Petri Koivisto

Gran Turismo 5 - Keskustelua & Kuvia

294 viestiä aiheessa

Minolta on todella hyvä ajettava, PALJON parempi kuin 787B. Dream Carissa helppoja voittoja, sille ei oikein löydy vastusta. En ole vielä kokeillut ollenkaan B-Spec puolta, koitin kerran aikaisemmin ohimennen luoda sinne omia kuskeja, mutta en oikein älynnyt miten niitä sinne saa, joten olen ajanut vain A-puolen kisoja. Mistä muuten tietää milloin pitäisi valita välikelin ja milloin sadekelin renkaat? Voiko ja tulisiko a-puolen kisoissa vaihtaa renkaita kesken kisan jos keli vaikka muuttuisi kesken kaiken?

Parit kuvat:

787B jää toistaiseksi eläkkeelle kotipihalle

[ attachment removed / expired ]

Minillä käymässä Siennan illassa

Camaro palkintoauto, ei ajettu, on niin ruma auto, että pitää mennä taustalla olevaan apteekkiin hakemaan päänsärkylääkettä ja oluelle takana olevaan hotelliin

Lisätään vielä yksi tilannekuva kisasta, Maseratilla kyykyttämässä rata-autoja, tyylikkyys enenkaikkea

KK

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En ole vielä kokeillut ollenkaan B-Spec puolta, koitin kerran aikaisemmin ohimennen luoda sinne omia kuskeja, mutta en oikein älynnyt miten niitä sinne saa, joten olen ajanut vain A-puolen kisoja. Mistä muuten tietää milloin pitäisi valita välikelin ja milloin sadekelin renkaat? Voiko ja tulisiko a-puolen kisoissa vaihtaa renkaita kesken kisan jos keli vaikka muuttuisi kesken kaiken?

Kuskeja saa tehtyä ensin vain yhden, myöhemmin mahdollisten määrä kasvaa ja maksimi on 6 kpl. Niillä on "career", jonka palkin tullessa täyteen ne pitää pistää eläkkeelle.

Valitsen itse Rain-kumit alle silloin, kun kisan aloitusnäytössä näkyy jatkuvaa selvää vesisadetta. Tietokonevastustajat lähtevät tällöin usein Hardeilla ja jäävät ekalla kiekalla minuuttitolkulla. Välikelin kumeille en ole keksinyt vielä käyttöä, enkä ylipäätään tarvetta vaihtaa nulleja kesken kisan. 24 h kisat voivat vaatia sitäkin. Sekä B-kuskien että tietokonevastustajien logiikka Rain kontra Hard -renkaiden valinnassa ei ole aina aivan selvää, vaan ne saattavat joskus haluta varikolle ainoastaan vaihtaakseen Hardit Hardeihin...  :-[

Hyvä kun sait vihdoin auton, jolla pysyy tyytyväisenä.  :)

PR

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pelissä ei muuten ole näemmä mahdollista olla tilillä enempää kuin 20 miljoona cr., mikä on mielestäni aika hölmö ja keinotekoinen rajoitus. Jos saldo on täynnä ja pitkä sarja menossa, menevät ansaitut lisäfyffet taivaan tuuliin. Ellei halua ostaa noita tasan tuon verran maksavia autoja, niin kannattaa siis rajan ollessa lähellä vaikka teettää parhaisiin autoihinsa koneremppa ja rigidity improvement, joilla saldoa saa miljoonan verran alas.

PR

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tietysti sikäli kuin se koodi olisi laiton, eli hakkeroitu/kräkätty tms.

PR

Minkä takia peliin ei saisi hakkeroida tai kräkätä koodia/tallennusta millä saisi autot ja radat itselleen auki mistä on maksanut pelin ostaessaan? En itse luokittelisi kovin laittomaksi toiminnaksi..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minkä takia peliin ei saisi hakkeroida tai kräkätä koodia/tallennusta millä saisi autot ja radat itselleen auki mistä on maksanut pelin ostaessaan? En itse luokittelisi kovin laittomaksi toiminnaksi..

Hyvä provon yritys.  :thmbdn:

En lähde syvemmin hakemaasi keskusteluun siitä, mikä on kantani ylipäätään tekijänoikeuksiin. Mutta jos pelissä ei ole jo normaalisti auki tietyt autot ja radat ilman muualta haettavia koodeja, niin eikö ole selvää ettet silloin ole niistä myöskään ostaessasi maksanut, vaan ainoastaan perustuotteesta. Tämä nyt lienee päivänselvä asia, johon on ihan turha alkaa muuta inttää, tai alkaa laajentaa mussutusta vaikkapa musa/teosto/jne.-suuntaan. Jos väität muuta, niin olet ymmärtänyt koko kapitalistisen markkinatalouden ihan väärin, ja paikkasi on 40-luvun kolhoosilla, missä ei tarvitse maksaa mistään mitään, vaan kaikki "kuuluu" sinulle, koska olet "sankari".

Luokittele nyt puolestasi tuollainen toiminta miksi haluat, mutta periaatteessa ja moraalisesti en itse hyväksy tuon kaltaista ajatusmaailmaa. Toisekseen käsittääkseni Polyphony Digital - kuten monet muutkin softatalot - nykyään ovat rakentaneet myyntituotteisiinsa tiettyjä blokkeja, jotka haistavat nämä kräkkäykset sun muut. Kyllä minua aika paljon hatuttaisi ajaa sekä ajattaa peliä ensin toista kuukautta vuorokausitolkulla, ja sitten huomata että joudun aloittamaan nollasta, koska "asensin sen kräkkikoodin, johon minulla on oikeus, koska olen kuluttaja, sitä paitsi suomalainen kuluttaja, ja pidän sisätiloissakin pipoa päässäni, koska se on minusta hieno homma ja olen sitä paitsi pipo päässä ihan mahtavan älykkään näköinen".

Tähän tyyliin tänään. Kiitos ja anteeks. Lataile sinä itse ihan mitä huvittaa, mutta älä please yleistä. Esittämälläsi mentaliteetilla esim. aiempi NL olisi aivan oikeutetusti miehittänyt armaan kotimaamme, koska heistä "tuntui siltä, että se kuuluu heille". Ymmärrän, että asioista on monenlaisia mielipiteitä, mutta mitä lähempänä kirjoittaja on yhtään minkäänlaista luovaa toimintaa, sitä vähemmän hänen mielestään kräkit ja piraattijutut ym. ovat oikein ja mukamas kuuluvat asiaan.

Annapa siis meidän tyhmien pelata tätä kenties mielestäsi naurettavaa pikku autopeliämme ihan niin kuin itse haluamme. Siis sellaisena ja sillä sisällöllä, kuten olemme sen ostaessamme tuotteeksi ymmärtäneemme, ja josta olemme maksaneet. Saamme siitä täyden tyydytyksen, ja kräkkipaavot voivat mennä jonnekin muualle purkamaan ihan muiden juttujen suojauksia. Jos sillä tulee onnelliseksi? En kyllä käsitä mitä iloa siitäkään on. Ei ainakaan edes itse keksimisen ilo.

PR

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

??? No johan oli tekstiä ja asennetta.

En minäkään ymmärrä, että miksi esim. tässä GT5:ssä täytyy ajamalla avata esim. Nordschleife arcade moodiin. Olen maksanut pelistä, joten minusta siinä pitäisi olla sellainen moodi, missä kaikki radat ja autot ovat ajettavissa heti. Uramoodit saavat toki sitten olla siinä myös niitä kaipaaville.

Jos noiden (=autojen & ratojen) avaamiseen olisi joku koodi ja se olisi saatavilla netistä, niin miten se olisi piratismia...

-m

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

??? No johan oli tekstiä ja asennetta.

En minäkään ymmärrä, että miksi esim. tässä GT5:ssä täytyy ajamalla avata esim. Nordschleife arcade moodiin. Olen maksanut pelistä

Jaa. No, mulla on tähän ikään oikeuteni olla ihan mikä vain asenne, eikä se ole ainakaan "kaikkimullehetinytjailmaiseksi".

Miksikö pitää ajamalla avata? No, mikä h***n peli tämä olisi, jos sitä ei kuuluisi pelata? On valitettavaa, ettei kaupoissa ole saman tekijän julkaisemaa tuotetta, jossa olisi jo valmiiksi auki esim. sinun haluamasi radat. Jos olisi, ja jos olisit siitä tuotteesta sellaisenaan maksanut, niin ymmärtäisin tällaisen mussutuksen. Mutta kun asia ei ole niin, niin ei voi sanoa muuta kuin että jos ottaa pattiin niin mikä pakko sitä on pelata?

Tämän jälkeen mulla ei ole tähän keskusteluun oikeastaan muuta lisättävää. Osallistun jatkossa vain juttuihin, jotka koskevat peliä itseään, sen sisältöä "as is", sekä kuvia ja muuta. No hard feelings.  ;)

PR

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos sillä tulee onnelliseksi? En kyllä käsitä mitä iloa siitäkään on. Ei ainakaan edes itse keksimisen ilo.

Muuhun horinaan en ota kantaa, mutta tuossa olen samaa mieltä. Minusta tuo koko pelin avaaminen jollain kräkillä/valmiilla safegamella on sama asia kuin ostaisit kaupasta pizzan ja antaisit jonkun toisen syödä sen niin, että itsellesi jää vain reunat syötäväksi. ;D Sama asia pelin kanssa, ensin maksat siitä sen 50-70e, mitä nyt missäkin maksaa, sitten lataat siihen jonkun savegamen millä saa jo kaiken auki, mitä pelattavaa siinä enää silloin on? Noh, onhan siinä ne "pizzan reunat" jäljellä joo...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Halutessasi voit pistää kaverisi oksentamaan sen pizzan, jotta voit pelata sen uudestaan ;) eihän se savegamen tai koodin käyttö ole peruuttamaton teko, yleensä vaikuttaa vain yhteen tallennukseen.

Loppujen lopuksi; antaa kaikkien pelata peliään miten haluaa, turha sillä rasittaa hermojaan. Itse ymmärrän Jonin ja Mikon näkökulman, kyllä pelissä pitäisi olla valmiiksi arcade muodossa, jonka ei pitäisi mitenkään olla kytköksissä uramoodiin, kaikki autot ja radat valmiina. Jos ei halua tuhlata aikaansa uramoodiin, vaan ajaa niitä ratoja ja eri autoja puhtaasta ajamisen ilosta, eikä pelata "nouseva rata-autoilija" -simulaattoria, niin sen pitäisi olla mahdollista. Typerää sellainen "yhteen muottiin" istuttaminen, mutta onneksi nekin voi kiertää.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hyvä provon yritys.  :thmbdn:

Liekkö tuota edes tarkoitettu provoksi, mutta sellaisen siitä näköjään ainakin itse itsellesi teit. Sorry, ei millään pahalla, mutta nyt täytyy sanoa, että enpä ole pitkiin aikoihin nähnyt, miten joku pystyy pieksämään itsensä tuollaiseen kiihkoon yhdestä pienestä, täysin asiallisesti esitetystä kysymyksestä  :P

Lataile sinä itse ihan mitä huvittaa, mutta älä please yleistä.

Samat sanat. Jos sinä pidät sitä henkilökohtaisesti vääränä käyttää jotain koodeja, se ei tee siitä millään tapaa laitonta. Joten älä please yleistä. Sinulla on oikeus mielipiteeseesi, mutta ei se anna sinulle minkäänlaista oikeutta moralisoida muita. Tosiasiassa tuo hyökkäyksesi Jonia kohtaan on jo lähes törkeä, kun rupeaa rivien välistä poimimaan kaiken maailman "kommunistiviittauksia" ja "kräkkipaavoitteluja" jne. jne...  ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tosiasiassa tuo hyökkäyksesi Jonia kohtaan on jo lähes törkeä, kun rupeaa rivien välistä poimimaan kaiken maailman "kommunistiviittauksia" ja "kräkkipaavoitteluja" jne. jne...  ::)

Älä siis poimi rivien välistä.

PR

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No niin, nyt sain ekan B-kuskin perustettua, tasolla 8 ajelee ja on voittanut 24 kisasta 23. Aika hidassoutuista hommaa kasvattaa tosta kunnon kilpakuskia eikä rahaakaan pahemmin kerry, mutta voihan sen aina pistää ajamaan omin päin kun keittää kahvia tai kattoo TV:tä. Voittoja tulee helposti, koska kaverilla on aivan ylivertainen kalusto käytössä. Autoja se voittaa koko ajan, mutta ne on kaikki oleet hyödyttömiä pikkuautoja tallin täytteeksi. Tuli valittua vähän turhan kuumakalle kuskiksi, sillä menee käyrä heti punaselle pohjaan jos se ei heti pääse ohi kaikista. Sen yhden kisan jota se ei voittanut se sössi yriitämällä apinan raivolla kärkeen ja pyörähti sitten joka mutkassa. Ei oo ennen peli niin naurattanut katsellessa sen toilailuja.

A-Specissä tasolla 25, eteen tuli typeriä endurance kisoja. Kuka jaksaa ajaa 60 kiekkaa samaa rataa putkeen varsinkin kun ei ole muista kuskeista mitään vastusta. Kokeilin ekaa niista ajaa 10 kiekkaa ja johdin kaikkia reilulla kierroksella vaikka kävin kokeeksi varikolla 2 kertaan vaitamassa kumit ja tankkaamassa. Aika syvältä moinen, turhaa ajan haaskausta, noihin vois laittaa sen B-puolen kuskin ajeleen itekseen.

KK

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No voi hyvä ihme mitä tekstiä, saatiin oikein Talvisota sekoitetua Gran Turismo 5:een, huhhuh. Tarkoituksenani ei kuitenkaan ollut millään tavalla provosoida, vaan ihan tosissani kyseenalaistan ajattelutavan, missä pelissä koodien tai tallennusten lataaminen luokitellaan laittomaksi toiminnaksi ja tekijänoikeuksien rikkomiseksi. Useimmissa peleissä ja simulaattoreissa tekijät ovat itse peliin laittaneet "salaisia" koodeja millä käyttäjä voi halutessaan avata sisällön itselleen. Tällainen on ollut aivan normaali käytäntö niin pitkään kun olen pelejä ja simuja pelaillut, enkä koskaan ennen ole nähnyt asiaa tuomittavan laittomaksi toiminnaksi millään tavalla. Eikä se sitä myöskään ole. Moninpeleissä huijaaminen on tietysti täysin eri asia, kuten myös piilotetun DLC-sisällön avaaminen häkkäämällä. Tätä en itsekkään hyväksy. Nyt oli kuitenkin kyseessä oma yksinpeli.

Miksi sitten avata lukittu sisältö itselleen, eikö se pilaa peli-ilon? Ei mielestäni. Mielestäni ei Flight Simulatorinkaan iloa ja taikaa pilannut millään tavalla se, että kaikki koneet ja koko maailma oli heti avoin (+ lisäosakoneet ja maisemat). Mielestäni ei myöskään useiden urheilupelien taikaa tuhonnut millään tavalla se, että esim. NHL, NFL, NBA jne. peleissä on välittömästi auki suurinpiirtein kaikki joukkueet ja stadionit. Olen pelannut autosimulaatioita jo pitkään ja aina tähän asti on ollut mahdollista avata sisältö kokonaisuudessaan näin halutessaan. Esimerkkinä GT5:n kilpailijassa, Forzassa, oli suurin osa sisällöstä erillisessä pelimoodissa heti auki. En näe millä tavalla peli-ilon voi tuhota se, että voi halutessaan kilpailla kavereitaan vastaan haluamillaan autoilla ja radoilla ja taistella kuka ajaa parhaimman ajan tietylle radalle tietyllä autolla. Mielestäni se on hauskaa pelaamista, eikä suinkaan hämärää laitonta toimintaa ja peli-ilon tappamista. Päinvastoin. Ura-moodeja olen kuitenkin halutessani ajanut erikseen, vaikka autot olisikin muissa pelimoodeissa vapaasti ajettavissa. Esimerkkinä Richard Burns Rallyynkin on saatavilla erillinen modi, joka avaa kaiken sisällön pelaajalle ja lisää peliin useita pelaajien tekemiä autoja ja ratoja. Niitä on kiva ajella kaveriporukassa ja vaikkapa yksikseenkin, yrittäen rikkoa parasta aikaansa tai edes selvitä maaliin asti. :)

En todellakaan luokittelisi itseäni kräkkipeeloksi, kommunistiksi tai miksikään muuksikaan tämän takia, ehkä vanhan ajan pelaajaksi  jos joksikin. Itse pidän siitä, että pelin ääressä pystyy rentoutumaan ja viettämään mukavaa vapaa-aikaa silloin kun niitä muutamia tunteja sattuu vapaata aikaa olemaan käytettävissä. Eikö tämä ole kuitenkin pelien tarkoitus, eikä suinkaan kuluttaa satoja ja taas satoja tunteja avaamalla sisältöä itselleen jotta lopulta pääsisi vihdoin rentoutumaan ja ajamaan sitä mitä haluaa?

Noh, nämä ovat mielipidekysymyksiä ja nähtävästi hyvin tunteita nostattavia semmoisia. Itseltäni jää kyllä Gran Turismo-sarja tähän virhe ostokseen. Mutta lopetetaan suurempi offtopic tähän, oli vain pakko vastata tuohon kirjoitukseen joka oli mielestäni kyllä melko hurjaa tekstiä.

Edit: *nusnus* Tuli mieleen tutkaista pelikoteloa kun alettiin vedota kapitalistiseen markkinatalouteen ja siihen, että ostaja tietää mitä on ostamassa. Itse en ainakaan tiennyt ostavani lukittua sisältöä, eikä tätä lukittua sisältöä tuotu esiin millään tavalla pelin kotelon teksteissä. Asiakas havaitsee ostaneensa lukittua sisältöä vasta kun on avannut tuotteen ja asentanut sen ja samalla menettänyt palautusoikeuden. Kotelossa mainitaan vain, kuinka saan ajaa tuhatta autoa yli 20:llä radalla, mutta pelissä kaikki on sitten lukittu. Harhaanjohtavaa mainontaa kenties? Siinäpä pohdittavaa. *nusnus*

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuosta koodikeskustelusta:

Miksi se on niin vaikea antaa toisten tehdä kaikessa rauhassa mitä lystäävät. Minusta on ikävää että jotkut aina tuputtavat omaa mielipidettään ainoana totuutena tai ainoana oikeana tapana toimia. Jos joku haluaa käyttää koodia, niin se on hänen oma asiansa, mitä se kellekkään muulle kuuluu.

Minusta läpipelattavat pelit ovat niitä kaikken ärsyttävimpiä, enkä semmoisia ole ostanut. En minä halua pelata mitään peliä läpi hiki valuen, vaan pelata miten itse haluan.  Eikä pelistä ole enää sitten mitään iloa ole kun se on kerran läpi pelattu. Kun taas vapaasti pelattavia pelejä jaksaa ja voi pelailla vuosikausia.

Onhan tuolla tiedostokirjastossa "FS9 no-cd" homma. Sekin on kai "kräkätty" kas kun kukaan ei ole siitä vielä älähtänyt.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

A-spec tasolla 25, en ole ajanut yhtään tylsää endurancekisaa joten on tullut kasvatettua B-spec kuskeja tasolle 22. Saa nähä jaksaako tätä enää kauaa jatkaa, menee aika hidassoutuiseksi nää kisat. Autovalikoimakin alkaa olla jo aika kattava. Nascar sarjaa en saa millään ite ajettua loppuun, 4 ekaa kisaa voitan helposti, mutta Daytonassa en koskaan pääse maaliin, koska joku ajaa aina perään ja saa auton joko pyörähtämään tai katolleen, todella idioottimaisen raivostuttavaa.

Muutama kuva:

458 on rataversionaki kaunis ja nopea, eka viidestä Ferraristani

[ attachment removed ]

Jumalaisen kaunis California, kaunein Ferrari sitte 250 aikojen, erityisen kaunis sinisenä hiekanvärisellä sisustuksella

[ attachment removed ]

430 on kaunis takaa, mutta keula ei oikein ole onnistunut siinä

[ attachment removed ]

yksi 60-luvun ikoneita, Cobra

[ attachment removed ]

hiilikuituihme, Pagani Race Car

[ attachment removed ]

KK

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Upeita kuvia kertakaikkiaan. Onko nuo "kuvauspaikat" dynaamisia, ts. liikkuuko ihmiset, huojuuko puut jne.?

Jep. Esim. tuossa yhdessä kuvassa näkyvän raitiovaunun liikkeen saa kuvaan mukaan, kun käyttää pitkää valotusaikaa.

-m

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuskit on vihdoin alkaneet tahkota rahaa, joten tallipäällikkönä voi keskittyä ostelemaan uusia autoja.

F40 tosin on palkinnoksi saatu, tekee kuskin itsetunnolle kieltämättä hyvää tollanen V8 kivasti takaikkunassa esillä ja hyrisemässä korvan juuressa

[ attachment removed ]

McLaren tuli ostettua ihan esteettisistä syistä, edelleen lyömätön katuauto, jonka rinnalla ferrarit on laiskoja itäautoja

[ attachment removed ]

Nostalgiaa, Supra, joka oli GT4:ssa eka käyttöön saatu rata-auto, jolla tuli tahkottua lukemattomia kisoja

[ attachment removed ]

KK

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Veyron vie ainakin IRL 10-0  ;)

Enpä laittaisi päätä pantiksi. Veyronhan on vaan ylipainoinen rahamiesten pilinjatke, kun taas Mclaren F1 on suunniteltu ja rakennettu kilpa-autoksi. Bugatti on voittamaton vaan paperilla, mutta kumpihan lienee parempi ajettava radalla, luxus sisutettu 1880kg Veyron vai 1140kg rata-ajoon vartavasten rakennettu Mclaren? Ei se teho ole kaikki kaikessa, vai meinaatko, että esim. 500hv puoliperänuppi päihittää vaikkapa Ferrari Californian, kun siinä on enmmän tehoa? Bugatin tehopainosuhde on n. 1,886, kun se Mclarenilla on n. 1,818. ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Enpä laittaisi päätä pantiksi. Veyronhan on vaan ylipainoinen rahamiesten pilinjatke, kun taas Mclaren F1 on suunniteltu ja rakennettu kilpa-autoksi. Bugatti on voittamaton vaan paperilla, mutta kumpihan lienee parempi ajettava radalla, luxus sisutettu 1880kg Veyron vai 1140kg rata-ajoon vartavasten rakennettu Mclaren?

Varmasti Mclaren on parempi radalla.. mutta kiihdytyskisassa asia on eri  ;)

Ei se teho ole kaikki kaikessa, vai meinaatko, että esim. 500hv puoliperänuppi päihittää vaikkapa Ferrari Californian, kun siinä on enmmän tehoa?

En meinaa  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Varmasti Mclaren on parempi radalla.. mutta kiihdytyskisassa asia on eri  ;)

Riippuu kiihdytyksen pituudesta. Katsoitko linkin videon?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään