Timo Partanen

Glenn L Martin ilmailumuseo Baltimoressa

9 viestiä aiheessa

Glenn L Martin syntyi 17.1. 1886 ja kiinnostui jo pienenä leijoista. Wrightin veljesten lento innoitti 17-vuotiaan Martinin myös oman lentokoneen rakentamiseen. Tämä oli kuitenkin epäonninen hanke ja kone tuhoutui ensilennolla. Vuonna 1912 hän alkoi rakentaa lentokoneita entisessä baptistikirkossa Hollywoodin tarpeisiin ja lensi niillä elokuvissa, sekä näytteli pienissä rooleissa. Martinilla ei ollut teknistä koulutusta ja hän käytti lentokoneiden suunnitteluun ja rakentamiseen autonliikkeensä mekaanikkoja. Vuonna 1912 hän myös perusti Glenn L Martin Companyn, jonka sitten 1916 fuusioi Wrightin veljesten yhtiöön. Tiet kuitenkin erkanivat pian, ja Glenn Martin perusti  uuden yhtiön jo vuonna 1917. Tämä yhtiö säilyi itsenäisenä vuoteen 1961, jolloin se yhdistyi American-Marietta Corporationin kanssa muodostaen siten Martin Marietta Corporationin. Tämä puolestaan yhdistyi vuonna 1995 Lockheed Corporationin kanssa muodostaen Lockheed Martin yhtiön, joka on edelleen yksi Yhdysvaltojen merkittävistä ilmailu- ja puolustusalan toimittajista. Siten Glenn Luther Martinin nimi elää edelleen ilmailuteollisuudessa.

 

Glenn Martinin suunnittelemista ja rakentamista lentokoneista Martin Model 167 (Martin Maryland), Martin Model 187 (Martin Baltimore), Martin B26 Marauder ja lentoveneet Martin Hawaii Clipper ja Martin China Clipper ovat tunnetuimmat. Martinin tehtailla rakennettiin yhteensä 11.000 lentokonetta. Glenn L Martin kuoli joulukuun 5, 1955 ja hänen  nimeään kantavien lentokoneiden tuotanto päättyi 60-luvun alussa. Viimeiset Martinin nimeä kantaivat tyypit olivat vesikoneet P5M ja P6M, joista jälkimmäinen oli varustettu suihkumoottorilla. Tämän viimeksi mainitun tyypin valmistusohjelman peruutus kesällä 1959 johti sittemmin koko yhtiön lentokoneenrakennuksen loppumiseen.

 

Vuonna 1925 Martinille ehdotettiin muuttoa Marylandin osavaltioon. Martinin tehdas sijaitsi tuolloin Clevelandissa Ohiossa. Kolmen vuoden kuluessa Martin kuitenkin lunasti 45 maanomistajalta riittävän tilan tehtaan rakentamiseksi Marylandiin Middle Riveriin Baltimoren ulkopuolelle. Vuonna 1928 yhtiö muutti uusiin toimitiloihin ja alkoi rakentaa siellä lentokoneita. Samassa paikassa sijaitsee nykyisin Glenn L Martinin ilmailumuseo, ja kenttä, jota käyttää myös kansalliskaarti A10 maataistelukoneiden ja helikoptereiden tukikohtana.

 

Vaikka museo sijaitsee Martinin tehtaan kanssa samoissa tiloissa, museolla ei ole kokoelmissaan kovin montaa Martinin rakentamaa konetta. Marauderia esimerkiksi ei siellä nää. Martinin muilla tehtailla rakentamat B29 ydinpommittajat Enola Gay ja Bockscar on nähtävissä Udvar Hazy museossa Washingtonin kentällä Dullesissa ja Daytonissa USAF:n museossa.  China Clipperin pienoismalli roikkuu BWI lentokentän kansainvälisen siiven sisääntuloaulan katossa, enkä ole tietoinen onko yhtään säilynyt jälkipolville.

 

Merkillinen sattumanvarainen sekaannusta aiheuttava seikka on se, että Martinin rakentaman ja suunnitteleman Maraudrerin, B26 kanssa sama nimi annettiin Douglas Invaderille, joka aiemmin tunnettiin nimellä A26. Kone oli palveluskäytössä vuoteen 1969.

 

Museossa olevat Martinin rakentamat koneet ovat  4-O-4, lisenssillä rakennettu Canberra, eli RB-57A. Tässä oleva B26 Marauderin kuvan olen ottanut Daytonin museon sivuilta, koska vaikka muistelin itsekin kuvanneeni sen siellä, niin tiedostoissa ei löytynyt koneesta jälkeäkään.

 

Museon koneet ovat melko huonossa kunnossa, erityisesti sen vuoksi, että ne ovat ulkona ja koneet on tuotu museoon lähellä sijaitsevalta armeijan koeampuma-alueelta Aberdeen Prowing Groundilta ja niitä ei ole kunnostettu perusteellisesti, vaikka  hyviä aihioita ne kyllä ovat. Paikalla on runsaasti ilmailuhistoriallista mielenkiintoa ja siksi olen koonnut tämän paketin aiheesta.

 

Timo

 

Lockheed T-33 Shooting Star jet trainer ja RF-84F Thunderflash jet photo-reconnaissance plane

 

[ attachment removed ]

 

A-7D Corsair II

[ attachment removed ]

 

F-100F Super Saber jet fighter

[ attachment removed ]

 

F-105G Thunderchief jet fighter bomber

[ attachment removed ]

 

Martin RB-57A Canberra jet reconnaissance bomber

[ attachment removed ]

 

TA-4J Skyhawk

[ attachment removed ]

 

F-4 Phantom

[ attachment removed ]

 

F-101F Voodoo jet interceptor (wing surfaces produced by Martin Company)

[ attachment removed ]

 

Martin 4-O-4

[ attachment removed ]

 

F-101F Voodoo jet interceptor (wing surfaces produced by Martin Company)

[ attachment removed ]

 

Martin Hawaii Clipper

[ attachment removed ]

 

Douglas A/B26 Invader, Arizonan ilmailumuseo Phoenix, Az

[ attachment removed ]

 

Douglas A/B26 Invader, Arizonan ilmailumuseo Phoenix, Az

[ attachment removed ]

 

Martin B26 Marauder, courtesy USAF Museum Dayton Ohio

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oli suunnitelmissa toissa vuonna mutta oli pakko jättää väliin aikataulujen takia. Oliko sielä näytillä jotain Martin Seamaster- lentoveneen osia?

404:sta voit toki laittaa lisääkin kuviä näytille!

 

Antti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

404:sta voit toki laittaa lisääkin kuviä näytille!

 

Antti

 

Tunkeudun törkeästi taas Timon ketjuun, mutta noista mainioista museokuvista ( kiitos Timo ) tuli mieleeni eräs 404 jota olen ennenkin postaillut: N255S.  Sikälikin tuli että pari viikkoa sitten ajoin ohitte tuon samaisen entisen huoltoaseman missä I.N. "junior" Burchinal piti Flying Tiger Air museotaan. Nyt kun juniorista on aika jättänyt niin rakennus on ilmeisesti myyty, mutta 404 näkyi olevan vielä tallessa, hinattuna kiitoradan toiselle puolelle. Google Mapsissa se näkyy vielä tien varressa muta on nyttemmin siis siirretty kauemmaksi.

 

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta neljä-nolla-nelosesta ei valitetettavasti ole mulla enempää kuvia. Museo itsessään on kokoelma memorabiiliaa siinä rakennuksessa, missä Martinin koneita valmistettiin. Tuo konevalikoima on näytteillä noin kilometrin päässä ja sinne pääsee ystävällisten ilmailuharrastajien autolla kun pyytää nätisti. Koneisiin ei pääse sisään, ne on  ikään kuin varastoitu siihen kentän reunaan odottamaan restaurointia. Saattaa tietysti olla, että koneita tullaa näkemään myöhemmin Udvar Hazyssa kun se restaurointilaitos valmistuu ensi keväänä ja alkaa siis otta vastaan uusia kohteita.  Koko nykyisen museon toiminta tuntuu perustuvan eläköityneiden ilmailuentusiastien panokseen.

 

Yksi kuuluisa Marauder, josta mulla ei kuitenkaan ole digikuvaa (otin siitä kuvia vielä filmille ja ne pitäisi siirtää digille) on NASM:n yläkerrassa (siis Mallin museossa DC:ssä) oleva B26 Flak Bait:n keulaosa. Se on muistaakseni eniten pommituslentoja tehnyt pommikone ja sen nokka on siinä toisen maailmansodan osaston sisääntulossa.

 

Martinin koneita tuntuu olevan aika vähän missään musoissa, Marylandia ja Baltimorea en muista nähneeni missään, varmaan siksi että ne olivat tärkeitä RAF:lle. Mulla ei ole tietoja sitä onko niitä lainkaan käytetty USA:n väreissä.

 

Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kermit Weeksillä on Polk Cityssä Floridassa Fantasy of Flight museossa Martin B-26 Marauder joka on ainakin lähes lentokuntoinen, josta kuva alempana. Ja pyynnöstä Marylandin museosta Martin 4-0-4:stä myös kuva viime kevättalvelta.

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Martinit ovat kyllä tyylikkäitä. Harmi kun noita 404:sia ei taida enää ainuttakaan lentää. Save a Connien poppoo Kansasissakaan ei ole omallansa lennellyt vuosikausiin, saisivat nyt edes sen Constellationinsa takaisin taivaalle. Mid Atlantic aviation museumilla on (oli) myös hieno lentokelpoinen 404 mutta nykyään sen päällä kasvaa jotain vihreää.. Ja vanhempaa 202-mallia ei ole jäljellä kuin yksi ainoa Teterborossa, the Aviation Hall of Fame & Museum of New Jersey.

 

[ attachment removed ]

 

Mitä muihin Martineihin sitten tulee niin Kanadassa lentelee pari Marsia.

 

 

[ attachment removed ]

 

Ja tossa vielä yksi Flak Baitti Washingtonista.

 

 

[ attachment removed ]

 

Antti

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieno kuvakavalkadi ja kertomus, kiitoksia Timo. Kyllä Tuo Martin 4-O-4 muistuttaa hämmästyttävästi Convairin 240/340/440 koneita. Onhan se saman aikakauden tuote.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia vaan kiitoksista. Tuo koneiden samankaltaisuus ei varmaan todellakaan ole ihan pelkkää sattumaa. Kun kaikkea tekniikkaa suunniteltiin laskutikulla oikeiden piirustuslautojen ääressä, niin kaikki innovaatiot, joita joku oli tehnyt, otettiin huomioon uusein projektien skissailussa. Eihän sitä koskaan tiedä, vaikka joku toinen olisi keksinyt jotain sellaista joka voisi olla käyttökelpoista.

 

Tuo nelja-nolla-nelosten valmistusmäärä on näkäköjään ollut 103, joten ei niitä niin mahdottomasti ole tuotettu. Wikipedian mukaan viimeinen tyypillä tehty lento on tapahtunut tammikuussa 2008.

 

Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään