja piiiiiitttkät vuosilomat palkallisena. Sairaspäiviltäkin maksettiin palkkaa, jos lenssu iski. Työtä tehtiin sotaharjoituksissa ja merellä ilman "työaikaa". Sh- ja Mp-päivärahoja vastaan tietty.  Silloin siis vähillä unilla 24 tuntia työnantajan käytössä vapaasti.

Printtasin espoolaisen taksiautoilijan (oman) marraskuun kuukausiraportin juuri äsken ulos. Tunteja 238 ja minsoja 27. Ajokilometrejä 30 vuorokauden aikana 5643,6 kilsaa. Eli 7,9 tuntia duunissa joka päivä ja 188,12 kilsaa per vuorokausi ajoa. Työaikalakia ei ole yrittäjälle, mutta tieliikennelakia täytyy noudattaa, jotta ei rikota viikkolepoja ja muita lepoaikoja koskevia määräyksiä. Laskut olivat marraskuulta 3300 euroa ja auton tulot 5264,30 euroa. Ajoin neljään vuoteen parhaimman tulokseni.  Sen verran täytyy tunnustaa, jotta yövuoroja ei joukossa ole. Niistähän olis kaiketi tienannut saman summan toistamiseen nyt ruuhka-aikana. Pitkää päivää vain. Lomapäiviltä ei tule fyffeä, sairaslomista ei tule fyffeä (ei pysty sairastelemaan) ja omat vapaapäivät tulevat aina kalliiksi, kun auto ei tuota.

Ei pysty suomalainen pienyrittäjä lakkoilemaan. Ei ole pystynyt nyt 10 vuoteen. Tai pystyy... mutta kolleegat vievat kaikki duunit. Näin taitaa käydä kohta myös Finnairin ulosliputtamisessakin... Mitä tulee sitten palkatun henkilökunnan käyttöön, niin neljän vuoden oikeusprosessit siitä, että oliko irtisanominen laiton tai ei, niin kiitos ei! Suomalainen työntekijä on irtisanomisissa hankala ja erittäin kallis tapaus. Vaikka voitatkin jutun.

PS1 Hesarissa on hyvä juttu otsikon aiheesta. 

PS2 Silti ein vaihtaisi hommia enää. Itse itseään komentaen. Taas töihin mars! 8)

Ammatinvalinta kysymys.

PS. Paljon maksat veroja ja mitä kaikkea olet hankkinut alvittomana firman nimiin?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eilen ajelin Blue1:n toimistotornin ohi niin siellä 2 lakkovahtia päivysti oven edessä pakkasessa ja 2 päivysti S80:ssä ja joi termarista kaffea, mutta mikä parasta tytöt hymyili ohikulkijoille  :thmbup:

Noista palkoista puheenollen, SLL:n puheenjohtajalla on reilu pari kertaa isompi liksa kui SLSY:n puheenjohtajalla. ;)

http://www.taloussanomat.fi/verotiedot/2009/kategoria/21/

edit: Oli ammatti mikä tahansa niin on väärin sanoa reissutyöläisestä että noilla työtunneilla saa niin paljon vapaata. Todellisemman kuvan saa kun iskettäisiin kotoa poissaolotunnit esiin. Itse olen ollut reissu hommissa ja kiertänyt ties mitkä paikat niin kyllä siitä on "loma" kaukana.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Armeijassa lakkoilu olisi ollut kapinaa ja siitä olisi kaiketi seurannut "teloitus" aamunkoitteessa. Kaikki paska ja työsuhteen heikennykset (ml. eläkeiän nosto vuonna 1993) otettiin vastaan mukisematta.

Aivan 100% off-topic, mutta on tainnut aika kullata muistot? Olin suorittamassa asevelvollisuuttani armeijan harmaissa '91-'92 ja voi luoja sitä skapparien mussutuksen määrää tulevasta eläkeiän nostosta... :P

-m

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oli ammatti mikä tahansa niin on väärin sanoa reissutyöläisestä että noilla työtunneilla saa niin paljon vapaata. Todellisemman kuvan saa kun iskettäisiin kotoa poissaolotunnit esiin. Itse olen ollut reissu hommissa ja kiertänyt ties mitkä paikat niin kyllä siitä on "loma" kaukana.

Naulan kantaan! Monessa paikassa olen käynyt, vaan en niistä mitään kyllä nähnyt.

Mutta en silti ymmärrä, että noita lähes viikon kotivapaita perustellaan aikaerosta toipumisella  :thmbdn:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

;D Tuo rikkaiden verotulojen haalimis kohta.

Olen ideoinut sen sillälailla, että jos ei olisi wahlroosien tai olliloiden hulppeita verotuloja, niin meidän niska limassa raatavien verokortit hakkaisi 60-70% pinnalla kun pitäähän ne työttömien Thaimaanmatkat ja muu hyvinvointiyhteiskunta rahoittaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Naulan kantaan! Monessa paikassa olen käynyt, vaan en niistä mitään kyllä nähnyt.

Mutta en silti ymmärrä, että noita lähes viikon kotivapaita perustellaan aikaerosta toipumisella  :thmbdn:

Palveletko kanssa matkustajia lentojesi aikana? Onko sinulla mahdollisuus nukkua koko lennon ajan?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen ideoinut sen sillälailla, että jos ei olisi wahlroosien tai olliloiden hulppeita verotuloja, niin meidän niska limassa raatavien verokortit hakkaisi 60-70% pinnalla kun pitäähän ne työttömien Thaimaanmatkat ja muu hyvinvointiyhteiskunta rahoittaa.

Sorry nyt vasta älysin, perun sanani  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Noh, itse en lennoilla tee muuta kuin löhöän tuolissa matkustajana, mutta kohteessa työskennellään sitten normaalisti. Laitetaan tässä oma versio matkustamisesta ja lepäämisestä. Ja ennen kaikkea palautumisesta matkoilta. Ohessa kaksi suht normaalia matkaviikkoa / kokonaisuutta, jotka siis lennän lähes aina turistiluokassa:

Kokonaisuus 1:

Maanantaina aamulla 06.15 lento Tampereelta Hesan ja jonkun muun kautta esim. USA:n länsirannikolle. Perillä maanantai-iltana.

Tiistai kokouksessa 09:00-18:00.

Keskiviikko kokouksessa 09:00 - 17:00 ja suoraan kentälle ja paluulennolle Suomea kohti.

Torstai-iltana kotona Tampereella puolenyön jälkeen.

Perjantaina aamulla normaalisti toimistolle ja normaali työpäivä.

Seuraava viikko toimistolla normaalisti tai sitten lyhyt matka Eurooppaan.

Kokonaisuus 2 (tällainen tulossa alkuvuodesta 2011):

Tiistaina aamulla 06.15 lento Tampereelta Hesan ja jonkun muun kautta USA:han Perillä tiistai-iltana.

Torstai kokouksessa 09:00-18:00

Perjantai kokouksessa 09:00-17:00  ja suoraan kentälle ja paluulennolle Suomea kohti.

Lauantai-iltana kotona Tampereella.

Sunnuntai vapaata.

Maanantaina iltapäivällä lento Hesan ja Hong Kongin kautta Singaporeen.

Tiistaina iltapäivällä perillä.

Torstai kokouksessa 09:00-18:00. Iltalento Hong Kongin ja Hesan kautta kotiin.

Perjantaina kotona.

Ja sitten seuraavalla viikolla taas normaalisti toimistolle. Ei ainakaan omassa hommassa myönnetä mitään palautumispäiviä tuosta aikaerorasituksesta. Toki päivä - kaksi olisi tosi kiva, mutta ei tuota enempää tarvitse. Ja tätä on nyt tehty tuollaiset reilu 10 vuotta, joten jotain uskon tietäväni tuosta matkustustyön rasittavuudesta ja paljonko palautumista tarvitaan ihan oikeasti.

Omakohtaisena kokemuksena Syyskuun lopulta kokousmatka Australian itärannikolle, perjantai-iltana lähtö, matka-aika n.25h, perillä sunnuntaina aamulla.

Maanantaista keskiviikkoon palavereissa, n. 10h/päivä, torstai-iltapäivällä työpäivän jälkeen paluu Suomeen, perillä perjantai aamuna, noin 20h ilmassa, välissä 1,5h välilasku.

Päivisin nukutti pirusti aina jossain vaiheessa, öisin vähemmän.

Lisäksi 10 tunnin yölennoilla koneessa oli valot pimeänä n. 6 tuntia, eikä emoja näkynyt missään, eli olivat todennäköisesti huilimassa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vaikea sanoa, kun en ole töitä jetlagin kasaantuessa tehnyt, mutta ihan lomaillessakin tahtoo viedä viikon toipua aikaerosta suuntaansa. No länteenpäin se käy kyllä helpommin, mutta silti. Useimmille maailmankaikkeuden ihmisille aikaero on hirvittävä fyysinen rasitus. Mitä enemmän tulee ikää, sitä vaikeammaksi sopeutuminen käy. Lentohenkilökunnan tulisi kaiken tämän rasituksen ohella pystyä olemaan töissä skarppina ja kyetä toimimaan myös mahdollsissa hätätilanteissa. Se kun on heidän ensisijainen ja määräyspoliittinen tehtävänsä koneessa. Jos minä olen viikon pää jäässä reissatessani New Yorkiin gintoniceja siemaillen, hämmästelen ihan oikeasti henkilökunnan jaksamista viikosta ja vuodesta toiseen. Ehkä olisi ihan valaisevaa saada tänne ruodittavaksi vaikkapa joku todellinen rosteri ja miettiä sitten milloin ja kuinka paljon sitä vapaa-aikaa oikeasti on ja miten sitä halutaan itse kunkin osapuolen toimesta muuttaa. Minä pidän myös sitä lentojen välillä kaukokohteessa toipumista siinä mielessä työaikana, että se on työtehtävistä johtuvaa kotoa poissa olemista, vaikkei se kenties siinä kuukausiraportissa sellaisena esittäydykään. Ei sillä juurikaan mitään tekemistä lomailun kanssa ole. Eikäpä liene glamourista tietoakaan notkuessaan sadannettakahdeksatta kertaa bangkokin hotellin poolilla.

Olen tehnyt aikanaan (lue: nuorena ja sopeutuvaisena) suht paljon kolmea vuoroa, joka kieltämättä oli myös rasittavaa puuhaa, mutta väsymys siellä oli harvoin lähellekään samaa tasoa, mitä se on vaikka kahdeksan tunnin lomalennon käkisteltyään. Eikä siinä lomalennellessä tosiaan tarvitse töitä tehdä. Ihmisissä on tietysti eroja, kuten viineissä.

Disclaimer: Tämä ei ole kannanotto lakkoasiassa puolesta tai vastaan, vaan silkka pohdinta aikaerorasituksesta ja siitä toipumisesta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Palveletko kanssa matkustajia lentojesi aikana? Onko sinulla mahdollisuus nukkua koko lennon ajan?

On mahdollisuus nukkua lennoilla (sen, mitä turistiluokassa voi nukkua), en palvele matkustajia. Toisaalta minun on työskenneltävä siellä kaukokohteessa normaaleja suomalaisia työpäiviä pidemmät työpäivät, kun taas matkustamohenkilökunta voi(si) levätä silloin. Ja kuten kirjoitin, heti kaukolentojen jälkeenkin on koti-Suomessa normaali työpäivä, eikä edes yhden päivän lepotaukoa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä pidän myös sitä lentojen välillä kaukokohteessa toipumista siinä mielessä työaikana, että se on työtehtävistä johtuvaa kotoa poissa olemista, vaikkei se kenties siinä kuukausiraportissa sellaisena esittäydykään. Ei sillä juurikaan mitään tekemistä lomailun kanssa ole.

Täysin samaa mieltä. Mutta ei siitä ainakaan omissa kirjoituksissani olekaan kysymys. Enemmän kyseenalaistan sen, montako päivää kotona tarvitaan matkan jälkeen toipimiseen ennen seuraavaa työvuoroa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joku kysyi sitä emäntien palkkaa...

Lentoemännillä on korkea palkka ja lyhyt työaika, sanoo työnantaja.

Finnairin mukaan yhtiön lentomäntien ja stuerttien keskiansio (sisältää peruspalkan, erilaiset lisät, lomarahat mutta ei päivärahoja) on 3320 euroa kuukaudessa ja vuosiansio 41 500 euroa.

Työntekijäosapuoli ei kiistä työnantajan laskelmaa.

...

Joku voi pitää palkkioita korkeina, kun palkan suhteuttaa työtunteihin. Finnairin mukaan yhtiön kokoaikaisten lentoemäntien ja stuerttien työtunnit ovat keskimäärin 90-95 tuntia kuukaudessa, kun keskimäärin palkansaajat paiskivat hommia 160 tuntia kuukaudessa.

Lähde on mitä on.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/Lentoem%C3%A4ntien%20kova%20kuukausipalkka%203320%20euroa%20%2090%20tuntia/art-1288353154583.html

Joo kiitos Niki. Kyllä tämä palkka peittoaa minun kuukausipalkkani. Alkupalkkaus arkkitehtitoimistossa on 7-10 euroa tunti ( n 1300 / kk ) josta ei makseta eläkettä jos ikää alle 21 ja työsuhteen kesto lyhyt.

Mulla tietty on saumaa tehdä lisätiliä työajan ulkopuolisella suunnittelulla ( eli yöllä ja sunnuntaisin ).

Eikä palkka ulkomailla ole välttämättä suurempi. Kollegani veti Liebeskindin tstossa juutalaismuseo projektin alusta loppuun projektipäällikkönä Berliinissä ja kk liksa ilman eläkettä oli 2500 euroa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään