Juha Klemettinen

Lentoemäntien ja stuerttien lakon seurantaa

682 viestiä aiheessa

  12/6/2010 at 21.16, Osmo Jalovaara kirjoitti:

Palatanpas perusasioihin.

 

Perusasia 1.

Työsopimusneuvotteluissa on se, ettei saavutetuista eduista luovuta. Jos niistä luovutaan, niin samalla tehdään turhaksi menneiden sukupolvien uurastus työolosuhteiden parantamisessa.

 

Perusasia 2.

Yrittämisen riski ei kuulu työntekijöille.

 

Perusasia 3.

Yritysvoittoa jaettaessa ei kysytä mitään työntekijöiltä.

 

Perusasia 4.

Omistaja voi tehdä omaisuudellaan mitä haluaa kysymättä työntekijöiltä, vaikkapa siirtää sen Kiinaan. Tosin lentäminen Kauko-Idän ja Euroopan välillä kai vaatii vielä valtiosopimuksen solmimista?

 

topi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
  12/7/2010 at 08.14, Topi Falkenberg kirjoitti:

Perusasia 4.

Omistaja voi tehdä omaisuudellaan mitä haluaa kysymättä työntekijöiltä, vaikkapa siirtää sen Kiinaan.

 

Näinhän sen pitäisi olla. Myös Finnairissa. Kohdassa 2  kun Topi kertoo että yrittämisen riski ei kuulu työntekijöille, niin ei todellakaan kuulu työntekijöille missä ja miten yhtiön kalustoa käytetään ja kuka sitä käyttää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Katselin tuossa pari päivää sitten jälkiviisaita ja siellä esitettiin mielenkiintoinen salaliittoteoria jonka mukaan SAK/SDP petaavat lakkoaaltoa ensi kevään vaaleja silmällä pitäen. Eihän se voi olla totta tietenkään, mutta kuvitellahan aina voi. :D

 

Onhan tunnettua että eräs puolue taistelee lähes olemassaolostaan ja silloinhan kaikki keinot lienevät sallittuja. Harmi vaan että hienosti menestyvän valtionyhtiön työntekijä-"siviilit" ja asiakkaat joutuvat kärsimään sodan jaloissa. :thmbdn:

 

Tuo jälkiviisas siinä ohjelmassa totesi ettei voi ymmärtää miksi lakkoillaan!? Kyse ei ole edes palkasta, ja vain pieni osa emoista lentää kaukoa (harvat ja valitut). Ei voisi olla uskottavaa että vain noiden muutamien ihmisten tarpeiden vuoksi koko Suomi kohta seisahtuu!?! Sen sijaan voisi kuvitella että kysymys on jostain suuremmasta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
  12/6/2010 at 19.28, Ilpo Laurila kirjoitti:

 

Tästä kiinnostaisi nähdä joku diagrammi. Kuinka paljon New Yorkin terrori-iskut ovat vaikuttaneet matkustajamääriin 2001-2010 tai matkustajamäärien kasvuun vähän laajemmalla tähtäimellä, sanotaanko 90 luvun puolivälistä. Ja siis nimenomaan tähän lakkoon kantaa ottamatta, vaan ihan mielenkiinnosta. Tuntuu että aina kun jollain ilmailualalla toimivalla taholla on ongelmia, tulee myöskin se kuuluisa 9/11 esille.

 

 

Tämä kysymys kun esitettiin, niin siitä sitten tilastot ja eurooppalaisten yhtiöiden näkökulmasta, joihin Finnair sisältyy. Jos foorumin vastarannan kiisket käyvät siihen kimppuun, niin siitä sitten vaan, vastustamme kaikkea  8) paitsi, että elämässä kannattaa olla myös jonkin asian puolella eikä kaikkea vastaan  :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
  12/7/2010 at 08.46, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Tämä kysymys kun esitettiin, niin siitä sitten tilastot ja eurooppalaisten yhtiöiden näkökulmasta, joihin Finnair sisältyy. Jos foorumin vastarannan kiisket käyvät siihen kimppuun, niin siitä sitten vaan, vastustamme kaikkea  8) paitsi, että elämässä kannattaa olla myös jonkin asian puolella eikä kaikkea vastaan  :D

 

Hieno graafihan se oli, mutta se tulkinta siitä oli kyllä varmaan aika "epätieteellinen" sanottasko näin. Vaikuttavia asioita on varmasti WTC:n lisäksi muitakin, osa niistä täälläkin jo mainittu. Laskeva trendihän oli alkanut jo ennen WTC:tä.

 

Ei kannata heti tylyttää toisia kiiskeiksi, jos on tilaston tulkinnasta eri mieltä. Vanha totuushan menee: valhe, emävalhe, tilasto.

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
  12/7/2010 at 07.48, Juha Klemettinen kirjoitti:

Kannattaisi mieluummin ihmetellä sitä kuka on aikanaan mennyt tekemään sellaiset "huvittavat" sopimukset työntekijöiden kanssa missä on rajoituksia ulkomaisesta työvoimasta. Jos millä tahansa alalla työntekijät ovat tuollaisen paperin saaneet, siitä pidetään varmasti kiinni.

Juha

 

Eikös tällainen sopimus tehty 2006, kun emot olivat viimeksi lakossa? Ja syynä lakkoon oli juuri ulkomaalainen henkilökunta. "Huvittavaan" sopimukseen siis käytännössä pakotettiin. Lakko taisi kestää 2 päivää ja en nyt muista oliko kysessä laillinen vai laiton lakko (eli lakkoiltiinko voimassa olevan sopimuksen aikana).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
  12/6/2010 at 17.05, Ilkka Mannikainen kirjoitti:

Johtajan palkkaus ei kait vaikuta siihen että siitä päivästä alkaen kun WTC New York kosahti, on Finnairikin ollut pelkkää kulujahtia ja leikkausta. Kansa huutaa koko ajan halvempaa ja halvempaa lippua, niin kait se pitää jostain karsiakin.

 

Ei vaikuta ei, mutta kysehän olikin siitä, että luulisi kokeneellla (ja hintavalla) johtajalla olevan useita keinoja ongelmien selvittämiseen.

 

Mika

 

;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
  12/7/2010 at 10.10, Mikael Nyberg kirjoitti:

Eikös tällainen sopimus tehty 2006, kun emot olivat viimeksi lakossa? Ja syynä lakkoon oli juuri ulkomaalainen henkilökunta. "Huvittavaan" sopimukseen siis käytännössä pakotettiin.

 

Sellaista ihmettä ei tässä maassa ole tapahtunut, että työntekijät olisivat millään alalla sanelleet työehtosopimuksen sisällön. Ei siinä mitään, hyvää edunvalvontaahan tuollainen sopimus on työntekijäpuolelta katsottuna.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
  12/7/2010 at 08.14, Topi Falkenberg kirjoitti:

 

Yrittämisen riski ei kuulu työntekijöille.

 

topi

 

Mielestäni kuuluu ainakin jollain tasolla. Jos ei ole yrittäjää, ei ole työntekijöitäkään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
  12/7/2010 at 10.10, Mikael Nyberg kirjoitti:
Eikös tällainen sopimus tehty 2006, kun emot olivat viimeksi lakossa? Ja syynä lakkoon oli juuri ulkomaalainen henkilökunta. "Huvittavaan" sopimukseen siis käytännössä pakotettiin. Lakko taisi kestää 2 päivää ja en nyt muista oliko kysessä laillinen vai laiton lakko (eli lakkoiltiinko voimassa olevan sopimuksen aikana).

 

Minulla olisi sellainen mielikuva, että laillisesta lakosta olisi ollut kyse. Mutta ainakin tuo nyt vahvisti sen, ettei oma muistini ollut väärässä. Siis sen suhteen että ei siitä edellisestä lentoemäntälakosta ole nyt niin kauan.

 

Tuon lakon tiimoilta muistan myös sen, että silloin sanottiin, että lentoemäntien lyhyempi viikko/kuukausityöaika johtuu ihan fyysisistä työolosuhteista. Siis siitä, että ovat ahtaassa, paineistetussa metalliputkessa 10 kilometrin korkeudessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiukasti aiheeseen liittyen: Jokin nyt mättää Finnairin kyvyssä uudelleenreitittää matkustajia. Vai onko niitä matkustajia enää? Äskeinen Malevin lento Budapestiin oli juuri ja juuri puolillaan matkustajia. Olisi kuvitellut, että tuolla(kin) lennolla olisi ollut enemmän väkeä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikä Finski ole tainnut tänään saada enää montaakaan konetta ilmaan. Nyt olohuonetutka näyttää 1 Finskin lentoa koko euroopassa ja sekin on G-OZBO.

 

Mikseiköhän nuo code-share lennot tuu edes osaksi allianssin muilta yhtiöiltä. Luulisi että se nakertaa niidenkin hommia. Vai onko kapasiteetti niin tarkkaan laskettu?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
  12/7/2010 at 10.28, Heikki Jokinen kirjoitti:

Mielestäni kuuluu ainakin jollain tasolla. Jos ei ole yrittäjää, ei ole työntekijöitäkään.

 

Ja jos ei ole työntekijöitä, niin kaikki ovat yrittäjiä. Esimerkiksi kaikki pizzapaikat malmilla ovat nyt yrittäjien käsissä, kun viimeinenkin ketjuravintola lopetti toimintansa.

 

T:topi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
  12/7/2010 at 11.13, Topi Falkenberg kirjoitti:

 

"Finnair ei tule toimeen yhdenkään henkilöstöryhmän kanssa. Lentäjien neuvottelut ovat vaiketa, maapalveluhenkilökunnan neuvottelut ovat vaikeita, lentoemäntien neuvottelut ovat vaikeita. On vaikea uskoa, että kaikissa palkansaajajärjestöissä olisi yhtä aikaa samaa vikaa, joten kyllä kai siellä yritystoiminnassa on jotain korjattavaa"

 

Siinäpä se on sanottu!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liiton änkyrät kun ovat tottuneet että Finnairista saa aina sen mitä on pyydettykin ja nyt kun laitetaan jarrua vaateille, niin on suru puserossa ja on ongelmia.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
  12/7/2010 at 11.09, Topi Falkenberg kirjoitti:

Ja jos ei ole työntekijöitä, niin kaikki ovat yrittäjiä. Esimerkiksi kaikki pizzapaikat malmilla ovat nyt yrittäjien käsissä, kun viimeinenkin ketjuravintola lopetti toimintansa.

 

T:topi

 

Minäkin olen työntekijä, mutten ole yrittäjän palveluksessa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
  12/7/2010 at 11.19, Ilkka Mannikainen kirjoitti:

Liiton änkyrät kun ovat tottuneet että Finnairista saa aina sen mitä on pyydettykin ja nyt kun laitetaan jarrua vaateille, niin on suru puserossa ja on ongelmia.

 

Finnairin johdon änkyrät ovat tottuneet siihen, että bisneksen muuttumisen varjolla voi vaatia mitä tahansa työntekijöiltä. Kun tämä ei onnistu, niin on suru puserossa ja on ongelmia.  :laugh:

Juha

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämän päivän tilannetta:

 

  Lainaa
Ilmailualan Unioni IAU pysäytti kolmelta iltapäivällä matkatavaroiden käsittelyn ja ateriapalvelun Finnairin lennoille ja kalustolle. Myös esimerkiksi jäänpoisto Finnairin koneista loppuu. Tukitoimet koskevat myös sellaisia muiden yhtiöiden lentoja, joilla Finnairin reittilentoja pyritään korvaamaan. Finnairin lomalennot ja Suomeen palaavat lennot on rajattu IAU:n tukitoimien ulkopuolelle. Lisäksi lentokoneiden korjaukset ja huollot pysähtyvät.

 

http://www.hs.fi/politiikka/artikkeli/Finnairille+ei+kuljeteta+en%C3%A4%C3%A4+polttoainetta+uudet+tukilakot+alkoivat/1135262199136

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Valtionyhtiöistä vastaava ministeri Jyri Häkämies (kok) ei sulje pois sovittelulautakunnan asettamista selvittämään Finnairin työkiistaa. Häkämies sanoo STT:lle, että lautakunnan asettamiseen on mahdollisuus. Hän olisi itse kuitenkin toivonut apua sovitteluun keskusjärjestötasolta eli SAK:n ja EK:n puolelta. Tämä ei ministerin mukaan näytä nyt kuitenkaan onnistuvan.

Sovittelulautakunnan asettaminen on melko harvinaista. Sovintoon ei osapuolia kuitenkaan voi pakottaa edes lautakunnan avulla.

 

aamulehti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään