Pekka Hovi

Vierailu ohjaamoon

18 viestiä aiheessa

Muistan pienenä käyneeni jossain Espanjan matkan lennolla koneen ohjaamossa vierailemassa, mutta vieläkös noita nykyään Euroopan lennoilla järjestetään?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OT mut me päästiin joskus Turun kentällä lennonjohto torniin kun oltiin luokkaretkelle menossa Ahvenanmaalle ja tuulen tai jonkun takia kone oli myöhässä niin odottelu ajalla päästiin torniin vierailemaan  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistan pienenä käyneeni jossain Espanjan matkan lennolla koneen ohjaamossa vierailemassa, mutta vieläkös noita nykyään Euroopan lennoilla järjestetään?

 

Kysyppä lentoemolta  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

9/11:n jälkeen on aina panssariovi suljettuna. Ehkäpä ennen lähtöä tai sen jälkeen, mutta taitaa miehistöllä olla muuta puuhaa silloin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onnistuu yleensä vasta lennon jälkeen, kun kone on maassa, kunhan kysyy asiaa etukäteen lentoemolta.

Lennolla ei vieras henkilö (yleensä) ohjaamoon pääse. Pitää olla suhteita, esim. kapteeni tai perämies voivat ottaa jumpseatille obsaamaan.

Good luck!

 

Toista oli lomalennot 80- ja 90-luvulla, kun ohjaamoon riitti jonoa läpi ensimmäisen luokan.  :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös ilmailulakikin sano, että "ilma-aluksen päälliköllä" olisi aina viimeinen sana ohjaamoon päästämisessä.

Monestihan ohjaamoa kuitenkin "tuuletetaan" kesken lentoa.  ;)

Muistan iloiselta 70-luvulta kun oltiin menossa Espanjaan isän ja äidin kanssa Kar-Airin DC-kasilla, niin lentoemo kysyi minulta haluaisinko käydä ohjaamossa (Isällä saattoi olla näpit pelissä). Pääsin käymään ohjaamossa ja totesin kipparille että tässähän on erilainen ratti kuin Finnairin kasissa... Kapteeni totesi että niin on, mutta muuten tämä on ihan samanlainen ajettava kuin Finskin kasi... :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se kyllä riippuu hirveästi lentoemosta, viime talvena kävin Tallinnassa airBalticin Fokker viiskymppisellä ja menomatkalla kysyin että voisiko ohjaamoon päästä katsomaan lennon päätyttyä. Menolennolla pääsin ohjaamoon, mutta kun tulimme takaisin Turkuun niin lentoemäntä sanoi tylysti että sori, se ei ole mahdollista.

Sama Finnairin OH-LZF:n lennolla Pariisiin elokuussa, menomatkalla en päässyt, mutta paluumatkalla pääsin kurkkaamaan ja ottamaan parit kuvat.

Primera Airin miehistö päästi ilman kysymistäkin, heti kun näkivät että minun kaulassa oli kamera, niin huusivat että "Hey boy, If you want, you can take a couple pictures from the cockpit"

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käväisin Finskin bussin ohjaamossa jossain Ruotsin päällä poitsun kanssa viime maaliskuussa. Emo kävi vielä oikein hakemassa (kun appiukko oli käynyt lennon kapteenia moikkaamassa aiemmin päivällä ja antanut meidät ilmi :)

 

No, sen verran muistan että muuten ei väliä mutta Englannin (ja varmaan sit USAnkin) ilmatilassa ei ohjaamossa saa olla kuin henkilökuntaa.

 

Eli jos haluaa, kantsii kysyä.

 

t. TImo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse olen pari kertaa käynyt lennon jälkeen kurkkailemassa ohjaamoon. blue1 ja finski olleet kyseessä. Eli jos sitä kohteliaasti kysyy niin tuntuu että kyllähän se mahdollsita on jahka kyselee sitten lennolla eikä siinä vaiheessa kun porukka tunkee kiireellä ulos koneesta.. Lennon aikana ei ole kylläkään onnistunut, mutta enpä olekaan kuin noina kahtena kertana kysynyt jolloin on lentoemo kysäissyt kapulta että onnistuuko ja tämän jälkeen ilmoittanut et "jää vaan istumaan paikalles sitten ku muut poistuu koneesta niin voit tulla sitten kurkkimaan kun muut on poistuneet"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pikkupojat pääsee ohjaamoon, niistä ei ole vaaraa...  ;D

 

80-luvulla mentiin Jorkkiin Kympillä, ja onnistuttiin pääsemään kaverin kanssa ohjaamoon Fär-saarten yläpuolella. Toki luvan kanssa. Oltiin jo ihan aikuisia (?). Mistään mitään tietämättöminä ajateltiin, että siellä on lentäjillä kädet täynnä töitä. No, niin olikin: kapitaani söi jukurttia, ja perämies luki Apua. Kohteliaasti kuitenkin esittelivät ohjaamon laitteita. Innoissani osoitin yhtä mittaria, ja ilmaisin ääneen: "Tuossa on keinohorisontti!" Siihen perämies, että sinusta taitaa tulla lentäjä. Vähän olin täpinöissäni!  :D

 

Taitaa olla nykyisin pääsy ohjaamoon hiukan säännellympää, ja hyvä niin. Toisaalta, onhan noita nähty, mieluummin otan tirsat tai pari... hmmm... pirtelöä.  ;)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oma kokemus on, ettei lentoemänniltä kannata kysellä, suhtautuminen voi olla aika nuivaa (varsinkin lennon aikana). Kapteenin/perämiehen jos sattuu lennon aikana näkemään niin voi olla jotain mahdollisuuksiakin, kerran satuin samaan vessajonoon ja lupasi päästää kunhan oli käynyt vessassa. :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oma kokemus on, ettei lentoemänniltä kannata kysellä, suhtautuminen voi olla aika nuivaa (varsinkin lennon aikana). Kapteenin/perämiehen jos sattuu lennon aikana näkemään niin voi olla jotain mahdollisuuksiakin, kerran satuin samaan vessajonoon ja lupasi päästää kunhan oli käynyt vessassa. :D

Kannattaa pyytää jo koneeseen astuessa ovella vastaanottavaa purseria kysäisemään mahdollisuutta visiittiin ohjaamon puolelta. Omaa ilmailuinnostuneisuutta on syytä tuoda esille, lisäksi kaikki aihetta sivuavat dokumentit, joissa lukee oma nimi, kannattaa toimittaa näytille.

 

Paras tapa, kuten Elias sanoikin, on kysyä suoraan ohjaamomiehistöltä. Joskus tämä onnistuu ennen lentoa portilla odotellessa miehistön saapuessa koneelle.

 

Paras omakohtainen kokemukseni on viime keväältä Helsinki-Vantaan kentältä. Olin matkalla Münchenin kautta Toulouseen. Odottelin siinä portin tuntumassa ja huomasin LH:n miehistön saapuvan paikalle. Nopeasti sitten kipparin ja perämiehen tuntumaan, tervehdykset ja esittäytyminen saksaksi ja sitten itse asiaan englanniksi. Lentäjät juttelivat hetken keskenään saksaksi ja sitten kippari toivotti tervetulleeksi ohjaamoon. Boardaa viimeisenä, ja sitten suoraan ohjaamoon, kuuluivat ohjeet. Lentäjät marssivat kuitenkin viereisellä portilla olevaan Lufthansan Frankfurtin koneeseen (tätä en ollut huomannutkaan)... No, pyysin kenttähenkilökuntaa välittämään terveiset ja kiitokset Frankfurtin lennon ohjaamoon. Münchenin koneeseen astuessani kysyin sitten ohjaamopaikkaa lentoemännältä, joka kysäisi asiaa ohjaamosta. Loppu hyvin, kaikki hyvin - matkalla riitti paljon juttua varsinkin hyvin kokeneen perämiehen kanssa, joka oli lentänyt aiemmin mm. rahti-B742:a sekä MD-11:a.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, kai se olisi hyvä osasta varsinkin LH:lla Saksaksi kysyä, jotta mahdollisesti päästäsivät ohjaamossa käymään :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mieleeni on jäänyt matka tältä keväältä pohjois Afganistanista Kabuliin, joka tehtiin pienellä pariropellikoneella. Ohjaamon ovi oli auki koko lennon, joten keskiriviltä pääsi seuraamaan kohtuu jyrkkää finaaliosaa "aitiopaikalta".. Täytyy myöntää, että hieman alkoi ennen loppuvetoa jo vähän miettimään eikö se ikinä nosta keulaa..  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se kyllä riippuu hirveästi lentoemosta, viime talvena kävin Tallinnassa airBalticin Fokker viiskymppisellä ja menomatkalla kysyin että voisiko ohjaamoon päästä katsomaan lennon päätyttyä. Menolennolla pääsin ohjaamoon, mutta kun tulimme takaisin Turkuun niin lentoemäntä sanoi tylysti että sori, se ei ole mahdollista.

Sama Finnairin OH-LZF:n lennolla Pariisiin elokuussa, menomatkalla en päässyt, mutta paluumatkalla pääsin kurkkaamaan ja ottamaan parit kuvat.

Primera Airin miehistö päästi ilman kysymistäkin, heti kun näkivät että minun kaulassa oli kamera, niin huusivat että "Hey boy, If you want, you can take a couple pictures from the cockpit"

 

 

 

Tuosta paistaa läpi turnaround (AirBaltic Turussa ja Finski Pariisissa), ja sen tuomat paineet:  Jos kone on lähdössä välittömästi (matkalaukut, matkustajat ja rahti purkamalla + lastaamalla ja tankkauksella) takaisinpäin, jää siihen 20-30 minuuttiin niin vähän aikaa siistiä matkustamo matkalaisten jäljiltä, ettei siihen oikein haluta enää ylimääräisiä ohjaamoonkurkkijoita riesaksi.  Ihan eri asia jos se turnaround on pidempi ja/tai kone on tulossa kotikentälleen jolloin aikaa normistikin on enemmän ennen seuraavalle reitille lähtöä.

 

Myös ohjaamomiehistö voi olla varsin kiireinen lyhyellä turnaroundilla, lähtövalmistelut kun kaikkine painolaskelmineen ja säätietoineen ja reittivalintoineen ja pakollisine tarkistuksineen on kuitenkin tehtävä siinä samassa 20-30 minuutissa. Ihan eri meininki kuin se että kone palaa kotikentälleen ja miehistön työvuoro on päättymässä, jolloin voi hyvinkin olla hetki aikaa rupatella matkustajien kanssa ja esitellä ohjaamoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään