Juha Paulavuo

Rahtikone pudonnut Karachissa

5 viestiä aiheessa

Karachista Sudaniin matkalla ollut rahtikone on syöksynyt maahan vain minuutteja Karachin kentältä nousun jälkeen. Kone putosi asuinalueelle ja useiden pelätään saaneen surmansa maassa. Koneessa oli kahdeksan hengen miehistö

 

aftonbladet

 

EDIT

BBC kertoo koneen olleen Il-76 ja onnnettomuuden tapahtuneen 20.45 GMT

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pudonnut kone kuului  Georgialaiselle Sun Way-yhtiölle ja rekisteriltään   4L-MGC 4L-GNI. Koneen kahdeksanhenkisen miehistön lisäksi onnettomuudessa kuoli myös ihmisiä putoamispaikalla. Tiedot lukumäärästä vaihtelevat kahdesta aina kymmeneen kuolleeseen

 

EDIT

lentoyhtiön mukaan koneen moottoriin osui lintu

 

aviation herald

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pakistanin onnettomuustutkintaviranomainen on vihdoin, yli 6 vuotta myöhemmin, julkaissut loppuraportin, jonka mukaan koneen nelosmoottorissa tapahtui matalapaineturbiinikiekon väsymismurtumasta johtunut moottoririkko, joka lennätti irtonaisia moottorinosia moottorin ulkopuolelle. Osat ja syttynyt tulipalo rikkoivat oikean siiven laippoja, mistä syystä kone alkoi kallistua jyrkästi oikealle pudoten lopulta maahan vain minuutti lentoonlähdön jälkeen.

 

Koneen valmistajan konetyypille hyväksymä sallittu rungon käyttöikä (20 vuotta) oli ehditty ylittää 6 vuodella, ja myös rikkoutunut nelosmoottori oli ylittänyt moottorinvalmistajan salliman käyttöiän  :-\

 

The outboard right-hand Soloviev D-30 engine sustained a second-stage disk failure in its low-pressure compressor after the jet (4L-GNI) took off from runway 25L on 27 November 2010.

 

examination of the control inputs suggest the aircraft must have sustained extensive damage during the engine explosion and subsequent fuel fire.

 

The inquiry believes the Il-76 received damage to its flaps, and lost lift on the outer half of the starboard wing, causing the aircraft to bank to the right.

 

The aircraft banked 71° to the right, despite full deflection of ailerons and strong rudder input, and struck the ground about 1min after lifting off.

 

https://www.flightglobal.com/news/articles/il-76-flown-beyond-service-life-before-fatal-engine-435037/

 

Aviation Heraldissa tarkempaa tietoa sekä myös linkki raporttiin. Onnettomuuden syy pelkistettynä on nelosmoottorin käyttöiän ylittämisen seurauksena syntynyt väsymismurtuma, joka aiheutti moottoririkon ja tulipalon, joista seurasi niin pahoja vaurioita oikeaan siipeen ja laippoihin, ettei lentoa kyetty jatkamaan.

 

On Mar 8th 2017 Pakistan's Safety Investigation Board (SIB) released their final report concluding the probable cause of the crash were:

 

The cause of the occurrence was uncontained failure of the 2nd stage disk of LP compressor of Engine # 4 due to fatigue fracture which resulted in in-flight fire and damage to adjacent areas of right wing / flaps to an extent that flight could not be sustained.

 

- The use of mishap engine beyond its manufacturer’s assigned life without assessment and life enhancement by the manufacturer was the cause of its uncontained fatigue failure.

 

http://avherald.com/h?article=433ef657&opt=0

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään