Petri Koivisto

Gran Turismo 5 - Keskustelua & Kuvia

294 viestiä aiheessa

Voi olla kevyenä *köh* aika mielenkiintoinen ajettava tuolla heppamäärällä ;D Vaikka neliveto onkin niin kiiihdytykset mutkien jälkee voivat olla hauskoja ;D Oishan tollane varmaa IRL ihan kiva, jos olis rahaa ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käytöstä pitäisi saada vähemmän aliohjaavaksi ja pitoa enemmän nopeisiin mutkiin. Pitäis keksiä ilmeisesti eteenkin jotain spoileria.

Kyllähän siinä eteenkin saa jotain spoikkaa/helmaa laitettua...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei näy kaupassa moisia. Mikähän auto pitäisi hankkia että saisi kauppaan tuollaisia. Eikö ne kuitenkin samalla periaatteella tule kun väritkin?

Siis siellä GT Autossa, "Aero Parts" tjsp. Sieltä saa (autosta toki riippuen) niin eteen kuin taaksekin noita diffuusoreja...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vauhtia kuvaan! Autopelistä otettuun liikkuvan auton kuvaan kannattaa yrittää saada "vauhtia". Kuvasta tulee helposti yliterävä ja paikalleen jämähtäneen näköinen. Toki sellainenkin kuva on omalla tavallaan hieno ja on kiva katsella kuinka hienosti tehokas pelikonsoli piirtää kuvan mutta se auton vauhti ei kuvasta välity katsojalle.  Pysähtyneen auton poseerauskuviin superterävä kuva toki sopii hyvin.

 

Sopivalla tavalla epäterävä kuva tuo mukaan vauhdin tunnetta ja lisää menemisen meininkiä. Gran Turismon autopelissä on käytettävissä todellisuutta vastaava järjestelmäkamera jota oikein säätämällä, saadaan sitä vauhdintunnetta mukaan. Käytä pidempää suljinaikaa, niin auto ei piirry niin terävänä ja taustalla näkyvään maisemaan tulee "vilistystä" Taustamaiseman saa myös epäteräväksi säätämällä kameraan isomman aukkoarvon. Kokeile myös kuvan ottamista "kaukaa" pitkän polttovälin omaavalla objektiivilla.

 

[ attachment removed ]

 

Vauhdin tuntua kuviin saa myös kun käyttää hyväkseen pelin tuottamia pöly ja rengas-savu efektejä. Usein juuri nuo erilaiset efektit yhdistettynä liike-epäterävyyteen saavat kuvaan sitä vauhdin tuntua. Myöskin vastavaloon kuvaaminen saattaa tuoda kuvaan haluttua epäterävyyttä.

 

[ attachment removed ]

 

Pahoittelen GT-4:sta peräisin olevia esimerkkikuvia :-

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liuta tuoreita kuvia ilman enempiä selostuksia.

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

PR

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kauniita kuvia juu, mutta tosiaan, itse peli ei ole puoliksikaan noin hyvännäköinen :)

 

Minä en nyt oikein ymmärrä mitä tällaisella kommentilla tarkoitetaan? Siitä pelistähän nuo kuvat ovat, eli eikö se ole juuri noin hyvän näköinen? Vai milläs sitten ehdit nähdä tai todistat ettei ne livenä ruudussa 60 Hz 1080p vilistävät kuvat olisi stilleinä yhtä hyvän näköisiä? Tai jos eivät ole niin mitä väliä sillä on? Minun näkökykyni ei kyllä tuon havaitsemiseen riitä, ja vaikka riittäisi niin ei kiinnostaisi yhtään, koska ajaessa ei kuitenkaan ehdi katsella muuta kuin ajorataa.

 

Nuo minun laittamani kuvat on otettu toistamalla itse ajettuja kisavideoita, paussittamalla toisto ja kaappaamalla kuvat. Varsinaista Photo Modea en ole vielä edes kokeillut - en tiedä onko siinä muuta eroa, kuin että autot on helpompi asetella haluamiinsa mestoihin.

 

Toisaalta jos kritisoidaan taas yleisesti ottaen Photo Modea siitä, että se tekee kuvista mukamas "liian hyvän näköisiä", niin mikä tolkku tuollaisessa kritiikissä sitten taas on? Olisiko sen Photo Moden sitten muka tehtävä niistä kuvista huonomman näköisiä, jotta homma kelpaisi, ja jos pitäisi niin miksi? En vain ymmärrä näiden kommenttien järkiperusteita. Mielestäni tuo koko valokuvatila on enemmänkin sellainen lisäominaisuus, jonka ikään kuin saa bonuksena varsinaisen ajopelin mukana, vai kuinka? Mistä tässä nyt oikein piipitetään?  :(

 

PR

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pakko se jenkki oli hankkia ja nasse vanteet alle... oli kyllä upeeta katseltavaa kun b-spec kuski päästeli tuolla monzassa.

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mulle tuli tänään Nordschleifen uus kierrosenkka, 6 min 23 s. Oli aika paahtoa Gran Turismo All Starsissa. Toi vauhti on kyllä jo ihan siellä rajoilla... silti taisin voittaa noin 1,5 sekunnilla. Mazda 787 B Stealth Model, 930 hv, painoa 830 kg, Racing Medium-kumit alla.

 

PR

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo-o, nyt täytyy sanoa että meni joksikin aikaa motivaatio pelata koko peliä...  :P

 

Sainpa 10 miljoonan creditin rajapyykin rikki ja ajattelin että no, ostetaan tuo Ferrari F10. Ensin sain todeta ettei sillä voi ajaa mitään kisoja, kun yrtitti mennä A tai B-Spec modeen, tuli vain ilmoitus että "Ferrari F1 can only be used in one make races" tms... No ajattelin sitten että myynpä auton pois kun ei sillä kerran mitään tee, jos saisi edes muutaman miljoonan takaisin, no : "This car cannot be sold, do you want to remove it from your carage?"

 

Näin varoituksen sanana, että älkää ihmeessä ostako niitä ferrarin formuloita, hyödyttömimpiä autoja koko pelissä.

 

No pelihän se vain on, mutta voi tässä silti tovi mennä ennenkun jaksaa uudelleen innostua, ikinä en ole GT1:sestä lähtien  ennen tätä päivää törmännyt autoon jolla ei pysty kilpailemaan, enkä odottanut että näin kävisi nyttenkään. Näinköhän sillä X1-prototyypilläkään pääsee mihinkään kisaan? Siis muualle kuin multiplayer kisaan... Ei tuo ihan pieni työ kuitenkaan ollut. :)

 

Onkohan mitään mahdollisuutta palata aikaisempaan hetkeen, siis aikaisempaan saveen esim?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo-o, nyt täytyy sanoa että meni joksikin aikaa motivaatio pelata koko peliä...  :P

 

Extreme-tasolla tulee ainakin yksi cuppi jossa tarvitaan Formula-autoa. Se on tasolla abt. 23-24-jotain. Ja pystyy sillä F1:llä varmaan time trialeita vetämään, sekä omia ja muiden ratoja Arcadessa, jos se nyt yhtään lohduttaa? Tuskin.  ???

 

Mua harmittaa enemmän yks toinen kompa mikä tosta löytyi. Eli siellä on "Historic"-kilpa-autojen kisasarja sekä A- että B-specissä. Kun katsoo vastaan tulevia autoja, niin on selvä että pitäis ostaa esim. Fordin tai Ferrarin 60-luvun kilpuri. ´74 Countachilla ei oo mitään asiaa, sen verran kokeilin. Mutta ne historialliset kisa-autot (esim. Ford GT olikohan kuusseiska) maksaa jokainen sen 20 miljoonaa, missä fyrkassa on aika tahkoominen kyllä.

 

Siis tuollaisen pikku knopin jättäneet, luultavasti tahallaan. Eihän se estä etenemistä, mutta sikäli harmittaa ettei pysty keräämään puhdasta sarjaa kisoista taso tasolta ihan järjestyksessä. Toisekseen tuohon sarjaan kelpaava Ferrarin race car kuuskytluvulta on yhdessä lisenssitestissä, ja se oli aika kamala ajettava Tokion radalla.

 

Kokeilin sitäkin, josko sellaisen Historicin voittaisi jostain ylemmän tason skaboista, mutteipä ole vielä tullut vastaan sellaista. Sen sijaan voitin kyllä Minolta Toyotan ´88 Race Carin, joka oli mukana jo nelosessa. Se oli siinä teho/painosuhteeltaan paras biili ja näyttää olevan sitä tässäkin - virittelyn jälkeen jokainen hevosvoima kuskaa vaivaisen 850 gramman verran autonosia. Kyä lähtee.  8)  Ajatin niillä viimeksi Super GT:tä, siellä on 30 kiekkaa pitkää Suzukaa ym. kisoja.

 

Toinen pelin jännä piirre näköjään on, että mulla kun on nyt 2 kpl tasolla 22 olevaa kuskia, niin ne pätkii kyllä muita päihin muissa Extreme-kisoissa kunhan auto on oikea, mutta Nascar-osastolla ei ole yhtäkkiä mitään saumaa, siis ei kerta kaikkiaan mitään, vaan jäävät aina yli kierroksella. Pitänee odottaa että kuskit kehittyvät lisää, mutta ura alkaa noilla molemmilla olla jo kohta puolessa välissä. Makes me wonder...

 

PR

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kertokaas muuten replynä tähän, a) kellä kaikilla on jo Superlisenssi ja b) mikä on toistaiseksi nopein kierros Nordschleifella?

 

Noin ihan mielenkiinnosta vaan.  :)  Tällä forumilla vertaillaan kaikkea muutakin lähtien kameroista ja muista m***njatkeista, niin oishan se jännä noitakin tietoja katsella - moni kun varmaan kuitenkin paahtaa tuota peliä yksin omissa oloissaan (kuten minä).

 

Lisätäänkin oikeastaan vielä c) kuinka moni ajaa verkkokisoissa, ja minkälaisia kokemuksia niistä on? Minä en ole vielä ehtinyt edes kokeilla niitä.

 

PR

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Extreme-tasolla tulee ainakin yksi cuppi jossa tarvitaan Formula-autoa. Se on tasolla abt. 23-24-jotain. Ja pystyy sillä F1:llä varmaan time trialeita vetämään, sekä omia ja muiden ratoja Arcadessa, jos se nyt yhtään lohduttaa? Tuskin.   ???

 

Mua harmittaa enemmän yks toinen kompa mikä tosta löytyi. Eli siellä on "Historic"-kilpa-autojen kisasarja sekä A- että B-specissä. Kun katsoo vastaan tulevia autoja, niin on selvä että pitäis ostaa esim. Fordin tai Ferrarin 60-luvun kilpuri. ´74 Countachilla ei oo mitään asiaa, sen verran kokeilin. Mutta ne historialliset kisa-autot (esim. Ford GT olikohan kuusseiska) maksaa jokainen sen 20 miljoonaa, missä fyrkassa on aika tahkoominen kyllä.

 

Siis tuollaisen pikku knopin jättäneet, luultavasti tahallaan. Eihän se estä etenemistä, mutta sikäli harmittaa ettei pysty keräämään puhdasta sarjaa kisoista taso tasolta ihan järjestyksessä. Toisekseen tuohon sarjaan kelpaava Ferrarin race car kuuskytluvulta on yhdessä lisenssitestissä, ja se oli aika kamala ajettava Tokion radalla.

 

Kokeilin sitäkin, josko sellaisen Historicin voittaisi jostain ylemmän tason skaboista, mutteipä ole vielä tullut vastaan sellaista. Sen sijaan voitin kyllä Minolta Toyotan ´88 Race Carin, joka oli mukana jo nelosessa. Se oli siinä teho/painosuhteeltaan paras biili ja näyttää olevan sitä tässäkin - virittelyn jälkeen jokainen hevosvoima kuskaa vaivaisen 850 gramman verran autonosia. Kyä lähtee.  8)  Ajatin niillä viimeksi Super GT:tä, siellä on 30 kiekkaa pitkää Suzukaa ym. kisoja.

 

Toinen pelin jännä piirre näköjään on, että mulla kun on nyt 2 kpl tasolla 22 olevaa kuskia, niin ne pätkii kyllä muita päihin muissa Extreme-kisoissa kunhan auto on oikea, mutta Nascar-osastolla ei ole yhtäkkiä mitään saumaa, siis ei kerta kaikkiaan mitään, vaan jäävät aina yli kierroksella. Pitänee odottaa että kuskit kehittyvät lisää, mutta ura alkaa noilla molemmilla olla jo kohta puolessa välissä. Makes me wonder...

 

PR

 

Noo, ei se niin hirveästi lohduta, mutta tuskin se nyt kauaa harmittakkaan. :)

 

Ja tosiaan siihen Levelin 23 Formula GT kisaan käy vain formula Gran Turismo jonka löytää käytettyjen autojen listalta 4,8 miljoonan hintaan. B-specin Like The Windistä voittaa Toyota 7 Race Carin, jolla tuo Historic racing car on helppo voittaa... :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kertokaas muuten replynä tähän, a) kellä kaikilla on jo Superlisenssi ja b) mikä on toistaiseksi nopein kierros Nordschleifella?

 

Superlisenssi on (tuli ajettua kaikki heti kun "sai"). Ei mitään hajua Nordschleifen ajoista. AMG:n testiajoissa on kultapokaalit, eli sieltä se varmaan löytyy - ei kait muuten ole tullut ajettua.

 

ja c) ei ole tullut ajettua verkkokisoja yhden ainuttakaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Superlisenssi on (tuli ajettua kaikki heti kun "sai"). Ei mitään hajua Nordschleifen ajoista. AMG:n testiajoissa on kultapokaalit, eli sieltä se varmaan löytyy - ei kait muuten ole tullut ajettua. ja c) ei ole tullut ajettua verkkokisoja yhden ainuttakaan.

 

Okay. Lisää kommentteja ja kokemuksia?

 

PR

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koitin ajaa hirvosen fordilla grand tour spesiaalikisaa toscanassa, mutta joko en vaan osaa mitään tai sitten toscanan mukamas soratiet on kesälläkin jäässä kun ei vaan löydy minkäänlaista pitoa. Lisäksi mikon autossa on joku pahasti pielessä kun vauhti tippuu alle 20 kurveissa autolta menee muutama sekuntti reagoida kaasuun, mitään ei vaan tapahdu. Varsinainen autosimulaatio tosiaan, melko syvältä. Ei taida pelitekijät koskaan nähnytkään soratietä saati ajaa sellaisella, ei oikein mallinnus ole onnistunut, ihme jääratameininkiä keskellä kesää. :'( :thmbdn:

 

K

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, ralli on aivan järkyttävän tuntuista ajettavaa, vaikka hienolta grafiikoiltaan näyttääkin. Muutenkin huomasin viikonloppuna nauttivani huomattavasti enemmän PC:n autosimujen pelaamisesta kuin GT5:n pelaamisesta G25:lla, kun päätin vaihteen vuoksi verrata miltä se ajaminen noilla simuilla tuntuikaan. Tuntuivat ajotuntumat paljon paremmilta ja muutenkaan ei kertaakaan raivostuttanut tai ärsyttänyt pelaaminen toisinkuin GT5:n kanssa. Enpä oikeastaan tiedä mikä saisi GT5:n pariin enään, muu kuin mahdollisuus ajaa omalla autolla maailman eri ratoja. Taitaa kyllä jäädä minun osaltani tuo GT5:n typerä hullunomainen levelien, XP:n ja creditsien keräys ja niillä sisällön avaaminen mistä on jo muutenkin maksanut oikeaa rahaa sekä pakottaminen ajamaan kisoja jotka ei kiinnosta ja autojen ostaminen väkisin joilla ei haluaisi edes ajaa. Yksinkertaisesti viihdyin paremmin noiden muiden simujen parissa. Harmi sinänsä, mutta eipähän tullut tuhlattua rahaa johonkin Collector's/Signature editioniin. Ehkä tuota tulee ajoittain ajeltua kuitenkin, ettei rahat ihan hukkaan menneet, mutta varsinaiseen autokisailuun käytän kyllä muita simuja. ;D

 

Ps. Typerää, ettei GT5 Prologuen ostaneet saaneet yhtään minkäänlaista "bonusta" tuohon lopulliseen GT5een. Ei bonusautoja, ei yhtään mitään. Ei edes avaamiensa autojen importtausta. Ei vaan jaksa alkaa avaamaan samoja autoja enään uudestaan. Ja tuon lisäksi vielä päätös kopiointisuojata tallennukset. Jumankauta. >:(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä tuo ralli ole koskaan ollut Turismon vahvuus vaan enemmän päälleliimattu koriste. Onhan noita parempiakin pelejä jos haluaa rallia ajaa.

 

Vitonen on täällä kyllä pyörinyt ahkerasti, käy pleikkari kuumana... Mulla on nyt 6 kuskia B-specissä, ajelevat endurokisoja kuten Indy 500 ja Laguna 90 kiekkaa sun muuta. B-level on nyt 28 ja ukkojen "class" yli 25 kaikki - yksi täytyy jo kohta pistää eläkkeelle. Tavoitteena yleis-Level 30 koska silloin ilm. aukeaa Vettel Challenge, josta voi voittaa sen Red Bullin konseptiauton. Tasolla 35 sen auton vissiin saa ilman haastekisaakin, mutta ne alkaa täällä kolmenkymmenen kantturoissa olla nämä levelien välit jo pisteillä mitaten melkoisia (satojatuhansia), joten taitaa mennä tammikuulle vaikka miten "ekspaa grindaisi", kuten termi taitaa kai kuulua.  8)

 

Oma level on 25 ja kisoissa on kivaa. Paitsi se Nascar-sarja on aika syvältä, sekä AI:lla että itse ajaen. Sitä se on kai muidenkin mielestä, mikäli ulkomaanelävien foorumeista voi mitään päätellä.

 

PR

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sain vihdoin pitkän kyttäyksen jälkeen hankittua Formula GT:n. Nordschleifen uusi kierrosenkka nyt 5´23".

 

Myös se Vettelin Challenge aukesi, mutta toistaiseksi tuntui jo ensimmäinen testi olevan liikaa - A1-formularadalla jäin 8 sekkaa pronssista vaikka miten väänsin.

 

PR

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään