Juha Klemettinen

Lentoemäntien ja stuerttien lakon seurantaa

682 viestiä aiheessa

Onko tietoa, etta mitka yhtiot yhtiot kuuluvat IAU:n tukilakon piiriin, eli esimerkiksi BA?

 

Pelkästään Finnair ja sen muiden firmojen vuokrakoneet kuuluvat tukilakon piiriin. Eli esim. BA ja OK hoidetaan normaalisti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kertokaapa minulle asioista paremmin ymmärtävät, miten on mahdollista, että  Blue1:n kanssa on jo tehty työehtosopimus, mutta sama sopimus ei kelpaa Finnairin kanssa?

 

Ei oikein mahdu meikäläisen järkeen mitenkään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kertokaapa minulle asioista paremmin ymmärtävät, miten on mahdollista, että  Blue1:n kanssa on jo tehty työehtosopimus, mutta sama sopimus ei kelpaa Finnairin kanssa?

 

Ei oikein mahdu meikäläisen järkeen mitenkään.

 

Johtuiskohan ihan vain siitä että Blue1 ei lennä pitkiä kaukolentoja eikä ole tarve kiistellä pitkistä tasoitusvapaista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Johtuiskohan ihan vain siitä että Blue1 ei lennä pitkiä kaukolentoja eikä ole tarve kiistellä pitkistä tasoitusvapaista.

 

Bingo  :thmbup:

 

Tero

 

ps> samaa ihmettelee varmaan moni muukin. Lehtien palstoilla on aika hurjaa kommentointia. Lentoemännät tuntuvat olevan nyt sitä alinta kastia. Melkonen misantropia on kyllä valtakunnassa valloillaan. Surkuhupastahan tästä tekee se, että moni kiivailee vailla parempaa tietoa asioista / vailla minkäänlaista käsitystä suhteellisuudesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Johtuiskohan ihan vain siitä että Blue1 ei lennä pitkiä kaukolentoja eikä ole tarve kiistellä pitkistä tasoitusvapaista.

 

Olenko ymmärtänyt väärin, että tasoitusvapaaongelma voitaisiin aika hyvin ratkaista sillä, että kaukolennot jaetaan tasaisesti lentoemäntien kesken, eikä niin kuin nyt epätasaisesti vanhimmille?

 

Blue1 sopimuksessa oli käsittääkseni myös pienempi palkka kuin Finnairilla, miten tähän voidaan suostua? Jos se palkka on riittävä Blue1:ssä, niin miksi ei Finnairilla? Samasta työstä sama palkka, eikö?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Blue1 sopimuksessa oli käsittääkseni myös pienempi palkka kuin Finnairilla, miten tähän voidaan suostua? Jos se palkka on riittävä Blue1:ssä, niin miksi ei Finnairilla? Samasta työstä sama palkka, eikö?

 

Juuri näin  :thmbup:, on kumma kun Finnairille halutaan aina väkisin vääntää eri sopimukset kuin muille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Älkää nyt olko naiiveja.

 

Onhan sitä nyt muillakin aloilla saman kattojärjestön alla työntekijöitä eri firmoissa. Ja palkat erit.

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voidaan olla kovin montaa mieltä siitä oliko Pamin viime keväänä 0,7 prossan takia lanseeraama lakko turha vai ei. Kaupan alalla kun olisi oikeasti myös epäkohtia mihin tarttua. Ja pienet palkat eivät kuulu niihin.

 

Saapa nähdä milloin Selinin puupääorkesteri päättää myyjien tukilakosta.

MTV3: PAM harkitsee tukitoimia lentoemännille

 

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2010/12/1238918/pam-harkitsee-tukitoimia-lentoemannille

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen tassa aikani kuluksi miettinyt etta montako nk liittoa Finnairin ja sille tyotatekevilla tyontekijoilla on? Ja kenen vuoro on seuraavaksi pistaa lakko pystyyn?  Tama on mennyt jo pahasti naurettavuuden huonommalle puolelle.

 

Muistaakseni joskus 90-luvulla oli Finnairilla 10 eri TESsiä. Nykyisin on yhtiöjärjestelyin ehkö emon alla muutama vähemmän, mutta kyllä siinä neuvoteltavaa riittää...

Vakavampaa Finnairin kannalta lienee kuitenkin nyt kehitteillä oleva kuljetusalan superliittosysteemihässäkkä. Tarkoittaa sitä (ja erityisesti nyt kun SLSY on saanut taustatukea muilta liitoilta ja jää "palveluksia velkaa"..) että kun ahtaajat lakkoilevat, menee SLSY tukilakkoon, kun bussikuskit lakkoilevat menee SLSY tukilakkoon, jne, jne. Eli aina kun joku kuljetusalan TESsi on katkolla on lakonuhka ilmassa. Onneksi näitä lakkoja ei tapahdu niin kauhean usein.... ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Älkää nyt olko naiiveja.

 

Onhan sitä nyt muillakin aloilla saman kattojärjestön alla työntekijöitä eri firmoissa. Ja palkat erit.

 

Tero

 

Nimeä yksikin muu ala, jolla firmassa A ollaan töissä samaan aikaan kun firmassa B ollaan lakosssa.

 

 

Sinänsä kannatan vahvasti AY-liikettä, mutta kertakaikkiaan en ymmärrä, miksi toisille yritykselle pitäisi olla eri sopimukset kuin toisille. Tässä tapauksessa myös joidenkin muiden alojen esimerkki pelottaa, liian kovilla ehdoilla on tästä maasta saatu toimialoja loppumaan kokonaan, on hyvä vaatia, mutta kohtuus pitäisi olla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Jos oltais edelleen TUPO:ssa niin olisiko tämä voitu välttää?

 

Sinänsä kiinnostava ajatus. Tupo loppui aikanaan osittain siksi, koska se ei sovi lähtöajatukseltaan kauhean hyvin yhteen kapitalismin kanssa (eikä etenkään globaalin kapitalismin kanssa), mutta kieltämättä tietynlainen "punikkimainen" (vai mikä se sana olikaan?) raamisto voisi olla edelleen yhteiskuntaa tasapainottava asia.

 

Mutta kun kaikki haluaa sen viimeisen euron...  Ja kyllä, myös ne työntekijät.

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikä ole, koska Iltiksen juttu pohjaa pelkästään YLE:n juttuun, joka on viimeksi päivitetty klo 12:50. Kun ei ole omaa näkökulmaa, lainataan muiden medioiden juttuja. Silleen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nimeä yksikin muu ala, jolla firmassa A ollaan töissä samaan aikaan kun firmassa B ollaan lakosssa.

 

 

Sinänsä kannatan vahvasti AY-liikettä, mutta kertakaikkiaan en ymmärrä, miksi toisille yritykselle pitäisi olla eri sopimukset kuin toisille. Tässä tapauksessa myös joidenkin muiden alojen esimerkki pelottaa, liian kovilla ehdoilla on tästä maasta saatu toimialoja loppumaan kokonaan, on hyvä vaatia, mutta kohtuus pitäisi olla.

 

Onhan noita aloja. Voin heti nimetä YLE,MTV3, Nelonen. Sama ala, sama liitto, mutta kaikilla om TES ja palkkataulukot. Ja lakot  menee aina ristiin!

 

Kaitsu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistaakseni joskus 90-luvulla oli Finnairilla 10 eri TESsiä. Nykyisin on yhtiöjärjestelyin ehkö emon alla muutama vähemmän, mutta kyllä siinä neuvoteltavaa riittää...

Vakavampaa Finnairin kannalta lienee kuitenkin nyt kehitteillä oleva kuljetusalan superliittosysteemihässäkkä. Tarkoittaa sitä (ja erityisesti nyt kun SLSY on saanut taustatukea muilta liitoilta ja jää "palveluksia velkaa"..) että kun ahtaajat lakkoilevat, menee SLSY tukilakkoon, kun bussikuskit lakkoilevat menee SLSY tukilakkoon, jne, jne. Eli aina kun joku kuljetusalan TESsi on katkolla on lakonuhka ilmassa. Onneksi näitä lakkoja ei tapahdu niin kauhean usein.... ::)

 

Finnairilla on 90-luvun alkupuolelta ollut 7 eri TESsiä: IAU, Tekniset, Lentäjät, Emännät & Stuertit, Konttoritoimihenkilöt, Insinöörit, ja Ylemmät toimihenkilöt, joista 2 viimeksimainittua syntyneet 90-luvun alkupuolella. Viisi ensimmäistä ovat "perinteisiä" jo aiemmilta ajoilta. Kaksi viimeksimainittua TESsiä syntyivät 90-luvun alun laman yhteydessä, kun ei ollut rahaa jaettavaksi, niin jaettiin sopimusta, joka ei juuri maksanut mitään. Eli henkilökohtaisista työsopimuksista leivottiin yhteisiä työehtoja. Lienee aika "normaalia" kehitystä.

 

Ylläoleva koskee siis Finnair Oyj:tä. Mitä tulee matkatoimistoväkeen jne, ei ole tiedossani.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ylen tv-uutiset kertoivat juuri, että SLSY:n valtuusto on kokoontumassa hakaniemeen odottamaan sovintoesitystä. Ehkä tämä hässäkkä olisi ohi aamuun mennessä?

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

YLE tv-uutiset: Sovintoesitys on jätetty, vastauksia odotetaan 23.00 mennessä. Osapuolet esittävät elimilleen sovintoesityksen hyväksymistä. SLSY:n valtuusto on kokoontumassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sovintoesitys on jätetty, vastauksia odotetaan 23.00 mennessä. YLE uutiset

 

Ja samalla YLE uutiset kertoivat, että osapuolet suosittavat esityksen hyväksymistä.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään