Harri Koskinen

Suomessa aloitti toimintansa koko maan kattava aluelennonjohto

16 viestiä aiheessa

Finavian tiedote 18.11.2010:

 

Suomessa aloitti toimintansa koko maan kattava aluelennonjohto

 

Aluelennonjohto koordinoi Suomen ylilentoja sekä lentoreiteillä tapahtuvaa lentoliikennettä eri lentoasemien välillä. Suomen aluelennonjohtopalvelut annetaan tästä lähtien Tampereen Aitovuoressa sijaitsevasta Suomen aluelennonjohdosta. Yksi aluelennonjohto takaa jatkossakin tehokkaan ja asiakaslähtöisen palvelun. Muutoksella ei ole vaikutusta turvallisuuteen, mutta lentoyhtiöille se tarjoaa joustavamman lentoreitityksen.

 

Yksi, yhtenäinen aluelennonjohto hoitaa koko Suomen lentotiedotusaluetta, johon kuuluu seitsemän ilmatilasektoria. Aikaisemmin alue oli jaettu Etelä-Suomen lennonvarmistuskeskuksen ja Pohjois-Suomen lennonvarmistuskeskuksen hoitamiin ilmatiloihin.

 

- Aluelennonjohdon yhdistymiseen liittyvä laitejärjestelmien uusiminen on ollut kaikkiaan noin 25 vuoden projekti. Lentoasemien laitejärjestelmät, kuten tutkat ja sähköinen tiedonsiirto, on nyt saatu yhtenäistettyä. Helsinki-Vantaalla uudistus toteutetaan vuonna 2012, kertoo Finavian aluelennonjohdon päällikkö Pasi Nikama.

 

Yksi aluelennonjohto lisää tehokkuutta

 

Koko Suomen kattava aluelennonjohto pystyy hoitamaan esimerkiksi lennon Helsinki-Vantaalta Ouluun joustavammin ja suoremmin kuin aikaisemmin. Lento on matkansa aikana johdettavana Helsinki-Vantaan lennonjohdossa, aluelennonjohdossa ja Oulun lähi-/lähestymislennonjohdossa. Entisen käytännön mukaan lentoa olisi johdettu myös osan matkasta Pohjois-Suomen lennonvarmistuskeskuksesta käsin.

 

Aluelennonjohdossa työskentelee 70 lennonjohtajaa, eli suunnilleen saman verran kuin Finavian Helsinki-Vantaan lentoasemalla.

 

Suomi osana Single European Sky -hanketta

 

Uusi, yhden aluelennonjohdon, toimintamalli on linjassa kansainvälisen lennonvarmistuslainsäädännön kehityksen kanssa. Euroopan unionin SES-regulaatio (Single European Sky) edellyttää myös Finavialta kustannustehokasta toiminnan ja palveluiden kehittämistä, mikä käytännössä tarkoittaa myös palveluiden rakenteellisia uudistuksia.

 

Ilmatilan tehostamiseen pyritään Suomessa ennen kaikkea NEFAB-projektin myötä, jonka tavoitteena on EU-vaatimusten mukaan perustaa Pohjois-Eurooppaan yhtenäinen ilmatilalohko vuoden 2012 loppuun mennessä. NEFAB (North European Functional Airspace Block) hankkeessa ovat mukana Pohjoismaiden lisäksi Viro ja Latvia.

 

Tulevaisuuden kehityshankkeiden myötä Euroopan ilmatilaa katsotaan laajempina lohkoina. Tämän ansiosta lentoyhtiöille voidaan tarjota tehokkaampaa reititystä sekä joustavampaa palvelua siirryttäessä maasta toiseen.

 

NEFAB -hankkeen tarkoitus on ennen kaikkea vähentää lentoliikenteen viiveitä ja kuluja, lisätä tehokkuutta sekä säästää ympäristöä. Hanke on ikään kuin eri maiden lennonjohtojen palapeli, jotka on saatava sopimaan hyvin yhteen.

 

Finavia on aktiivisesti mukana kansainvälisillä areenoilla vaikuttamassa lennonvarmistuksen tulevaisuuteen ja kehi-tykseen. Finavia haluaa vaikuttaa siihen, miltä lennonvarmistus Euroopassa, ja Suomessa, näyttää tulevina vuosina.

 

> Katso 360°-panoraamakuvia aluelennonjohdosta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rovaniemen tutka siis lopetti jo tänään toimintansa?

Kyllä se Rovaniemen tutka on ihan hyvin käytössä edelleen, Rovaniemen aluetutkasta en olisi niin varma. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muuttuuko aluelennonjohdon taajuudet nyt kun jutussa oli, että Helsingistä Ouluun matkalla oleva lentokone ei ole enää yhteydessä Rovaniemen aluelennonjohtoon?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muuttuuko aluelennonjohdon taajuudet nyt kun jutussa oli, että Helsingistä Ouluun matkalla oleva lentokone ei ole enää yhteydessä Rovaniemen aluelennonjohtoon?

Entiset EFPS:n sektorit ovat nyt vain osa EFIN sektoreita, rajat ja taajuudet ovat samat. Se riippuu liikennetilanteesta mitkä sektorit on erikseen miehitettynä taikka yhdistettynä toisiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finavian tiedote 18.11.2010:

 

 

Yksi aluelennonjohto lisää tehokkuutta

 

Koko Suomen kattava aluelennonjohto pystyy hoitamaan esimerkiksi lennon Helsinki-Vantaalta Ouluun joustavammin ja suoremmin kuin aikaisemmin. Lento on matkansa aikana johdettavana Helsinki-Vantaan lennonjohdossa, aluelennonjohdossa ja Oulun lähi-/lähestymislennonjohdossa. Entisen käytännön mukaan lentoa olisi johdettu myös osan matkasta Pohjois-Suomen lennonvarmistuskeskuksesta käsin.

 

 

Tuon kuin näkisi/kokisi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä se Rovaniemen tutka on ihan hyvin käytössä edelleen, Rovaniemen aluetutkasta en olisi niin varma. ;)

No sitä aluetutkaa juuri tarkoitin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aluelennonjohto saatetaan siirtää säästösyistä Tampereelta Helsinkiin

 

http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194800595196/artikkeli/aluelennonjohto+saatetaan+siirtaa+saastosyista+tampereelta+helsinkiin.html

 

"Finavia suunnittelee Tampereella sijaitsevan aluelennonjohdon siirtämistä Helsinkiin. Mitään päätöksiä ei Finavian mukaan ole tehty, mutta selvitykset ovat käynnissä. Finavia arvelee jo nyt, että siirtyminen säästäisi rahaa."

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finavia suunnittelee Tampereella sijaitsevan aluelennonjohdon siirtämistä Helsinkiin.

 

Tämä olisi piristysruiske pääkaupunkiseutua jo pitkään näivettäneille valtion työllistämistoimille  ::). Huomatkaa alla sana kokonaistaloudellisesti perusteltua, ehkäpä järki on hiljalleen hiipimässä takaisin valtionhallintoon?

 

Valtioneuvoston viestintäosasto 26.6.2012: Hallitus linjasi alueellistamispolitiikan jatkoa. Hallitus jatkaa pääkaupunkiseudulla olevien ja uusien yksikköjen ja toimintojen alueellistamista silloin, kun se on kokonaistaloudellisesti perusteltua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Öö.. toiminnan luonnetta näin maallikkovinkkelistä pohtien, kertoisiko joku fiksumpi miten tällä toimenpiteellä saavutetaan kokonaistaloudellisesti merkittävät säästöt? Mitä säästöä tuo tsydeemin siirtäminen kustannustasoltaan kalliimmalle alueella?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö nuo yhteydet saisi toimimaan vaikka zimbabwesta, kannattaisi miettiä kaikki paikat tarkemmin jos perustelee siirtoa kustannus-syillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Öö.. toiminnan luonnetta näin maallikkovinkkelistä pohtien, kertoisiko joku fiksumpi miten tällä toimenpiteellä saavutetaan kokonaistaloudellisesti merkittävät säästöt? Mitä säästöä tuo tsydeemin siirtäminen kustannustasoltaan kalliimmalle alueella?

 

 

 

Agglomeraatioetu voi myös pienentää merkittävästi kustannuksia, vaikka se toisikin lisäkustannuksia mm. tilavuokrissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö nuo yhteydet saisi toimimaan vaikka zimbabwesta, kannattaisi miettiä kaikki paikat tarkemmin jos perustelee siirtoa kustannus-syillä.

 

On niitä taidettu miettiäkin, NEFAB:ista puhuvat...

 

Tuossa lehdistötiedotteessa todetaan näin: "Tavoitteena on tehostaa kunkin toiminnallisen ilmatilalohkon sisällä lennonvarmistuspalvelujen tuottajien yhteistyötä tai muodostaa tarvittaessa yhteinen lennonvarmistuspalvelu."

 

Olisiko joku siis miettinyt, että siirrettäisiin lennonvarmistuspalvelut jossain vaiheessa kalliin työvoiman maista, kuten Norjasta ja Suomesta halvempien kustannusten maihin, kuten Viroon ja Latviaan..? Sen verran tässä on oma lehmä ojassa, etten tätä tietenkään toivo, mutta tulipahan mieleen.

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään