Juha Klemettinen

Lentoemäntien ja stuerttien lakon seurantaa

682 viestiä aiheessa

Minä tiedän. Siksi että liittojen organisaatiossa lihotettavat ja pöhöttyneet ukot saavat reissut ja Ylläksen lomamökkeihin vapaat ryyppyviikot kun tunnoillisesti töitä tekevät työntekijät tilittävät liitolle osan liksastaan näiden pöhötautisten elättämiseen. Enkä unohda sitäkään että näiden pöhöjen ylläpito rahoitetaan yhteiskunnan varoin koska ammattiliiton jäsenmaksu on vähennyskelpoinen erä työntekijän verotuksessa. Siksi liitot ovat olemassa.

 

On muuten niin hyvin sanottu ettei paremmin voisi !  :thmbup: :thmbup:

 

Suomessa muutenkin kun ammattiyhdistys = kultapossukerho. Ranska ja Tanska kai on Euroopassa ainoita enään kenellä on valtaa ? Kreikkahan on jo lyöty.

 

Toisaalta kun tässä on lukenut erilaisia vuodatuksia kuinka kauan matka kestää ja milloin on kokous niin ei kukaan tee asiaan työkseen. Matkustaminen ei ole työtä vaan se kokous, pieni ero. :-[

 

Siltikin olen tässä lakossa olen yhtiön puolella, natisevat liitokset voi korjata vain yhdelä tavalla.

 

Itsekin olin aikoinaan ns. ammattilainen joka osasi työnsä, nykyään osaan vähän kaikkea mutta en enää mitään kunnolla. Sitä kuulemma nimittävät monitoimiosaamiseksi ? 

 

- :-\  :'(  ja häppi ländings -

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun en koskaan ole ollut niin tärkeä että maata kiertävällä radalla jatkuvasti pitäisi olla, minne on videokokoukset, puhelimet, tietokoneet hävinneet, niittenhän juuri tällaisten sateliittihenkilöiden piti pelastaa matkustamisen kirosta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olipa aika surullista luettavaa :(.

 

Tero

 

Kaikkien kannattaa lukea tuo kertomus. Ja edelleen kaikkien kannattaa muistaa, että työnantajan (ja ehkä työntekijäpuolenkin, osittain) julkisuuteen antamat tiedot palkoista ja työajoista ovat taktista manipulointia.

 

Itsekin matkustelin aikoinaan työkseni ympäri maailmaa. Muutaman vuoden jälkeen kaikenlainen hauskuus ja edes erilaisten kohteiden kiinnostavuus katoaa täydellisesti. Ehkä niistä paikoista muistaa suunnilleen hotellien erilaiset suihkujen hanat. Kaikki muu on rutiinia, väsyttävää sellaista. Aikaero on todellinen killer!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Monenlaista työtä tehtyäni heitän lusikkani soppaan aikaerolentämisen osalta.

 

Ko. työn kuormittavuutta on vaikea hahmottaa, jos sitä ei koskaan ole itse tehnyt. Liikenteeseen perehtymättömälle perustietoja:

 

Finnairin kaukoliikenne on itä-länsi suuntaista, jossa keskimääräinen lennon pituus n. 8-10h kohteesta riippuen. Pääsääntöisesti kohteisiin lennetään kerran vuorokaudessa, lähtö Helsingistä iltapäivällä tai myöhäisillasta. Aikaero vaihtelee pääsääntöisesti 5-7 tunnin välillä pl. Intia. Paluulento lähtee Suomen aikaa varhain aamulla (iltapäivällä ex HEL lähtö) tai alkuillasta (myöhäisillalla ex HEL).

 

Pääsääntöisesti miehistö lähtee ulkoasemalta tulopäivää seuraavana päivänä, esim. jos lähtö Helsingistä (ajat Suomen aikaa, suluissa paikallinen aika) ma 1715, saapuminen ulkoasemalle ti 0255 (0955), lähtö paluulennolle ke 0455 (1155), saapuminen Helsinkiin ke 1515. Lentoaikaan voi tavallisesti lisätä n. 1,5h työaikaa lennon valmisteluun ja lopetteluun. Työaikaa tällaiselta reissulta tulee siis reilut 20h, josta nyrkkisääntönä puolet on yötyötä. Koneesta hotelliin siirtymiseen kuluvaan aikaan vaikuttaa maahantulomuodollisuudet, hotellin sijainti ja liikenneolosuhteet, vähimmillään n. 1h (lentokenttähotelli), enimmillään n. 2h (ei työaikaa). Kuljetus hotellilta paluulennolle lähtee tavallisesti 1,5-2,5h ennen koneen lähtöaikaa. Lepoaikaa siis jää tosiasiallisesti esimerkkitapauksessa runsas 20h joka sijoittuu enimmäkseen vuorokausirytmin valveillaoloaikaan ja johon pitää sijoittaa lepo a) maksimoiden uniaika b) varmistaen riittävä lepo suhteessa paluulennon aikatauluun.

 

Nukkumisrytmin sovittaminen näihin aikoihin on hyvin yksilöllistä. Toiset nukkuvat yhteensä muutaman tunnin, joku ylittää 12h. Omalla käyttäytymisellä voi jossain määrin vaikuttaa unen laatuun. Lähestulkoon jokainen on kuitenkin väsynyt Helsinkiin saavuttaessa. Myöhäisillasta Helsingistä lähtevä työvuoro on valvomisen kannalta hieman raskaampi, kolmesta yöstä valvoo 2. Tätä kompensoi hieman yhden täyden yön nukkuminen välissä. Koneessa nukkuminen on taito, joka ei jokaiselta onnistu. Lennonaikaisen lepotauon pituutta en osaa kommentoida.

 

Kropan kannalta voisin kuvitella rytmin, jossa menolentoa seuraisi n. 12h lepo, jonka jälkeen lähdettäisiin paluulennolle, olevan vähiten kuormittavin, jolloin palautumisaikakin olisi lyhyempi. Tietääkseni jotkut yhtiöt käyttävätkin tällaisia rotaatioita pohjois-etelä suuntaisilla reiteillä (ei aikaeroa). Finnairin liikenneohjelman ja nykyisten viranomaismääräysten puitteissa tämä ei kuitenkaan ole mahdollista. On siis sopeuduttava nykyaikatauluun, jolloin on myös huomioitava, ettei lepoaikoja voida suunnitella niistä parhaiten toipuvien mukaan, vaan vähintäänkin keskivertotyöntekijän palautumisen perusteella.

 

Lopuksi huomautan väsymyksen haitallisuudesta terveydelle seurannaisvaikutuksineen ja itsestäänselvästä turvallisuusaspektista.

 

Kirjoitukseni tarkoituksena ei ole ottaa kantaa käsillä olevaan työriitaan eikä "palautumisvapaiden" kohtuullisuuteen, vaan ainoastaan tuoda esille näkemykseni, ettei aikaerolentämisessä tehtyä työaikaa voi suoraan verrata säännöllisen työajan toimistotyöskentelyyn.

 

Ja ei ole oma lehmä ojassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Blue1 haluaa jatkaa lentotoimintaansa ja siellä vähän yritetäänkin.  :thmbup:

 

Finnairilla ikänsä paisuneet eivät ymmärrä miksi tilanne ei ole sama kuin vuonna -73 ?  :thmbdn:

 

Tsemppiä vaan jaksamiseen.  :laugh: Nii sinne pululaislle..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämänpäiväisessä Kauppalehdessä SLL:n puheenjohtaja Kristian Rintala kertoo, että ensi syksynä työehtosopimuksestaan neuvottelevat lentäjät seuraavat tarkkaan nyt käytäviä neuvotteluja. Työ- ja vapaa-aikaneuvottelut tulevat nousemaan tärkeään osaan myös ensi syksyn neuvotteluissa.

 

Joten otamme tähän yhteenlaskun: Syksy + lentäjien neuvottelut = varaa syksyn lippusi jostain yhtiöstä missä liiton hihhulit ja kaikenmaailman lakkokenraalit ei mellasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämänpäiväisessä Kauppalehdessä SLL:n puheenjohtaja Kristian Rintala kertoo, että ensi syksynä työehtosopimuksestaan neuvottelevat lentäjät seuraavat tarkkaan nyt käytäviä neuvotteluja. Työ- ja vapaa-aikaneuvottelut tulevat nousemaan tärkeään osaan myös ensi syksyn neuvotteluissa.

 

Joten otamme tähän yhteenlaskun: Syksy + lentäjien neuvottelut = varaa syksyn lippusi jostain yhtiöstä missä liiton hihhulit ja kaikenmaailman lakkokenraalit ei mellasta.

 

Tämä tieto tuli tarpeeseen, ensi syksylle on suunnitteilla reissu jonka lentäisi mieluusti yhdelle suoralla (lue: finnairin) lennolla, mutta lienee sittenkin turvallisempaa mutkitella..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän Finnair ottaisi myös avosylein vastaan Blue1 uuden sopimuksen emojen kanssa, mutta ei kelpaa Finnairin emoille tämä pulun sopimus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän Finnair ottaisi myös avosylein vastaan Blue1 uuden sopimuksen emojen kanssa, mutta ei kelpaa Finnairin emoille tämä pulun sopimus.

 

Taitavat Blue1:n lentojen lähtö- ja päätepisteinä olla hieman Finnairin kohteita lähempänä sijaitsevat kiitoradat, tai rullaustiet.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitavat Blue1:n lentojen lähtö- ja päätepisteinä olla hieman Finnairin kohteita lähempänä sijaitsevat kiitoradat, tai rullaustiet.

Ehkä Aasiaan mutta ei kotimaassa ja Euroopassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Blue1=oikea asenne. Hieno homma.  :thmbup:

 

Toisaalta Blue1:n kohdalla tilanne oli hieman eri, kun Blue1 ei lennä kaukolentoja, joten kiistaa noista palautusmispäivistä ei oikein ollut.

 

Tottahan se on, että vuorotyö on ammatinvalintakysymys, mutta tietyillä aloilla joidenkin on vain pakko tehdä vuorotyötä. Kaukolennot ovat hankala juttu siinä mielessä, että kun toisaalla on yö, toisaalla taas ei ole, joten ei ole aivan helppoa sanoa, että pakkoko on "yöllä" lentää. Toisin kuin me sairaalan työntekijät. Kovin moni ihminen ei olisi hätätilanteessa kovin tyytyväinen siihen, että sairaalat olisivat auki vain yhdeksästä viiteen ja vain ma-pe.

 

Omassa labratyössäni on paikkoja joissa ei tehdä vuorotyötä ja paikkoja joissa tehdään. Olin omalta kurssiltani ainut 16:sta joka meni vuorotöihin. Monet minua nuoremmat suoraan sanoen perustelivat päivätöihin hakeutumista sillä että "sosiaalinen elämä menee sekaisin". Noh. Toisaalta töissä tapasin kolleegan joka sanoi kokeilleensa vuorotyötä. Muuten oli kuulemma ok, kroppa vaan meni fyysisesti sekaisin, joten oli pakko mennä päivätyötä tekemään.

 

On tullut huomattua, että omassa hommassa lepoajan määrittyminen voi olla pelkästään työvuorolistan muodon varassa. Nykyisessä työpaikassani (Englannissa) työvuorot merkataan listaan värillisinä ruutuina, entisessä työpaikassani (Helsingissä) työvuorot oli merkattu kellonaikoina. Esim. yövuoro, maanantain ja tiistain välinen yö, nykyisessä työlistassani maanantai on merkattu työpäiväksi ja tiistai lepopäiväksi, vaikka teen maanantain puolella 2 tuntia töitä ja tiistain puolella 9. ::) Suomessa vastaava työvuoro oli merkattu työlistaan niin, että maanantaina töitä oli 21:00-00:00 ja tiistaina 00:00-07:30, ja lepopäivä oli keskiviikko. Tosin Suomessa tein enemmän viikonlopputöitä kuin mitä nyt, tosin nyt viikonloppuvuoro on 12 tuntia pitkä.

 

No niin, ja takaisin aiheeseen. ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitetaan tähän omakohtainen näkökulma, kun olen ollut saman katon alla jo 15 v. erään emännän kanssa:

 

- perheellinen emäntä, joka järjestää työvuoronsa siten, että näkee myös lapsiaan ja miestään ei todellakaan tienaa 3300 eur / kk kuin satunnaisesti

- aikaerovapaat eivät ole 5 päivää kuin satunnaisesti ja silloinkin siihen on liitetty joku muu vapaa

- naisvaltainen ammattikunta on työn rasittavuuden suhteen palkkakuopassa, tuosta hommasta pitäisi maksaa samaa liksaa kuin ahtaajille

- nuorena jaksaa valvoa, mutta 30 v. jälkeen unta ja lepoa tarvitsee enemmän (ja jaloissa pyörii koira ja mukulat)

 

:)

 

Mika

 

ps. Matkustaminen on edullista, mutta koneeseen pääsee vain silloin kun on paikkoja vapaana ja "painot" eivät tule vastaa. Henkilökunnan lipuissa ei ole varausoikeutta ja hotellin hinnoissa menettää lippuedussa säästetyn rahan. Stoccan Hulluilta Päiviltä ja kampanjatarjouksista saa parempia lippuja.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT harkitsee lentokoneiden polttoainekuljetuksen boikotoimista, jos lentoemäntien ja stuerttien lakko pitkittyy. Asiasta kertoo Uutispäivä Demari. Lehden haastatteleman AKT:n puheenjohtajan Timo Rädyn mukaan ajankohta tukitoimien aloittamisesta on vielä sopimatta. Hänen mukaansa polttoainehuolto lopetettaisiin vain lakonalaisilta koneilta. Kaikki Helsinki-Vantaalta lähtevät koneet eivät jäisi kentälle.

 

aamulehti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän Finnair ottaisi myös avosylein vastaan Blue1 uuden sopimuksen emojen kanssa, mutta ei kelpaa Finnairin emoille tämä pulun sopimus.

 

Työantajat ovat koko 2000-luvun jankuttaneet paikallisen sopimisen puolesta, no nyt voisi sopia! vai olisikohan työehtosopimusten yleisitovuus kuitenkin parempi juttu sopimusyhteiskunnassa kun eletään?

 

topi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Blue1 - täysi liikenne jo tänään klo 12.00 eteenpäin,

 

ekstralentoja perjantaina 3.12.

 

Blue1 lentää täyden liikenneohjelman mukaisesti jo klo 12.00 eteenpäin. Ylimääräisiä vuoroja lennetään perjantaina 3.12., helpottamaan Suomen tulevan Itsenäisyyspäivän viikonloppuliikennettä. 

 

Perjantaina 3.12. Blue1 lentää ylimääräisiä vuoroja Tukholmaan ja Kööpenhaminaan helpottaakseen Suomen Itsenäisyyspäiväviikonlopun menoliikennettä Euroopasta Eurooppaan. Sekä Blue1 että SAS lentävät isommalla kalustolla saadakseen matkustajat kohteisiinsa ajoissa.

 

Blue1 Communications

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Stuertti- ja lentoemäntäyhdistys kotiuttaa miehistöt Finnairin kaukokohteista. Tämä hidastaa liikenteen palautumista vuorokaudella lakon loppuessa. Yhdistys on tähän asti pitänyt miehistöjä kaukokohteissa omalla kustannuksellaan, jotta kaukoliikenne saataisiin sujuvasti ja nopeasti jatkumaan heti kun työkiistaan löytyy ratkaisu. Yhdistyksen valtuusto totesi aamupäivän kokouksessaan, ettei järjestelyä kannata jatkaa pidempään, koska sovun löytymisestä ei ole mitään merkkejä näkyvissä.

 

iltalehti

 

Paljonko Finnairin koneita on kaukomailla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paljonko Finnairin koneita on kaukomailla?

 

Ei yhtään, lähes kaikki on liikenteessä. Bangkokissa kone on hieman kauemmin kun tavallisesti kun AY89 on HEL-BKK ja AY96 on BKK-HEL.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

....Paljonko Finnairin koneita on kaukomailla?

 

Koneiden ei tarvitse olla eivätkä varmaan olekaan kaukomailla, vain sinne jäänyt vaihtomiehistö, jonka olisi pitänyt lentää se ensimmäinen lakon takia lentämättä jäänyt lento takaisin Hesa-Vantaalle. Ja kuten Ilkka kertoi, koneet ne lentelee, osin ilmeisesti ilman matkustamohenkilöstöä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yhden ryhmän lakko antaa hyvän tekosyyn muillekin olla tekemättä hommia:

 

Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU seisauttaa Helsinki-Vantaan ulkomaanpostin purkauksen, lastauksen ja käsittelyn ensi viikon tiistaina, mikäli Suomen Lentoemäntä- ja Stuerttiyhdistys SLSY ei pääse siihen mennessä neuvottelutulokseen työriidassaan. 

http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=20101248583

 

Ei tarvitse mennä edes Aasiaan ettei ymmärrä tätä liittojen puliveivausta:

Imagollisesti tärkeistä Aasian-kohteista yhtiö pystyy hoitamaan vain Bangkokin.

- Se on erittäin ikävää, varsinkin Aasian pään asiakkaiden kannalta. Siellä ei paljon lakkoja tunneta, joten heidän on erityisen vaikea ymmärtää tilannetta, Haglund sanoo.

http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=20101248587

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta, mistä jo edellisessä viestissäni mainitsin, että muualla maailmassa ei tällaista pohjoismaista ammattiliittojen lakkoillua ymmäretä, ei tunnu oikein olevan käsitystä useilla suomalaisilla. Jotenkin saa sellaisen kuvan, että yllättävän moni ihminen (mediaa myöten) ajattelee, että Finnair on Vr:n kaltainen valtionyhtiö, joka on olemassa ainoastaan sen takia, että suomalaiset pääsevät paikasta A paikkaan B. Ikäänkuin valtion tarjoama julkinen (maksullinen) palvelu.

 

On toki surullista, jos jonkun yksinhuoltaja lentoemännän peruspalkka on niin pieni, että hädin tuskin elättää itsensä ja lapsensa, jos lisiä ei olisi, mutta täytyy sanoa, että maailmassa on monia lentoemäntiä, joiden palkalla ei olisi toivoa noinkaan hyvään elintasoon, edes ilman yksinhuoltajuutta. Silti he ovat kiitollisia, että ovat sentään niinkin onnekkaaseen asemaan päässeet, ja pystyvät syömään päivittäin ja asumaan yhden huoneen kämpässä. Suomessakin on paljon huonommassa asemassa olevia työntekijöitä, kuin 1500 EUR + lisät tienaavia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta, mistä jo edellisessä viestissäni mainitsin, että muualla maailmassa ei tällaista pohjoismaista ammattiliittojen lakkoillua ymmäretä, ei tunnu oikein olevan käsitystä useilla suomalaisilla. Jotenkin saa sellaisen kuvan, että yllättävän moni ihminen (mediaa myöten) ajattelee, että Finnair on Vr:n kaltainen valtionyhtiö, joka on olemassa ainoastaan sen takia, että suomalaiset pääsevät paikasta A paikkaan B. Ikäänkuin valtion tarjoama julkinen (maksullinen) palvelu.

 

On toki surullista, jos jonkun yksinhuoltaja lentoemännän peruspalkka on niin pieni, että hädin tuskin elättää itsensä ja lapsensa, jos lisiä ei olisi, mutta täytyy sanoa, että maailmassa on monia lentoemäntiä, joiden palkalla ei olisi toivoa noinkaan hyvään elintasoon, edes ilman yksinhuoltajuutta. Silti he ovat kiitollisia, että ovat sentään niinkin onnekkaaseen asemaan päässeet, ja pystyvät syömään päivittäin ja asumaan yhden huoneen kämpässä. Suomessakin on paljon huonommassa asemassa olevia työntekijöitä, kuin 1500 EUR + lisät tienaavia.

 

Sehän oli alkupalkka. En tiedä mitä tässä uskaltaa sanoa ettei delete taas nappaa...mutta päivärahojen ( yli 6 h ) kanssa emot varmaan voi tienata useita tonneja ton 3200 ekun päälle. Tollanen valittaminen ja sen julkistaminen voi olla jopa aivan tarkoitushakuista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Tuosta, mistä jo edellisessä viestissäni mainitsin, että muualla maailmassa ei tällaista pohjoismaista ammattiliittojen lakkoillua ymmäretä, ei tunnu oikein olevan käsitystä useilla suomalaisilla.

 

Kai tuo lakkoilu kuitenkin muuallakin maailmassa tunnetaan - ainakin jos tuosta jotain ymmärsin ja jos tuo osuu edes karkeasti kohdalleen.

 

http://www.nationmaster.com/graph/lab_str-labor-strikes

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään