Timo Hyvönen

Jäätymisestä

25 viestiä aiheessa

Onko ultrissa pitot-putkessa tyypillisesti lämmitystä tarjolla?

Varmaan joissakin on, tässä yksilössä siis tuskin oli (jos kyse oli jäätymisestä). Eiköhän se ole yhtä yksilöllistä kuin missä tahansa lentokoneissa.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmaan joissakin on, tässä yksilössä siis tuskin oli (jos kyse oli jäätymisestä). Eiköhän se ole yhtä yksilöllistä kuin missä tahansa lentokoneissa.

 

t. Timo

 

Tuskin oli?-) Ei se varmaan ultrissakaan ainakaan itsestään ryhdy sitä putkea kuumentamaan, vaan kyllä se kytkimestä tarvii ihan erikseen kytkeä päälle kun olosuhteet sellaista edellyttävät. Jos kytkintä ei ole, niin varsin oletettavaa on, ettei lämmitystäkään ole.

 

ps. terveisiä ultralennon teoriakoulutusohjelmasta ála sil:

3.1.1 Pitot-staattinen järjestelmä    - pitotputken lämmitys                           B      B

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä monessakaan ultrassa ole etulämmitystä, kaasuttimet ovat lämpimässä tilassa moottorisuojien sisällä. Poikkeuksia on.

Paineilma ei tee hyvää aneroideille, jotka sijaitsevat mittarin sisällä, pieni poksahdus ja mittarivirhe on taattu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo ei ole kytkintä, mutta voisihan se toki olla automaattinen se pitot-putken lämmitys - pienellä elektroniikalla jääntunnistus ja sulatus. Lisäisi kyllä turhaan painoa. Niin ja voihan sen putken irroittaa kuivausta/puhallusta varten.

 

Noissa zephyreissä kyllä on imuilman etulämmitys, vaikka kaasuttimet ovatkin hyvässä suojassa moottorin yläpuolella takana.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Korjaus vielä tuohon esilämmitykseen.

 

Näissä meidän koneiden Rotaxien kaasuttimissa ei ole imuilman esilämmitystä käytännössä lainkaan. Jään muodostuminen estetään kaasuttimeen kiinnitetyllä metallisella renkaalla, jonka sisällä kiertää lämmin jäähdytysneste. Rengas lämmittää kaasuttimen runkoa, eikä kurkkuun muodostu jäätä.

 

Koska ilmaa ei esilämmitetä, ei tehoakaan menetetä, kuten vanhanaikaisella imuilman esilämmityksellä. Koska tehoa ei menetetä, kannattaa jäänesto pitää päällä jatkuvasti, miksei myös nousun aikana.

 

Aika hyvä idea, eikös?

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Korjaus vielä tuohon esilämmitykseen.

 

Näissä meidän koneiden Rotaxien kaasuttimissa ei ole imuilman esilämmitystä käytännössä lainkaan. Jään muodostuminen estetään kaasuttimeen kiinnitetyllä metallisella renkaalla, jonka sisällä kiertää lämmin jäähdytysneste. Rengas lämmittää kaasuttimen runkoa, eikä kurkkuun muodostu jäätä.

 

Koska ilmaa ei esilämmitetä, ei tehoakaan menetetä, kuten vanhanaikaisella imuilman esilämmityksellä. Koska tehoa ei menetetä, kannattaa jäänesto pitää päällä jatkuvasti, miksei myös nousun aikana.

 

Aika hyvä idea, eikös?

 

t. Timo

 

Näkyisikö jossain kaavio- tms. kuvaa kyseisestä ideasta? Visuaalisena  ihmisenä katselisin mielelläni miten moinen idea on toteutettu?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näkyisikö jossain kaavio- tms. kuvaa kyseisestä ideasta? Visuaalisena  ihmisenä katselisin mielelläni miten moinen idea on toteutettu?

 

Kaaviokuvaa ei valitettavasti löydy, mutta yksinkertaisesti, kaasarin kurkun ympäri kiertää jäähdytysneste, eikai moista kovin kummoisin havaintokuvin tarvitse esittää?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Korjaus vielä tuohon esilämmitykseen.

 

Näissä meidän koneiden Rotaxien kaasuttimissa ei ole imuilman esilämmitystä käytännössä lainkaan. Jään muodostuminen estetään kaasuttimeen kiinnitetyllä metallisella renkaalla, jonka sisällä kiertää lämmin jäähdytysneste. Rengas lämmittää kaasuttimen runkoa, eikä kurkkuun muodostu jäätä.

 

Koska ilmaa ei esilämmitetä, ei tehoakaan menetetä, kuten vanhanaikaisella imuilman esilämmityksellä. Koska tehoa ei menetetä, kannattaa jäänesto pitää päällä jatkuvasti, miksei myös nousun aikana.

 

Aika hyvä idea, eikös?

 

t. Timo

 

Mielenkiintoista.

 

Siis suljet lämpimän veden kierron systeemissä? Miten?

 

Jos se kaasari lämpiää niin vaikuttaa tehoonkin,silloin lämpiää sisäänmenevä ilmakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos se kaasari lämpiää niin vaikuttaa tehoonkin,silloin lämpiää sisäänmenevä ilmakin.

 

Hitot lämpeä juuri yhtään, virtausnopeus on 100-heppaisessa bensakoneessa luokkaa 80 grammaa ilmaa sekunnissa, kauanko se ilma siellä kaasarissa siis ehtii lämmetä?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hitot lämpeä juuri yhtään, virtausnopeus on 100-heppaisessa bensakoneessa luokkaa 80 grammaa ilmaa sekunnissa, kauanko se ilma siellä kaasarissa siis ehtii lämmetä?

 

 

Juu,en tietenkään tarkoittanut että tehot merkittävästi häviää,ei ne häviä piipperossakaan jossa ilma lämmitetään pakokaasun lämmöllä.Suurin haitta jos lämpö jää päälle on että ilma menee suodattamatta sisuksiin,arvelen.

 

Eniten kiinnosti miten sen lämmön sulkeminen on ratkaistu,jos kerran on mahdollisuus valintaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siellä on varmaankin sitten myös lämpömittari, jotta lentäjä osaa avata/sulkea kaasuttimenlämmityksen päälle/pois.

Kaasuttimen tarkuoitus ei ole höyrystää bensiiniä, vaan pisaroittaa se imukanavaan.

 

ps. kylmän kaasuläpän akselin ja lämpimän kaasutinrungon välykset ovat varmaan mielenkiintoiset, tarkistaa huollossa huoneenlämmössä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siellä on varmaankin sitten myös lämpömittari, jotta lentäjä osaa avata/sulkea kaasuttimenlämmityksen päälle/pois.

Kaasuttimen tarkuoitus ei ole höyrystää bensiiniä, vaan pisaroittaa se imukanavaan.

 

ps. kylmän kaasuläpän akselin ja lämpimän kaasutinrungon välykset ovat varmaan mielenkiintoiset, tarkistaa huollossa huoneenlämmössä.

 

Juu,tiedän että olet alan ammattilainen.  :)

 

En tiedä millä nimellä ilmiötä suomeksi kutsutaan,luulen että höyrystyminen,joka ei tietenkään tarkoita että bensa kiehuu höyryksi.

 

Siihen hommeliin menee kuitenkin energiaa,eli lämpöä ja tästä seuraa ylimääräinen lämpötilan aleneminen kurkussa....

 

Yksinkertaisesti vetämättä asiaa rakettitieteeksi.  :)

 

Eli kannattaa aina laihentaa jos lämpö päällä lentelee,oikeilla koneneilla. ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi tuo olla Orvo vain tunne, tuollaiosta systeemiä on käytetty pienehköissä talvimerenkulkuun ajateltuihin aluksiin, eli jäähdytysveden sisääntulo lämmitetään jotta jäähile ei tukkisi putkistoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löytyi tuolta ohjeista omituinen tulkinta,ei kai nyt viranomainen ole kieltänyt jäätävissä olosuhteissa lentämistä edes Suomessa,siis jäätävissä joissa on riski että kaasuttaja jäätyy.

 

Jää lennot vähiin,lailiset lennot. ???

 

Lainaus:

Imuilman etulämmitys

Lämpötilan ollessa lähellä nollaa, kaasuttimen jäätymisen vaara kasvaa, tämä toki riippuu paljolti käytettävästä koneesta. Lisäksi talvella saattaa usein olla jäätävää keliä. Käyttämällä imuilman etulämmitystä oikein, estät kaasuttimen jäätymiseen liityvät ongelmat. Huomaa, että tietoisesti jäätävissä olosuhteissa lentäminen on kiellettyä!

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jäätävät olosuhteet ja olosuhteet, joissa kaasuttimeen voi muodostua jäätä, eivät ole sama asia. Tiedoitukset eivät myöskään ole ilmailumääräyksiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jäätävät olosuhteet ja olosuhteet, joissa kaasuttimeen voi muodostua jäätä, eivät ole sama asia. Tiedoitukset eivät myöskään ole ilmailumääräyksiä.

 

No juu,en näitä kerhon ohjeita ilmausmääräyksiksi toki luullutkaan,edes.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään