Tumi Hämäläinen

Finnairin Hong Kongin lento oli lähteä ilmaan rullaustieltä

283 viestiä aiheessa

Tämän niminen aihe lukittiin jostain syystä. Kyseessä oli Hongkongista Helsinkiin lähtenyt Finnairin kone, joka joutui keskeyttämään lentoonlähdön kiitoradalla.

 

Jos nyt pysyttäisiin itse aiheessa, onko kellään tietoa, miksi lentoonlähtö keskeytettiin? Jossain väitettiin, että lennonjohdossa ei ollut tarpeeksi porukkaa. Höh?

 

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010112712772412_uu.shtml

 

 

 

Otsikko päivitetty ja ketjua siivottu / SP

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos syy tiedettäisiin, se olisi melko varmasti uutisessa mukana.

 

No, lehden tekstissä oli tuo aiemmin mainitsemani puutteellinen lennonvarmentajajuttu: - Kapteeni kuulutti, että emme päässeet ilmaan, koska lennonjohdosta puuttui toinen lentoonlähdön varmistaja. Selitys ei kyllä kuulostanut kovin uskottavalta, miesmatkustaja kertoo.

 

Omituista minusta tässä on se, että edes Finnairilla ei tunnuta tietävän mikä keskeytyksen aiheutti. Kapteeni puhuu yhtä ja "virallinen" taho näin: "Finnair selvittää parhaillaan, mistä lentoonlähdön keskeytys johtui. Syytä ei vielä tiedetä."

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, lehden tekstissä oli tuo aiemmin mainitsemani puutteellinen lennonvarmentajajuttu: - Kapteeni kuulutti, että emme päässeet ilmaan, koska lennonjohdosta puuttui toinen lentoonlähdön varmistaja. Selitys ei kyllä kuulostanut kovin uskottavalta, miesmatkustaja kertoo.

 

Omituista minusta tässä on se, että edes Finnairilla ei tunnuta tietävän mikä keskeytyksen aiheutti. Kapteeni puhuu yhtä ja "virallinen" taho näin: "Finnair selvittää parhaillaan, mistä lentoonlähdön keskeytys johtui. Syytä ei vielä tiedetä."

 

Olin uutisesta lukevinani että lennonjohtaja oli keskeyttänyt lentoonlähtön, eli silloin lentäjä ei voi varmasti tietää mikä on vialla jos ATC ei kerro. Tuo toinen lennonvarmistaja voisi kuulostaakkin ihan mahdolliselta seltykseltä jos paikalliset määräykset vaativat että tornissa on oltava yhtäaikaa 2 näköyhteydessä olevaa kiitotie-lennonjohtajaa. Se miksi on annettu selvitys lentoonlähtöön jos toinen kaveri on ollut vaikka muffinssilla on hyvä kysymys, mutta sattuuhan näitä.

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentäjälle tietenkin vähän ikävä tilanne, jos ei tiedä, mikä syy on - voi tulla hyvinkin mieleen, että toinen kone on jostain tulossa kiitoradalle eteen. Kai sen mukaisesti sitten pitää toimiakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentäjälle tietenkin vähän ikävä tilanne, jos ei tiedä, mikä syy on - voi tulla hyvinkin mieleen, että toinen kone on jostain tulossa kiitoradalle eteen. Kai sen mukaisesti sitten pitää toimiakin.

 

Lentäjä kyllä suorittaa lentoonlähdön keskeytyksen varmaan aikalailla samalla tavalla, oli syy mikä tahansa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, mutta vitsihän tässä oli se, että lentäjä tuntui tietävän, että tornissa oli liian vähän ukkoja. Finnairilla ei tiedetty asiasta vielä mitään. Kummalliset välit työntekijällä ja työnantajalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, mutta vitsihän tässä oli se, että lentäjä tuntui tietävän, että tornissa oli liian vähän ukkoja. Finnairilla ei tiedetty asiasta vielä mitään. Kummalliset välit työntekijällä ja työnantajalla.

 

Kannattaa taasen miettiä sitä mikä on se ainoa tiedonlähde tai siirtää tämä juttu tyhmien kysymysten ketjuun.

 

Mistäköhän se lentäjä olisi voinut saada tiedon väen vähyydestä tornissa - olisikohan lennonjohdolta?

 

Miksi lentäjä valehtelisi asiasta matkustajille?

 

JOS lentoonlähtö keskeytettiin 100km/h eli noin viidenkymmenen solmun vauhdista lennonjohdon käskystä, ei se ole kummoinenkaan temppu.

 

Todennäköisesti tuo iltiksen raflaava tulkinta "finnairilla ei tiedetty asiasta mitään ja asiaa tutkitaan"  tarkoittaa sitä että tiedottaja joka saatiin luurin päähän, ei moisesta vähäpätöisestä tapauksesta ollut heti tietoinen. Lievästi sanoen älytöntä alkaa vetelemään siitä johtopäätöksiä työntekijän- ja antajan suhteesta.

 

Sori nyt mutta ihmettelen yhä - mitä tässä uutisessa on keskusteltavaa näiden tietojen valossa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Todennäköisesti tuo iltiksen raflaava tulkinta "finnairilla ei tiedetty asiasta mitään ja asiaa tutkitaan"  tarkoittaa sitä että tiedottaja joka saatiin luurin päähän, ei moisesta vähäpätöisestä tapauksesta ollut heti tietoinen. Lievästi sanoen älytöntä alkaa vetelemään siitä johtopäätöksiä työntekijän- ja antajan suhteesta.

 

Ja miksi sen tiedottajan pitäisi ylipäätään tietää jostain tuollaisesta asiasta, jossa ei ole mitään tiedettävää?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja miksi sen tiedottajan pitäisi ylipäätään tietää jostain tuollaisesta asiasta, jossa ei ole mitään tiedettävää?

 

Nimenomaan!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näissä virallisissa tiedotteissa on tosiaan sellainen ongelma, että vaikka asia "tiedetään" oikeasti ja kokonaan, niin virallista tietoa asiasta ei voi antaa ennen virallisen tiedon saapumista.. Eli sitten kun Hong Kongista toimitetaan suomeen virallinen selvitys ja se on täällä käsitelty, niin annetaan virallinen tiedote.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

YLE: Finnairilla vakava vaaratilanne Hongkongissa

 

(Onnettomuustutkintakeskuksen johtavan tutkijan Markus) Bergmanin mukaan tutkijat selvittävät, onko kentällä sattunut vastaavaa aiemminkin. Tähän viittaa se, että rullaustien alussa on kilpi, jossa varoitetaan lentäjiä kääntymästä väärälle väylälle.

 

Finnairin tiedote:

 

Hongkongin ilmailuviranomainen aloittaa tutkinnan Helsingin-lennosta

 

Hongkongin ilmailuviranomainen aloittaa tutkinnan Finnairin lennosta 26.11.2010

Hongkongista Helsinkiin. Lentoonlähtöä yritettiin väärästä kohdasta

kenttäaluetta, eli leveältä rullaustieltä. Lennonjohtaja keskeytti lähtökiidon,

jonka jälkeen lentokone rullasi uudelleen lähtöpaikalle. Tämän jälkeen lento

lähti normaalisti.

 

"Finnair avustaa kaikin mahdollisin keinoin Hongkongin ja Suomen viranomaisia

tutkinnassa. Olemme jo ryhtyneet tapahtuman johdosta toimenpiteisiin, joiden

tarkoituksena on varmistaa, ettei tämänkaltainen inhimillinen virhe pääse

tulevaisuudessa toistumaan. Toimenpiteet kohdistuvat ohjaamotyöskentelyn

ohjeistukseen sekä koulutuksen sisältöön", Finnairin lentoturvallisuudesta

vastaava johtaja Antti Aukia kertoo.

 

Rullaustiellä ei ollut tapahtuman aikaan muuta liikennettä. Keskeytyksen vuoksi

lento viivästyi ja saapui Helsinkiin noin 55 minuuttia aikataulustaan myöhässä.

 

edit:tiedote

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kukakohan muuten asian huomasi ? Lentokoneen kuljettaja vai lennonjohtaja vai joku muu taho (=ruohonleikkaaja,kunnossapidon työntekijä, sähkömies tjsp. kuka voi olla lähellä) ? 

 

Sattuuhan noita inhimillisyyksiä sillointällöin ja nousee se lentokone siltä suoralta mikä sen alla on, kiitotie tai maantie. Hyvin ovat nousseet rullausteiltäkin.

 

Toki koska kyse on ilmailusta on tapaus vakava jne. vaarallinen, sen sanoo laki ja pykälät.

 

Onneksi kuitenkin kyseessä oli Finnair ei ihmishenget olleet kyseessä, kertoo iltapulut kun kuulee asiasta.  ;D

 

Sorry kun huvittaa vakava asia mutta tämä ei ole mikään trulli vaimikäsenytoli, trollihan taas on se jota työnnetään lentokoneen käytävällä lennon aikana ja muulloin maassa?

 

::) -

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kukakohan muuten asian huomasi ? Lentokoneen kuljettaja vai lennonjohtaja vai joku muu taho (=ruohonleikkaaja,kunnossapidon työntekijä, sähkömies tjsp. kuka voi olla lähellä) ? 

 

 

Eiköhän tuo lennonjohdon maaliikennetutkassa ole näkynyt, että kone ei ole aivan siellä missä pitäisi olla. Lentoonlähtöä ajatellen siis.

 

 

 

Turha ylipitkä lainaus pois / SP

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En halua tuomita ketään ja sattuuhan noita, mutta luulisi kokeneen lentäjän ihmettelevän miksi  "kiitotien" reunavalot ovat siniset. No ihmisiähän tässä vaan ollaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika törkeetä valehdella matkustajille, noh, hätäpaska sallittakoon.

 

Hieman tarkkuutta voisi kuitenkin lisätä toimintaan, ennenkuin sattuu pahemmin. Niin perusasioiden parissa kuitenkin ollaan. Kiitotie vaiko rullaustie. Joku vähemmän kaunis päivä se turvaverkko ei enää pelasta.

 

 

Sori, että arvostelen vinnairin toimintaa

 

P.s Ehkäpä siellä HongKongissa on "levätty" liian vähän tai liikaa ennen lentoa ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olis kivaa kuulla kyllä joltain tuollaisen kävyn tehneeltä, että mikä siinä menee pieleen?

 

Täältä maan pinnalta on tosi helppoa arvostella, mutta silti noita sattuu "paremmissakin piireissä", sis laskuja ja nousuja/yrityksiä rullausteille.

 

Mihin se huomio keskittyy siinä vaiheessa?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysyinkin että kuka huomasi ? En missä näkyi. Sitä ei kai ole julkaistu.

 

Jos lennonjohto keskeyttää lentoonlähdön syystä tai kolmannesta ei lentäjä välttämättä tiedä syystä muuta kuin mitä hänelle on sanottu radiossa. Ei se ole hätäpaska.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FlightGlobal: Hong Kong controller halts Finnair A340 taxiway take-off

 

The incident occurred on 26 November, says Finnair safety vice-president Antti Aukia. He says that preliminary information suggests the A340 - registered OH-LQD - had originally intended to depart on runway 07L.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No jos lennonjohtaja komentaa pelin poikki lentoonlähdössä ja ohjaamossa ei vieläkään tiedetä missä mennään tai miksi, niin vaarallisen huonosti ovat asiat.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään