Juha Klemettinen

Riga Aviomuzejs

12 viestiä aiheessa

Ilmailutoimittajien ryhmä tutustui torstaina 25.11.2010 Riikan lentokenttään, ja vieraili myös kentällä olevassa ilmailumuseossa. Museo voi olla hieno nimitys tästä taivasalla sijaitsevasta tontista, mutta se ei vähennä kokoelman mielenkiintoisuutta. Sää ei ollut parhain mahdollinen, mutta mitäpä ilmaileva nuoriso ei tekisi päästäkseen katsomaan lentokoneita  :thmbup:

 

Museon tilanne on lohduton muutenkin kuin räntäsateen takia. Air Baltic aikoo rakentaa uuden terminaalinsa museon tontin päälle, museon tulevaisuuden ollessa täysin auki. Käsillä voi olla viime hetket nähdä tämä ainutlaatuinen kokoelma yhdessä paikassa.

 

Museon mennyttä aikaa henkivän portin takaa löytyy paljon mielenkiintoista...

[ attachment removed ]

 

Mil-helikopterisarjan alkupää on hyvin edustettuna museossa. Kuvan Mi-2:n lisäksi paikalla ovat Mi-1 ja Mi-4

[ attachment removed ]

 

Ehdottomasti vakuttavin kone museossa on tämä Mil Mi-6

[ attachment removed ]

 

Mil Mi-24A edustaa kopteriperheen alkupäätä. Lisäksi musossa on myös Mi-8.

[ attachment removed ]

 

Kaksipaikkainen MiG-29, joka on saanut uutta peltiä nokkaansa.

[ attachment removed ]

 

MiG-23

[ attachment removed ]

 

MiG-21 on edustettuna useammalla yksilöllä. Tässä kaksipaikkaisena...

[ attachment removed ]

 

...ja tässä yksipaikkaisena.

[ attachment removed ]

 

Suhoi Su-7BKL

[ attachment removed ]

 

MiG-15 UTI ja heittoistuimen nostamiseen tarkoitettu nosturi. Kuvan taka-alalla näkyy kolme mielenkiintoista matkustajakoneen nokkaa: Tupolev Tu-124, Tu-134 ja Tu-104.

[ attachment removed ]

 

Museossa on pari kappaletta Aero L-29 Delfín -koneita.

[ attachment removed ]

 

Antonov An-24

[ attachment removed ]

 

The Paloauto.

[ attachment removed ]

 

Tavaran määrä museossa on uskomaton. Kun jaksaa hieman katsella ympärilleen, löytää kasoista kaikkea mielenkiintoista. Kuten tämän AS-1 Komet ilmasta maahan ohjuksen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Raduga_KS-1_Komet

[ attachment removed ]

 

Jos allekirjoittaneella olisi lupakirja ja rahaa, olisi minulla oma Jak-18T. Tyylikäs taitolentokelpoinen nelipaikkainen. 

[ attachment removed ]

 

Museon harvinaisimpia koneita on tämä jak-28R-tiedustelukone.

[ attachment removed ]

 

Antonov An-14:sta runko. Tämä on siis An-28:n mäntämoottoreilla varustettu edeltäjä.

[ attachment removed ]

 

Museon aidan ulkopuolelta löytyy tämä Tupolev Tu-134A. Kone on lennettu Riikaan, ja myyty sen jälkeen yhdellä latilla museolle.

[ attachment removed ]

 

Aidan ulkopuolelta löytyy myös tämä vaikuttava Tupolev Tu-22M-pommikone. Tarinan mukaan kentällä olleet amerikkalaiset joukot tyhjensivät kentän laitaan unohtuneen pommikoneen kaikesta irti lähtevästä...

[ attachment removed ]

 

Tupolevin vieressä on myös parhaat päivänsä nähnyt An-2:n runko.

[ attachment removed ]

 

Kentän toiselta laidalta löytyy vielä yksi Tupolev-reliikki. Palo- ja pelastusharjoituskäytössä oleva Tu-134.

[ attachment removed ]

 

Juha

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koneita on paljon, mutta vähän sääliksi käy kun ei ole edes kattoa päällä. Koivut vaan kasvaa koneiden välissä :-\ Parhaille koneille jos tekisivät edes avokatokset :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näköjään tuo Mil Mi-06 saanut uutta väriä pintaan.

 

Vuonna 2006 maaliskuussa kopteri näytti vielä tältä.

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieno kokoelma kuvia, kiitokset. Olen nähnyt museon usein itsekin l5 vuoden aikana lentokoneen ja auton ikkunasta, mutta enpä ole koskaan tullut astelleeksi sisälle, joten kiitokset tästä virtuaaliturneesta. Ensi kerralla täytyy kyllä varata aikaa edes pikakäynnin verran. Muistanko väärin, mutta minulla on sellainen mielikuva, että Lidostasta kaupungille johtavan tien varrella olisi ollut myös koneita, esim venäläinen C47-kopio??

 

Timo 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aeroflotin Tu-134:een eikä Latavion An-24:een taida päästä sisälle!? Vai pääseekö? Edelleen tekisi mieli neuvostoliittolaisvalmisteisen matkustamoon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aeroflotin Tu-134:een eikä Latavion An-24:een taida päästä sisälle!? Vai pääseekö? Edelleen tekisi mieli neuvostoliittolaisvalmisteisen matkustamoon.

 

Ainakin vuonna 2006 museossa käydessäni pääsin käymään tuossa Latavion An-24:ssa ja Mi-6:ssa sisällä ja napsimaan muutamat kuvat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aeroflotin Tu-134:een eikä Latavion An-24:een taida päästä sisälle!? Vai pääseekö? Edelleen tekisi mieli neuvostoliittolaisvalmisteisen matkustamoon.

 

Tu-134 on museon aidan ulkopuoellla, airsidella, joten sinne tuskin tavallinen museokävijä pääsee. Kone itsessään lienee täydellinen myös sisustuksen osalta. Käydessäni tuolla ensimmäistä kertaa 2000-luvun puolivälissä, pääsi Mi-6:n sisällä käymään vapaasti. Ja todennäköisesti An-24 onnistuu, kunhan pääsee omistajan kanssa yhteisymmärrykseen.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla