Tumi Hämäläinen

Finnairin Hong Kongin lento oli lähteä ilmaan rullaustieltä

283 viestiä aiheessa

FlightGlobal: Hong Kong controller halts Finnair A340 taxiway take-off

 

Kiitos Tero.

 

Lentäjä ei välttämättä tiedä miksi hänen lentoonlähtönsä on keskeytetty. Siellä "kummun" takana voi olla esim. vaikka alaston hirvi tai risteävältä kiitotieltä nouseva lentokone.

 

Tämä tapaus kuitenkin vaikuttaa selvältä.

 

Muoks. Juu oli näköjään hätäpaska, Sami oikeassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

citat

 

- Kyseessä oli inhimillinen erehdys, kertoo Finnairin lentoturvallisuudesta vastaava johtaja Antti Aukia Iltalehdelle.

 

- Koneessa oli kolme ohjaajaa ja kaikki heistä olivat sitä mieltä, että kone oli oikeassa paikassa.

 

Aukia voi tässä vaiheessa vain arvailla syitä tapaukseen, jossa olisi voinut olla aineksia todelliseen vaaratilanteeseen.

- Tapaus sattui yöllä ja paikan päällä oli pimeää.

 

 

 

Tulihan se inhimillen sieltä,siis ei syytä huoleen,näitähän sattuu.

 

En kyllä kertoisi tiedotteessa että kaikki oli sitä mieltä että kone oli oikeassa paikassa.Rehellisyydestä toki piste.

 

Ei muuten auttaisi sensoritkaan,kun ei edes kolme hemmoo huomaa. 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Säätiedot viittaavat hyviin keliolosuhteisiin:

 

27.11. klo 0030 paikallista aikaa (CST):

METAR VHHH 261630Z 11010KT CAVOK 21/15 Q1017 NOSIG

27.11. klo 0100 paikallista aikaa (CST):

METAR VHHH 261700Z 09012KT 9999 FEW045 21/15 Q1017 NOSIG

27.11. klo 0130 paikallista aikaa (CST):

METAR VHHH 261730Z 09011KT 9999 FEW045 20/15 Q1017 NOSIG

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noista mittayksiköistä hieman<, paljonkos on yksi inhimilli?

 

Juu,Jaska.

 

Se on lähes aina yksi.

 

Sanonnan tarkoitus on vesittää ja yksilöidä virhe.Esiintyy harvoin positiivisesti,samoin inhimilliset tekijät.

 

Esiintyy nykyään harvoin onnettomuustutkinnoissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi ihmeessä liikennekoneiden ohjaamoihin ei ole tuotu jotain kaupan hyllyltä löytyvää garmin-lelua tms., joka näyttää rullaustiekarttaa? Eihän tämä ole ensimmäinen eikä viimeinen kerta, kun suunnistus kentällä menee tavalla tai toisella metsään.

 

(Modet saa siirtää tämän tyhmien kysymysten puolelle, jos tykkää...)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi ihmeessä liikennekoneiden ohjaamoihin ei ole tuotu jotain kaupan hyllyltä löytyvää garmin-lelua tms., joka näyttää rullaustiekarttaa? Eihän tämä ole ensimmäinen eikä viimeinen kerta, kun suunnistus kentällä menee tavalla tai toisella metsään.

 

(Modet saa siirtää tämän tyhmien kysymysten puolelle, jos tykkää...)

 

Rahalla saa ja hevosella pääsee

 

http://www.boeing.com/commercial/flightops/efb.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

- Tapaus sattui yöllä ja paikan päällä oli pimeää.

 

No, tämä selittääkin kaiken.

 

Eikös yöllä ole aika useinkin pimeää......  ???

 

Moka mikä moka. Nyt tutkitaan ja tarvittaessa hutkitaan jäljestäpäin

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös yöllä ole aika useinkin pimeää...... ???

 

Moka mikä moka. Nyt tutkitaan ja tarvittaessa hutkitaan jäljestäpäin

 

Niin sitä suuremmalla syyllä ihmettelen että eikö "kiitotie", jonka reunavalot ovat siniset ja mahdollinen keskilinja vihreä, näytä erilaiselta kuin kiitotiet keskimäärin pimeässä.  ??? Kelikin taisi olla CAVOK. Tarkistuslistaan voisi lisätä before takeoff -otsikon alle kohdan runway lights correct. Kai se valaistus on niin perushuttua että siihen ei kiinnitä juuri huomiota vaan sitä menee vaan. Ja taas kerran en asianomaisia aliarvioi ja olisin saman mokan tehnyt varmaan itsekin ja näitähän sattuu jne jne...ja lopetan mouhottamasta valoista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarttee sanoa, että aika yllättävä insidentti. Tosiaan, noista reunavaloista sitä nyt luulisi huomaavan jo heti, ettei olla kiitsikalla. Mutta tuo 07L risteys voi tietysti olla hämäävä kun siinä on kaksi leveää rullaustietä rinnakkain. Silti, jos on joku risteys ollut käytössä, niin luulisi, että olisi verifioitu mistä risteyksestä sitä on menty sinne "kiitotielle".

 

Sattuuhan sitä  ;D

 

Vakavasti puhuen, näitä sattuu vuosittain, joten kyse on ilmeisesti jostain semmosesta, joka ei ole kovin "tavatonta". Ts. virheen mahdollisuus on selkeästi olemassa. En missään nimessä syyllistä miehistöä. Vaikka tutkittava tietysti, miksi kävi kuin kävi.

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko ohjaamossa olevan kolmannen silmäparin yhteyttä onnettomuuksiin tutkittu? Saatan muistaa aivan väärin, mutta hämärästi aavistelen, että olisin lukenut näistä kolmannen lentäjän tapauksista ennenkin. Joku kolmikko taisi mm. yrittää ilmaan liian lyhyeltä kiitotieltä vai rullaustiekö sekin oli? Ja eikös Finnairilla (MD-11?) ollut jokin polttoainevuotohässäkkä, jossa myös kolmisin tultiin siihen tulokseen, että lennetään vain.

 

Iltalehdessä lukee näin:

 

"- Koneessa oli kolme ohjaajaa ja kaikki heistä olivat sitä mieltä, että kone oli oikeassa paikassa."

 

Olisikohan oikeampi kuvaus sellainen, että jokainen heistä luotti siihen, että kyllä joku muu huomaa, jos nousukiito aloitetaan väärästä paikasta. Joukossa tyhmyys (ja itseluottamus) tiivistyy.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, ja sitten kun vielä niissä rullaus- ja kiitoteiden risteyksissä on ihan selkeät kyltit mikä risteävä tie on kyseessä, numeroineen kirjaimineen päivineen. Lisäksi on ne "pysäytysviivat". Olisikohan kohdillaan ihan laittaa liikennevalot?  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei älkääs nyt, tämähän oli vain iltapulun repäisy täysin aiheetta, pikkusen jarruteltiin ja heti piti otsikoita repäistä, huumoriketjuhan tästä piti perustaa. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kylläpäs näitä inhimillisiä erehdyksiä nyt sattuu Finnairin "täydellisille" lentäjille.  Kyllähän muunmaalaiset lentäjät töpeksivät mutta eivät Finnairin pilotit.  Näin on monta kertaa luettavissa rivien välistä kun muualla maailmassa kone nousee ´rullaustieltä tai muuta vakavaa sattuu.

 

Nyt on ensin laippoja laitettu kesken laskua nollille bussissa ja toisessa bussissa ollaan aloitettu lentoonlähtö rullaustieltä.

Mutta koska kummallakin kerralla oli kyse Finnairin lentäjistä niin vakavaa vaaratilannettahan ei päässyt syntymään eikä vaaraa aiheutettu matkustajille!!  Kun vastaavia tapahtuu karvakäsiyhtiöiden lentäjille niin silloin on kyse suuremman luokan töppäyksestä ja matkustajat ovat hengenvaarassa.

 

Koskahan tämä Finnairin lentäjien jumaloiminen oikein loppuu täällä?  2 asiaa joita ei saa arvostella täällä ovat

 

1.Finnairin lentäjät ja heidän ammattitaitonsa

2. Airbusin koneet.

 

Näistä yleensä seuraa täällä bannaus vaikka Suomessa pitäisi olla sananvapaus eli kirjoituksia ei saisi sensuroida.

 

Amerikassahan olivat taannoin ilmailuviranomaiset huolissaan lentäjien huononevasta lentotaidosta; siis siitä mikä on tässä ammatissa se tärkein asia.  Eivät suomalaiset pilotit poikkeusta tee.  Jotain taidosta tai sen puutteesta kertovat nämä äskettäin esiin tulleet tapaukset!!  Kyllä ammattilainen tietää ja osaa laskussa laittaa laippavivun oikeaan suuntaan vaikka puoliunessa ja samöin kyllä kolme ammattilaista sen huomaisi jos olisivat suorittamassa nousua taxiwaylta kiitoradan sijaan.

 

Ei varmaan menee enää kauaa kun tapahtuu jotain vakavampaakin.  Sehän on jo tilastollinnen tosiasia.  Että ennemmin tai myöhemmin.!!

 

Jukka

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

....

 

Nyt oli kyllä semmoinen pläjäys että koko jutun voi kuitata toteamalla - hysteeristä.

 

ps. Foorumilla ei ole sananvapautta, vaan foorumin säännöt. Sananvapautta voi mennä toteuttamaan muualle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei älkääs nyt, tämähän oli vain iltapulun repäisy täysin aiheetta, pikkusen jarruteltiin ja heti piti otsikoita repäistä, huumoriketjuhan tästä piti perustaa. ;)

 

Turhaa sarkasmia (jos se oli sellaiseksi tarkoitettu). Eipä niillä lähtötiedoilla paljon muuta voinut olettaa, eikä kannata jatkossakaan.

 

Nythän on eri tilanne kun on jotain keskusteltavaakin, tosin suurimmalla osalla hysteriasuodattimen läpi. Eikä se hysteria muuten jää toiselle puolelle siivilää..

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt oli kyllä semmoinen pläjäys että koko jutun voi kuitata toteamalla - hysteeristä.

 

ps. Foorumilla ei ole sananvapautta, vaan foorumin säännöt. Sananvapautta voi mennä toteuttamaan muualle.

 

Jaaha ja foorumin säännöt siis kieltävät Finnairin lentäjien arvostelun??  Onko se hyvän totutun tavan vastaista toimintaa?? >:(

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kylmä tosiasia on se, että jos kolme ukkoa katsoo ulos ikkunasta ja kaikki ovat sitä mieltä, että kone on siellä missä sen pitääkin olla eli kiitotiellä ja lähtevät kiihdyttämään, niin kaikilla kolmella on vikaa päässä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Turhaa sarkasmia (jos se oli sellaiseksi tarkoitettu). Eipä niillä lähtötiedoilla paljon muuta voinut olettaa, eikä kannata jatkossakaan.

 

Nythän on eri tilanne kun on jotain keskusteltavaakin, tosin suurimmalla osalla hysteriasuodattimen läpi. Eikä se hysteria muuten jää toiselle puolelle siivilää..

 

 

Tuonhan voi otta sarkasmina vaihtoehtoisesti huumorina, vielä tuosta voisi hyvällä tahdolla löytää pienen opetuksen.Täällä ollaan herkästi heittämässä kaikki otsikot Iltapuluiluksi, monet minua viksummat ovat jo todenneet täälläkin, ensin kirjoitellaan mitä maailman uutisista saisi parhaiten myyntiin niillä ensitiedoilla jotka ovat jakelussa.Onnettomuustutkinnat ym. kertoilevat sitten kuinka kippari on nukkunut, hyvin tietty kun itseltään kysytään, miten omasta mielestään teki kaiken oikein jne.

Ihmettelenkin joskus, täältäkin löytyy useita ilmailutoimittajia onko peräti olemassa joku ilmailutoimittajakerho?Mikseivät kirjoittele näitä ilmailujuttuja päivälehtiin, olis asiat heti mallissaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

2 asiaa joita ei saa arvostella täällä ovat

 

1.Finnairin lentäjät ja heidän ammattitaitonsa

2. Airbusin koneet.

 

 

 

Finnairin lentäjien arvostelusta en tiedä, mutta

 

vuosikausia jatkuva, idioottimainen, itseääntoistava, vuodesta toiseen samoilla väsyneillä adjektiiveilla varustettu, jonkun forumistin lanseerama (en muista kenen), säälittävä hiekkalaatikko-tason Airbus-provosointiko on siis mielestäsi "arvostelua" ?  :laugh:

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään