Juha Klemettinen

Lentoemäntien ja stuerttien lakon seurantaa

682 viestiä aiheessa

 

Yritin tässa muistella, millä oikealla lentoyhtiöllä ei ole ollut aikoihin lakkoja, ja mieleen tuli KLM, Muistaako joku, milloin KLM olisi ollut lakossa?

 

Eivät ole tainneet jenkkiyhtiötkään lakkoilla aikoihin eikä mm. Emirates....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

'

Ei kai palkka sinänsä ole kynnyskysymys ollut. Minusta jossain artikkelissa mainittiin, että palkkaa voisi ehkä hieman nostaakin, jos sen eteen tehtäisiin enemmän työtunteja. Vai muistanko väärin?

 

Jeps, niinhän se taisi ollakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, mutta ne eivät lennä Suomesta  ;)

 

Austrian, LOT, CSA, Turkish airlines, Ukraine International Airlines, Aeroflot ...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Austrian, LOT, CSA, Turkish airlines, Ukraine International Airlines, Aeroflot ...

Kiitos :) Mutta muistanko oikein tuon KLM:n? Se olisi reittivalikoimaltaan hyvä, ja Amsterdam hyvä vaihtokenttä (verrattuna esim. Aeroflot & Moskova -yhdistelmään).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Herääkin kysymys, johtuiko hylkäävä päätös ja haluttomuus sopuun muiden kuljetusalan liittojen lupaamista tukitoimista, EK:n työmarkkinajohtaja Eeva-Liisa Inkeroinen totesi kommentoidessaan sovintoyrityksen kaatumista Finnairin työkiistassa.

 

Työnantajapuolella alkaa puntti tutista? Mitäs sitten keksitään, jos tulevaisuudessa liitot alkavat tukea toisiaan työnantajaliittojen sanelupolitiikkaa vastaan...

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Työnantajapuolella alkaa puntti tutista? Mitäs sitten keksitään, jos tulevaisuudessa liitot alkavat tukea toisiaan työnantajaliittojen sanelupolitiikkaa vastaan...

Ei toimi enää nykymaailmassa, ainakaan aloilla, joiden työt voidaan helposti siirtää ulkomaille. Euroopastakin löytyy helposti alansa osaavia henkilöitä, jotka riemusta kiljuen tekisivät meidän hommamme nykyisillä tai huonommillakin eduilla.

 

Eli mielestäni silloin olisi meillä työntekijöillä syytä miettiä, mistä sitten keksittäisiin enää töitä  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sielä on näköjään 2006:kin elänyt porukka menneisyydessä :D

 

http://www.taloussanomat.fi/liikenne/2006/10/19/hienonen-henkilosto-elaa-menneisyydessa/200618287/139

 

Mitähän vuosilukuja ne on elänyt nyt tämän reilun neljän vuoden ajan, 80-, 90- vaiko jo 2000-luvun puolta? Mikä ihme siinä on, että joka kerta kun finnairilaiset lakkoilee, niin yhtiön johto ja sen hännysmiehet kaikilla turuilla jaksaa jankuttaa tätä samaa mantraa. Tosiasia on, että firman on aivan turha syyttää pelkästään työntekijöitä lakkojen kestosta. Finnairilla on aivan samalla tavalla itsellään avaimet päättää lakko ja ruveta palvelemaan sitä asiakasta.

 

Siihen aikaan on johtajatkin eläneet kekkosajassa kun ovat menneet lupaamaan ihan mitä vaan. Nyt on se ero että johtajat on vaihdettu jotka elävät nykyajassa kun työntekijöiden liitonmiehet/naiset elävät edelleen kekkosaikaa. ;)

 

edit: Jos itse olisin lentoemäntä/stuertti niin yrittäisin kaikin keinoin päästä tähän kaukolento ryhmään koska ennemmin tai myöhemmin syöttöliikenne siirretään eurooppalaisille toimijoille eikä väistämättä kaikille riitä enään hommia finnairin palveluksessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siirretään helposti ulkomaille, kaikkea voidaan siirtää kaikkialle ja tuo vain osoittaa työnantajan sidonnaisuutta, eli jos osakkeenomistajat ovat esim.Oregonissa ja haluavat enemmän tuottoa rahoilleen, eiku siirretään työvoiman haku vaikka Sambesiin(tiedän).Ihmettelemme miksi kukaan ei ymmärrä kun isoyhtiökeminmaalta laittelee luukut kiinni, voimme hetken kiroilla ja ihmetellä, ei nuo oregonilaiset ihmettele, ilmoittavat vain että mannikainen vaihdetaan, tämä oli vain keksitty juttu ja nimikin oli hatusta vedetty.Käviköhän näin tuossa entisessä MD-11 yhtiössä, eli ei ajatella mitään muuta, pikku provikat kun tilille tippuvat niin kaikki hyvin, ellei tipu, oikarinen vaihdetaan.Tekevät viikkotolkulla töitä, otetaan pyhät mukaan ja illatkin, onko työelämän lisäksi muuta kun hotellielämä.Suomen Gideonit muutoin sponsoroi hotellihuoneisiin raamatun, mites mahtaa olla ulkomailla.

Ei tuo elämä niin hirvittävän yskinkertaista ole.

nimim.Joskus työn takia pohjoiskarjalassa, ikkunaa ei saannu kiinni hotelissa mutta oli ainoa, onneksi kahden hengen huone joten sai toiusen peiton peliin. ::)

Sitäpaitti, tuon edellisen kun lueskelin, ei johtajat elä nykyaikaa, yrittävät vain pitää oman jääkaapin täynnä, jos tuo on nykyaikaa, okej.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei toimi enää nykymaailmassa, ainakaan aloilla, joiden työt voidaan helposti siirtää ulkomaille.

 

Juuri tähän ollaan menossa nykymaailmassa. Työnantajaliittojen romutettua toimivat yhteistyökuviot, alkavat työntekijäliitot radikalisoitua, ja etsia uusia tapoja vaikuttaa. Täytyy muistaa, että sellaista myönnytystä ei suomalainen työntekijä voi tehdä, etteikö joku jossain päin maailmaa tekisi työtä vieläkin halvemmalla.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siirretään helposti ulkomaille, kaikkea voidaan siirtää kaikkialle ja tuo vain osoittaa työnantajan sidonnaisuutta, eli jos osakkeenomistajat ovat esim.Oregonissa

Tästä tulikin mieleeni vanha teesini, että työntekijällä on paremmat olosuhteet pienissä yrityksissä, etenkin niissä, joissa on selkeä omistaja. Ei siis kasvotonta massaa jossain, vaan ihan oikea fyysinen henkilö tai henkilöitä, jotka vielä osallistuvat yrityksen päivittäiseen toimintaan. Tällaisia yrityksiä ei kovin helposti siirretä ulkomaille, ja yrityksen omistajalla on selkeä tuntuma myös työntekijöihinsä henkilöinä.

 

Tästä päästäänkin hyvin toiseen teesiini: Parhaiten suomalaisen työvoiman etuja ajava liitto on Suomen Yrittäjien Liitto  8)

 

EDIT: Sisältöä muutettu rankasti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juuri tähän ollaan menossa nykymaailmassa. Työnantajaliittojen romutettua toimivat yhteistyökuviot, alkavat työntekijäliitot radikalisoitua, ja etsia uusia tapoja vaikuttaa. Täytyy muistaa, että sellaista myönnytystä ei suomalainen työntekijä voi tehdä, etteikö joku jossain päin maailmaa tekisi työtä vieläkin halvemmalla.

Juha

 

Niin, mitä sitten sillä halvemmalla hinnalla saakaan. Täytyy muistaa kuitenkin, että ammatti-ihmiset maksavat.

Ja ei tuommoinen vuokratyövoiman käyttö missään nimessä tule halvemmaksi kuin ns. vakiduunari.

 

Tätä saa tällä rahalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

edit: Jos itse olisin lentoemäntä/stuertti niin yrittäisin kaikin keinoin päästä tähän kaukolento ryhmään koska ennemmin tai myöhemmin syöttöliikenne siirretään eurooppalaisille toimijoille eikä väistämättä kaikille riitä enään hommia finnairin palveluksessa.

 

Siellä vanhimmat ja nokkimajärjestyksessä ensimmäisinä olevat emot hierovat jo tyytyväisinä yhteen pieniä karvaisia käsiään. Toisaalta jos maalaillaan piruja seinille ja ajatellaan että yt:t koittaisi, niin eiköhän sitä vanhempaa (kalliimpaa) kaartia oltaisi myös ensimmäisenä kolaamassa kohti kehä3:a...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin? Ja miten ajattelit estää tuon yllä olevan? Tilannehan on juuri tuo, että oikarinen voidaan vaihtaa toiseen milloin vain. Se ei siitä muuksi muutu, vaikka kuinka itkisi ja parkuisi. Siihen voi vaikuttaa vain sillä, että oikarisen työpanos verrattuna hänen aiheuttamaansa kokonaiskuluun on jossain järkevässä suhteessa.

 

Toistaiseksi olen omiin työehtoihini tyytyväinen. Matkoja on paljon, ja niillä menee paljon aikaa. Toisaalta olen ainakin vielä selvinnyt tekemällä toimistolla vain normipäivän, eli yli 7,5 tunnin päiviä ei ole juuri tarvinnut tehdä. Matkapäivät korvaavat ne ylityöt, joita suuri osa kollegoistani painaa toimistolla. Ja toisaalta myös, jos nykyinen työ alkaa tuntumaan liian raskaalta, niin sitten etsin jonkun muun homman, jossa esimerkiksi ei tarvitse matkustella.

Eipä niin. Asian voisi pelastaa vaikkapa asiakkaat, jotka alkaisivat arvostaa suomalaista työtä ja maksaisivat siitä jotain preemiota verrattuna ulkomaalaiseen.

 

Joo ei sitä minun voimillani estetäkkään, ei sitä jatkuvalla myöntymiselläkään estetä.Ei siinä oikarisen työpanos loppupeleissä vaikuta mitenkään, ainoa pysyvä on jatkuva muutos sanoi joku aikanaan.Oman filosofiani mukaan tuo on sama kuin heikoilla jäillä käveleminen, kestää minkä kestää ja yhtäkkiä pallit kastuvat.

Jos Walleeni Mannikainen tai Oikarinen touhuaa 25 tuntia vuorokaudessa, kaikki hyvin, voimme vielä alentaa tuntipalkkaa 30 eurolla.Jos työn omistaja tunteilee että formaatti ei toimi, tuo formaatti oli vain oma keksintöni, sammuttaa putiikin meitin osalta, siirtää hommat Tsung Feille joka myös osaa kirjoittaa ja lukeekin sujuvasti koska myös Harvardissa opiskellut, meitä harmittaa mutta Tsung ottaa saman mutta tuo mukanaan 6 miljuunaa asiakasta

 

 

 

 

syntyperänsä mukaan.Toimii aikansa, yhtäkkiä Tsungin kotimaassa palkat, verot muuttuvat, hallinto muuttuu, oregonilaiset saavat edelleen omansa mutta Walleni, Mannikainen ja Oikarinen sitovat luutia ja kaupittelevat niitä 3 euroa kappale jollain torilla.

Harmittavaa mutta tuo muutos tulee tapahtumaan ja kotimainen työ tulee saamaan arvonsa uudestaan jollain aikavälillä, tuon takia minulla kynttilä tuossa palaa enkä selkä sun muuta nahkaa ihan halvalla oregoniin myy.

 

Jos vielä joku ihmettelee tuota 25 tuntia vuorokaudessa, 24 muutoin ja ruokatunti tekee 25.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo ei sitä minun voimillani estetäkkään, ei sitä jatkuvalla myöntymiselläkään estetä.Ei siinä oikarisen työpanos loppupeleissä vaikuta mitenkään, ainoa pysyvä on jatkuva muutos sanoi joku aikanaan.Oman filosofiani mukaan tuo on sama kuin heikoilla jäillä käveleminen, kestää minkä kestää ja yhtäkkiä pallit kastuvat.

Jos Walleeni Mannikainen tai Oikarinen touhuaa 25 tuntia vuorokaudessa, kaikki hyvin, voimme vielä alentaa tuntipalkkaa 30 eurolla.Jos työn omistaja tunteilee että formaatti ei toimi, tuo formaatti oli vain oma keksintöni, sammuttaa putiikin meitin osalta, siirtää hommat Tsung Feille joka myös osaa kirjoittaa ja lukeekin sujuvasti koska myös Harvardissa opiskellut, meitä harmittaa mutta Tsung ottaa saman mutta tuo mukanaan 6 miljuunaa asiakasta syntyperänsä mukaan.Toimii aikansa, yhtäkkiä Tsungin kotimaassa palkat, verot muuttuvat, hallinto muuttuu, oregonilaiset saavat edelleen omansa mutta Walleni, Mannikainen ja Oikarinen sitovat luutia ja kaupittelevat niitä 3 euroa kappale jollain torilla.

Harmittavaa mutta tuo muutos tulee tapahtumaan ja kotimainen työ tulee saamaan arvonsa uudestaan jollain aikavälillä, tuon takia minulla kynttilä tuossa palaa enkä selkä sun muuta nahkaa ihan halvalla oregoniin myy.

Kuten sanottu, en minäkään halvalla itseäni myy. Toisaalta, kuten sanoit, muutos on varmaa ja pysyvää. Itse pidän parhaana, että yritettäisiin jarruttaa tuota töiden siirtymistä ulkomaille joustamalla hieman, ja samalla toivotaan, että noissa nykyisissä halpamaissa palkat nousevat sen verran nopeasti, että muutamien vuosien päästä halu siirtää töitä muualle ei olisikaan enää niin akuutti. Eli "ajan peluu" olisi onnistunut. Toinen skenaario on se, että työt siirtyvät nopeassa tahdissa ulkomaille ja me jäämme tänne ihmettelemään työttöminä.

 

Ehdin äskettäin muokkaamaan pois tuon kirjoitukseni, jota olit lainannut, mutta tuossahan se nyt säilyy tallessa, vaikkei kaikilta osin onnistunut kirjoitus ollutkaan. Sen tärkein pointti taisi olla lopulta se, että kaiken ratkaisee lopulta asiakkaat ja kuluttajat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aeroflot ollut harvemmin lakossa.

 

Siellä taitaa olla työnantaja puolella kirjaimellisesti kovemmat aseet käytössä lakkojen varalta.  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Johtajan palkkaus ei kait vaikuta siihen että siitä päivästä alkaen kun WTC New York kosahti, on Finnairikin ollut pelkkää kulujahtia ja leikkausta. Kansa huutaa koko ajan halvempaa ja halvempaa lippua, niin kait se pitää jostain karsiakin.

 

Tästä kiinostaisi nähdä joku diagrammi. Kuinka paljon New Yorkin terrori-iskut ovat vaikuttaneet matkustajamääriin 2001-2010 tai matkustajamäärien kasvuun vähän laajemmalla tähtäimellä, sanotaanko 90 luvun puolivälistä. Ja siis nimenomaan tähän lakkoon kantaa ottamatta, vaan ihan mielenkiinnosta. Tuntuu että aina kun jollain ilmailualalla toimivalla taholla on ongelmia, tulee myöskin se kuuluisa 9/11 esille.

 

Edit ja pienenä tarkennuksena Finnair aloitti hevoskuurinsa jo reippaasti 90 luvun puolella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eniten mua kummastuttaa itse toimarin kommentti uutisissa, ettei nyt enää ole keinoja eikä uskoa palata neuvottelupöytään.  ???

 

Että nyt sitten "meidän asiakkaita" palvellaan parhaiten sillä, että työnantaja ei esim enää tästä hetkestä eteenpäin enää voi lentää sellaisella sopparilla, jolla henkilöstö lensi esim lakon alkuun saakka?

 

Finnairin toiminnalliset tulokset, historiaa:

(lähde: http://www.finnairgroup.com/group/group_12_3.html)

 

2005: 70.1 MEur

2006: 11.2 MEur

2007: 96.6 MEur

2008: 6.6 MEur ("Cheap flight tickets and expensive fuel undermined profitability")

2009: -180.2 MEur ("Sharp falls in demand and price level result in clear loss for Finnair")

2010: välirapsa http://www.finnairgroup.com/linked/en/konserni/Q310_englanti.pdf

 

poimintoja vinkiksi kohdat "personnel expenses Q3/2010" sekä "headcount shrinks"

 

Ihan mukavan näkösesti ovat näemmä karsineet henkilöstöpuolelta kuluja, mutta nyt pitää sitten lentoemojen lepoaikojen vuoksi Jonkin Asian vuoksi kääntää koko vuoden tulos pakkaselle. Hullua hommaa.

 

edit: julkisuudessa olleiden tietojen mukaan tuosta lepoaikojen muutoksesta oli luovuttu. Olisi kiva tietää, mikä siellä on edelleen suurin kiistan aihe.

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asiakkaat ja putiikin omistajathan tuon ratkaisevat, jousto lienee omaan kenkään kusemista, tuntuu lämpimältä hetken ja....

Mittaamme omat pois ja jos tuntuu halvalta joudumme kehittämään jotain uutta millä pääsemme taas samoille jotta joulukinkun pystyy ostamaan.Tuskin me suomalaiset olemme innovatiivisesti niin heikkoja että oregonilaiset osakkeenomistajat päättäisivät puolestamme.Tuo oregon on muutoin aivan hatusta repäisty paikka.

Ja aeroflot tosiaan, siellä omistajan ääni luultavasti kuuluu eri tavoin, toivon ettei koskaan suomessa tällaista.Yrittiväthän nuo mutta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuten sanottu, en minäkään halvalla itseäni myy. Toisaalta, kuten sanoit, muutos on varmaa ja pysyvää. Itse pidän parhaana, että yritettäisiin jarruttaa tuota töiden siirtymistä ulkomaille joustamalla hieman, ja samalla toivotaan, että noissa nykyisissä halpamaissa palkat nousevat sen verran nopeasti, että muutamien vuosien päästä halu siirtää töitä muualle ei olisikaan enää niin akuutti. Eli "ajan peluu" olisi onnistunut. Toinen skenaario on se, että työt siirtyvät nopeassa tahdissa ulkomaille ja me jäämme tänne ihmettelemään työttöminä.

 

 

Minua ylipäätään ihmetyttää miksi näissä ilmailualan työkiistoissa muiden alojen ihmiset tuntuvat tietävän asiat meitä ilmailun ammattilaisia paremmin.

 

Käytännössä työnantajat, joista voidaan valita, ovat hyvin harvalukuiset. Puhumattakaan koulutuksesta, joka voi olla hyvin spesifinen. Ei meillä ole kotimaassa paljoa mahdollisuuksia valita sopivampaa työpaikkaa, vaan pelimerkit joudutaan pelaamaan sen yhden ainoan työnantajan kanssa. Jos työnantaja lähtee pelkästään kustannusoptimointi mielessä määrittelemään kuinka sitä työtä tehdään, ollaan pahasti hukassa. Käytännössä se on samaa kuin ammattilaiselle tulee pari ekonomia ja jurristi sanomaan, että sä et alkuunkaan ymmärrä miten sun tulis sun duunis tehdä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jouni sinun tulisikin matkustaa viikot ymmyrkäisenä pitkin kyliä, joskus ehdit sunnuntaiksi kotiin, lähdet sitten taas maanantaiaamuna pirteänä töihin, olet tyytyväinen ja vielä valmis laskemaan palkkaasi hiukkasen jos työnantaja valittaa palkkakertymääsi.Tällainen elämä on ihanne, olisiko Espoon lahkon tunnussävel?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toisaalta jos katselee kuluttajan,=itse matkansa maksavan lentomatkustajan, kannalta niin mihin me Finnskiä tarvitaan? Ei mulloo vara maksaa lentolipusta ylihintaa. Kävin vasta Bluuvanilla Hesassa halvemmalla kuin junalla ja Raianairi vie ulkomaille puoli-ilman. Jos Finnair vie toimintansa Viroon niin souvot. Ei sen lentoliput siitä ainakaan kallistu. Olihan takavuosina lentokentillä paljon Finnairin henkilökuntaa nyt ei ollenkaan. Käy pian niin ettei Finnairin lentokoneissakaan oo ketään Finnskin kirjoissa. Tämä homma kestää tasan niin kauan kun tämä ulkoistamishullutus kaikkilla työelämän aloilla eli jos suostumme maksamaan enemmän ja rupeamme boikotoimaan tätä halpatuotantoa...

Markku    

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

.

 

 Käytännössä se on samaa kuin ammattilaiselle tulee pari ekonomia ja jurristi sanomaan, että sä et alkuunkaan ymmärrä miten sun tulis sun duunis tehdä.

 

Mutta kannattais muistaa, että asiakkaat valitsevat pian toisen yhtiön. Niissä saa varmuuden lennoista ja ruokatarjoilu on ihan A-luokkaa turisteillekin  8)

 Finnairilla on nyt voimisteltavaa, taitavat kuivat sämpylät eltaantua, kun asiakkaat katoavat :thmbdn:

 

Saas nähdä mihin fiaskoon tällainen pelleily päättyy  >:(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pörssiyhtiöiden ns. huippujohtajien ja yleisestikin niiden ylimmän johdon toimintaa on usein kohtuullisen surullista katsella. Heidän tarkoituksensa ei välttämättä ole sen paremmin palvella yrityksen parasta pitkän tähtäimen etua kuin henkilöstönkään etuja saati sitten asiakkaiden etua. Täytyy muistaa että ylin johto on ensisijaisesti huolehtimassa osakkeenomistajien eduista, jotka taas liittyvät pelkästään lyhyen tähtäimen tuottoihin, joko osinkojen tai osakkeiden myyntivoittojen kautta, eivät suinkaan yhtiön pitkän tähtäimen menestykseen, vakavaraisuuteen tai tasaiseen kehitykseen.

 

Tästä syystä pörssiyhtiöt usein suosivat ns. "huippujohtajia"... pörssiyhtiöjohtamisen ammattilaisia, joilla ei ole oikeastaan miltään alalta minkäänlaista merkittävää substanssiosaamista. Usein yritykset toimivat toimintansa alkuvuosikymmenet, joiden aikana luodaan menestys, sekä ylimmän johdon että muun henkilöstön vahvan substanssiosaamisen pohjalta. Kun alkuperäiset osakkeenomistajat, jotka ovat yhtiöön alkuunsa riskisijoittaneet, muuttavat sijoituksensa hyvällä voitolla rahaksi astuvat kuvioon uudenlaiset sijoittajat, jotka etsivät pääomalleen nopeaa lyhyenaikavälin tuottoa, ja johtoon marssitetaan henkilöt joiden oletetaan pystyvän sitä tahkoaamaan keinolla millä hyvänsä. Samalla katoaa ylimmän johdon substanssiosaamiseen ja kitka henkilöstön ja johdon välillä alkaa väkisin kasvamaan varsinkin yrityksissä, joiden toiminta nojaa henkilöstön vahvaan asiantuntijuuteen... yritystä on mahdoton johtaa henkilöstön näkökulmasta uskottavasti ja mielekkäästi mikäli liiketoiminnan ydinalueen tuntemus on puutteellinen.

 

Minun nähdäkseni monessa suomalaisessa suurehkossa pörssifirmassa näkyy tällä hetkellä merkkejä siitä osakkeenomistajien lyhyenaikavälin voittojen oletetaan olevan yhtiön suurin voimavara...

 

On ilmeisen tosi että joillakin ihmisillä on syntyjään "orjan sielu", mutta olisi mukavaa jos ihmiset olisivat ihmisten puolella, kun kukaan muu ei enää ole.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään