Juha Klemettinen

Lentoemäntien ja stuerttien lakon seurantaa

682 viestiä aiheessa

Onkohan oikeasti niin että yksi henkilö käynnistää ja ylläpitää lakkoa, jos näin on, ihmettelen suuresti millä ajattelumallilla Finnair palkkaa emot ja pojat?

 

Tämä ei auennut nyt ollenkaan? SLSY lakon käynnisti ja ylläpiti (sekä lopetti). Finnair palkkaa emoja Finnairille, ei SLSY:hyn.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan oikeasti niin että yksi henkilö käynnistää ja ylläpitää lakkoa, jos näin on, ihmettelen suuresti millä ajattelumallilla Finnair palkkaa emot ja pojat?

Oikeasti voi olla niin että yksi henkilö aloittaa tarkoituksellisen provosoinnin ja siihen yhtyvät sitten ensin pahimmat häntäkärpäset ja pikkuhiljaa painostetaan lähes kaikki( huom ei kaikkia) mukaan. Olin työelämässäni "vapaaehtoisesti" AKT:n jäsen. Kyllä minulle vuosien saatossa nämä provojutut tulivat liiankin tutuiksi. Ja olin luopio kun en lähtenyt kaikkiin järjettömyyksiin mukaan. Että oikeasti voi todellakin ihan yhden ihmisen masinoimana lähteä isotkin jutut liikkeelle ja sitten käytetään esim yhtiön tervehdyttämistä keppihevosena  ja oman koston välineenä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saksitaan tämäkin tähän:

 

http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=20101249971

 

Finnair arvioi pystyvänsä lentämään sunnuntaina kaikki lentonsa. Lauantaina lennoista pyritään lentämään 70-90 prosenttia, yhtiön viestinnästä kerrotaan.

 

Tänään Finnair kertoo pystyvänsä hoitamaan noin puolet kaikista lennoistaan. Ilmaan pääsee myös noin puolet matkustajista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä ei auennut nyt ollenkaan? SLSY lakon käynnisti ja ylläpiti (sekä lopetti). Finnair palkkaa emoja Finnairille, ei SLSY:hyn.

 

Yritetään avata, siis vastasin vesa laineen viestiin jossa hän epäili yksittäistä henkilöä, eli SLSY n puheenjohtajaa lakon käynnistäjäksi henkilökohtaisena kostona koska ei kurssille päässyt.Ihmettelin siinä onko sopivuusarvioinnit osunnut kohdalleen kun finnair on lentoemot hommiin valinnut jos ovat noinkin vietävissä.Olen käsittänyt että emännäksi ja männäksi on suurikin joukko halukkaita joista sitten pätevä raati valitsee koulutettavat.En voi uskoa että yksi heistä veisi porukkaa yksinään kun pässiä narussa.

Ehkä olen erehtynyt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan oikeasti niin että yksi henkilö käynnistää ja ylläpitää lakkoa, jos näin on, ihmettelen suuresti millä ajattelumallilla Finnair palkkaa emot ja pojat?

 

Oli noissa purserikoulutusjutuissa perää tai ei, niin ihminen sosiaalisena olentona vaan on sellainen, että se toivoo johtajaa, ja helposti menee johtajan roolin ottaneen vaikuttajan mukaan. Miksiköhän me aina referoidaan yrityksen johtoa ja todetaan että tj. vaihtoon kun ei homma toimi. Niin Nokialla kuin Finnairillakin. Ja diktatuuri on vieläkin varsin yleinen valtioiden johtamismuoto niin, että usein kansa on varsin vahvasti diktaattorinsa takana (ainakin aluksi). Länsimainen kolletiivisen johtamisen demokratia on kuitenkin kummajainen johtamisen maailmassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitetaan vaikka tänne, kun kuitenkin lakkoon jotenkin liittyy. Eli juuri Finnair Plussalta saamani sähköpostin mukaan kiitoksena kärsivällisyydestäni (mitä ikinä tuo tarkoittaakaan), Finnair tarjoaa kaksinkertaiset pluspisteet kaikista 10.12-28.2.2011 välillä lennetyistä lennoista.

 

Mielestäni ihan kiva ele  :thmbup:

 

Edit, tässä koko viesti.

 

Arvoisa kanta-asiakkaamme,

 

Suomen Lentoemäntä- ja Stuerttiyhdistys ja Finnair ovat hyväksyneet valtakunnansovittelijan sovintoehdotuksen ja lakko on päättynyt.

 

Olen erittäin pahoillani lakosta aiheutuneista haitoista ja haluan kiittää lämpimästi kärsivällisyydestäsi.

 

Finnair pyrkii palaamaan normaaliin lentoaikatauluun mahdollisimman pian. Lentokohtaiset tiedot löytyvät osoitteesta www.finnair.fi/info.

 

Mikäli lentovarauksiasi on muutettu lakon takia, uudet varaukset ovat voimassa. Varauskohtaiset tiedot voi tarkistaa Varauksen hallinta -palvelusta. Peruuntuneita lentoja koskevan takaisinmaksuhakemuksen löydät täältä.

 

Tarjoamme kanta-asiakkaillemme kaksinkertaiset Finnair Plus -pisteet kaikista 10.12.2010 ja 28.2.2011 välillä lennetyistä Finnairin lennoista.

 

Kanta-asiakkaat ovat meille erityisen tärkeitä ja toivon, ettei luottamuksesi Finnairiin ole joutunut liian suurelle koetukselle tämän poikkeustilan aikana. Haluamme jatkossa palvella sinua entistä paremmin.

 

Ystävällisin terveisin,

Mika Vehviläinen

Toimitusjohtaja

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oli noissa purserikoulutusjutuissa perää tai ei, niin ihminen sosiaalisena olentona vaan on sellainen, että se toivoo johtajaa, ja helposti menee johtajan roolin ottaneen vaikuttajan mukaan. Miksiköhän me aina referoidaan yrityksen johtoa ja todetaan että tj. vaihtoon kun ei homma toimi. Niin Nokialla kuin Finnairillakin. Ja diktatuuri on vieläkin varsin yleinen valtioiden johtamismuoto niin, että usein kansa on varsin vahvasti diktaattorinsa takana (ainakin aluksi). Länsimainen kolletiivisen johtamisen demokratia on kuitenkin kummajainen johtamisen maailmassa.

 

Voisiko tuosta nyt sitten yksinkertaistaa että finnairilla on heikko johtaja, tuo kun ei porukoita täysillä ole saannut mukaansa, vanhempi naishenkilö vie?Diktatuurissa lienee muitakin vaikuttajia kuin pelkkä johtaja, johtamistapahan on usein aseilla vahvistettu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ette kai te nyt tosissanne kuvittele, että tuo lakko oliisi ollut Åkersin "masinoima kosto" Finnairille.

 

Päivän naurut  :laugh:. Ja etten vielä sanois... "terve".

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieno homma  :thmbup:. On se vaan kumma miten "kekkosen" ärähtäminen sovittajalle/ osapuolille, eiku Valtion omistajaohjauksesta vastaava ministerin Jyri Häkämiehen (kok) vetoomus työriidan osapuoliin sovun löytymiseksi. ...tuotti tulosta... Ja Waltakunnassa taasen kaaaaikki hyvin  :thmbup:

 

 

On se vaan kumma että sitten alkaa löytymään sopimus kun palkan maksu pysähtyy pariksi päiväksi.  Eikö keskiviiko ollut ensimmäinen ns. palkaton päivä emoille ja stuerteille...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Finnair uhkaili lentoemäntiä yhtiön pilkkomisella

 

Viime yönä päättyneessä lentoemäntien lakossa tunnelmat olivat kireitä loppuun saakka. Neuvottelulähteiden mukaan Finnair uhkaili neuvottelujen viime vaiheessa lentoemäntien ja stuerttien yhdistystä Finnairin pilkkomisella ja irtisanomisilla.

 

YLE Uutiset

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On se vaan kumma että sitten alkaa löytymään sopimus kun palkan maksu pysähtyy pariksi päiväksi.  Eikö keskiviiko ollut ensimmäinen ns. palkaton päivä emoille ja stuerteille...

 

Eikö lakkolaisten palkkojen maksu ole ollut keskeytettynä jo ensimmäisestä lakkopäivästä lähtien?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MTV3: Lentoemäntien pomo: Lakko ei ollut oma taisteluni

 

lainaus: Åkers viittaa tiedotteessaan Iltalehden juttuun, jossa hänen mukaansa annetaan ymmärtää, että lakossa oli ollut kyse puheenjohtajan henkilökohtaisesta kaunasta Finnairia kohtaan.- Lakossa jäsenemme puolustivat yhtenä rintamana oikeuttaan kohtuullisiin työehtoihin. Mielestäni on epäkunnioittavaa väittää muuta, Åkers sanoo:lainaus päättyi

 

 

selityksen makua jälkikäteen  :thmbdn: Tuo kauna maksoi taas miljoonia Finnairille

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö lakkolaisten palkkojen maksu ole ollut keskeytettynä jo ensimmäisestä lakkopäivästä lähtien?

 

Olin lukevinani jostain että palkanmaksu päättyy viikon lakon jälkeen. No jos näin on niin luin väärin. Pahoitteluni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitäköhän nyt sitten saatiin aikaan >20 000 000 €:lla?

 

- Lentoemäntien ja stuerttien palkat nousevat joulukuussa 0,6 prosenttia

 

- Kolmivuotinen sopimus ilman irtisanomisoikeutta.

 

- Muutoksia matkustamohenkilökunnan määrään kaukolennoilla ja lomien järjestelyihin.

 

- Aikaerolentoja edeltävä vapaa lentoemäntien vaatimaan 36 tuntiin.

 

- Vapaapäiväjärjestelmä ei muutu.

 

http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=20101249931

 

Itse luulen, että tuosta (ja paremmastakin ratkaisusta?) olisi voinut sopia ilmankin tätä surkeudessaan karmeaa farssia jossa taas tuli huolella ryvetettyä tuhansien ihmisten mainetta ja motivaatiota suoriutua tehtävistään. Pahimmillaan tuli myös luotua mekanismi, joka aiheuttaa jatkossa entistä ylimitoitetumpia työmarkkinareaktioita, jotka eskaloituvat välittömästi yli toimialarajojen.

 

Huonointa tässä kaikessa on, että mitään hyvää ei tietenkään jyrkemmillä asenteilla tulla jatkossa saamaan aikaan ja siitä kärsivät kaikki osapuolet.

 

Käsittämätöntä touhua...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aikaisempien lakkojen yhteydessä on selvinnyt, että työnantaja (Finnair) voi keskeyttää palkanmaksun lakon ulkopuolella olevilta työntekijöiltä seitsemän päivän kuluttua, mikäli heille ei ole töitä lakon takia. Päivien lukumäärä saattaa vaihdella sen mukaan, onko siitä mainittu erikseen ko. työntekijöiden voimassa olevissa sopimuksissa.

 

Jos joku Iltalehti kirjoittaa, että kyse oli yhden henkilön kaunan aikaansaamasta lakosta, niin kyllä Jaskakin selittäisi jossain muualla jälkeenpäin, mikäli sattuisi olemaan juuri se henkilö. Eikö niin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En itse kyllä usko, että lakko yhden ihmisen kostoretki oli. Toisaalta en pidä myöskään Åkersia ehkä kaikkein soveliampana neuvottelijana, juurikin tästä henkilökohtaisesta kaunasta johtuen. Jos kyseessä olisi ollut virkamies, hänen olisi pitänyt jäävätä itsensä neuvottelusta.

 

Mielestäni Finnair tässä kokonaisuutena voitti, jos vaan matkustajat saadaan äkkiä takaisin. Tuo lentoemäntien määrän vähennys kaukolennoilta on  :thmbdn:, mutta toki ahkerat emot paikkaavat sen työskentelmällä ahkerammin...

 

Kaikkein mielenkiintoisin kohta on kuitenkin tuo "vapaaehtoisten kauko- ja aikaeroryhmä". Jos siihen ilmoittautuu paljon väkeä, samalla tulee todistettua, että SLSY oli väärässä työn rasittavuuden suhteen  ;)

 

Niin, ja lakossa olevilta palkka loppuu heti ekana lakkopäivänä juoksemasta. Lakon ulkopuolisilta, mutta lakosta johtuen "tarpeettomiksi jääviltä", palkanmaksu voidaan keskeyttää viikon kuluessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kabinetti porukkaa kaikki tyyni.. Ehken toisessa elämässä saattavat ymmärtää "toisiansa", oletan ma .

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikkein mielenkiintoisin kohta on kuitenkin tuo "vapaaehtoisten kauko- ja aikaeroryhmä". Jos siihen ilmoittautuu paljon väkeä, samalla tulee todistettua, että SLSY oli väärässä työn rasittavuuden suhteen  ;)

 

 

On siellä (kuten muissakin yhtiöissä) kaiketi aiemminkin saanut noista tes-eduista vapaaehtoisesti joustaa, joten sinällään tuo ei ole täysin uusi asia ainakaan näillä tiedoilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoista tämä YLEn toimittajan sanankäyttö:"Finnairin johto uhkaili yhtiön pilkkomisella jne". Finnairin edustajathan vain avoimesti kertoivat emännille vaihtoehtoisesta tulevaisuuden skenaariosta, jotta heitä ei sitten myöhemmin syytettäisi tiedon pimittämisestä. Kilpailukykyisten toimintamallien hakeminen on eräs yhtiön johdon tärkeimpiä tehtäviä.

Katsotaanpa sopimusehtoja molempien osapuolten näkökulmasta:

Lentoemännät:

+ Sopimus on kolmivuotinen. (0,6% ja irtisanomissuoja kolmeksi vuodeksi. Korotus normaali, työrauha myös työnantajan kannalta)

+ Pitkiä lentoja seuraavat ja edeltävät vapaat säilyvät entisellään. (Puolustustaistelussa onnistuttiin ja kasvot säilytettiin)

Finnair:

+ Pitkillä lennoilla henkilökunta vähenee 1-2 hlö/ lento. (Yhtiölle 10-15% säästö! Selvä lisäys yksittäisen emännän työsuoritteeseen. Matkustajille hieman hitaampi palvelu, mutta aikaahan pitkällä lennolla on.)

+ Lomakausi pitenee (lomien sijoittelu helpottuu). (Ilmeinen etu työvuorojen suunnittelussa)

+ Ulkomaisen työvoiman käyttöä voidaan jonkinverran lisätä. (Suom. emäntien osuus pienenee. Rekrytointi painottuu ulkomaille)

+ Perustettiin vapaaehtoisten kauko- ja aikaeroryhmä, joka ei noudata sovittua vapaa- ja karenssijärjestelmää. (Tämä ryhmä lentää omaan tahtiinsa. Sopimusemännät lepäävät tahtiinsa ja tulevat mukaan kun vapailtaan ehtivät. Kolmen vuoden kuluttua tulee mielenkiintoinen keskustelu poikkeavien vapaa-aikojen haitoista ja eduista sekä vapaaehtoisten määrästä.)

Aika hyvin neuvoteltu !

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oliko missään mainintaa irtisanomissuojasta? Minusta se on jäsenille yksi niistä tärkeimmistä eduista

 

Pihalla ovat heti ,kun koneen ovi aukeaa    ;D

 

tai sitten kun kiinalaisia kohteliaita emoja saadaan tilalle :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Toisaalta työnantaja voi kysyä itseltään sitä, että miksi he ovat luoneet sellaisen "kannustinjärjestelmän", joka johtaa tällaiseen. Toisenlaisella palkkamallilla kaukolentoja lentäisivät vain ja ainoastaa nuoret, koska ei se "vanhoille" niin mukavaa ole lentää aikavyöhykkeeltä toisella ja kävellä kabiinissa 10 km matkan 3 km painekorkeudella yöllä Suomen aikaan. Tässä ihan ilmaista johdonkonsultointia; palkkamalli uusiksi ja kaukolentojen yksikköhinnat laskevat ja "vanhat" työntekijät jaksavat paremmin.

 

Toisaalta maailma on Juha-Matti sellainen, että pidempään työelämässä olleet saavat parempaa palkkaa ja heillä on paremmat edut, vaikka esim. nuoremmat lentäjät tuoreemmilla aivoillaan pärjäisivät paremmin tietokoneistetussa liikennekoneen ohjaamossa tai kuka tahansa ihan missä vaan duunissa, jossa pitää oppia uusia asioita ja tehdä asiantuntijan päätöksiä datan perusteella.

 

Tätä tilannetta on itsekin tullut mietittyä, etenkin kun olen omassa hommassani, naisvaltaisella alalla, huomannut, että nimenomaan vanhemmat työntekijät mielummin jättävät ne rahakkaammat yö- ja viikonloppuvuorot nuoremmille, usein sen takia että me nuoremmat kuulemma jaksamme paremmin. Eikä me työskennellä paineistetussa metalliputkessa. Toisaalta ei ne palautumispäivät ole määriltään ja kestoiltaan kovin pitkiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoista tämä YLEn toimittajan sanankäyttö:"Finnairin johto uhkaili yhtiön pilkkomisella jne". Finnairin edustajathan vain avoimesti kertoivat emännille vaihtoehtoisesta tulevaisuuden skenaariosta, jotta heitä ei sitten myöhemmin syytettäisi tiedon pimittämisestä. Kilpailukykyisten toimintamallien hakeminen on eräs yhtiön johdon tärkeimpiä tehtäviä.

Katsotaanpa sopimusehtoja molempien osapuolten näkökulmasta:

Lentoemännät:

+ Sopimus on kolmivuotinen. (0,6% ja irtisanomissuoja kolmeksi vuodeksi. Korotus normaali, työrauha myös työnantajan kannalta)

+ Pitkiä lentoja seuraavat ja edeltävät vapaat säilyvät entisellään. (Puolustustaistelussa onnistuttiin ja kasvot säilytettiin)

Finnair:

+ Pitkillä lennoilla henkilökunta vähenee 1-2 hlö/ lento. (Yhtiölle 10-15% säästö! Selvä lisäys yksittäisen emännän työsuoritteeseen. Matkustajille hieman hitaampi palvelu, mutta aikaahan pitkällä lennolla on.)

+ Lomakausi pitenee (lomien sijoittelu helpottuu). (Ilmeinen etu työvuorojen suunnittelussa)

+ Ulkomaisen työvoiman käyttöä voidaan jonkinverran lisätä. (Suom. emäntien osuus pienenee. Rekrytointi painottuu ulkomaille)

+ Perustettiin vapaaehtoisten kauko- ja aikaeroryhmä, joka ei noudata sovittua vapaa- ja karenssijärjestelmää. (Tämä ryhmä lentää omaan tahtiinsa. Sopimusemännät lepäävät tahtiinsa ja tulevat mukaan kun vapailtaan ehtivät. Kolmen vuoden kuluttua tulee mielenkiintoinen keskustelu poikkeavien vapaa-aikojen haitoista ja eduista sekä vapaaehtoisten määrästä.)

Aika hyvin neuvoteltu !

 

En kertakaikkiaan käsitä miten yhtiön pilkkominen voisi kuulua yhdellekkään yhtiön työntekijälle. Ei todellakaan ole asia mistä äänestetään tai on edes tarpeen olla tietoinen ennen kuin pannaan toimeksi. Aivan normaalia liiketoimintaa ja hyvä niin.

 

Ihmetyttää myös yhtiön pilkkomisella spekulointi. Jos se on oikea tapa parantaa kilpailukykyä niin näin täytyy tehdä. Sitä todellisuutta ei varmaan muuta muutaman miljoonan vuotuinen kuluero lentoemännille suuntaan tai toiseen huomioiden hankkeen riskit.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään