Juha Klemettinen

Lentoemäntien ja stuerttien lakon seurantaa

682 viestiä aiheessa

Häkämies vois  käyttää sitä osakkeenomistajan toimivaltaa suuntaan tai toiseen

 

Mikä se osakkeenomistajan toimivalta pörssiyhtiössä olisi. Käsittääkseni sitä ei ole tämäntyyppisesä operatiivisessa asiassa.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä se osakkeenomistajan toimivalta pörssiyhtiössä olisi. Käsittääkseni sitä ei ole tämäntyyppisesä operatiivisessa asiassa.

Yhtiön hallituksen kautta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä se osakkeenomistajan toimivalta pörssiyhtiössä olisi. Käsittääkseni sitä ei ole tämäntyyppisesä operatiivisessa asiassa.

 

 

 

Sellainen lempeästi osoitettu pieni vihjaisu yhtiön hallitukselle, että nyt olisi parempi tai muuten....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yhtiön hallituksen kautta.

Sellainen lempeästi osoitettu pieni vihjaisu yhtiön hallitukselle, että nyt olisi parempi tai muuten....

 

Ja hallitus sanoo sitten saman vihjeen eteenpäin -> Käytännössä se tarkoittaa, että toimiva johto on menettänyt hallituksen luottamuksen -> johto lähtee - taas -> melkoinen johtamiskriisi.

 

Minun on vaikea uskoa, että toimiva johto ei olisi turvannut selustaansa ja pitänyt hallituksen ajan tasalla ja antanut hallitukselle mahdollisuuden sanoa mielipiteensä.

 

Hallituksella ei kuitenkaan ole mitään velvollisuutta noudattaa vihjausta. Tietäen kyllä ("tai muuten..."), että seuraavassa yhtiökokouksessa hallitus mennee vaihtoon. Hallituksenhan pitää huomioida kaikkien osakkeenomistajien etu. Mikä se siten tässä tapauksessa on, en pysty ottamaan kantaa, kun en yhtään Finnairin osaketta omista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja hallitus sanoo sitten saman vihjeen eteenpäin -> Käytännössä se tarkoittaa, että toimiva johto on menettänyt hallituksen luottamuksen -> johto lähtee - taas -> melkoinen johtamiskriisi.

 

Minun on vaikea uskoa, että toimiva johto ei olisi turvannut selustaansa ja pitänyt hallituksen ajan tasalla ja antanut hallitukselle mahdollisuuden sanoa mielipiteensä.

 

Hallituksella ei kuitenkaan ole mitään velvollisuutta noudattaa vihjausta. Tietäen kyllä ("tai muuten..."), että seuraavassa yhtiökokouksessa hallitus mennee vaihtoon. Hallituksenhan pitää huomioida kaikkien osakkeenomistajien etu. Mikä se siten tässä tapauksessa on, en pysty ottamaan kantaa, kun en yhtään Finnairin osaketta omista.

Olet täysin oikeassa. Eli omistajien tahto kanavoituu jollain tavalla yhtiön hallituksen kautta, ja varmasti nykyoperaatioon on toimiva johto varmistanut ainakin yhtiön hallituksen tuen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...kaikkien osakkeenomistajien etu. Mikä se siten tässä tapauksessa on, en pysty ottamaan kantaa, kun en yhtään Finnairin osaketta omista.

 

Tuskin omistajien edun mukaista on ottaa 20 000 000 euroa takkiin (8pv x 2 500 000 euroa). Ja summa senkun kasvaa.

 

Eipä Häkämies voi tässä tilanteessa sanoa juuri mitään. Sanottavat olisi pitänyt sanoa jo ennenkuin neuvottelupöytään lähdettiin. Ja varmaan sanottiinkin.

 

Ja on vielä huomioitava seikka joka tässäkin keskustelussa on tullut useasti esiin. Ei yhtiö halua että tehdään halvalla vaan Sinä ja minä haluamme että tehdään halvalla jolloin ostettava tavara on halpaa.

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Loppuuko lentäminen siis kokonaan ?

Kannattaisiko sulkea Suomen ilmatila. Tuntui toimivan täällä Espanjassa. Kaikki sujuu taas kuin tanssi. Tosin kulissien takana on varmaan melkoinen kuohunta pakkokeinojen käyttöönotosta rauhan aikana.

Niin, tämähän ei tietenkään ole piruilua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei!

 

On tullut vuosia seurattua kyseistä foorumia ja saatua hyviä vinkkejä matkustamiseen. Nyt kuitenkin heräsi tarve rekisteröityä ja kommentoida lakosta johtuvaa keskustelua.

 

Kahlasin tämän ketjun lävitse ja kerron oman mielipiteeni entisen yrittäjän ja työllistäjän näkökulmasta. Itselläni ei ole ollut kuin pikkuisen yli kymmenen  työntekijää. Alakaan ei liity suoranaisesti ilmailuun (välillisesti kyllä).

 

Jokainen kuka kritisoi omistajaa tällaisessa tilanteessa, missä kilpailu käy vuosi vuodelta kovemmaksi voisi asettua niiden ihmisten asemaan ketkä ottavat sen riskin, että meidän suomalaisilla ammattitaitoisilla ilmailualan työntekijöillä olisi tulevaisuudessakin Suomalainen työnantaja. Puhun nyt nimenomaan niistä osakkeen omistajista. Täällä on kritisoitu Finnairin tarvetta tuottaa jättimäisiä voittoja omistajilleen. Toivoisin tutustumaan faktoihin ennen tällaisia puheita.

 

                              2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002

 

Osinko/osake, EUR 0,00 0,00 0,3 0,1 0,3 0,1 0,1 0,2

Osingonjako, MEUR 0 0 32 9 22 8 8 13

Osinko/tulos, % 0,00 0,00 31,5 -64,4 34,3 33,0 -52,2 34,5

Efektiivinen osinkotuotto, % 0,00 0,00 3,1 0,8 2,1 1,8 1,9 4,0

 

Nyt kaikki ketkä haluavat että henkilökunta ei sopeudu tämän päivän kilpailutilanteeseen, voi alkaa ostamaan Finnairin osakkeita ja tekemään niillä rahaa. Silloin te pystytte maksamaan lepopäiviä niin paljon kuin itse haluatte henkilökunnallenne. Näin toimii kaikki yrittäjät, velkaa on pakko ottaa että pysyy kilpailukykyisenä. Velka on myös maksettava pois ja joskus myös maksettava osinkoja omistajille. Jos tuottoa et saa sijoituksesta, niin kuinka luulet maksavasi sijoituksesi ja korkosi pois.

 

Maailma muuttuu. Minun lapsuudessani oli kerrostalon kivikulmassa kodinkoneliike mikä myi Finluxeja. Nykyään liikettä ei ole, nyt tilataan japanilainen koreassa valmistettu tuote internetin välityksellä sellaiseen hintaan mihinkä ei kulmakauppias pystyisi.

 

Vaihtoehtona on tietysti Neuvostoliiton malli, valtio ostaa kaikki Finnairin osakkeet ja nostaa kansalaisten veroprosentteja että koneet lentävät jatkossakin AY-ehdoin.

 

Kannattaisi tyytyä välillä siihen mitä on tarjolla ja pyytää silloin lisää kun sitä on tarjolla.

 

Tämän kirjoituksen tarkoitus ei ole loukata ketään, vaan tuoda oma mielipide esille. Olen itse selvinnyt yrittäjänä 90-luvun lamn ylitse, silloinkin tehtiin kompromissejä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt on semmoinen sotku saatu aikaan, että miten tuolla jatkossa voidaan sopia enää yhtään mistään?

Vaikeaa se on. Nyt ei kyse ole enää vain sopimuksesta, vaan liittojen uskottavuudesta. AY-liittojen johto on käytännössä pannut oman uransa jatkumisen vaakalaudalle. Jos liitot häviävät tämän riidan, tulee useammankin liiton johdolle kenkää liitosta.

 

Ja voi se tulla Finnairinkin johdolle eteen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lomautukset ensin ja sitten YT:t pystyyn. Reittejä lakautetaan. Kiitos SLSY & kump.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikeaa se on. Nyt ei kyse ole enää vain sopimuksesta, vaan liittojen uskottavuudesta. AY-liittojen johto on käytännössä pannut oman uransa jatkumisen vaakalaudalle. Jos liitot häviävät tämän riidan, tulee useammankin liiton johdolle kenkää liitosta.

 

Ja voi se tulla Finnairinkin johdolle eteen.

 

Itse en tunne lainkaan AY-toimintaa saatikka hallintomalleja niin tarkoitatko, että yksittäiset henkilöt ovat koko hässäkän takana? 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse en tunne lainkaan AY-toimintaa saatikka hallintomalleja niin tarkoitatko, että yksittäiset henkilöt ovat koko hässäkän takana? 

Tuskin. Mutta on vaikea kuvitella, että liiton toimiva johto saisi uuden luottamuslauseen seuraavassa jäsenäänestyksessä, mikäli tällaisen myllytyksen jälkeen tulee vielä tappio (edelleyttäen, että kenttä on ylipäätänsä lakon takana). Että kyllä se varmasti paineita lisää neuvotteluissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tilanne näyttää olevan sellainen, että IAU on kehottanut kaikkia sellaisia yrityksiä, jotka antavat normaalisti palveluja Finnairille, lopettamaan kaikki työt. Palveluja ei siis anneta muillekaan yhtiöille, joille niitä normaalisti on annettu näistä yrityksistä. YLE:n uutisen mukaan kyseessä on kymmenisen lentoyhtiötä.

 

http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2010/12/iau_laajentaa_lentolakon_tukitoimia_-_myos_muut_yhtiot_uhattuina_2198474.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään