Tumi Hämäläinen

Finnairin Hong Kongin lento oli lähteä ilmaan rullaustieltä

283 viestiä aiheessa

Jaaha ja foorumin säännöt siis kieltävät Finnairin lentäjien arvostelun??  Onko se hyvän totutun tavan vastaista toimintaa?? >:(

 

En tajua mistä keksit tuon Finnairin lentäjien arvostelun kieltämisen, eikä tajua varmaan moni muukaan. Kyllä heitä on täällä arvosteltu siinä missä muitakin jos arvosteltavaa on ollut, ihan fiksujen ja puolueettomien ammatti-ihmistenkin toimesta muistaakseni..  ???

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaaha ja foorumin säännöt siis kieltävät Finnairin lentäjien arvostelun??  Onko se hyvän totutun tavan vastaista toimintaa??

 

Lopeta tuo turhanpäiväinen asioiden keksiminen, ja keskity ITSE kirjoittamaan asiallisia viestejä, niin ei tarvitse ihmetellä miksi silloin tällöin joku provosoiva viestisi joutuu roskakoriin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei liene epäselvyyttä siitä, että A340:n ohjaamossa on tehty moka. Kyseessä ei kuitenkaan ole ensimmäinen kerta, kun rullaustieltä yritetään lähteä Hong Kongissa. Siihen ovat syyllistyneet jopa paikalliset operaattorit, joiden luulisi tuntevan kentän melko hyvin. Tutkinnassa toivottavasti selvitetään paitsi lentäjien toiminta, myös se, mitä lentokentällä on tehty tällaisten virheiden estämiseksi, vai onko tehty mitään. Onko esim. viitoitus riittävän selkeä, ovatko valot riittävät ja toimineet kunnolla, onko asennettu kriittisiin paikkoihin esim. punaisia stop bar -valoja ja onko niitä käytetty asianmukaisesti, onko kyseisen virheen mahdollisuus otettu huomioon ATC:n taholta rullaus- ja lentoonlähtöselvityksiä annettaessa jne. Pahoin pelkään, että suuri osa em. kysymyksistä tulee jäämään ilman vastauksia. Toivottavasti olen väärässä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä tämän foorumin käyttäjät saisivat katsoa peiliin miten uutisjutun kommentointi lähtee nykyisin lapasesta. Itse asiassa monta foorumilaista on todennut, ettei kiinnosta kirjoitella, kun heti aletaan höyryämään tavalla tai toisella. Itsekin katson peiliin, selviää sentin alempana, myös pienemmällä kirjoitettuna.

 

Olen kaksi kertaa havainnut ajavani punaisia valoja päin, havaitsemattomista en tiedä. Selvin päin, ei niin väsyneenä, aivot vaan eivät toimi. Keskellä risteystä olen tajunnut vetää paniikkijarrutuksen ettei pelti- tai muita vaurioita tapahtuisi. En tajua mitä päässäni tapahtui, todennäköisesti ei mitään. Ja tämä jälkimmäinen paragraafi ei ollut off-topicia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen kaksi kertaa havainnut ajavani punaisia valoja päin, havaitsemattomista en tiedä. Selvin päin, ei niin väsyneenä, aivot vaan eivät toimi. Keskellä risteystä olen tajunnut vetää paniikkijarrutuksen ettei pelti- tai muita vaurioita tapahtuisi. En tajua mitä päässäni tapahtui, todennäköisesti ei mitään. Ja tämä jälkimmäinen paragraafi ei ollut off-topicia.

 

Ilkalle sattuu samalla tavalla kuin meille aika monelle toisinaan. Toivottavasti aika harvoin. Jos (ja kun) ollaan selvin päin, ja ei niin väsyneinä, niin sitten ajatellaan vaan jotain ihan muuta kuin pitäisi (oli autossa muita tahi ei). Ehkä tuossa Honkkarin lentoonlähtöyritelmässä kaikille kolmelle pilotille kävi niin. Mee ja tiijä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä tämän foorumin käyttäjät saisivat katsoa peiliin miten uutisjutun kommentointi lähtee nykyisin lapasesta. Itse asiassa monta foorumilaista on todennut, ettei kiinnosta kirjoitella, kun heti aletaan höyryämään tavalla tai toisella. Itsekin katson peiliin, selviää sentin alempana, myös pienemmällä kirjoitettuna.

 

Klassinen kysymys: kummat ovat tyhmempiä - ne, jotka suoltavat jatkuvasti typeryyksiä vai ne jotka ärsyyntyvät typeryyksien laukomisesta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt oli kyllä semmoinen pläjäys että koko jutun voi kuitata toteamalla - hysteeristä.

 

ps. Foorumilla ei ole sananvapautta, vaan foorumin säännöt. Sananvapautta voi mennä toteuttamaan muualle.

:laugh: kiitti  nauruista. Pitää yrittää jatkaa töitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei liene epäselvyyttä siitä, että A340:n ohjaamossa on tehty moka. Kyseessä ei kuitenkaan ole ensimmäinen kerta, kun rullaustieltä yritetään lähteä Hong Kongissa. Siihen ovat syyllistyneet jopa paikalliset operaattorit, joiden luulisi tuntevan kentän melko hyvin. Tutkinnassa toivottavasti selvitetään paitsi lentäjien toiminta, myös se, mitä lentokentällä on tehty tällaisten virheiden estämiseksi, vai onko tehty mitään. Onko esim. viitoitus riittävän selkeä, ovatko valot riittävät ja toimineet kunnolla, onko asennettu kriittisiin paikkoihin esim. punaisia stop bar -valoja ja onko niitä käytetty asianmukaisesti, onko kyseisen virheen mahdollisuus otettu huomioon ATC:n taholta rullaus- ja lentoonlähtöselvityksiä annettaessa jne. Pahoin pelkään, että suuri osa em. kysymyksistä tulee jäämään ilman vastauksia. Toivottavasti olen väärässä.

 

Unohtuikohan nyt jotain? Lentoyhtiö? Menetelmat, koulutus, olisiko sielläkin jotain tehtävää? Ehkä tärkeämpääkin, kuin laittaa ATC huutelemaan "...and mind the taxiways!" ;)  Tai mikä se fraseologia nyt tässä sitten olisikaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Unohtuikohan nyt jotain? Lentoyhtiö? Menetelmat, koulutus, olisiko sielläkin jotain tehtävää? Ehkä tärkeämpääkin, kuin laittaa ATC huutelemaan "...and mind the taxiways!" ;)  Tai mikä se fraseologia nyt tässä sitten olisikaan.

 

Finnairilla näitä rullaustielentoonlähtöjä tai yrityksiä ei ole juuri aiemmin sattunut, mutta toki on aiheellista tutkia myös, onko koulutuksessa tai menetelmissä puutteita. Pointti viestissäni oli kuitenkin se, että jos jollain kentällä sattuu samassa paikassa hyvin samantyyppisiä incidentejä, niin kannattaisi paneutua aika tarmokkaasti siihen, mistä se johtuu, ja tehdä asialle jotain. ATC:hen liittyen saattaa tulla esille kysymyksiä mm. sen suhteen, ovatko rullausselvitykset selkeitä, missä kohtaa lentoonlähtöselvitys annetaan ja käytetäänkö maaliikennetutkaa asianmukaisesti. Jotain mätäähän on, jos näitä tapauksia sattuu jopa paikallisille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkä ratkaisu voisi olla se, että lennonjohto antaisi lentoonlähtöselvityksen vasta varmistettuaan omin silmin, että kone on oikealla lähtöpaikalla.

 

Oikeastaan luulisi, että tuollainen käytäntö olisi itsestäänselvyys paikassa, jossa sekaannuksia on ennenkin sattunut...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairilla näitä rullaustielentoonlähtöjä tai yrityksiä ei ole juuri aiemmin sattunut, mutta toki on aiheellista tutkia myös, onko koulutuksessa tai menetelmissä puutteita. Pointti viestissäni oli kuitenkin se, että jos jollain kentällä sattuu samassa paikassa hyvin samantyyppisiä incidentejä, niin kannattaisi paneutua aika tarmokkaasti siihen, mistä se johtuu, ja tehdä asialle jotain. ATC:hen liittyen saattaa tulla esille kysymyksiä mm. sen suhteen, ovatko rullausselvitykset selkeitä, missä kohtaa lentoonlähtöselvitys annetaan ja käytetäänkö maaliikennetutkaa asianmukaisesti. Jotain mätäähän on, jos näitä tapauksia sattuu jopa paikallisille.

 

Hear, hear!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkä ratkaisu voisi olla se, että lennonjohto antaisi lentoonlähtöselvityksen vasta varmistettuaan omin silmin, että kone on oikealla lähtöpaikalla.

 

Oikeastaan luulisi, että tuollainen käytäntö olisi itsestäänselvyys paikassa, jossa sekaannuksia on ennenkin sattunut...

 

Sillä perusteella, mitä tällainen poutahaukka tietää IFR-olosuhteista, voisin arvella sen olevan usein mission impossible. Tai no, tunnustettakoon, että olen ihan omin silminkin nähnyt, ettei aina vaan näe.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkä ratkaisu voisi olla se, että lennonjohto antaisi lentoonlähtöselvityksen vasta varmistettuaan omin silmin, että kone on oikealla lähtöpaikalla.

 

Oikeastaan luulisi, että tuollainen käytäntö olisi itsestäänselvyys paikassa, jossa sekaannuksia on ennenkin sattunut...

 

No eipä se kyllä tuokaan onnistu kun näkyvyyys on rajoitettu ja kyseessä on kuitenkin oliko se nyt maailman toiseksi vilkkain rahtilentopaikka. Matkustajiakin sieltä kulkee to and from.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi koneessa oli kolme lentäjää? Vaihtavatko jossain vaiheessa paikkoja vai miksi?

 

Kyl. Yksi lepää välillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi koneessa oli kolme lentäjää? Vaihtavatko jossain vaiheessa paikkoja vai miksi?

 

Siksi onkin selvitettävä että miksi kaikki 3 lentäjää luulivat aloittavansa nousukiidon oikeasta paikasta. Hyvinkin voi olla kuten Mika Hissa totesi kenttäperäinen ongelma pimeän aikaan.  Tai sitten koulutusongelma. Menee silti hieman yli hilseen miten kaikki 3 tekevät kyseisen havaintovirheen??  Ellei sitten kapteeni ole päättänyt että oikeassa paikassa ollaan ja kakkoskippari ja perämies ovat olleet samaa mieltä sen enempää asiaa kiistämättä.

 

Aikanaan erään lentoyhtiön perämies päätti olla hiljaa eikä lähtenyt väittämään vastaan kapteenille ja seurauksena oli ilmailuihistorian tuhoisin lento-onnettomuus.  Lentäminen on kuitenkin niin vaativaa touhua että siinä ei yksinkertaisesti ole varaa kämmeihin; pienistäkin virheistä voi olla seurauksena suuret tuhot.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Lentäminen on kuitenkin niin vaativaa touhua että siinä ei yksinkertaisesti ole varaa kämmeihin

 

Mietihän nyt kahteen kertaan kuitenkin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jups, lentäminen voi olla vaativaa puuhaa, mutta siinä on oltava varaa kämmeihin, koska niitä tulee ihan satavarmasti. Synsteemit vain pitää kehittää kahta asiaa silmällä pitäen:

 

- Virheiden vähentäminen

- Virheiden vaikutusten minimointi

 

Satunnaisvirhe (slip) osuu kohdalle herkästi juuri silloin, kun kaikki on sujunut ammattitaitoisesti, oikeiden menetelmien mukaan eikä mikään olosuhteissa ole lisännyt virheriskiä. Ks. esim. tutkinta toisessa ketjussa jutustellusta tahattomasta laippojen sulkemisesta lähestymistilanteessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mietihän nyt kahteen kertaan kuitenkin...

 

Mietitty on.  Kun sä ajat autolla voit tehdä satunnaisia virheitä ilman varteenotettavaa onnettomuusriskiä mutta kun sä teet virheitä isolla täyteen ahdetulla matkustajakoneella jonka lasku/nousunopeudet ovat sama luokkaa kun formula1 autojen huippunopeudet niin mielestäni siinä ei ole asiaa isoille virheille.

 

Täällä on esitetty kuinka niitä virhemarginaaleja on sittenkin suojausten ym takia.  Hyvä näin koska muuten varmaan onnettomuuksia sattuisi enemmän.  Mutta ihmettelen edelleen että miksi 3 silmäparia ei havainnut virheellistä paikkaa nousukiidon aloittamiselle?  Tälle on pakko löytyä selitys ei hyväpalkkaiset korkeastikoulutetut hyvällä stressinsietokyvyllä varustetut lentäjät voi tehdä tällaisia virheitä.

 

Kun autolla on tarkoitus kääntyä oikealle ja laitat vilkun vasemmalle niin takuuvarmasti joku kyydissä olevista kavereistasi asiasta huomauttaa; ainakin selvinpäin ollessaan.   Siis vaikka eivät aja.

Kun liikennelentokoneessa kapteeni ohjaa koneen omasta mielestään kiitoradan alkuun ja aloittaa nousukiidon rullaustiellä niin takuulla ohjaamossa olevat muut TYÖVUOROSSA olevat lentäjät asiasta huomauttavat.  Koska ovat selvinpäin ja töissä.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tälle on pakko löytyä selitys ei hyväpalkkaiset korkeastikoulutetut hyvällä stressinsietokyvyllä varustetut lentäjät voi tehdä tällaisia virheitä.

 

Kyllä voi, ja kyllä tekee kuten huomasit. Todettu ennenkin ja todetaan uudestaan että juuri sen kieltäminen johtaa pahoihin onnettomuuksiin.

 

ps. Sama pätee vaikka kyseessä olisi minkä tahansa yhtiön lentäjät.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pyydän huomioimaan, etten kirjoita tätä kommenttiani puolustaakseni Finnairin lentäjiä siksi, että olen itsekin entinen Finnairin lentäjä.

 

Absoluuttiseen turvallisuuteen pyrkiminen on tietenkin tavoite jokaisella lentoyhtiöllä. Historia vääjäämättä todistaa pyrkimyksen hyvin haasteelliseksi. Toiset yhtiöt ovat kuitenkin pärjänneet tämän haasteen kanssa paremmin kuin toiset, Finnair yhtenä parhaimmista. Tälle faktalle on taustansa ja se on hyvä ohjaamokulttuuri, hyvä koulutus ja "luterilainen" (lue:suomalainen) työmoraali. Alkavat virheet ja väärät tulkinnat huomataan selvästi keskimääräistä aiemmin, kiitos tämän hyvän ohjaamokulttuurin. Kuitenkin näitä vääriä tulkintoja sattuu parhaimmillekin. Ja tulee sattumaan tulevaisuudessakin, vaikkakaan turvallisuus ei yleensä ole uhattuna.

 

Tämäkin tapaus tutkitaan perinpohjin ja isommalla porukalla pohditaan olisiko jotain tehtävissä, ettei vastaavaa satu jatkossa. Jokainen on nöyränä vastaanottamassa hyviä neuvoja, joilla inhimillinen tekijä saataisiin suljettua pois operoinnin vaaroista. Sitä viisastenkiveä vaan ei ainakaan tähän mennessä ole löytynyt.

 

Seppo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvät matkustajat;tämä on Fönäirin ensimmäinen täysautomaattinen lento ,ilman miehistöä. Järjestelmä on on varmennettu ja testattu. Tähän järjestelmään ei voi tulla mitään vikaa...vikaa...vikaa...vikaa :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Errare humanun est. Kaikille sattuu, erityisesti tekevälle.

 

Haluan uskoa - ja erityisesti toivon - että tässä tapauksessa on kyse jostain koneen miehistön ulkopuolelta tulevasta seikasta. Tavallisesti vain yksi ihminen erehtyy samassa sessiossa kerrallaan, mutta kun tässä on kolme. Jos nyt ei oteta huomioon junnuvuosien bändejämme, jossa jokainen soitti päin perhettä, vaikka luultiin vetävämme smokeonthewateria just niin kuin alkuperäinen menee...  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään