Jaakko Rissanen

Auton ostamisen ja rekisteröimisen ihanuus ulkomailla

8 viestiä aiheessa

Enpä tajunnut autoa ostaessani, millaiseen taisteluun lähdin mukaan. Muutettuani kuun alussa Belgiaan tajusin tarvitsevani autoa päivittäiseen työ-/koulumatkaan. Tällä hetkellä homma toimii ok kaverin tullessa asuinpaikkani ohitse vievää moottoritietä, ja napatessa allekirjoittaneen kyytiin läheiseltä huoltoasemalta. Päivät meillä alkavat ja päättyvät jo lähitulevaisuudessa kuitenkin eri aikoihin, eikä toista ole kiva odotuttaa oman "liikkumiskyvyttömyyden" takia.

Viime lauantaina marssinkin sitten autokauppaan ja ostin käytetyn auton. Täällä on tapana, että auto katsastutetaan liikkeen toimesta ennen luovuttamista. Katsastuspaperin ollessa kädessä asiakkaan pitää mennä valitsemansa vakuutusyhtiön puheille, joka sitten hoitaa vakuutuksen ja rekisteröinnin. Tähän asti kaikki sujui hyvin. Vakuutusyhtiössä sanottiin, että rekisteröinti tuottaa todennäköisesti ongelmia, koska en ole rekisteröitynyt Belgiaan. Tätä varten minulla on kuitenkin työpaikalta saamani lappunen, jossa kerrotaan minun odottavan belgialaista id:tä ja todistetaan asumiseni maassa. Ilman paikallista id-numeroa vakuutusyhtiö ei kuitenkaan pysty lähettämään tietokoneella tehtävää rekisteröintianomusta eteenpäin.

Huomenna vakuutusyhtiön edustaja menee vain ja ainoastaan minun asiani takia rekisteröintitoimistoon ja yrittää paksun paperipinon ja järkipuheen avulla saada autoni rekisteröidyksi. Varoitti kuitenkin, että lopputulos voi olla negatiivinen. Id:n saaminen taasen voi kestää kuutisenkin viikkoa. Ilman sitä en siis ehkäpä saa jo ostamaani autoa käyttööni, vaan se seisoo liikkeen pihalla odottamassa aikoja parempia. Vakuutusyhtiö selvittää parhaillaan myöskin, josko saisin liikkeestä sijaisauton tuolle ajanjaksolle. Selvittäminen tietenkin kestää, koska ensimmäinen reaktio liikkeestä oli, että muutaman päivän suhteen ei asia olisi tietenkään ongelma, mutta kuusi viikkoa on melkoisen pitkä aika sijaisautolle.

Noh, katsotaan miten käy. Transit-kilpiäkin voisi harkita, mutta niitä varten pitää ilmeisesti mennä Brysseliin ja siihen minulla ei ole virka-aikana mitään mahdollisuuksia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kannattaisi ehkä keskittyä etsimään pikaisesti auton omistava belgialainen tyttöystävä. Voisi sitten sitä autoa ehkä saada joskus lainaan. Ongelmathan on tehty ratkaistaviksi.

Seppo  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos ei muuten onnistu niin hommaat bulvaanin itelles siksi aikaa kunnes muut kiemurat on kunnossa. Jonkun paikallisen johon voit luottaa, niin ettei se vie "omaa" autoaan sun pihalta kaniin:)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En usko että saat missään maassa (ainakaan Länsi-Euroopassa, entisistä itäplokin Eu-maista en mene vannomaan) autoa vakuutettua/ rekisteröityä nimiisi ilman paikallista id-numeroa. Ostaminen itsessään ei liene missään ongelma. Nuo asiat kannattaisi kyllä selvittää etu- eikä jälkikäteen...  :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

no jopas on show...

eiköhän se siitä selviä, enemmin tai myöhemmin. Itse kannatan myös joko bulvaanin tai paikallisen tyttöystävän hankkimista :D

ei mulle olis ainakaan tullut mieleenkään että ulkomailla työskennellessä tuo olisi moinen show... no, mulla nyt ei aina muutenkaan leikkaa joten ... murehditaan ongelmia kun ne vastaan tulee... :D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En usko että saat missään maassa (ainakaan Länsi-Euroopassa, entisistä itäplokin Eu-maista en mene vannomaan) autoa vakuutettua/ rekisteröityä nimiisi ilman paikallista id-numeroa.

Tähän piti työpaikalta tarjotun lappusen olla ratkaisu, katsotaan miten huomenna käy.

Seppo: Kannattaako näissä tilanteissa valita tyttöystävä auton perusteella, vaiko katsoa, minkälainen auto sieltä sitten mukana tulee (jos tulee)? ;D

Äärimmäisessä hädässä voisi tosiaan laittaa auton kaverin nimiin, mutta ajattelin katsoa muut vaihtoehdot ensin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuohon bulvaanihommeliin vielä sen verran, että voithan varmuuden varalle kirjoittaa ja allekirjoituttaa auton myyntipaperit bulvaanilta sinulle, että on sitten sekin turva jos "kaveri" pettää tai tulee muuta hommelia...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään