Juha Klemettinen

Lentoemäntien ja stuerttien lakon seurantaa

682 viestiä aiheessa

Itse onneksi sain Finnairilta Tokion matkani uudelleenreititettyä Pariisin kautta sunnuntaiksi kun alkuperäinen lähtöpäivä olisi ollut lauantaina. Jos jotain positiivista asiasta pitää hakea niin tuleepahan sitten koettua se Air Francen a380 tällä reissulla.  ;D Asiakaspalvelussa vastannut nuori naishenkilö vaikutti kyllä todella väsyneeltä ja alakuloiselta, ei liene tällä hetkellä mikään maailman mukavin homma olla vastaamassa vihaisiin puheluihin taukoamatta. Minulta kuitenkin iso kiitos tälle kyseiselle henkilölle kun onnistui löytämään vaihtoehtoisen reitin.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja Finnairin tiedote neuvotteluhaluista:

 

Finnair haluaa jatkaa neuvotteluja lakon lopettamiseksi 

Finnair haluaisi jatkaa katkenneita työehtosopimusneuvotteluja Suomen

Lentoemäntä ja -Stuerttiyhdistyksen SLSY:n kanssa viikonlopun aikana, jotta

tiistaista lähtien lentoliikennettä häirinnyt työtaistelu saataisiin

päättymään.

 

- Toivomme, että valtakunnansovittelija jatkaa lakon sovittelua, jotta vahingot

asiakkaillemme ja yhtiölle saataisiin minimoitua. Haluamme puolustaa

suomalaisia työpaikkoja ja suomalaista lentoyhtiötä. Siksi pyrimme yhdessä

löytämään ratkaisumallin, joka tukee henkilöstön työssä jaksamista ja samalla

parantaa työn tuottavuutta, Finnairin toimitusjohtaja Mika Vehviläinen sanoo.

 

- Lakon tukitoimet ovat levittämässä ongelmat yhteiskunnassa alueille, joilla

ei ole tekemistä meidän matkustamohenkilöstömme kanssa eikä pitkällä

aikavälillä palvele sen etuakaan.

 

Ensi tiistaina lakon alkamisesta tulee kuluneeksi seitsemän päivää, jolloin

palkanmaksu voidaan keskeyttää niiltä työntekijöiltä, joiden työnteko on lakon

vuoksi estynyt.

 

- Pyrimme järjestämään työt niin, että voisimme pitää henkilöstöä

mahdollisimman paljon töissä ja siten perustellusti maksaa heille palkkaa.

Lentoasemallahan toimii asiakasyrityksiämme, joiden palveluista vastaamme. Emme

halua riskeerata yhteistyösuhteitamme, Vehviläinen toteaa.

 

Finnair Oyj

Viestintä

3.12.2010

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulta iso plussa Finnairin suuntaan!

 

Huominen aamulentoni Istanbuliin on peruttu. Soitin tuonne Gold-palvelukeskukseen, josta iloinen naisvirkailija tutki vaihtoehtoja ja lupasi soittaa perään. Alle 10min päästä puhelin soi, "kävisikö Tukholman kautta", käyhän se kiitos vain!

Hauska nähdä, että tekevät kyllä parhaansa että homma toimii, iso  :thmbup: minulta!

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaahas, tiistaina loppuisi polttoaine, rahti, catering paitsi Finnairin myös niiden yhtiöiden koneilta, jotka lentävät Finnairin vuoroja. Näyttää pahasti siltä, että (vielä) vuonna 2010 "70-lukulainen" ammattiyhdistysliike selättää Vehviläisen 10 - 0. Vehviläinen joutui tiukan paikan eteen ja on vaikea nähdä, mitä hän luulee nyt saavuttavansa, paitsi tappioita yhtiölle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaahas, tiistaina loppuisi polttoaine, rahti, catering paitsi Finnairin myös niiden yhtiöiden koneilta, jotka lentävät Finnairin vuoroja. Näyttää pahasti siltä, että (vielä) vuonna 2010 "70-lukulainen" ammattiyhdistysliike selättää Vehviläisen 10 - 0. Vehviläinen joutui tiukan paikan eteen ja on vaikea nähdä, mitä hän luulee nyt saavuttavansa, paitsi tappioita yhtiölle.

 

En nyt kuitenkaan Vehviläistä lähtisi tilanteesta syyttämään. Ei liian kalliin sopimuksen allekirjoittaminen ole yhtiön (eikä sen työntekijöidenkään) etu. Eiköhän ne ongelmat ole rakennettu vuosikymmenten saatossa, kun on tehty työehtosopimuksia, jotka eivät nykyisen kilpailun olosuhteissa enää ole pitkällä tähtäimellä mahdollisia. Ihmettelen myös tätä yhtiökohtaista lisäpöytäkirjakäytäntöä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt kun lakon loppu häämöttää niin voi vaan todeta, että osapuolet ovat taas kantaneet urakalla säkillä valoa pimeään huoneeseen. Eikö ensi kerralla voisi tehdä jotenkin näin suljetussa ympäristössä ilman että yksikään katuja tallaava liikennelentämisen, asiakaspalvelun, yövalvomisen ja aikaeroväsymysen erikoisosaaja kuuleekaan koko aiheesta ja voi keskittyä Iltalehden uusimpiin BB uutisiin:

 

(Huom. kuvitteellinen esimerkki)

 

Työnantaja (TA): Sorry, pitää tehdä enemmän töitä pienemmällä palkalla

Työntekijä (TT): Ei käy, ollaan jo joustettu aivan *elvetisti

TA: Ei riitä, pakko on pakko

TT: Pitäkää tunkkinne, me mennään lakkoon

TA: Ei hyvä idea, jos tulee lakko niin me ulkoistetaan kaikki tekeminen halpamaihin, kumppaneita jonoksi asti ovella, omaa liiketoimintasuunnitelmaa paremmat suunnitelmat on jo valmiina

TT: Siitä vaan, tulee yleislakko ja se on teidän vika

TA: Ette uskalla

TT: Ette tekään

TA: No jos kuitenkin sovittaisiin ennen kun tehdään kaikista idiootteja

TT: No sovitaan vaan, voisitteko muuten kertoa meillekin miksi firma ei pärjää ihan oikeasti kun esim Lufthansa pärjää?

TA: No kun joudutaan myymään sikahalvalla lähes kaikille ei kotimaisille asiakkaille ja ei vaan keksitä keinoja millä tilanne paranisi

TT: No toi on tosi paha juttu, jotain pitää kyl tehdä...

 

Eli itse kun Finnairin voittavan Aasian strategian aikaisia lakkoja seuraillut niin on kyllä todella vaikeata havaita mitä hyötyä näistä on ollut kenellekkään. Paitsi kilpailijoille.

 

Haittoja sen sijaan riittää yllin kyllin, suurimpana ehkä yhtiön työntekijöiden maineella repostelu mediassa, kahvipöydissä ja sosiaalisen median piirissä. Todella raikkaan erilaista brändistragiaa. Onnitteluni!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän sitä löpöä löydy muualtakin ja kyllä ihminen nyt muutaman tunnin ilman ruokaa jaksaa olla

Kyllä löytyy löpöä ja ruokaakin. Aiheuttaa vaan pikkuisen enemmän vaivaa.  Onneksi löyty vielä siekkailunhaluakin ja halukkaita noihin pomppulentoihin pitkin Eurooppaa. Pikkulapsia omaavat perheet vähän säälittää kun pitää niitä lapsia kuljettaa vierailla lentokentillä. Mutta otetaan heillekin pikkuisen pidemmät vaihtovälit niin sekin onnistuu. Onhan noilla kentillä noita mäkkäreitä ja burgereita mihin lomarahansa rippeet työntää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pikkulapsia omaavat perheet vähän säälittää kun pitää niitä lapsia kuljettaa vierailla lentokentillä. Mutta otetaan heillekin pikkuisen pidemmät vaihtovälit niin sekin onnistuu. Onhan noilla kentillä noita mäkkäreitä ja burgereita mihin lomarahansa rippeet työntää.

 

Sori, mutta nyt meni pointtisi ohi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vehviläinen joutui tiukan paikan eteen ja on vaikea nähdä, mitä hän luulee nyt saavuttavansa, paitsi tappioita yhtiölle.

 

Nimenomaan, tiukka paikka Vehviläisellä. Hän ja Hienonen joutuivat paikkaamaan virheet kun aikaisempi johtajasukupolvi on toiminut liittojen puudeleina ja kun vastassa on taantumuksellinen ryhmä joka elää edelleen 80-lukua ja kultaisia aikoja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pikkulapsia omaavat perheet vähän säälittää kun pitää niitä lapsia kuljettaa vierailla lentokentillä. Mutta otetaan heillekin pikkuisen pidemmät vaihtovälit niin sekin onnistuu. Onhan noilla kentillä noita mäkkäreitä ja burgereita mihin lomarahansa rippeet työntää.

 

Kovin kuulostaa vaikealta teillä siellä Malagan päässä; kannattaisi varmaan jättää matkustelut sinne kotipuoleen ja mennä vaikkapa bussilla tai junalla :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kovin kuulostaa vaikealta teillä siellä Malagan päässä; kannattaisi varmaan jättää matkustelut sinne kotipuoleen ja mennä vaikkapa bussilla tai junalla :)

 

Nyt toi on ainut valinta, koska Espanjan ilmatila on suljettu.

 

taitaa taustalla olla noi myynti / yksityistämispuuhat yms :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koska noilla muilla aloilla on voimassa olevat sopimukset, niin kyseessä ovat laittomat tukitoimet.

 

So what, kysymys on solidaarisuudesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nimenomaan, tiukka paikka Vehviläisellä. Hän ja Hienonen joutuivat paikkaamaan virheet kun aikaisempi johtajasukupolvi on toiminut liittojen puudeleina ja kun vastassa on taantumuksellinen ryhmä joka elää edelleen 80-lukua ja kultaisia aikoja.

 

Firman viimeisen tiedotteen mukaan: "Konsernin toiminnallinen liiketulos ilman kertaluonteisia eriä, käyttöomaisuuden myyntivoittoja ja johdannaisten käyvän arvon muutoksia oli 2,0 miljoonaa euroa".

 

Mitä virheitä tässä on tapahtunut? Työntekijöille on maksettu palkat ja 2 miljoonalla eurolla voidaan tehdä mitä halutaan. Vai ymmäsinkö väärin?

 

topi

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair lentää viikonlopun aikana yli 40 prosenttia lennoistaan 

 

Finnair lentää viikonlopun aikana lauantaista maanantaihin yli 40 prosenttia

kaikista lennoistaan ja kuljettaa noin 40 prosenttia matkustajista.

 

"Monet asiakkaamme ovat joutuneet muuttamaan suunnitelmiaan ja tilanne on

vaatinut kärsivällisyyttä asiakkailtamme ja myös työssä olevalta

henkilökunnaltamme. Olemme hyvin pahoillamme kaikista asiakkaillemme

aiheutuneista hankaluuksista ja teemme kaikkemme palvellaksemme asiakkaitamme

hyvin tässä poikkeustilanteessa", Finnairin asiakaspalvelusta vastaava johtaja

Anssi Komulainen sanoo.

 

Asiakkaat, joiden lento on 7.12. tai sitä ennen, voivat siirtää matkaansa aina

maaliskuun loppuun asti tai pyytää lipuistaan takaisinmaksua. Finnair pyrkii

lisäksi mahdollisuuksien mukaan reitittämään peruutettujen lentojen matkustajia

uudelleen. Uudelleenreitityksissä priorisoidaan kotiin palaavia matkustajia.

Peruutus- ja muutostapauksissa asiakkaiden tulee olla yhteydessä lipun

myyneeseen tahoon.

 

Tarkempia tietoja lennoista sekä ohjeista asiakkaille päivitetään jatkuvasti

osoitteeseen www.finnair.fi/info. Peruutettujen lentojen asiakkaille lähetetään

henkilökohtainen tekstiviesti. Tätä varten on tärkeää, että oikea puhelinnumero

löytyy varauksesta. Sen voi tarkistaa infosivuilta löytyvien ohjeiden avulla.

Tietoa löytyy myös Finnairin Facebook-sivulta osoitteesta

www.facebook.com/Finnair.

 

Finnair lentää seuraavien lakkopäivien aikana reittilentojen kohteista Ouluun,

Kuopioon, Vaasaan, Joensuuhun, Rovaniemelle, Kajaaniin, Kuusamoon, Ivaloon,

Kittilään, Tukholmaan, Göteborgiin, Kööpenhaminaan, Düsseldorfiin, Lontooseen,

Pariisiin, Brysseliin, Milanoon, Roomaan, Hampuriin ja Amsterdamiin.

Kaukolennoista lakon aikana lennetään päivittäin Bangkokiin. Kaikkien lentojen

aikataulut sekä lentomäärät kohteisiin voivat poiketa normaalista ja muutokset

ovat mahdollisia.

 

Finnairin lomalennot pyritään hoitamaan lakosta huolimatta normaaliin tapaan,

osin ulkopuolisella kapasiteetilla.

 

Finnair Oyj

Viestintä

3.12.2010

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos nykyisellä valtakunnansovittelijalla on ylitsepääsemättömiä vaikeuksia sovitella esilläolevia asioita, ehkä olis syytä palkata muutama sovittelija lisää.

Muistelen erään taannoisen (edesmenneen) sovittelija sovitelleen hyvinkin asiallisesti soviteltavissa olevia asioita , ehkä hiukan omalaatuisella tavalla , mutta soviteltua tuli kuitenkin  ( Jorma Reini )

Kikkelikortti, eritoten ..

 

http://fi.wikipedia.org/wiki/Tupolevin_veljekset

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Risto Sillanpää otti esille hyvin sen mitä olen miettinyt viime aikoina todella paljon. On totta, että osapuolet ovat neuvotelleet keskenään pitkään, mutta kun on pattitilanne ja asia vaatii sovittelijaa niin silloin sovittelijan pitää olla käytettävissä. Edellisen sovittelijan aikana tuli epäilyksiä Saloniuksen jääviydestä, koska hän oli saanut vaihdettua turistiluokan lentolippunsa bisnekseen. Tällöin neuvottelijaksi nousi nykyinen sovittelija.

 

Jos sovittelija ei kykene hoitamaan hommia joko aikataulun takia taikka ym muun syyn takia voidaan ottaa käyttöön joku piirisovittelijoista.

 

Seuraava lainaus on finlex:stä

 

Valtakunnansovittelijain toimistossa voi kahden valtakunnansovittelijan viran lisäksi olla sihteerin, osastosihteerin, toimistosihteerin ja konekirjoittajan virkoja sekä muita virkoja. Lisäksi toimistossa voi olla tilapäisiä virkamiehiä ja työsopimussuhteista henkilökuntaa.

 

Eli nykyinen laki ei estä palkkaamasta kahta sovittelijaa toimistoon.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

So what, kysymys on solidaarisuudesta.

Laiton on laiton, ja laittomuudesta kuuluu saada rangaistus. Ei solidaarisuus sitä muuksi muuta.

 

<start offtopic>

Jos kuuluisin liittoon, niin käytännössä se olisi Toimihenkilöunioni (TU). Mutta TU on lähes aina sotkeutumassa mukaan näihin selkkauksiin, jotka eivät sille mitenkään kuulu. Jos jossain on lakko, niin TU:n johto on jo ehdottamassa laitonta tukilakkoa. Ei sovi omalle moraalilleni, TU pitäkööt tunkkinsa, enkä siis siihen suostu liittymään. Sitten kun ammattiliitot alkavat kunnioittaa tekemiään sopimuksia, voin harkita asiaa uudelleen.

<end offtopic>

 

Toivottavasti huomenna pääsevät neuvotteluissa eteenpäin, ja saavat aikaan jonkinlaisen kompromissin, jonka kanssa molemmat osapuolet voivat elää. Jotta suomalaisellekin lentoemännälle olisi vielä töitä  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Neuvoteltuja etuja ei kannattaisi alkaa huonontamaan. Yleissitovan sopimuksen kaikki kohdat eivät kuitenkaan nyt taida kelvata matkustamohenkilökunnalle? Ja Finnaviationhan se poropyrstö oli, kiitti muistin virkistämisestä.

 

Ole hyvä. Pari niistä poropyrstöistä muuttuikin sittemmin punapyrstöiksi Goldenin väreihin. ::)

 

Eipä huononnuksia varmaan kukaan mielellään tessiin ajaisikaan. Mutta neuvotteluissa on aina kaksi osapuolta. Ja tuon sopimuksen yleissitovuudesta voidaan tietysti olla montaa mieltä, eihän sitä monikaan alalla noudata, vaan paikallisia sopimuksia. Läväytin linkin lähinnä heille, jotka janoavat numeroita ja/tai muita faktoja. Tuo plärä lienee luotettavampaa tietoa kuin iltis, ja ihan kaikkien saatavilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laiton on laiton, ja laittomuudesta kuuluu saada rangaistus. Ei solidaarisuus sitä muuksi muuta.

 

Ihan tiedoksi vaan, että lakko on laiton, jos se kohdistuu omaan voimassa olevaan työehtosopimukseen (ks. työehtosopimuslaki, 8 §). Useimmiten tukilakko/myötätuntolakko ei kohdistu omaan voimassaolevaan työehtosopimukseen, joten se ei ole laiton ainakaan työehtosopimuslain mukaan. Laittomaksi tukilakko muodostuu lähinnä silloin, jos työehtosopimuksessa on sovittu ehdottomasta työrauhavelvoitteesta. Tällaiset sopimukset eivät kuitenkaan ole kovin yleisiä.

 

Laitonta voi myös olla tukilakon aloittaminen noudattamatta laissa säädettyä ilmoitusaikaa (2 viikkoa). Se saattaa tehdä nyt ilmoitetut lakot laittomiksi, mutta sinänsä tukilakot eivät ole automaattisesti laittomia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi minulla tulee mieleen paperilakko vuodelta 2005. Lakko päättyi ja Ahonen paukutteli henkseleitä kuinka taas iskettiin työnantajalle jauhot suuhun. Stora Enson silloinen toimitusjohtaja Härmälä sanoi: "Katsotaan, katsotaan". Lopputuloksen tiedämme kaikki...  :(

 

En tietysti toivo että näin käy mutta tuli vaan mieleen.

 

edit: Yhtä asiaa suomalaisessa AY-liike toiminnassa en tajua. Miksi liitot haluaa pitää eduista kiinni jopa sen hinnalla että työt valuu ulkomaille ja jäsenet joutuvat työttömiksi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään