Juha Klemettinen

Lentoemäntien ja stuerttien lakon seurantaa

682 viestiä aiheessa

Kommentti ruottalaiselta:

mykää ihmeessä Finnair ajoissa ettei käy kuin SAS:lle. Kukaan ei halua koskea - ei edes pihdeillä - koska henkilökunta tulisi oston mukana!

Se kun veisi minkä tahansa lentoyhtiön selvitystilaan alta aikayksikön.

/J

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kommentti ruottalaiselta:

mykää ihmeessä Finnair ajoissa ettei käy kuin SAS:lle. Kukaan ei halua koskea - ei edes pihdeillä - koska henkilökunta tulisi oston mukana!

Se kun veisi minkä tahansa lentoyhtiön selvitystilaan alta aikayksikön.

/J

 

Vanha työehtosopimus sitoisi kuitenkin myös uutta omistajaa.

 

topi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vanha työehtosopimus sitoisi kuitenkin myös uutta omistajaa.

 

topi

 

Siksipä juuri kukaan ei osta!

/J

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kommentti ruottalaiselta:

mykää ihmeessä Finnair ajoissa ettei käy kuin SAS:lle. Kukaan ei halua koskea - ei edes pihdeillä - koska henkilökunta tulisi oston mukana!

 

Sama juttu pätevien johtajien haalimisessa. Täällä aikaisemmin ketjussa joku tilitti kuinka johtajat on nykyään geneerisiä talousmiehiä eikä alaa käyneitä asiantuntijoita. Voisiko olla, että Taskila jätti pääjohtajan pestin väliin koska tiesi millainen änkyräammattiliittojen joukko siellä on vastassa? Jos asiantuntevat johtajat toteavat firman patologiseksi tapaukseksi, saa sitten johtajakseen Vehviläisen kaltaisia ilmeisen keskinkertaisia johtajia.

 

edit: typot

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästähän nousee kovempi hurmos kun 1995 kiekkomitalista. :o

 

No nyt joutu naurahtamaan Mannikaisen kommentille, vaikkei tilanne itseä noin muuten enää nauratakaan. Surkuhupaisa show tämä on!

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt on liiton miehillä niin kova meininki päällä ja kaikilla kova hinku lakkoon etteivät tiedä kuka on lakossa ja kuka ei.

Toinen vaihtoehto on se, että rivit rakoilevat sen verran, ettei tukilakkoa oikein saada aikaan halutulla teholla  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täysin riippumatta siitä kuka on oikeassa ja kuka väärässä, niin kyllä molempien osapuolien pitäisi mennä neuvottelupöytään nyt sillä asenteella, että lakko saadaan mahdollisimman pian loppumaan. Varmasti vaatii kompromisseja lentoemoilta, mutta aivan satavarmasti myös sieltä työnantajan puolelta. Eiköhän tällä viikon lakkoilulla nyt olla ainakin todistettu se, että henkilöstöryhmät Finnairilla eivät alistu minkäänlaiseen sanelupolitiikkaan. Mutta sen näytön aika on mielestäni nyt ohi, ja homma pitää saada ns. "helvetin kyytiä" ratkeamaan.

 

En kyllä käsitä, jos eivät kuten aiemmin uutisoitiin "pysty vielä palata neuvottelupöytään". Tämmösessä tilanteessa siellä pöydän äärellä pitäisi minusta olla lähes non-stop.

 

Hiukan kyllä itteäni ihmetyttää tuo Finnairin puolelta tullut uutisointi siitä, että "olisivat luopuneet kipeimmästä kiistasta" eli noista lepoaikojen muutoksista, jos tuo SLSY:n kommentti pitää todella kutinsa, että näin ei sitten ollutkaan. Antaa aika halvan kuvan yhtiön mediastrategiasta, kun joka välissä pitää olla haukkumassa henkilöstöä, käyttäen tuommosia jonninjoutavia ylisanoja "törkeä", "pöyristyttävä" jne, ja sitten itse kustaan mediaa silmään mitä ehditään. Ainakin itsestä tommonen tuntuu aika halpamaiselta.

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En usko lakon kestävän enää pitkään. Liian monta hyväpalkkaista liian pitkään ilman palkkaa. Leikki loppuu ihan kohta, on nimittäin aika rientää jouluostoksille ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Show todellakin, show mistä ei tunnu olevan kenellekään mitään hyötyä  :thmbdn:

 

Moro!

Ottamatta kantaa puoleen tai toiseen täytyy yhtyä yllä olevaan. Totean kuitenkin että työntekijät tulevat pitkässä juoksussa häviämään ja rajusti. Me veronmaksajat myös toivottavasti ei kuitenkaan niin rajusti kuin työntekijät.

 

jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saas nähdä, mikä on jutun ydin. En usko enää yhtään, että tässä kiistellään siitä, mikä on julkisuuteen kerrottu. Taustalla on jotain suurempaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

YLE:n uutinen on päivittynyt näin:

 

YLE Uutisten tietojen mukaan esimerkiksi Barona Handlingin työntekijät tulevat kuitenkin keskiviikkona normaalisti töihin, ja palvelevat sekä Finnairin lomalentoja, kaikkia Finnairin saapuvia koneita että muita lentoyhtiöitä. - Haluamme tuottaa sen palvelun, mitä asiakkaat odottavat, Barona Handlingin palvelujohtaja Juha Martiskainen perusteli tiistai-iltana.

 

Miksen ole yllättynyt siitä, että rivistä repeävän yhtiön nimi on Barona?  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hallituksenhan pitää huomioida kaikkien osakkeenomistajien etu. Mikä se siten tässä tapauksessa on, en pysty ottamaan kantaa, kun en yhtään Finnairin osaketta omista.

 

Valtio omistaa Finnairista yli 55 %. Ilmeisesti joku on unohtanut sen kokonaisedun, jota pitäisi myös tarkastella. Se kun sattuu olemaan niin, että omistaja hyötyy Finnairin olemassaolosta ja toiminnasta aivan käsittämättömiä summia riippumatta yhtiön tuloksesta, joka itseasiassa on paljon merkityksetömpi. Pääomistaja kun sattuu saamaan mm. verotuloja jokaisen konsernin työntekijän palkasta, eikä kannata unohtaa, että Finnair Groupin olemassaolo työllistää myös satoja, ellei jopa tuhansia muita suomalaisia alihankintaketjun kautta.

 

Pääomistajan olisikin taloudellisesti kannattavampaa antaa yhtiön pyöriä tappiolla kuin esimerkiksi lakkauttaa yhtiö - varsinkin, jos lakkauttaminen tai tehtävien siirto ulkomaille tarkoittaisi työttömien työnhakijoiden määrän kasvamista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksen ole yllättynyt siitä, että rivistä repeävän yhtiön nimi on Barona?  :-\

 

Saanko kysyä, että mistä "rivistä" tämä yhtiö nyt repeää? Onko tämä yhtiö joskus muka kuulunut johonkin poikakerhoon, jota kutsut riviksi, vai mitä ihmettä oikein tarkoitat?

 

Sellaisesta, missä ei ikinä ole ollutkaan, on hankala revetä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pääomistajan olisikin taloudellisesti kannattavampaa antaa yhtiön pyöriä tappiolla kuin esimerkiksi lakkauttaa yhtiö - varsinkin, jos lakkauttaminen tai tehtävien siirto ulkomaille tarkoittaisi työttömien työnhakijoiden määrän kasvamista.

 

Osakeyhtiölaki käteen ja sieltä kohta 1:7 §, yhdenvertaisuusperiaate.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmeisesti rivien rakoilulla koitetaan viitata niihin 70/80 -luvun näkymättömiin riveihin joissa on joskus seissyt liiton patruunat ja änkyrät rinta rinnan. Nämä rivithän on jo menneen maailman juttuja ja Barona kun yrityksenä ei kanna 70-luvun läskiä päällä, niin palveluyrityksenä se taipuu siihen mistä sille maksetaan ja miksi yritys on olemassa. Ja näinhän se kuuluu ollakin terveessä maailmassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osakeyhtiölaki käteen ja sieltä kohta 1:7 §, yhdenvertaisuusperiaate.

 

On tuttu. Puhuinkin vain siitä, mikä pääomistajalle olisi kannattavinta.

 

Finnar puolestaan voisi ottaa saman lain saman luvun 8 tai 9 §:n käteen, siis sen, joka käsitteli johdon tehtävää...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On tuttu. Puhuinkin vain siitä, mikä pääomistajalle olisi kannattavinta.

 

Selvä  :). Tällaisessa skenaariossa yhtiön paikka on kuitenkin muualla kuin pörssissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Selvä  :). Tällaisessa skenaariossa yhtiön paikka on kuitenkin muualla kuin pörssissä.

 

Joo, näinhän se on. Pitää muuten lisätä tuohon vielä, että yhdenvertaisuusperiaateesta huolimatta yhtiötähän voidaan omistajien vaatimalla tavalla kehittää nimenomaan kokonaisedun mukaisesti. Tälläisen toiminnan hedelmät saattavat näkyä vasta joskus 5-10 vuoden kuluttua. Tällä hetkellä viivan edessä voisi hyvin olla miinusmerkki "lähes tarkoituksella". Se on tietysti sääli niitä n. 44 %:ia kohtaan, jotka pyrkivät nopeaan tuottoon, jos demokraattisella tavalla äänestyksessä valitaan hallitus, joka pyrkii kovaan tulokseen pitkällä aikajänteellä ;)

 

Ja vielä se, mitä myös tarkoitin tuolla kokonaisedulla: valtion ei kannata välttämättä myydä yhtiötä, jos se johtaa välillisesti valtion todellisuudessa saamien hyötyjen menetykseen... vaikka olihan se Digitan myyntikin niin maan perusteellisen fiksu veto...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, näinhän se on. Pitää muuten lisätä tuohon vielä, että yhdenvertaisuusperiaateesta huolimatta yhtiötähän voidaan omistajien vaatimalla tavalla kehittää nimenomaan kokonaisedun mukaisesti. Tälläisen toiminnan hedelmät saattavat näkyä vasta joskus 5-10 vuoden kuluttua. Tällä hetkellä viivan edessä voisi hyvin olla miinusmerkki "lähes tarkoituksella". Se on tietysti sääli niitä n. 44 %:ia kohtaan, jotka pyrkivät nopeaan tuottoon, jos demokraattisella tavalla äänestyksessä valitaan hallitus, joka pyrkii kovaan tulokseen pitkällä aikajänteellä ;)

Toisaalta tällaiset toimet saattavat kuitenkin nostaa pörssikurssia, jolloin tuo 44% voi saada voittonsa sitä kautta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Hiukan kyllä itteäni ihmetyttää tuo Finnairin puolelta tullut uutisointi siitä, että "olisivat luopuneet kipeimmästä kiistasta" eli noista lepoaikojen muutoksista, jos tuo SLSY:n kommentti pitää todella kutinsa, että näin ei sitten ollutkaan. Antaa aika halvan kuvan yhtiön mediastrategiasta, kun joka välissä pitää olla haukkumassa henkilöstöä, käyttäen tuommosia jonninjoutavia ylisanoja "törkeä", "pöyristyttävä" jne, ja sitten itse kustaan mediaa silmään mitä ehditään. Ainakin itsestä tommonen tuntuu aika halpamaiselta.

 

Tero

 

Tässähän on sana sanaa vastaan eli molemmat sanoo jotain ja vain asianosaiset tietää totuuden, ei media eikä kukaan meistä ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toisaalta tällaiset toimet saattavat kuitenkin nostaa pörssikurssia, jolloin tuo 44% voi saada voittonsa sitä kautta.

 

Kylläpä vain.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistaako kukaan että Finnairille tulee seuraavan lentoemäntä/stuertti sopimuksen aikana maksettavaksi päästökauppa maksut? Vuoden 2009 arvion mukaan 30-45miljoonaa euroa.

 

Muistaakseni "perusoikeudet" jaetaan v. 2010 liikenteen mukaan. Sitä tällainen lakkoilu ja kikkailu ei ainakaan helpota.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään