Tapsa Tulisalo

Digiaikaan siirryttiin täälläkin: Z1

12 viestiä aiheessa

Lopultakin päädyin ratkaisuun ja pöydälläni lepää pattereita jo paljon ahminut Minoltan Z1 :D Melkoinen "järjestelmäkamerahan" tuo tuntuu olevan.

Lähetän tässä samalla kaikille vaikkapa adventtiterveiset suoraan työpaikalta. Hirveä zoomi päällänsä ja käsi tärisee, mutta hyvää jälkeä tulee ilman salamaakin.

[ Attachment removed / expired ]

Tapsa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos kiitos. :)

Hyvää pikkujoulua vaan sinnekin. :D Mukavasti tuo kamera näytää nuo valot ja värit tallentavan. Olen tuota samaa kameraa harkinnut jo muutaman viikon, mutta kun noita (filmille tallentavia) on vähän liikaakin käytöön nähden.

Yhden vesitornin kattotasanteella värjötellyn aamuyön jälkeen, kuu rupesi juuri menemään maan varjoon kun jaapanilainen elektoniikka ihme teki lakon. Oli pakkasta melkoisesti. Ostin silloin tälläisen, täysin manuaali, eikä jäädy. ;)

[ Attachment removed / expired ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aiheen vierestä:

Mulla on tollane Canon Digital Ixus 300. Sillon kun ei käytä salamaa ja ottaa kuvia hämärtävissä olosuhteissa niin kuva menee aivan suttuiseksi, vaikka käsi ei tärise yhtään. Olisiko asiallista viedä kamera huoltoon tai puhdistettavaksi?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aiheen vierestä:

Mulla on tollane Canon Digital Ixus 300. Sillon kun ei käytä salamaa ja ottaa kuvia hämärtävissä olosuhteissa niin kuva menee aivan suttuiseksi, vaikka käsi ei tärise yhtään. Olisiko asiallista viedä kamera huoltoon tai puhdistettavaksi?

Vosikohan kyseessä olla että kamera ei saa tarkennettua niin hämärässä jolloin kuvista tulee epäselviä? Voiko tuossa kamerassa käyttää käsitarkennusta?

Hannu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aiheen vierestä:

Niinhän sitä äkkiseltään luulisi, että ei käsi tärise yhtään. Mutta yritäppä pitää tommosta muutaman sadan gramman mönttiä paikallaan ilman millinkään liikettä vaikkapa sekunti tai puoli sekuntia. Ei onnistu... Itseasiassa jo 1/15 sekunnin valotusaika alkaa olla käsivaralle liian hidas. Ainakin yli puolet kuvista menee mönkään kuvaajalta kuin kuvaajalta...

Jos sulla ei ole jalustaa, kokeile vaikka semmoista, että pistät sen kameran tukevasti pyödälle (hämärässä) ja painat sitten laukaisinta. Jos kuva on vielä yhtä epäselvä, sitten saattaa tulla kyseeseen myös tuo Hannun mainitsema tarkennuskyvyttömyys.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aiheen vierestä:

Ai niin, mun piti kyllä mainita, että kyllä Z1:nen nojasi tuossa visusti saarnatuolin kaidenuppiin. ;D Ei Erkkikään saa (millään) kameralla terävää kuvaa vapaalla kädellä hämärässä. Tärinä tulee jo sydämen sykkeestä vaikkei silmäänsä räpäyttäisi. Varsinkin jos on sitä suumija.

Tapsa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tärinä tulee jo sydämen sykkeestä vaikkei silmäänsä räpäyttäisi.

Ja viimeistään siinä vaiheessa tulee heilahdus, kun painaa laukaisimen pohjaan. Sellaista kättä ei olekkaan, joka ei aavistuksen verran heilahtaisi, kun sormi painaa liipasinta...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moro. :)

Joo, tuossa sitä asiaa yllä tulikin, mutta pikkasen lisää. ;D Tuollaisella tavallisella järjästelmäkameralla alkaa 1:125 olemaan jo hiidas, ja tärähtäneitä (kuvia) tulee. Yksi konsti on, mikäli ei ole jalustaa mukana, ottaa kyynärspäällä tukea jostain (seinästä, lyhtypylväästä tjms.), siteen vaan tehdään valmistelut ja vedetään hitaasti happea sisään ja puristetaan laukaisinta.

Salama on melko turha kapine, sen käyttö ulottuu parhaimmillaankin muutamaan metriin, minkä jälkeen se on tehoton. Jokseenkin ärsyttävää istua illalla esim. stadionilla ja koitaa seuratata kentän tapahtumia kun ympärillä välkkyy salamien (turha) välke. Ottavat nääs kuvia sadan metrin päässä tapahtuvasta moukarinheitosta. ;D

Saatan olla väärässäkin, mutta luulen sekä digin että filmin olevan yhtä herkkää tärähdyksille. Valontarve tikillä on luullakseni kuitenkin jollaintapaa pienempi, siis tarkoitan, että digitaalisella voi saada kuvan olosuhteissa missä filmillä ei enää saa. Ei tosin kuullosta kovin järkevältä. LOL

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moro. :)

Jokseenkin ärsyttävää istua illalla esim. stadionilla ja koitaa seuratata kentän tapahtumia kun ympärillä välkkyy salamien (turha) välke. Ottavat nääs kuvia sadan metrin päässä tapahtuvasta moukarinheitosta. ;D

Automaattikameroita! Tai asetukset automaatilla. Ja autopilottihan väittää varmasti, että kiekonheittoympyrän varjot vaativat salamaa ;D Mutta onhan se esim päättäjäisissä kivaa ylimääräistä "ilotulitusta"

Tapsa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Se on polttovälistä kiinni, millä valotusajalla käsivarakuvaus onnistuu. Kyllä 28 mm laajakulmalla napsii hyvässä asennossa 1/15 s ajalla, mutta tuommoisella 300 mm putkella ei tahdo aina 1/250 s riittää. Digikamerassa pitää nuo polttovälit tietty korjata kennon koon mukaisella kertoimella. Ne kun ovat normaalisti huomattavasti filmiruutua pienempiä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Se on polttovälistä kiinni, millä valotusajalla käsivarakuvaus onnistuu. Kyllä 28 mm laajakulmalla napsii hyvässä asennossa 1/15 s ajalla, mutta tuommoisella 300 mm putkella ei tahdo aina 1/250 s riittää. Digikamerassa pitää nuo polttovälit tietty korjata kennon koon mukaisella kertoimella. Ne kun ovat normaalisti huomattavasti filmiruutua pienempiä.

Täysin totta tuokin, mutta toisaalta kyllä tuolla mun Nikonilla ottaa täydellä 8X zoomilla (vastaa n. 280mm 35mm systeemillä) käyttökelpoista kuvaa vielä 1/60s valotusajalla. Tietty joskus heilahtaakin, mutta ei yleensä...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eilen tuli tähän kämppään Z1 ja vanhempi Sony sai väistyä hyvin palvelleena.

Tässä alkusatoa... oottakaas kun pääsen kunnolla jyvälle kamerasta niin... ;D Kameraan olen tähän mennessä tosi tyytyväinen. Juuri sopiva mun käyttöön. Kiitoksia Kähmylle. ;)

kynttila.jpg

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään