Orvo Välilä

Museonkoluajan roinaa osa XXVII - Vintage Flying Museum

23 viestiä aiheessa

Do diin.

 

Suurten kalkkunapyhien kunniaksi sain peräti aikaiseksi käydä ottamassa ne kuvat mitä tässä taannoin lupailin. Eli paikka siis edelleenkin Vintage Flying Museum, Meachamin ( KFTW ) kentällä  Fort Worthissa. Kuten niin moni muukin, museo kärsii kroonisesta rahapulasta eikä näin ollen ole mitenkään erityisen säihkyvä saatika puitteiltaan pramea ( sijaitsee vanhassa sota-aikaisessa B-29 hangaarissa ) mutta mikä loistossa menetetään se tunnelmassa korvataan. Museo pyörii jota kuinkin  kokonaan vapaaehtoisvoimin, ja  henkilökunta näin ollen on varsin ystävällistä ja jutustelee mielellään.

 

Mutta asiaan. Näistä ulkoilmaelämää viettävistä DC-3 rungoista oli viimeksi kyselyjä

 

[ attachment removed ]

 

No kyselin minäkin ja selvisi että  ne ovat museon osakkaan Jim Terry:n varaosiksi hankittuja. Museolla on kaksi C-47 konetta, se viimeksi nähty Southern Cross, sekä toinen vielä työn alla oleva.

 

[ attachment removed ]

 

Nämä rungot on siis purettu osiksi, ja mm. toisen siivet on kunnostettu ja tullaan laittamaan siihen työn alla olevaan.

 

[ attachment removed ]

 

Osia on epäilemättä riittävästi kahden koneen lennossa pitämiseksi. Toisaalta hieman säälittää moinen kannibalisointi, mutta jos sillä keinoin saadaan pari pysymään vielä lentävässä kunnossa niin...... :-

 

[ attachment removed ]

 

Runkonumero 19721 aiottiin kuulemma ensin kunnostaa, mutta kun selvisi että toisella varaosiksi hankitulla, runkonumero 19366 oli sotahistoriaa takana, suunnitelma muuttui ja 19721 menikin "lihoiksi"

 

[ attachment removed ]

 

Väittivät 19366:n sisustuksia purkaessa alta löytyneen sota-aikaisia pin-up kuvia paneelien takaa. Liekö tämä vaikuttanut ratkaisevasti päätökseen?   ::)

 

[ attachment removed ]

 

Rungot ovat joka tapauksessa asiallisesti purettuja ja osat tallessa. Äkkimulgaisulla näytti siltä että jopa ohjaamoissa olis avioniikat ja muu mittaristo tallella purkamatta

 

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

Samaten "romutarhan" perällä Wolf Aviationin hangaarin vierellä ulkoilee kaksi CV-640 Convairia, toisesta tosin RR Dart moottorit jo riisuttuna. Etualalla toinen 19366:lle menevistä uusiokunnostetuista siivistä

 

[ attachment removed ]

 

Convairit ovat runko (konversio?)numeroiltaan 10 ja 20.

 

[ attachment removed ]

 

Ulkoapäin ainakin vielä kohtuullisessa kuosissa mutta jo sen verran tukevasti maaperään vajonneet että tuskin ainakaan ilman perusteellista remonttia enää lentäisi

 

[ attachment removed ]

 

Museon tankkeri- ja muu kuljetuskalusto luonnollisesti soveliaan museoikäistä  :thmbup:

 

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

Kuten jo olen varmasti moneen kertaan kertonut, museon päätähti tällä hetkellä on B-17G Chuckie.

Tällä hetkellä, koska "Doc" Hospersin siirryttyä korkeampiin lentolaivueisiin aiemmin tänä vuonna, museo ja Doc:in leski Chuckie Hospers on päättänyt myydä koneen edelleen. Päätökseen on epäilemättä vaikuttaneet osaltaan koneen korkeat vakuutusmaksut, jotka ovat luokkaa $50 000 / vuosi. Uusi omistaja tulee olemaan Military Aviation Museum, Virginia Beach VA. Kaupasta kerrotaan enemmän museon tämänsyksyisessä Newsletterissä jos jotakuta kiinnostaa lukea. Chuckie tulee vielä esiintymään pari kertaa Texasissa ja lennetään uuden omistajan hoteisiin perehdytyslentojen jälkeen ensi vuoden alussa.

 

Joka tapauksessa ajattelin keräillä tähän pienen koosteen Chuckie kuvia vuosien varrelta ikään kuin menneitä muistellen.....

 

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

Muistelisin että tuon APU:n ( tuttavallisemmin kulkee nimellä "Putt-Putt" ) olisi aikoinaan valmistanut Homelite?  ???

 

[ attachment removed ]

 

Mutta eihän museon toiminta toki Chuckien lähtöön lopu, toimintaa ja touhua riittää. Hangaarin takanurkassa kasautuu hyvinkin mielenkiintoinen projekti.

 

[ attachment removed ]

 

Tämän ryhmän, jolta ei rohkeutta ainakaan puutu, tarkoituksena on rakentaa F4U Corsairin 1/2-skaalamalli. Ei siis pienoismalli vaan  lentävä sellainen. Jota kuinkin omasta päästä ja vähästä puusta.

 

[ attachment removed ]

 

Sattumoisin osuimme paikalle juuri sopivasti kun oltiin suorittamassa laskutelinemodifikaation jälkeisiä ensimmäisiä testejä. Modifikaatio todettiin onnistuneeksi ja teline toimi moitteettomasti. Rajakytkimiä vailla enää kuulemma.

 

[ attachment removed ]

 

Hieman tuo ottanee aikaa vielä, mutta veikkaisin että melko lailla jännittävää täytynee olla testipilotilla ensilennolla.......

Varsin ystävällisiä ropelihattuja rakentajat joka tapauksessa ja aikaa vierähti runsaasti projektiin tutustuessa. Esittelijänä toimi muuan Bob Samuel niminen kolmisenkymmentä vuotta sitten Texasiin jämähtänyt britti. Joka ei vieläkään ( luojan kiitos ) kuulostanut Texasilaiselta.  ::)

 

[ attachment removed ]

 

Kaikenlaista muutakin luonnollisesti roikkuu nurkissa kuten.... niin,  mikäs se tämä on? Tietäjälle se perinteinen omakustanteinen ärkkäriltä.

 

[ attachment removed ]

 

Mystisen härvelin alapuolella on melko harvinainen B-26K / A-26A Counter Invader. Tämäkin Jim Terryn omaisuutta ja menossa restaurointiin, nyt vasta käynyt maalinpoistossa. Kuulemma tasan siinä kunnossa kuin oli Vietnamista tullessaan vuonna -70 eli välttänyt palopommittajaksi modifioinnin, kuten useimmille näistä kävi. Lisää koneen historiasta täällä

 

[ attachment removed ]

 

Välissä siirreltiin koneita että saatiin mm. eräs MU-2 ulos hangaarista. Tässä vielä siis se puolivalmis 19366

 

[ attachment removed ]

 

Jim Terry:n B-25 Pacific Prowler otettiin myös ulos B-25 tarkkaria varten. Sopi toki meille sattumalta paikalla oleville

 

[ attachment removed ]

 

Pakollisten savukuvien......

 

[ attachment removed ]

 

.....ja lämmittelyjen jälkeen Prowler olikin valmiina muutamaan laskeutumisharjoitukseen. Edeleenkään emme panneet pahaksemme  ::)

 

[ attachment removed ]

 

Rajattuna piikkilangoilla.....

 

[ attachment removed ]

 

... ja ilman  8)

 

[ attachment removed ]

 

 

Että tällaista tällä(kin) kertaa preerialta.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos kuvista! Hyvää kannatti odottaa.  :)

 

Eihän tässä nyt mennyt ihan...... köh.... kahta kuukauttakaan  :-[

 

Mutta mukavaa jos kelpasi

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Orvolta tulee kyllä mielenkiintoista materiaalia. :thmbup:

 

Niin mielenkiintoista tavaraahan täällä on nurkat väärällään, mutta en kyllä kehtaisi kunniaa siitä itselleni ottaa  :-[

 

Minä vaan räpsin näitä kuvia.......

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Convairit ovat runko (konversio?)numeroiltaan 10 ja 20.

 

Kaivelin tuossa esiin tällaisen sivun: http://www.rzjets.net/aircraft/?typeid=228

 

Sen mukaan runkonumerot 10 ja 20 olisivat nämä:

N860FW Convair CV-640 10  Dart  Rhoades Aviation 1966 

bt 4/25/00

N860FW bt 4/94  Kitty Hawk Air Cargo 

N860FW bt 1/86  Viking International Air Freight 

N860FW rr 11/83  Wright Air Lines 

N2569D bt 11/82  Wright Air Lines 

C-FPWU bt 5/76  Worldways Canada 

CF-PWU bt 4/1/67 642 Pacific Western Airlines 

N7362 cnvtd Convair CV-340-33, cnvtd Convair CV-440 6/66   

status n/a

 

N3407 Convair CV-640-340D 20  Dart 542   1952 

sold to Hospers Wd MD Dba Vintage Flying Museum, Ft Worth TX,strd ROW

N3407 dd 1981 - wfu 1995  SMB Stage Lines 

N3407 dd 12/73  Zantop International Airlines 

N3407 merged 5/73 5/73 - /74 407 Eastern Air Lines 

N3407 Convair CV-340-32, dd 11/65 - 5/73  Caribair 

withdrawn from use

 

Jos oikein muistan, kaikki 600/640-koneet olivat Convairin omia konversioita. 600= CV240 Dart-moottoreilla ja 640= CV340/440 Dart-moottoreilla.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaivelin tuossa esiin tällaisen sivun: http://www.rzjets.net/aircraft/?typeid=228

 

Sen mukaan runkonumerot 10 ja 20 olisivat nämä:

N860FW Convair CV-640 10  Dart  Rhoades Aviation 1966 

bt 4/25/00

N860FW bt 4/94  Kitty Hawk Air Cargo 

N860FW bt 1/86  Viking International Air Freight 

N860FW rr 11/83  Wright Air Lines 

N2569D bt 11/82  Wright Air Lines 

C-FPWU bt 5/76  Worldways Canada 

CF-PWU bt 4/1/67 642 Pacific Western Airlines 

N7362 cnvtd Convair CV-340-33, cnvtd Convair CV-440 6/66   

status n/a

 

N3407 Convair CV-640-340D 20  Dart 542   1952 

sold to Hospers Wd MD Dba Vintage Flying Museum, Ft Worth TX,strd ROW

N3407 dd 1981 - wfu 1995  SMB Stage Lines 

N3407 dd 12/73  Zantop International Airlines 

N3407 merged 5/73 5/73 - /74 407 Eastern Air Lines 

N3407 Convair CV-340-32, dd 11/65 - 5/73  Caribair 

withdrawn from use

 

Jos oikein muistan, kaikki 600/640-koneet olivat Convairin omia konversioita. 600= CV240 Dart-moottoreilla ja 640= CV340/440 Dart-moottoreilla.

Juha

 

Kiitos Juha linkistä, täytyy laittaa visusti talteen  8). Koneet ovat tosiaan juurikin nuo N3407 ja N860FW kuten historiikki väittää. Myöskin olen antanut itselleni kerta että Dart-konversiot olisvat Convairin tehtaiden omia tekemiä. Napier- ja Allison konversiot tietääkseni tehtiin muitten kuin Convairin itsensä toimesta.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset, Orvo mielenkiintoisista kuvista!

 

Mieltäni jäi ihmetyttämään tuon Norden pommitähtäimen toiminta ja tuo paneeli, jossa vaikuttaa selvästi olevan pommitukseen liittyvää kytkintä ja katkaisijaa. Olen siinä käsityksessä, että Norden periaatteesa huolehtii koko koneen ohjaamisesta pommituksen viime vaiheissa ottamalla huomioon koneen todellsen maanopeuden ml tuulen sivukompomponetti, ja korkeuden  ja irroittaa pommit siten, että niiden osumistodennäköisyys ja -tarkkuus maksimoituu. Tuossa ohjainpaneelissa on selvästi valinnat sille minkä rivistön pommit valitaan, indikaattorit sille mitkä ovat paikoillaan ja laukaisukytkin. Olisiko niin, että esityö tulee tehdä tuosta paneelista ja sitten Norden toteuttaisi toiveet kohteen yllä???

 

Norden Bombsight oli ilmeisesti amerikkalaisten suurin salaisuus ennen Manhattan projektia...

 

Muuten, tuo kuvaamasi B17 on sisältä aika kulahtaneen oloinen. Vaikka ei sillä tietysti mitään siisteyskilpailuja tavitse voittaa!! Vertailun vuoksi voi vaikka tarkistaa ne kuvat jotka laitoin WWII lentävien veteraanien keskusteluun Sentimental Journey B17G:stä joka pitää majaa Phoenix Arizonassa.

 

Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset, Orvo mielenkiintoisista kuvista!

 

Mieltäni jäi ihmetyttämään tuon Norden pommitähtäimen toiminta ja tuo paneeli, jossa vaikuttaa selvästi olevan pommitukseen liittyvää kytkintä ja katkaisijaa. Olen siinä käsityksessä, että Norden periaatteesa huolehtii koko koneen ohjaamisesta pommituksen viime vaiheissa ottamalla huomioon koneen todellsen maanopeuden ml tuulen sivukompomponetti, ja korkeuden  ja irroittaa pommit siten, että niiden osumistodennäköisyys ja -tarkkuus maksimoituu. Tuossa ohjainpaneelissa on selvästi valinnat sille minkä rivistön pommit valitaan, indikaattorit sille mitkä ovat paikoillaan ja laukaisukytkin. Olisiko niin, että esityö tulee tehdä tuosta paneelista ja sitten Norden toteuttaisi toiveet kohteen yllä???

 

Norden Bombsight oli ilmeisesti amerikkalaisten suurin salaisuus ennen Manhattan projektia...

 

Muuten, tuo kuvaamasi B17 on sisältä aika kulahtaneen oloinen. Vaikka ei sillä tietysti mitään siisteyskilpailuja tavitse voittaa!! Vertailun vuoksi voi vaikka tarkistaa ne kuvat jotka laitoin WWII lentävien veteraanien keskusteluun Sentimental Journey B17G:stä joka pitää majaa Phoenix Arizonassa.

 

Timo

 

Ollos hyvä vain  8)

 

Norden toimii ( toimi? ) jota kuinkin kuvaamallasi tavalla. Pommittaja syöttää tähtäimeen ilmanopeuden ja korkeuden, ja sen jälkeen säätää sivutuulikomponentin maasta ottamallaan kiintopisteellä. Kohteen yllä tähtäin ottaa autopilotin komentoonsa jossa vaiheessa pommittaja voi vielä tehdä viimeiset hienosäädöt koneen kurssiin. Tuo sivupaneli ymmärtääkseni on juurikin pommien esivalintaa varten jolloin jokaiselle pommille voi asettaa viiveen, niin että on mahdollista joko pudottaa koko lasti kerralla, tai pitkänä nauhana aluepommitusta varten.

 

Chuckie on sisätiloiltaan tosiaankin hieman kulahtanut, mikä osaltaan kertoo museon kroonisesta rahapulasta. Olin ymmärtävinäni että uuden omistajan toimesta olisi tarkoitus tehdä pientä siistimistä, ulkoasun muutoksesta en ole vielä ainakaan toistaiseksi tietoinen. Sentimental Journey on todellakin huomattavasti siistimmässä kunnossa, mutta onpa CAF;llä hieman paremmat rahavaratkin..... ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mieltäni jäi ihmetyttämään tuon Norden pommitähtäimen toiminta

 

Pitihän tätä(kin) vähän kaivella...

Tuolta löytyy mielenkiitoista tietoa Nordenista: http://www.twinbeech.com/nordenBIFnomenclature.htm

Ja tuon sivun perusteella löysin tämän: http://aafcollection.info/items/detail.php?key=22 (BIF, Bombardiers' Information File pdf-tiedostona)

Ja tuolta päädyin Amazoniin: http://www.amazon.com/gp/product/0974304549?ie=UTF8&tag=wowaiiaraifoc-20&link_code=as3&camp=211189&creative=373489&creativeASIN=0974304549

 

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juha,

 

noista teoksista jos jää jotain vielä epäselvää, niin vian täytyy olla lukutaidossa!!! Sinänsä hurjaa miten syvällisesti mistä tahansa elämän osa-alueesta (ml Norden Bombsight) tietoa läytyy jos viitsii hakea.

 

Musitelen lukeneeni jostain, että Nordenissa oli sellainenkin ominaisuus, että kun pommittaja lukitsi maalin Nordeniin, niin gyrojen avustuksella laite seurasi optisesti kohdetta siten, että pommittaja saattoi halutessaan seurata laitteesta pommien laukaisuhetken saapumista.   

 

Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Musitelen lukeneeni jostain, että Nordenissa oli sellainenkin ominaisuus, että kun pommittaja lukitsi maalin Nordeniin, niin gyrojen avustuksella laite seurasi optisesti kohdetta siten, että pommittaja saattoi halutessaan seurata laitteesta pommien laukaisuhetken saapumista.   

 

Timo

 

Juurikin näin. Mm se sivutuulikomponentti korjattiin niin että gyrojen oletusarvoja hienosäädettiin kunnes maali ( tai se aiemmin käytetty referenssipiste )  ei enää "ryöminyt" tähtäimessä vaan näytti pysyvän paikoillaan.  Muistelin että myöhemmin B-29 koneilla Japania pommitettaessa tästä koitui ongelmia kun oltiinkin suihkuvirtauksessa ja Nordenin säätövara ei enää riittänytkään niitten tuulten nopeuksien kompensoimiseen......

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisiko se sitten johtunut tuosta, että B29:lla oli mukana fosforipommi jolla tetattiin ilmeisesti ilmavirtauksia. Pommi käsittääkseni pudotettiin testitarkoituksissa vähän ennen varsinaisen salvon irroittamista . Tästä oli muuten mielenkiintoinen juttu takavuosian Aviation history-julkaisussa (olisko ollut vuonna 2007). Siinä kerrottiin tarina jossa fosforipommi syttyi koneen sisällä ja pommittaja otti sen (palolämpötila varmaan yli 1000 astetta) kainaloonsa ja vei pommin fosforipommin pudotusaukkoon ja heitti pommin ulos. Pommittaja loukkaantui nin vakavasti, että kuoli sairaalassa mutta pelasti samalla koneen.

 

Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisiko se sitten johtunut tuosta, että B29:lla oli mukana fosforipommi jolla tetattiin ilmeisesti ilmavirtauksia. Pommi käsittääkseni pudotettiin testitarkoituksissa vähän ennen varsinaisen salvon irroittamista . Tästä oli muuten mielenkiintoinen juttu takavuosian Aviation history-julkaisussa (olisko ollut vuonna 2007). Siinä kerrottiin tarina jossa fosforipommi syttyi koneen sisällä ja pommittaja otti sen (palolämpötila varmaan yli 1000 astetta) kainaloonsa ja vei pommin fosforipommin pudotusaukkoon ja heitti pommin ulos. Pommittaja loukkaantui nin vakavasti, että kuoli sairaalassa mutta pelasti samalla koneen.

 

Timo

 

Tuostapas en sitten olekaan enää varma. Fosforipommejahan toki käytettiin paljonkin Japanin pommituksissa, mutta en ole tietoinen niitten markereina käyttämisestä. Tuo tarina tosin kuulostaa tutulta, olen sen lukenut joskus jostain muualtakin, hirvittävän kauan sitten.

 

Olisiko peräti muuten jopa niin että tuo tarina olisi päätynyt muodossa tai toisessa Ilmojen Korkeajännitys- tai Siivet lehteen?  ::)

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Enpä tiedä noista korkkaritarinoista, kun ei tule luettua niitä. Viittaamani aritkkeli on kyllä kotoisin ihan asiallisesta julkaisusta ja artikkelissa oli mukana valokuviakin siitä herrasta joka sitten menehtyi saamiinsa vammoihin...

 

Katson jos saattuisi olemaan niin, että en olisi heittänyt muuton yhteydessä pois noita jenkkilehtiä.

 

Julkaisu löytyy täältä: http://www.aviationhistory.org/am_aviation_history_magazine.html

 

Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Enpä tiedä noista korkkaritarinoista, kun ei tule luettua niitä. Viittaamani aritkkeli on kyllä kotoisin ihan asiallisesta julkaisusta ja artikkelissa oli mukana valokuviakin siitä herrasta joka sitten menehtyi saamiinsa vammoihin...

 

Katson jos saattuisi olemaan niin, että en olisi heittänyt muuton yhteydessä pois noita jenkkilehtiä.

 

Julkaisu löytyy täältä: http://www.aviationhistory.org/am_aviation_history_magazine.html

 

Timo

 

Eikun...... :-[

 

 

Mitä tarkoitin tuolla ( ja kuitenkin jätin mainitsematta ) oli että ainakin osa vanhimmista korkkaritarinoistahan perustuivat siis aivan tositapahtumiin. Ja olen tarinan varmasti lukenut jostain muualtakin, ei epäilystäkään. Aviation History on itselleni tullut vasta pari vuotta joten -07 tai vanhemmat valitettavasti eivät ole tuttuja.

 

En siis pyri mitenkään kyseenalaistamaan tarinan totuuspohjaa millään tavalla.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olin ymmärtävinäni että uuden omistajan toimesta olisi tarkoitus tehdä pientä siistimistä, ulkoasun muutoksesta en ole vielä ainakaan toistaiseksi tietoinen.

 

Päivitystä aiheeseen: Chuckie Hospersilta sain vahvistuksen että hänen tietääkseen koneen ulkoasu tullaan säilyttämään ennallaan ( ja nimi myös? ) mutta Beach Museum etsii parhaillaan -G mallin keulan alle tulevaa kauko-ohjattua konekiväääritornia ja H2X tutkaa / tutkan kupua tai vaihtoehtoisesti koneen alle tulevaa konekivääritornia ( ball turret ). Koska "Chuckie" on alunperin rakennettu Pathfinder konfiguraatioon, olisi tutka tai ainakin sen kupu luonnollisesti mielenkiintoisempi skenaario. Tietääkö muuten kukaan oliko kaikissa -G Pahtfindereissa se keulan konekivääritorni vakiona matkassa? Jostain syystä on muistiin jäänyt sellainen kuva että kaikissa sitä ei olisi ollut?  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Orvo, kuvat  :thmbup:

 

Eijoo kun näitä vanhoja...... Olen kyllä museon kanssa yhteyksissä ja koetan päästä pelipaikoille jos ja kun Chuckie vielä lentelee. Valitettavan harvoin on lennähdellyt, nytkään ei kohta pariin vuoteen em. kroonisen rahapulan takia.

Mutta tähän ulkoasuun kone siis tähän tietoon tullaan jättämään, mitä nyt vähän siistimistä sieltä täältä ja nuo mahdolliset em. modifikaatiot. Minkä unohdin tuoss aiemmin mainita niin tuo ylä konekivääritornihan on pelkkä kupu jossa on aseen piiput hämynä, siihenkin on aito torni hakusalla paraikaa.

 

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla