Juha Klemettinen

Lentoemäntien ja stuerttien lakon seurantaa

682 viestiä aiheessa

Lentoemoja on varmasti moneen junaan ja palkkaluokkaan. Jotkut on tyytyväisiä palkkaansa, toiset taas eivät. Rahaa kuitenkin riittää (emoillakin!) aina siihen mihin sitä itse haluaa. Olipa se sitten Aasian kentiltä ostetut kausihajuvedet tai uudet sesonki-ajan Longchampin laukut. Viimeisenä räikeimmin elävät emännät miettivät sitä, että mihin sitä rahaa oikeasti tarvitaan (vuokrat, laskut ja eläminen). Joillenkin Finnairin matkustamohenkilökuntaan kuuluminen on samaa työtä, mitä tekisi kirjanpitäjänä tai kaupan kassana - toisille se on elämäänkin suurempi työpaikka, jonka vuoksi voi lakkoillakin aina kun työehtosopimuksen kausi on päättymässä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mulla on kyllä ollut eri käsitys "kymppikerhosta"  :-[

 

Niin mullakin mutta en malttanut tänään olla hiljaa eräässä tilaisuudessa jossa oli tällainen lomalla oleva lentoemäntä. Kysyin että kuuluukos hän siihen kuuluisaan "kymppikerhoon"?. Tämä emo meinasi tulla silmille. Vaikka on pitämässä viimeisiä lomanrippeitään ennen eläkkeelle jääntiä. Jouduin oikei näyttämään ko lehtijutun ennenkuin hän rauhoittui. Hän epäili toimittajaa idiootiksi. Monesti tulee sama mieleen kun iltalehtehteä ja sen "asiantuntijalausuntoja" lukee. :o

]

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Piti mennä huomenna viikonlopuksi Finnairilla Kööpenhaminaan mutta kun varauksen hallinta rupesi uhkailemaan Finncomin ATR:llä päätettiin ottaa rahat takaisin ja peruuttaa hotelli. Se sentään toimi näppärästi: kysymys yhtiön Facebook-sivulle että kuinka moinen onnistuu ja parin kymmenen minuutin sisään sieltä soitetaan ja kysytään tilinumeroa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olipa aika surullista luettavaa :(.

 

No jaa, surullista ja surullista; nyt vasta huomasin että tuo saittihan on täynnä humoristista vasemmistopropagandaa.

 

Onkohan tuota emoa oikeasti olemassakaan ja kuinka paljon politbyroo on tuota tarinaa värittänyt. Ja kun lukee tarkkaan tuo emo, oli olemassa tai ei, kirjoitaa vain peruspalkasta.

Tarinan sekaan on lisätty sitten täysin epäoleellisia ja asiaa sekoittavia seikkoja kuten tämä:

Lomani pidettyä tuli tieto, että minulle onkin maksettu liikaa lomarahaa ja sitä peritty vähäisestä palkastani takaisin.

 

No tottakai liikaa maksettu osuus peritään takaisin isoista ja pienistä palkoista. Vasemmistoporpagandassa tässäkin työnantaja on koitetttu loata ja kerätä sääliä kun TA otti omansa takaisin. Ja kun emo kirjoittaa lokakuussa 2010 että firmalla menee paremmin kun koskaan, niin olisi kiva tietää minkälaiseen taloudelliseen katsaukseen tämä analyysi perustuu  :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair pystyy lisäämään lentojaan seuraavien lakkopäivien aikana 

Finnair pystyy seuraavien lakkopäivien aikana kuljettamaan yli 40 prosenttia

matkustajistaan. Lennoista pystytään lentämään huomenna lähes 35 prosenttia.

Liikenteen lisääminen vähitellen on mahdollista, koska lisää

matkustamohenkilökuntaa saapuu kaiken aikaa töihin.

 

- Tilanne on asiakkaidemme kannalta vieläkin valitettava, ja pahoittelemme

kaikkea lakon aiheuttamaa haittaa. Olen myös kiitollinen asiakkaidemme

kärsivällisyydestä. Teemme jatkuvasti parhaamme pitääksemme heistä

mahdollisimman hyvää huolta, Finnairin asiakaspalvelusta vastaava johtaja Anssi

Komulainen kertoo.

 

Asiakkaat, joiden lento on 6.12. tai sitä ennen, voivat siirtää matkaansa aina

maaliskuun loppuun asti tai pyytää lipuistaan takaisinmaksua. Finnair pyrkii

lisäksi mahdollisuuksien mukaan reitittämään peruutettujen lentojen matkustajia

uudelleen. Uudelleenreitityksissä priorisoidaan kotiin palaavia matkustajia.

Peruutus- ja muutostapauksissa asiakkaiden tulee olla yhteydessä lipun

myyneeseen tahoon.

 

Finnairin lomalennot pyritään hoitamaan lakosta huolimatta normaaliin tapaan,

osin ulkopuolisella kapasiteetilla.

 

Finnair lentää perjantaista 3.12. alkaen Milanoon, Roomaan, Hampuriin ja

Amsterdamiin. Jo nyt reittilentojen kohteista Finnair lentää Ouluun, Kuopioon,

Vaasaan, Joensuuhun, Rovaniemelle, Kajaaniin, Kuusamoon, Tukholmaan,

Göteborgiin, Kööpenhaminaan, Düsseldorfiin, Lontooseen, Pariisiin ja

Brysseliin. Ivaloon ja Kittilään lennetään torstaista sunnuntaihin.

Kaukolennoista lakon aikana lennetään päivittäin Bangkokiin. Kaikkien lentojen

aikataulut sekä lentomäärät kohteisiin voivat poiketa normaalista ja muutokset

ovat mahdollisia.

 

Tarkempia tietoja lennoista sekä ohjeista asiakkaille päivitetään jatkuvasti

osoitteeseen www.finnair.fi/info. Peruutettujen lentojen asiakkaille lähetetään

henkilökohtainen tekstiviesti. Tätä varten on tärkeää, että oikea puhelinnumero

löytyy varauksesta. Sen voi tarkistaa infosivuilta löytyvien ohjeiden avulla.

Tietoa löytyy myös Finnairin Facebook-sivulta osoitteesta

www.facebook.com/Finnair.

 

 

Finnair Oyj

Viestintä

2.12.2010

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentoemoja on varmasti moneen junaan ja palkkaluokkaan. Jotkut on tyytyväisiä palkkaansa, toiset taas eivät. Rahaa kuitenkin riittää (emoillakin!) aina siihen mihin sitä itse haluaa. Olipa se sitten Aasian kentiltä ostetut kausihajuvedet tai uudet sesonki-ajan Longchampin laukut. Viimeisenä räikeimmin elävät emännät miettivät sitä, että mihin sitä rahaa oikeasti tarvitaan (vuokrat, laskut ja eläminen). Joillenkin Finnairin matkustamohenkilökuntaan kuuluminen on samaa työtä, mitä tekisi kirjanpitäjänä tai kaupan kassana - toisille se on elämäänkin suurempi työpaikka, jonka vuoksi voi lakkoillakin aina kun työehtosopimuksen kausi on päättymässä.

 

 

 

Toi valittajan virsi 1500 ekun kk palkalla oli aika raastava joo...ei voi unelmoidakaan omakotitalosta ? Miksi unelmat on viety..eihän kukaan muukaan yksin alkupalkallaan taloja Espoossa rakenna...vai mitä ? Itse elin stadissa 340 euron kk tuloilla ( peruspäivärahalla ) aina kun en ollut jossain keikkaduunissa. En voi sanoa unelmoineeni ok talosta mutta Munkkisaarenrannan tornitaloalueen suunnittelin ja Helsingin musiikkitalon kilpailut...pakko oli unelmoida vaikka hometalosta toiseen muuttelinkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No jaa, surullista ja surullista; nyt vasta huomasin että tuo saittihan on täynnä humoristista vasemmistopropagandaa.

 

 

En muuten laittanut tuota Vasemmistonuorten nettisaittia esille, etta alkaisimme saalia yksinhuoltajaaitilentoemantia, vaan se on todellakin osoitus kovenevasta propagandasta -- kuinka ollakaan, juttu oli postattu 30.11., eli lakon alkamispaivana.

 

Tanaan Annika Lapintie kirjoittaa Uudessa Suomessa, kuinka asiakkaat ovat valmiita maksamaan Finnairin korkeammin palkatusta henkilokunnasta -- mina kun luulin, etta asia on taysin painvastainen jo sillakin perusteella, etta esimerkiksi Japani on jo arvokkaampi markkina-alue Finnairille kuin Suomi. Eli, suomalaiset lentomatkustajat vievat rahansa mieluummin muille yhtioille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, en osaa sanoa oliko tuo lentoemon kirjoitus nyt sitten tosiaan jotain propagandaa, niinkuin täällä näköjään helposti osa ajattelee. Mutta sen sanon, että aika raakoja mielipiteitä on jengillä toisten ihmisten ahdingosta. Tottakai jokaiselta löytyy aikoja, kun on pitänyt kituuttaa. Mutta hiukan tulee semmonen tunnelma täällä, että halutaan kovasti paapottaa ja tuoda esille sitä omaa erinomaisuutta ja "kärsimys jalostaa" asennetta. Voihan olla, että tuolla blogaavalla emolla on oikeasti aika vaikeaa ja rahat tiukilla. Pitäisikö sen tuoda lisäsympatioita sitten tässä lakkoasiassa? No varmaankaan ei, koska joku tuossa jo tiesi aiemmin kertoakin, että siwan kassa tienaa vielä vähempi, eikä paskoilla palkoilla ylipäänsä ole tarkoituskaan rakentaa herran huonetta, ja ostaa kartanovolvoa pihaan.

 

Mutta silti...  osa jengistä osoittaa kyllä aika kirkkaasti olevansa sen kannalla, mitä tänä päivänä aivan surutta ja evää värähtämättä tehdään, eli poletaan sen alimman palkkaluokan duunarin oikeudet maan rakoon ja syytetään sitä oikeastaan kaikesta pahasta, mitä firmassa muuten tapahtuu.

 

Onko kukaan laskenut, paljonko Finnairin tehokkuus kärsii ihan euroissa tästä  nykyjärjestelystä, jossa matkustamohenkilökuntaa käytetään ilmeisesti "ei niin tehokkaasti kuin Vehviläinen ja Finnair haluaisi"? Kun sanotaan, että yhdessä päivässä matkustamohenkilökunta aiheuttaa muutaman miljoonan tappiot lakollaan ja kääntää firman tulosta miljoonilla euroilla (?), niin mikäpä olisi ollut tehokkuusmielessä firman euromäärällinen tappio, mikäli olisivat suostuneet omalta osaltaa joihinkin myönnytyksiin tai vaikka kokonaan menneet SLSY:n kelkassa?

 

Osa täällä ajattelee niin, että Finnairin tulevaisuus on henkilökunnan käsissä 100%:sti siltä osin minkälaisiin säästötalkoisiin ja työtehokkuuden kasvattamisiin osallistutaan. Ja, että kuva on silloin täysin mustavalkoinen. Jos lakkoillaan & ei kuunnella työnantajaa -> Firma nurin ja paperimiesten kohtalo ja kansan vihat niskaan. Jos suostutaan -> ollaan kunnon duunareita ja säästetään osakkeenomistajille sitä leveää leipää, joka heille kuuluu ollessaan omistajia. Firma ja osakkeenomistajat ottavat kuitenkin helvetisti itsekin kokoajan takkiin, aivan juuri tälläkin hetkellä. Mikä laskelma tukee firman tulevaisuuden kannalta tämmöstä PAKKOA saada henkilökunta vieläkin halvemmalla, tehokkaammin ja ehkäpä "nöyremmin" ?

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lapintien jorinoilta tippuu pohja kun avaa hänen blogin auki, niin heti aika alussa lukee näin:

 

Finnairin johto ei oivalla, että Finnair on osa suomalaista perusinfrastruktuuria, jonka tehtävä on ylläpitää hyviä lentoyhteyksiä Suomesta ulkomaille ja ennen kaikkea kotimaassa.

 

Voi kuinka väärässä voikaan olla hän. Ja esittelee vielä itsensä eduskuntaryhmän puheenjohtajana.  :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Onko kukaan laskenut, paljonko Finnairin tehokkuus kärsii ihan euroissa tästä  nykyjärjestelystä, jossa matkustamohenkilökuntaa käytetään ilmeisesti "ei niin tehokkaasti kuin Vehviläinen ja Finnair haluaisi"? Kun sanotaan, että yhdessä päivässä matkustamohenkilökunta aiheuttaa muutaman miljoonan tappiot lakollaan ja kääntää firman tulosta miljoonilla euroilla (?), niin mikäpä olisi ollut tehokkuusmielessä firman euromäärällinen tappio, mikäli olisivat suostuneet omalta osaltaa joihinkin myönnytyksiin tai vaikka kokonaan menneet SLSY:n kelkassa?

 

Mikä laskelma tukee firman tulevaisuuden kannalta tämmöstä PAKKOA saada henkilökunta vieläkin halvemmalla, tehokkaammin ja ehkäpä "nöyremmin" ?

 

Väitän että vuodesta toiseen on juuri näin menetelty. Eikä kyseessä oikeasti ole heikkopalkkaiset vaan niinkuin Iltasanomissa kirjoitettiin 10 parhaiten palkattu duuni. Lisien kanssa erikoisopettajan palkan pesee mennen tullen.

 

Yksinkertainen laskelma...kun menot ylittää tulot alkaa saneeraus ja firman myynti eniten tarjoavalle. Näin on käynyt monessa yrityksessä Suomessa..Nokia on 80% ulkolaisomistuksessa ja omani 100%:sesti. Kaikki alkuaan kovia kotimaisia !!!

 

Sietää miettiä. Jossain vaiheessa pitää nostaa kissa pöydälle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jukka Takamaa - kateellisuuden perikuva

 

Anteeksi Nokia on 91% ulkomaalaisomistuksessa. http://www.talouselama.fi/uutiset/article168755.ece

 

No tuo määritelmä on aika suppea. Kateellisuus taitaa olla niitä vähiten omaamiani ominaisuuksia.

 

Mä en ole lainkaan kateellinen siitä että Finnairin henkilökunta AY-liikkeen kanssa imee kuiviin kotimaisen entisen laatuyhtiön. Enemmänkin tilanne on mielestäni hyvä esimerkki siitä mikä on nykyaikaa tällä saitilla ja jopa ikäänkuin kannustettavaa samoin yhteiskunnassa....seuraavaksi on taas lennonjohtajat lakossa, sitten laukunheittäjät, sitten taas pilotit sitten rasvamikot jälleen...sen jälkeen Finnavia..jne. Oletko huomannut tällaista sykliä/trendiä ?

 

Nyt jos emot tän hiffaa ne pyytää päästä 10% alemmalla palkalla duuniin, koska edessä on se, että ei ole enää duunia. Mielestäni tämän ilosanoman ilmoittaminen on lähimmäisenrakkautta ! Valtio ei voi ottaa loputtomasti lainaa duunariensa villien palkkatoiveiden täyttämiseksi.

 

Mitäs se Kennedy sanoikaan..Don't ask what the government can do for you, but what you can do for your government !

 

Kiva bongata näitä sossuja ja kommareita täällä...Lehtinen etunenässä !

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yksinkertainen laskelma...kun menot ylittää tulot alkaa saneeraus ja firman myynti eniten tarjoavalle. Näin on käynyt monessa yrityksessä Suomessa..Nokia on 80% ulkolaisomistuksessa ja omani 100%:sesti. Kaikki alkuaan kovia kotimaisia !!!

 

Väittäisin Nokia Oyj:n osake-enemmistön olevan ulkomaalaisomistuksessa nimenomaan menoja suurempien tulojen ja tulo-odotusten vuoksi. Pörssin ideana nimenomaan on myydä firmaa, päivittäin, eniten tarjoavalle. Lentoemäntiä Nokian palveluksessa ei liene kovin montaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan mielenkiinnosta (olematta kommari, sossu tai porvari): mihin perustuu tämä asetelma siitä, että duunarit imee yhtiön kuiviin?

 

Onko laskelmaa jossain saatavilla, josta voi todeta henkilöstökulujen vaikutuksen firman kannattavuuteen?

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällä tahdilla(vuorovuosittain lentäjät ja emot lakossa ja koneet seisovat) ei kulu kauaakaan kun Finnair fuusioituu jonkun isomman kanssa.  Vaikka asiasta ei olekaan vaahdottu enää aikoihin niin varmaa on että kulissien takana asia on esillä.

Tämän jälkeen henkilökunta saa opetella sopimaan asioista jossain muissa kuin suomalaisissa ay-ympyröissä.

 

Aika ristiriitaisia ovat nuo julkisuudessa esitetyt arviot emojen kuukausituloista.  Kai silläkin alalla on olemassa olevat palkka ym lisätaulukot?  Totta kai 25 vuotta alalla ollut tienaa enemmän kuin juuri aloittanut.  

Taannoisen lentäjien työkiistan aikana kerrottiin kuinka jotkut pilotit tienaavat 300 000 euroa vuodessa ja jotkut 30 000 euroa vuodessa.  Siinäkin oli kyse aloittelevista keltanokista ja kokeneista kouluttajakapteeneista.  Ehkä tulevaisuudessa kun Finnair on osa jotain suurempaa lentoyhtiötä nuo palkat ovat enemmän lähellä tosiaan??

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan mielenkiinnosta (olematta kommari, sossu tai porvari): mihin perustuu tämä asetelma siitä, että duunarit imee yhtiön kuiviin?

 

Onko laskelmaa jossain saatavilla, josta voi todeta henkilöstökulujen vaikutuksen firman kannattavuuteen?

 

Tero

 

Väittäisin, että henkilöstökulujen vaikutus on suuri menoerä...varsinkin kun yhtäaikaa on lentobensiinin hinta noussut ( maksukapasiteetti heikkenee kun voitto pienenee ). Suomalaisessa yhteiskunnassa on myös laskettava  tuohon 4000 liksaan ( päivärahojen kera ) noin 30-40% eläkekuluja jolloin työnantajan maksettavaksi jää emosta noin 6- 7 000 euroa per emäntä.

 

Eli kun pienessäkin koneessa on 3 emoa niin vuodessa nuo 3 kustantaa noin neljännesmijoonan euron paketin. Uskon että finskillä on aika monta miehistöä joten kyllä noista satoja miljoonia tulee vuodessa....ellei miljardi. Saa siinä silloin kohta vähentää jopa "ilmaisen" teen jakelun lennolla.

 

Taannoin mulle ilmoitettiin kun pyrin aikatauluttamaan menopaluuta stadista Oulusta että se tekee 580 euroa ! Siihen ei kuulunut sämpylä lennolla.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nythän Finnair suunnittelee siirtymistä edullisemman työvoiman maihin, neuvottelut Norwegianin ja Air Berlinin kanssa aloitettu, montakohan rahaa halvempaa on työvoima norjassa tai saksassa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo no mua ei nyt oikeestaan kiinnosta kenenkään mutu laskelmat asiasta, vaan jotain kovaa faktaa siitä, minkälaisia säästöjä saataisiin aikaan tekemällä sellaisia uudelleenjärjestelyjä duunareiden selkänahasta ... tai kalliista nahkatakista, miten nyt kukanenkin haluaa asian nähdä.

 

Haen tällä sitä, että mikä on motiivi myöskin työnantajan puolelta pitkittää näitä työtaisteluita näin radikaalisti? Minkäsuuruisista oikeista vaikutuksista siis puhutaan. Noita lehtijuttujen palkkoja ja  niiden eroja on mielestäni aivan turha miettiä noin tarkkaan. Tässä pitäisi nyt tietää tarkemmin, mistä tapellaan. Mikä on se tehokkuusvaikutus ja tosiasiallinen säästö, jonka vuoksi kannattaa aiheuttaa asiakkaille näin paljon mieliharmia. Etenkin kun noista kaikenmaailman tulivuoristakaan ei ole kuin hetki. Ja aiemmista lakoista.

 

Vastuuta on helppo sysätä duunarin niskaan, mutta sille pitää löytyä perustelu.

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Piti mennä huomenna viikonlopuksi Finnairilla Kööpenhaminaan mutta kun varauksen hallinta rupesi uhkailemaan Finncomin ATR:llä päätettiin ottaa rahat takaisin ja peruuttaa hotelli.

No mutta olisi kuitenkin päässyt perille?  ??? Sama kai se on millä menee.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo no mua ei nyt oikeestaan kiinnosta kenenkään mutu laskelmat asiasta, vaan jotain kovaa faktaa siitä, minkälaisia säästöjä saataisiin aikaan tekemällä sellaisia uudelleenjärjestelyjä duunareiden selkänahasta ... tai kalliista nahkatakista, miten nyt kukanenkin haluaa asian nähdä.

 

Haen tällä sitä, että mikä on motiivi myöskin työnantajan puolelta pitkittää näitä työtaisteluita näin radikaalisti? Minkäsuuruisista oikeista vaikutuksista siis puhutaan. Noita lehtijuttujen palkkoja ja  niiden eroja on mielestäni aivan turha miettiä noin tarkkaan. Tässä pitäisi nyt tietää tarkemmin, mistä tapellaan. Mikä on se tehokkuusvaikutus ja tosiasiallinen säästö, jonka vuoksi kannattaa aiheuttaa asiakkaille näin paljon mieliharmia. Etenkin kun noista kaikenmaailman tulivuoristakaan ei ole kuin hetki. Ja aiemmista lakoista.

 

Vastuuta on helppo sysätä duunarin niskaan, mutta sille pitää löytyä perustelu.

 

Tero

 

Varmaan kukaan ei eurolleen tiedä, mutta meillä vastaavat järjestelyt tehtaalla alensivat tuotteen hintaa 10%. Se oli välttämätöntä, koska ulkomaiset kilpailijat olivat viemässä markkinat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vuonna 2008 tehdasteollisuudessa henkilöstökulujen osuus liikevaihdosta oli 12,6 prosenttia. Eli ei sielläkään mitään järkyttäviä säästöjä saada palkkoja laskemalla.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joku nimettömänä kirjoittava itkupilli epämääräisellä "ilmianna pomosi"-sivustolla siis valittaa, ettei tule peruspalkalla toimeen? Oh boy, mitä skeidaa, sellaista voisin oikeestaan runoilla itsekin  :P mutta juttuhan on niin, että on päällä mikä lakko tahansa, niin kaikenlaisia "argumentteja" sinkoilee näkyviin...

 

Matkustamohenkilökunnan työ on globaalisti selvästi menossa siihen suuntaan, että siihen halutaan (yhtiöiden taholta) enää aloittelevia lentoemoja ja stuertteja - joille maksetaan aloittelijan palkkaa - eikä siitä ole enää tarkoitus tehdä elämänuraa vaan siinä ehkä viihdytään muutama vuosi, jonka jälkeen homma on siinä, ja ellei sitä ymmärrä, yhtiöllä on keinot savustaa pihalle  ;) Uusiahan koulutetaan jossain 6 viikossa, eikä hakijoista ole koskaan ollut pulaa.

 

Näin on käymässä British Airwaysissä, missä onneton ammattiyhdistys BASSA yrittää taas esittää lakkoäänestystä määrältään väheneville jäsenilleen, eikä ole saanut tähänastisella lakkoilullaan aikaan yhtään mitään vaan Willie Walsh on vienyt läpi ideansa Mixed Fleetistä, jossa henkilöstökulurakenne on yhtiölle edullisempi. Olen ihan varma, että Vehviläinen on seurannut BA:n kabiinihenkilökunnan lakkoilua mielenkiinnolla. Ehkä jopa kysynyt neuvoja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vuonna 2008 tehdasteollisuudessa henkilöstökulujen osuus liikevaihdosta oli 12,6 prosenttia. Eli ei sielläkään mitään järkyttäviä säästöjä saada palkkoja laskemalla.

 

 

Uudelleenjärjestelyillä en tarkoittanut palkkojen laskemista vaan jonkinlaista työn tehostamista ja uutta sykliä ja aikataulutusta tms. Tehtaita on monenlaisia joissa voi ihmisen tekemän työn osuus vaihdella jopa 10%-60%.

 

Käsittääkseni kone ei voi korvata lentoemäntää...kuten nykyään tehtaissa voi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään