Pekka Hovi

Lennon ostaminen muualta

44 viestiä aiheessa

Moro

Eipä tämä nyt taida varsinainen matkailu -palsta ollakaan, mutta:

Onko kellään kokemusta tuleeko halvemmaksi ostaa esimerkiksi lennot jostain ulkomaalaiselta sivulta kuin esimerkiksi suomenkieliseltä eebookersilta tai finnairilta ym?

Esimerkiksi expedia tai suoraan lufthansalta jne.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuohon ei ole yksiselitteistä vastausta.

Jotkut näistä yleisistä hakukoneista ei oo mitään erityisen halpoja, esim. just tuo eepuukkers. Sieltäkin kyllä joskus löytää.

Katso myös halvatlennot.fi, se hakee monesta hakukoneesta. Myös Kilroy on ollut edukkaahko. Matkapörssikin kannattaa hutkia.

Halpalentofirmojen hakukoneista pitää katsoa sitten kulut tarkkaan. Saattaapi tulla edullisesta lennosta normaalihintainen hyvin helposti, esimerkkinä Air Baltic.

Ruotsin matkatoimistot/lentohaut ei ole mulle antanut mitään halpaa koskaan.

Lontoosta saa halpoja matkoja, mutta en oo itse niistä hankkinut.

Tää on erittäin käyttökelpoinen linkki:

http://www.flylowcostairlines.org/halpalentoyhtio/luettelo-halpalentoyhtioista.html

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse käytän seuraavaa: www.skyscanner.fi Se kerää tiedot monista eri paikoista, lentoyhtiöiltä, ebookers, kilroy jne. En muista tarkalleen kuinka paljon eri sivustoja on haussa mukana, mutta itselle ainakin tarpeeksi. Löydettyäsi oikeat lennot klikkaat vain hintaa ja siirryt ko. hintaa tarjoavalle sivustolle. Muutenkin nuo tuollaiset "yhdistelmähaut" tuppaa yleensä tarjoamaan paremman tuloksen. Alkuun tuo sivusto oli itselle hieman sekava, mutta pienellä nyhjäämisellä siitä saa muokattua hyvinkin sopivan. Bonuksena tarjolla on myös joitakin halpiksia, kuten Air Baltic, Ryanair, Easyjet jne.

Oman "vakioreitin" Göteborg-Turku/Tampere olen yleensä löytänyt tuolta 20-30€ halvemmalla kuin Finnairilta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse käytän seuraavaa: www.skyscanner.fi Se kerää tiedot monista eri paikoista, lentoyhtiöiltä, ebookers, kilroy jne. En muista tarkalleen kuinka paljon eri sivustoja on haussa mukana, mutta itselle ainakin tarpeeksi. Löydettyäsi oikeat lennot klikkaat vain hintaa ja siirryt ko. hintaa tarjoavalle sivustolle. Muutenkin nuo tuollaiset "yhdistelmähaut" tuppaa yleensä tarjoamaan paremman tuloksen. Alkuun tuo sivusto oli itselle hieman sekava, mutta pienellä nyhjäämisellä siitä saa muokattua hyvinkin sopivan. Bonuksena tarjolla on myös joitakin halpiksia, kuten Air Baltic, Ryanair, Easyjet jne.

Oman "vakioreitin" Göteborg-Turku/Tampere olen yleensä löytänyt tuolta 20-30€ halvemmalla kuin Finnairilta.

Itse en osta Finnairin lentoa, vaikka halvin olisikin...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse en osta Finnairin lentoa, vaikka halvin olisikin...

Kun vaihtoehdot on Finnair tai SAS/Blue1 otan noin about sata kertaa sadasta Finnairin. Jo pelkkä ajatus Tukholmassa vaihtamisesta saa ketutusmittarin punaiselle. Ja ennen kuin joku kysyy, niin:

a) Arlanda on yksi p-läpi

b) SAS ei suostu tsekkaamaan laukkuja loppuun asti, jos lennät toisen legin Sassilla ja toisen Blue1:lla. Vaikka olisi samalla lipulla ja molemmilla lennoilla lentäisit Sassin lennonnumerolla...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

http://www.momondo.com/ löytää paljon ja sen jälkeen olen varannut lippuset suoraan yhtiöiltä ilman välikuluja. Esim. jonkun travelpapan tjsp. sivuille en ole koskaan yrittänytkään kolmen euron säästön toivossa.

Suomalaiset rantapallo ja matkapörssi ovat myös varteenotettavia tekijöitä. Halpalentoyhtiöistä ei ole kokemuksia kun KLM tai Pulukaan ei kai tänä päivänä kuulu niihin.com ?

Hotelleissa sama vika, eri hotellihakukoneet antavat jotain hintoja, toinen parempaa toinen huonompaa ja sitten em. edullisimpaan hakuun vedoten se paras hinta on aina löytynytkin hotellilta suoraan, ei välikäsiä muuta kuin etsintävaiheessa.  ::)

Hyvin on mennyt vaikkei piznezlippuja ole koskaan ollutkaan, jos joku tähän seuraavaksi jotain tölöväisee. Kaikille ei virma tjsp. maksa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

b) SAS ei suostu tsekkaamaan laukkuja loppuun asti, jos lennät toisen legin Sassilla ja toisen Blue1:lla. Vaikka olisi samalla lipulla ja molemmilla lennoilla lentäisit Sassin lennonnumerolla...

Huh? Mulla ainaki Pluu1 interlineas erillisellä lipulla olevalle Emiratesin lennolle laukut kiltisti.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Varauspaikkoja on paljon ja jos haluaa muutaman kympin perässä juosta, niin niistä kannattaa varata. Mutta jos tulee joku poikkeustilanne kuten tuhkapilviä tai joku missä tarvitaan matkatoimistolta nopeita tekoja ja reagointia, niin voi käydä niin että se muutaman kympin perässä juokseminen voi tulla aika arvokkaaksi.

Olen kuullut ihmisillä olleen ongelmia supersavereiden yms. kanssa kun esimerkiksi Thaimaassa oli Suvarmabhumin kenttä vallattuna ja kiinni, että joidenkin ulkomaisten matkatoimistojen asiakkailla oli pitkäkestoisia ongelmia saada yhteyttä toimistoon tai saada siellä muutettua lippuja tai saada niistä rahat takaisin nopeasti.

Itse Finnairin lentoa varatessani varaan lähes aina sen Finnairilta juuri siksi että jos olen vaikka New Yorkissa tai Bangkokissa ja jotain odottamatonta tulee, niin ei tarvitse alkaa metsästämään jostain Södertäljestä Supersaverin asiakaspalvelua vaan yhteydenotto Finnariin laittaa asiaa eteenpäin. Sen lisäksi nämä supersavereiden varauskoneet on niin onnettomia, että niissä et voi valita itse edes istumapaikkaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Riippuu siitä mihin on menossa? Euroopan suurten kenttien (FRA,MUC,CDG,LHR) kautta olen löytänyt ehdottomasti halvimmat hinnat

(siis halvin yhteishinta 2 lippua) aasian suuntaan suoraan lentsikkayhtiöiden omilta sivuilta. Vaatii pari eri lentolippua, vähän pelisilmää ja ylimääräistä oleskelua erilaisilla lentsikkakentillä. Ajoittain tienaa sellaisen 100 - 200 euroa.

8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kun vaihtoehdot on Finnair tai SAS/Blue1 otan noin about sata kertaa sadasta Finnairin. Jo pelkkä ajatus Tukholmassa vaihtamisesta saa ketutusmittarin punaiselle. Ja ennen kuin joku kysyy, niin:

a) Arlanda on yksi p-läpi

a) -kohdasta olen täysin samaa mieltä  ;)

b) -kohdasta minulla on kyllä eri kokemus. Jos kyseessä on mikä tahansa Star Alliance -kombinaatio, ja kaikki lennot ovat samalla lipulla, niin laukut kyllä menevät perille yhdellä chekkauksella. Monissa tapaukissa jopa niin, että mukana on muitakin kuin Stariin kuuluvia yhtiöitä, kunhan kaikki ovat siis samalla lipulla. Jos on kaksi erillistä lippua, niin sitten joutuu kyllä laukut poimimaan vaihtokentällä uudelleen chekattavaksi. Vaikka olisi SAS -> SAS -vaihto...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

a) -kohdasta olen täysin samaa mieltä  ;)

b) -kohdasta minulla on kyllä eri kokemus. Jos kyseessä on mikä tahansa Star Alliance -kombinaatio, ja kaikki lennot ovat samalla lipulla, niin laukut kyllä menevät perille yhdellä chekkauksella. Monissa tapaukissa jopa niin, että mukana on muitakin kuin Stariin kuuluvia yhtiöitä, kunhan kaikki ovat siis samalla lipulla. Jos on kaksi erillistä lippua, niin sitten joutuu kyllä laukut poimimaan vaihtokentällä uudelleen chekattavaksi. Vaikka olisi SAS -> SAS -vaihto...

Omasta tapauksesta on nyt hieman reilu vuosi aikaa. Tapahtui kun muutin tänne. Silloin minulla oli liput Turusta Arlandan kautta Göteborgiin. Samalla lipulla, eka lento Blue1:lla (operated by DAT), mutta SAS:n lennonnumerolla, toinen lento SAS:lla. Turussa tsekattaessa annoin laukkuni ja oletin sen tulevan perille asti. Näin ei kuitenkaan tapahtunut vaan SAS ilmoitti, että olisi pitää itse viedä laukku Arlandassa baggage droppiin. Tähän vastasin, että eikö kuuluisi hyviin tapoihin (ja yleiseen käytäntöön) mainita, että laukku on tsekattu vain Tukholmaan asti? Hetken kinattuamme SAS toimitti laukun taksilla minulle kotiin.

Noh, jos tuo on korjattu, niin SAS:n toiminnassa ei olee muuta huonoa, kuin liki kaikki muu. Itse en vain yksinkertaisesti kestä tunnetta "maksoin normaalista lennosta, mutta palvelu on samalla tasolla Ryanairin kanssa".

Valitettavasti Finnairkin valuu koko ajan samaan suuntaan...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Omasta tapauksesta on nyt hieman reilu vuosi aikaa. Tapahtui kun muutin tänne. Silloin minulla oli liput Turusta Arlandan kautta Göteborgiin. Samalla lipulla, eka lento Blue1:lla (operated by DAT), mutta SAS:n lennonnumerolla, toinen lento SAS:lla. Turussa tsekattaessa annoin laukkuni ja oletin sen tulevan perille asti. Näin ei kuitenkaan tapahtunut vaan SAS ilmoitti, että olisi pitää itse viedä laukku Arlandassa baggage droppiin. Tähän vastasin, että eikö kuuluisi hyviin tapoihin (ja yleiseen käytäntöön) mainita, että laukku on tsekattu vain Tukholmaan asti? Hetken kinattuamme SAS toimitti laukun taksilla minulle kotiin.

Laukkurumba on ehkä enemmän Arlandan keksintöä kuin SAS:sin.

Vuosittain on tullut sahattua HEL-ARN-ORD-SAN reittiä. Yleensä HEL-ARN legi on Blue1 ja muistaakseni aina kyllä muistuttavat lennolla että jos jatkat Ruotsin sisällä, pitää matkatavarat ottaa hihnalta ja viedä baggage droppiin. Ruotsin ulkopuolelle, minun tapauksessa Chicagoon, laukut kyllä osaa itsekseen. (Tosin joskus 2000 luvun alussa ulkomaan laukkujenkin kohdalla oli sama juttu).

Arlandassa on muutakin mielenkiintoista. Saavuttaessa EU:n ulkopuolelta joutuu uudestaan turvatarkastukseen siirrtyttäessä esim. Helsingin lennon jatkoportille (vaikka ei poistukaan secure-alueelta).  Lisäksi tax-free ostoksia ei voi tehdä lennon saavuttua (samaan tyyliin kuin Helsingissä).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tämä ei kylläkään ole SAS:n tai Blue1:n vika vain kyse on ihan Ruotsin tullisäädöksistä, Ruotsissa on sama käytäntö kuin esim. jenkeissä jossa matkatavarat on (teoriassa) tullattava maahantulokentällä, joka on sun tapauksessa siis ollut Arlanda. Käytännössähän tämä tapahtuu niin, että poimit ne hihnalta, raahaat tullin läpi sinistä kanavaa pitkin ja viet sitten baggage droppiin.

Tästä kyllä on kuulutettu joka ikisellä Finnairin, SASin ja Blue1:n lennolla jolla olen Tukholmaan koskaan lentänyt. Norwegian ei muistaakseni ole asiasta kuulutusta tehnyt, mutta saattaa olla että olen vain ignorannut asian.

Toiseen suuntaan eli GOT-ARN-TKU homma kyllä toimii ihan sujuvasti.

Finnairilla sun ei tietenkään tarvitse tehdä näin, koska sun maahantulokenttä on samalla sun lopullinen määränpääsi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Arlandassa on muutakin mielenkiintoista. Saavuttaessa EU:n ulkopuolelta joutuu uudestaan turvatarkastukseen siirrtyttäessä esim. Helsingin lennon jatkoportille (vaikka ei poistukaan secure-alueelta).  Lisäksi tax-free ostoksia ei voi tehdä lennon saavuttua (samaan tyyliin kuin Helsingissä).

Tästä voit kiitttää EU:ta, EU:n säännöksissä mainitaan että EU:n ulkopuolelta (tai oikeastaan EU+:n eli EU, Norja, Sveitsi ja Islanti) saapuvat matkustajat on tarkastettava uudelleen ennen kuin saavat jatkaa EU:n sisäisillä lennoilla. Useimmat kentät (kuten esim. Helsinki) toteuttavat tämän Schengen-rajalla, koska se on helpompaa. Tässä nyt on vain se ikävä sivuefekti että esim. UK:sta ja Irlannista tultaessa joutuu menemään yhden ylimääräisen tarkastuksen läpi.

Tanska taitaa olla suurin poikkeus tässä, juutit ovat sen verran itsepäisiä että taitavat edelleen olla välittämättä näistä säännöksistä ja Kööpenhaminassa ei ole ylimääräistä (ja turhaa) turvatarkastusta. 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tämä ei kylläkään ole SAS:n tai Blue1:n vika vain kyse on ihan Ruotsin tullisäädöksistä, Ruotsissa on sama käytäntö kuin esim. jenkeissä jossa matkatavarat on (teoriassa) tullattava maahantulokentällä, joka on sun tapauksessa siis ollut Arlanda. Käytännössähän tämä tapahtuu niin, että poimit ne hihnalta, raahaat tullin läpi sinistä kanavaa pitkin ja viet sitten baggage droppiin.

Oletko tuosta ihan 100-prosenttisen varma kaikissa tapauksissa? Minulla on hämärä muistikuva toissakesältä, että jos tuleva ulkomaanlento on SAS:n operoima ja myös kotimaan jatkolento on SAS:n operoima, niin silloin (ja vain silloin) matkatavarat siirtyvät automaattisesti jatkolennolle. Esim. yhdistelmällä Blue1/SAS eivät siirry. Muistelen vieläpä varmistukseksi kysyneeni tätä lähtöselvityksessä Helsingissä (tai SAS:n koneessa).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Okei, hyvä tietää.

Toisaalta tiedustelin expedian aspasta asiaa ja eivät hyväksy tällä hetkellä muutakuin luottokortin jollaista en omista. Joten hetkeksi saa jäädä expedia..

Jännä, että kuitenkin esim. Lufthansalla voi mielestäni maksaa vaikka paypalilla.. ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin, kyllähän jo Helsingistä lähtien varmaan löytää halpojakin lentoja. Täältä Joensuusta sen sijaan ei pääse halvalla enää minnekkään, kun Finncommkin lopetti liikenteensä. On vain Finnairin monopoli lukuunottamatta joitain chartereita.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin, kyllähän jo Helsingistä lähtien varmaan löytää halpojakin lentoja. Täältä Joensuusta sen sijaan ei pääse halvalla enää minnekkään, kun Finncommkin lopetti liikenteensä. On vain Finnairin monopoli lukuunottamatta joitain chartereita.

Mutta junallahan pääsee Lappeenrantaan ja sieltä Ryanairilla tai AirBalticilla alright.gif

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mutta junallahan pääsee Lappeenrantaan ja sieltä Ryanairilla tai AirBalticilla alright.gif

Junalippujen hinnat ovat viime vuosina nousseet siihen malliin, että jopa Joensuusta lentäminen on ollut kilpailukykyistä. Ei ole enää tietenkään Finnairin hinnoilla. Tällä hetkellä halvimmillaan Joensuu-Hki-Joensuu 500+ € (400 km/suunta). Jopa Malagaan pääsee Helsinskistä alle puoleen hintaan tuosta, kun viitsii vähän etsiä (about 3300 km/suunta). Esimerkiksi Air Finland tarjoaa Hki-Malaga 79 € per suunta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oletko tuosta ihan 100-prosenttisen varma kaikissa tapauksissa? Minulla on hämärä muistikuva toissakesältä, että jos tuleva ulkomaanlento on SAS:n operoima ja myös kotimaan jatkolento on SAS:n operoima, niin silloin (ja vain silloin) matkatavarat siirtyvät automaattisesti jatkolennolle. Esim. yhdistelmällä Blue1/SAS eivät siirry. Muistelen vieläpä varmistukseksi kysyneeni tätä lähtöselvityksessä Helsingissä (tai SAS:n koneessa).

Harri on oikeassa... juttelin vähän aikaa sitten SAS:n kipparin kanssa ja hän sanoi asian olevan juuri kuvaamallasi tavalla. SAS on kuulemma saanut jonkin poikkeuksen normaalista käytännöstä Ruotsissa. Norjassa on kuulemma täsmälleen sama tilanne, mutta siitä minulla ei ole omakohtaista kokemusta.

- Lasse

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Junalippujen hinnat ovat viime vuosina nousseet siihen malliin, että jopa Joensuusta lentäminen on ollut kilpailukykyistä. Ei ole enää tietenkään Finnairin hinnoilla. Tällä hetkellä halvimmillaan Joensuu-Hki-Joensuu 500+ € (400 km/suunta).

Ei se nyt Pekka ihan noin toivoton tilanne ole. Pistetään mikä arkipäivä tahansa, niin menopaluu Joe-Hki-Joe saman päivän aikana irtoaa tarvittaessa alle 300:lla eurolla. Ja jos onkin perillä Helsingissä vaikka muutaman päivän, niin hups, yhtäkkiä pääseekin edestakaisin reilulla 130:lla eurollakin. Ja ihan Finnairilla...

Eikä tuolla näytä olevan kilpailutilanteen kanssa juurikaan tekemistä, sillä ihan sama hintataso on Finnairilla Kuopiosta, vaikka täältä lentää ne pari muutakin firmaa hivenen halvemmalla. Mutta ei oikeasti mitenkään älyttömän paljon. Eikä ainakaan niin paljon, että pääsisi vielä junan kanssa hinnoissa hirveästi kilpailemaan...

Ps. henkilöautolla tuo väli on ylivoimaisesti halvin tapa matkustaa. Yksityisautoilu kunniaan!!  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Varauspaikkoja on paljon ja jos haluaa muutaman kympin perässä juosta, niin niistä kannattaa varata. Mutta jos tulee joku poikkeustilanne kuten tuhkapilviä tai joku missä tarvitaan matkatoimistolta nopeita tekoja ja reagointia, niin voi käydä niin että se muutaman kympin perässä juokseminen voi tulla aika arvokkaaksi.

Olen kuullut ihmisillä olleen ongelmia supersavereiden yms. kanssa kun esimerkiksi Thaimaassa oli Suvarmabhumin kenttä vallattuna ja kiinni, että joidenkin ulkomaisten matkatoimistojen asiakkailla oli pitkäkestoisia ongelmia saada yhteyttä toimistoon tai saada siellä muutettua lippuja tai saada niistä rahat takaisin nopeasti.

Itse Finnairin lentoa varatessani varaan lähes aina sen Finnairilta juuri siksi että jos olen vaikka New Yorkissa tai Bangkokissa ja jotain odottamatonta tulee, niin ei tarvitse alkaa metsästämään jostain Södertäljestä Supersaverin asiakaspalvelua vaan yhteydenotto Finnariin laittaa asiaa eteenpäin. Sen lisäksi nämä supersavereiden varauskoneet on niin onnettomia, että niissä et voi valita itse edes istumapaikkaa.

En tiedä omista kokemuksistasi, mutta itsellä esim. travelstartista kaivettu Finnairin lippu antaa kyllä ihan validin Amadeus PNR:n jota voi käyttää Finnairin sivuilta juuri kuten suoraan Finnairiltakin varattua lentoa.

Samoin finnair.gold @ ja se palvelunumero kortin kääntöpuolella (jota ei taida julkisesti jostain syystä löytyä muualta kuin siitä kulta/platinakortista?) palvelevat aivan kuten Finnairiltakin ostettuna.

Mutta faktahan on, jos joku näistä agenteista tarjoaa suoraa lentoa Finnairilla hintaan x, niin sen on tähän asti aina ja poikkeuksetta saanut ostaa myös Finnairilta samaan hintaan.

Noita "halpissivuja" käytän joskus kun tulee jotain allianssien välisiä reitityksiä, ihan vain varauksen helppouden takia (ja siksi, että reititys on yhdellä PNR:llä toisin kuin erikseen ostettuna).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ile puhuu ihan totta, että pilipalimatkatoimistoista varattaessa kaikki ei mene aina yhtä ruusuisesti kuin suoraan lentoyhtiöltä ostettaessa. Usein lipun ongelmatilanteissa lentoyhtiö siirtää ongelman asiakkaan ja matkatoimiston väliseksi, eikä matkatoimistosta välttämättä saa haluamaansa apua. Esimerkki tosielämästä: Matkustaja on ostanut matkan New Yorkiin. Lähtöselvityksessä ilmenee kuitenkin, että minkäänlaista lippua ei ole koskaan kirjoitettu, vaikka asiakkaalta on kuitenkin veloitettu tililtä rahat. Lippu on ostettu pilipalimatkatoimistosta, jolla ei ole minkäänlaista puhelinpalvelua tai muuta toimistoa avoinna viikonloppuisin joten asiakas joutuu ostamaan uuden lipun lentokentältä.

Amadeus.netin kaltaisissa palveluissa on kuitekin se hyvä, että vertailumahdollisuudet ovat aivan loistavat. Lentoa ei ole pakko ostaa iipuukkerssista jos ei halua, mutta oman mielihalunsa mukaiset vaihtoehdot saa oikein kätevästi esille. Erityisesti mikäli on valmis lentämään muillakin lentoyhtiöillä kuin fineerillä. Kaikki eivät ole. ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään