Juha Klemettinen

Lentoemäntien ja stuerttien lakon seurantaa

682 viestiä aiheessa

  12/9/2010 at 09.06, Tero Lahtinen kirjoitti:

Sinänsä kannatan vahvasti AY-liikettä, mutta kertakaikkiaan en ymmärrä, miksi toisille yritykselle pitäisi olla eri sopimukset kuin toisille.

 

No vähän samoista syistä on kuin on erilaisia autoja; tarpeet ja olosuhteet eivät ole kaikissa firmoissa samat edes samalla toimialalla.

 

Kainuulaisessa atk -firmassa maksetaan vähemmän kuin helsinkiläisessä, mutta kainuulaiset elävät isommissa taloissa kuin Helsingissä. Jos olisi vain yksi sopimus, niin kainuulaisella palkkatasolla helsinkiläiset eivät pystyisi maksamaan korkeampia elinkustannuksia ja helsinkiläisellä palkkatasolla kainuulaisten pienempi business ei välttämättä olisi edes taloudellisesti kannattavaa.

 

Mika

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
  12/9/2010 at 21.17, Niki Matilainen kirjoitti:

:thmbup:

 

Analyytikot: kumpi voitti?

 

Siis kuka voitti.

Vastaus: SAS, KLM, Lufthansa, BA, BT jne.

 

Häviäjä: Finnair

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
  12/9/2010 at 21.22, Ilkka Mannikainen kirjoitti:

Siis kuka voitti.

Vastaus: SAS, KLM, Lufthansa, BA, BT jne.

 

Häviäjä: Finnair

 

Ilkka Mannikainen on oikeassa kuten tavallista: kilpailijat voitti!

Häviäjät: Finnair, henkilökunta ja Suomi.

"Det finns inga gratis luncher" sanoo ruotsalainen, jonkun pitää aina maksaa - ja maksajat löytyy aina häviäjien puolelta.

Lykkyä tykö!

/J

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On se hyvä, että yhtiöllä on toimitusjohtaja, joka ei tiedä alasta mitään ja jonka vaimokin aikoinaan lehdistölle kertoi, kuinka hän jo odottaa, että meidän Mikasta tulee tj, niin saa sitten niitä vapaalippuja.

 

Olisi mielenkiintoista nähdä laskelma siitä, koska nämä Vehviläisen edelleen mainostamat työn tehostamisesta aihetuvat säästöt maksavat itsensä takaisin, kun huomioidaan lakon aiheuttamat välittömät ja välilliset tappiot. Minä luulen, ettei ikinä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieno homma  :thmbup:. On se vaan kumma miten "kekkosen" ärähtäminen sovittajalle/ osapuolille, eiku Valtion omistajaohjauksesta vastaava ministerin Jyri Häkämiehen (kok) vetoomus työriidan osapuoliin sovun löytymiseksi. ...tuotti tulosta... Ja Waltakunnassa taasen kaaaaikki hyvin  :thmbup:

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lakko osui sinänsä sopivaan aikaan, että todennäköisesti koneiden putsaus ym. lumen aiheuttamat kustannukset myöhästymisineen ja peruuntumisineen olisivat vieneet tuoton näiltä päiviltä kuitenkin. Nyt sentään säästyi osa palkkakuluista. Tuotto siis kärsi varmasti vähemmän kuin imago.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
  12/10/2010 at 05.37, Timo Hyvönen kirjoitti:

Lakko osui sinänsä sopivaan aikaan, että todennäköisesti koneiden putsaus ym. lumen aiheuttamat kustannukset myöhästymisineen ja peruuntumisineen olisivat vieneet tuoton näiltä päiviltä kuitenkin. Nyt sentään säästyi osa palkkakuluista. Tuotto siis kärsi varmasti vähemmän kuin imago.

 

Tuolla logiikalla runsaslumisina päivinä ei siten kannattaisi lentää ollenkaan? Just...  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
  12/10/2010 at 05.37, Timo Hyvönen kirjoitti:

Lakko osui sinänsä sopivaan aikaan, että todennäköisesti koneiden putsaus ym. lumen aiheuttamat kustannukset myöhästymisineen ja peruuntumisineen olisivat vieneet tuoton näiltä päiviltä kuitenkin. Nyt sentään säästyi osa palkkakuluista. Tuotto siis kärsi varmasti vähemmän kuin imago.

 

Tästähän voisi jatkaa ajatusleikkiä, että Finnairin johto oli nenä kiinni sääennusteruuduissa, ja päätti kantansa sen mukaan miten todennäköisiltä lumimyrskyt Euroopassa näyttävät. ;D  Oli nimittäin kyllä aika surkeat kelit koko Keski-Euroopassa jos Suomessakin ja lennot ovat olleet ihan kunnolla myöhässä, jos ovat lentäneet ollenkaan. Kolleekagin vietti viime viikolla syntymäpäivänsä Amsterdamin kentällä, pääsosin koneessa istuen, kun alkuperäinen lento edellisenä päivänä oli sekin lumen takia peruttu.

 

  Lainaa

Tuolla logiikalla runsaslumisina päivinä ei siten kannattaisi lentää ollenkaan? Just...  ::)

 

Jos ei tarvitsisi matkustajista välittää, niin näin varmaan olisikin. Tosin Timo lienee ihan oikeasa, että huonotuottoisia päiviä olisivat osa lakkopäivistä olleet. Lienee pelkkää sattumaa... ::)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
  12/10/2010 at 05.43, Sami Virkkula kirjoitti:

Tuolla logiikalla runsaslumisina päivinä ei siten kannattaisi lentää ollenkaan? Just...  ::)

 

Ryanin peruutukset? Yllättäviä teknikaaleja...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
  12/10/2010 at 06.48, Timo Oikarinen kirjoitti:

KAUPPALEHTI: Lentolakon taustat paljastuvat: Seniorit varjelevat etujaan

 

http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=20101249815

 

 

Kyllä on aivan käsittämätöntä scheissea ja terveisiä ajalta jolloin vaari osti lampun, jos lentoja saa valkkailla senioriteetin mukaan. Haloo! Taitaa sunnuntaisin ja pyhäpäivisin kabiinissa olla suhteettoman hmmm...kokenutta henkilökuntaa töissä.  :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
  12/10/2010 at 09.23, Juha-Matti Keränen kirjoitti:

Kyllä on aivan käsittämätöntä scheissea ja terveisiä ajalta jolloin vaari osti lampun, jos lentoja saa valkkailla senioriteetin mukaan. Haloo! Taitaa sunnuntaisin ja pyhäpäivisin kabiinissa olla suhteettoman hmmm...kokenutta henkilökuntaa töissä.  :thmbdn:

 

Tämä "vanhat saavat parempia lentoja" on myytti. Kyllä työnantaja mahdollisuuksien rajoissa lennättää kabiinissa nuorta miehistöä, koska kabiinin palkka on suoritepohjainen ja lisät perustuvat peruspalkkaan.

 

Toisaalta työnantaja voi kysyä itseltään sitä, että miksi he ovat luoneet sellaisen "kannustinjärjestelmän", joka johtaa tällaiseen. Toisenlaisella palkkamallilla kaukolentoja lentäisivät vain ja ainoastaa nuoret, koska ei se "vanhoille" niin mukavaa ole lentää aikavyöhykkeeltä toisella ja kävellä kabiinissa 10 km matkan 3 km painekorkeudella yöllä Suomen aikaan. Tässä ihan ilmaista johdonkonsultointia; palkkamalli uusiksi ja kaukolentojen yksikköhinnat laskevat ja "vanhat" työntekijät jaksavat paremmin.

 

Toisaalta maailma on Juha-Matti sellainen, että pidempään työelämässä olleet saavat parempaa palkkaa ja heillä on paremmat edut, vaikka esim. nuoremmat lentäjät tuoreemmilla aivoillaan pärjäisivät paremmin tietokoneistetussa liikennekoneen ohjaamossa tai kuka tahansa ihan missä vaan duunissa, jossa pitää oppia uusia asioita ja tehdä asiantuntijan päätöksiä datan perusteella.

 

Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
  12/10/2010 at 09.39, Mika Koski kirjoitti:

Tässä ihan ilmaista johdonkonsultointia; palkkamalli uusiksi ja kaukolentojen yksikköhinnat laskevat ja "vanhat" työntekijät jaksavat paremmin.

Sen kummemmin muuta kommentoimatta, tämä olemassa olevien palkkamallien muutos ei taida olla kovin suuressa suosiossa liittojen keskuudessa. Etenkään, jos tavoitteena on saada laskettua yksikköhintoja, joka käytännössä tarkoittaisi ainakin jonkun henkilöstöryhmän osan tulojen alenemista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulle jäi nyt ihan pyytämättä ja yllättämättä selkeä kuva siitä että tämän jupakan takana on myös Thelma Åkersin kostoa siitä että häntä ei otettu purserikurssille. Tuollaisille kostajille ei kyllä ole sijaa yhteiskunnan tai yhtiöiden asioiden hoitamiselle. Nyt äkkiä voimaan laki jolla saadaan selvästi vahinkoa tuottaneet luottamushenkilöt kilometritehtaalle. Pilaamasta yhtiön mainetta ja taloutta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
  12/10/2010 at 09.39, Mika Koski kirjoitti:

Toisaalta maailma on Juha-Matti sellainen, että pidempään työelämässä olleet saavat parempaa palkkaa ja heillä on paremmat edut, vaikka esim. nuoremmat lentäjät tuoreemmilla aivoillaan pärjäisivät paremmin tietokoneistetussa liikennekoneen ohjaamossa tai kuka tahansa ihan missä vaan duunissa, jossa pitää oppia uusia asioita ja tehdä asiantuntijan päätöksiä datan perusteella.

 

Mika

 

OT, mutta ainakin mitä tiedettä popularisoivissa lehdissä kerrotaan nykyaikaisen aivotutkimuksen tuloksista, niin nimenomaan aivojen pitkäaikainen runsas käyttö lisää niiden suorituskykyä. Kun on paljon kertynyttä dataa, voi oikeaan lokeroon sijoittaminen viedä hieman enemmän aikaa (=uuden omaksuminen vaatii enemmän aikaa, mutta oppimistulos ei ole sen huonompi). Aivoprosessori sinänsä parantaa suorituskykyä sitä enemmän, mitä enemmän sitä käytetään. Sairauksien dementoiva vaikutus on sitten toinen juttu, kaikkien sairauksien esiintyvyys lisääntyy iän myötä, mutta se hoidetaan medikaalipuolella. Sitä paitsi kokemus eri tilanteista auttaa kovasti lentokoneen ohjaamossa, ei tietokoneisiin tottuminen auta arvioimaan pilvien ominaisuuksia  niiden ulkomuodon perusteella yms...  

 

Minäkin ihmettelin nuorena perämiehenä, miten kauan vanhoilta kippareilta meni päätöksen tekoon, kunnes opin huomaamaan heidän miettineen asiaa huomattavasti useamman muuttujan kannalta, kuin itse tiesin olevan olemassakaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
  12/10/2010 at 09.39, Mika Koski kirjoitti:

Toisaalta maailma on Juha-Matti sellainen, että pidempään työelämässä olleet saavat parempaa palkkaa ja heillä on paremmat edut, vaikka esim. nuoremmat lentäjät tuoreemmilla aivoillaan pärjäisivät paremmin tietokoneistetussa liikennekoneen ohjaamossa tai kuka tahansa ihan missä vaan duunissa, jossa pitää oppia uusia asioita ja tehdä asiantuntijan päätöksiä datan perusteella.

 

Mika

 

Ompa se näinkin, mutta onhan tuo silti aika käsittämätöntä että noinkin suuressa yhtiössä kuin Finnair saa edelleen näin vuotta 2010 kun eletään, niin 'valkkailla lentoja ja käyttää kyynärpäätä' pelkästään virkaiän perusteella. Mahtaa tämäkin olla perua siltä samalta vuodelta kuin se vaarin lampunosto. Sieltä voitas pikkuhiljaa alkaa kölkyttelemään kohti tätä päivää...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
  12/10/2010 at 09.44, Vesa Laine kirjoitti:

Minulle jäi nyt ihan pyytämättä ja yllättämättä selkeä kuva siitä että tämän jupakan takana on myös Thelma Åkersin kostoa siitä että häntä ei otettu purserikurssille. Tuollaisille kostajille ei kyllä ole sijaa yhteiskunnan tai yhtiöiden asioiden hoitamiselle. Nyt äkkiä voimaan laki jolla saadaan selvästi vahinkoa tuottaneet luottamushenkilöt kilometritehtaalle. Pilaamasta yhtiön mainetta ja taloutta.

 

Olipa totuus kaurapuurossa sitten niin tai näin, niin saattaa Åkersilla jäädä purserinnatsat saamatta  ;D. Jåå-å.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
  12/10/2010 at 09.44, Vesa Laine kirjoitti:

Minulle jäi nyt ihan pyytämättä ja yllättämättä selkeä kuva siitä että tämän jupakan takana on myös Thelma Åkersin kostoa siitä että häntä ei otettu purserikurssille. Tuollaisille kostajille ei kyllä ole sijaa yhteiskunnan tai yhtiöiden asioiden hoitamiselle. Nyt äkkiä voimaan laki jolla saadaan selvästi vahinkoa tuottaneet luottamushenkilöt kilometritehtaalle. Pilaamasta yhtiön mainetta ja taloutta.

 

Onkohan oikeasti niin että yksi henkilö käynnistää ja ylläpitää lakkoa, jos näin on, ihmettelen suuresti millä ajattelumallilla Finnair palkkaa emot ja pojat?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair korvaa lakon matkustajille aiheuttamia kustannuksia. Peruuntuneista matkoista saa rahat takaisin, Finnairin tiedotuksesta kerrotaan. Lakon aikana pyrittiin etsimään matkustajille uusia reittejä muilla lentoyhtiöillä tai linja-autoilla Finnairin laskuun. Finnair myös pyrki lakon aikana järjestämään majoituksia ja aterioita. Niille matkustajille, jotka joutuivat järjestämään itse omalla kustannuksellaan majoituksen, ateriat tai uudet reitit, kulut maksetaan. Hotelliyöpymiset korvataan kansainvälisen hintaindeksin mukaan. Aterioiden kohdalla on sama periaate. Puhelinkuluja korvataan 20 euroon saakka.

 

aamulehti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään