Tumi Hämäläinen

Finnairin Hong Kongin lento oli lähteä ilmaan rullaustieltä

283 viestiä aiheessa

Pyydän huomioimaan, etten kirjoita tätä kommenttiani puolustaakseni Finnairin lentäjiä siksi, että olen itsekin entinen Finnairin lentäjä.

 

Absoluuttiseen turvallisuuteen pyrkiminen on tietenkin tavoite jokaisella lentoyhtiöllä. Historia vääjäämättä todistaa pyrkimyksen hyvin haasteelliseksi. Toiset yhtiöt ovat kuitenkin pärjänneet tämän haasteen kanssa paremmin kuin toiset, Finnair yhtenä parhaimmista. Tälle faktalle on taustansa ja se on hyvä ohjaamokulttuuri, hyvä koulutus ja "luterilainen" (lue:suomalainen) työmoraali. Alkavat virheet ja väärät tulkinnat huomataan selvästi keskimääräistä aiemmin, kiitos tämän hyvän ohjaamokulttuurin. Kuitenkin näitä vääriä tulkintoja sattuu parhaimmillekin. Ja tulee sattumaan tulevaisuudessakin, vaikkakaan turvallisuus ei yleensä ole uhattuna.

 

Tämäkin tapaus tutkitaan perinpohjin ja isommalla porukalla pohditaan olisiko jotain tehtävissä, ettei vastaavaa satu jatkossa. Jokainen on nöyränä vastaanottamassa hyviä neuvoja, joilla inhimillinen tekijä saataisiin suljettua pois operoinnin vaaroista. Sitä viisastenkiveä vaan ei ainakaan tähän mennessä ole löytynyt.

 

Aikanaan Finnairin kanssa yksi parhaista oli Swissair kunnes sattui MD11 crash; siinä oli syynä tekninen vika ei human error. Pointti on siinä että parhaimmistakin parhaat ovat nöyrinä kun tilastot luodaan pöytiin.  Nyt ollaan sillä tiellä että koittaa päivä kun tapahtuu mitä ei soisi tapahtuvan.  Tilastollinen tosiasia jota  tukee nyt esiin tulleet toistuvat Finnairin lentäjien tekemät virheet.

Aivan turha väittää että on kysymys mitättömistä virheistä. Kun yritetään nousua taxiwaylta tai laipat vedetään laskussa sisään kun pitäis laittaa kaikki ulos niin tällaiset eivät ole mitään mitättömiä virheitä enää!! Jotka ohitetaan olankohautuksella malliin: no noitahan aina sattuu!!.

 

Aivan selvästi täällä on linjana että eihän noi kämmit mitään haittaa.  Voi helkutti ei tetenkään haittaa kun yritetään pitää suomalaisten lentäjien mainetta yllä!  Mutta jos tuota mietitään ihan kansainvälisesti niin ei noi virheet nyt ihan mitään pienimiistä päästä ole!  Vai ovatko?

 

Viime vuonna täällä taivasteltiin Turkkilaisten 737-800 konetta kun siinäkin oli 3 silmäparia ja silti lasku jäi EHAMIssa lyhyeksi pellolle; mitään ei tehty asian välttämiseksi.

Nyt oli Finnairin A 340 bussissa niinikään 3 silmäparia kun päätettiin aloittaa nousukiito taxiwaylta. Ei siis mitään eroa turkkilaisten ja suomalaisten lentäjien kesken visuaalisten havaintojen puutteellisessa analysoinnissa paitsi että Hong Kongissa lennonjohtaja huomasi mitä tapahtui ja mahdollinen onnettomuus vältettiin.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aivan selvästi täällä on linjana että eihän noi kämmit mitään haittaa.  Voi helkutti ei tetenkään haittaa kun yritetään pitää suomalaisten lentäjien mainetta yllä!  Mutta jos tuota mietitään ihan kansainvälisesti niin ei noi virheet nyt ihan mitään pienimiistä päästä ole!  Vai ovatko?

 

Mietin tovin, viitsinkö tähän kommentoida, koska minun "inhimillinen virhe" toteamus ei saanut kovin lämmintä vastaanottoa tuossa "laippaketjussa". Kommentoin kuitenkin, koska minusta tässä mennään nyt jälleen samaan suuntaan kuin tuossa toisessakin ketjussa, enkä ehkä osannut ilmaista itteäni riittävän hyvin siellä.

 

Se, mikä itteäni nyt eniten häiritsee näissä ylläolevan kaltaisissa kommenteissa on tuo jumalaton Vimma päästä ilmeisesti haukkua räksyttämään virheitä tehneitä ohjaajia, miehistöjä, lentoyhtiötä. Siis tämä huutomerkeillä varustettu tarve niinkuin huutaa, että "Te teitte virheen. Te teitte virheen! Te TEITTE VIRHEEN!!"

 

Kukaan ei varmasti kiistä sitä, että kämmit on pahoja, ja esim tämän ketjun aiheena oleva kämmi oli tosi paha. Siellä oltiin ohjaamossa niin kebabilla, että melkein onnistuttiin pääsemään ilmaan taxiwayltä. Jep. No, mitä seuraavaksi? Pitäisikö nyt tässä aivan ensimmäiseksi haukkua koko rupusakki? Haukkua ehkä mieluiten nimeltä(kö)? Sitten voisi haukkua... tai siis Haukkua! koulutusorganisaation, ehkä mieluiten koko lentoyhtiön kun nyt näyttää, että näitä Finnairin lentäjiä on niin hyysätty virheistään. Lopuksi voisi vielä mennä ihan henkilöön, ja haukkua nuo katalat virheitätehneet lentäjät ihan ihmisinä. Ripittää siihen malliin, että tietäisi, ettei ainakaan minua tarvi enää koskaan kyydittää yhtään mihinkään.

 

Olkoon sarkasmi tuossa nyt sitten. Eli pointti on se, että mitä ihmettä täällä jotkut oikein paapottaa ja paasaa näiden insidenttien takia. Kun en parempaa sanaa keksi, niin tulee mieleen, että joku pitäisi ilmeisesti päästä nyt ainakin sanan säilällä lynkkaamaan. Minä en taas näe tommosessa hommassa pienintäkään järkeä. Minusta on hienoa, että näitä tapauksia ei salata, mutta en tiiä onko nämä keskustelufoorumit sittenkään oikein hyvä paikka näitä ruotia. Varmasti näistä tapauksista löydetään vaikuttavia tekijöitä, joihin yritetään puuttua koulutuksella ja vaaratekijöiden tunnistuksella. Se on oikea tapa toimia. Semmosta pahansuopuutta tai "tsot tsot typerys" syyllistämistä en käsitä. Ketä se palvelee? Viralliset raportit tulee kaikkien saataville, kun tutkinnat on valmiita. Me maakravut voidaan sitten omalta osaltamme seurata, mimmosia suosituksia niiden pohjalta annetaan, mutta ainakin mulle itelle ne on lähinnä mielenkiintoista luettavaa kun en kerran lennä työkseni. Lentotyöläisille noista on sitten enemmänkin "iloa", kun niiden pohjalta varmaan kukanenkin yrittää itse ymmärtää, miten voisi välttää omalta osalta toisten tekemiä virheitä. Niistä siis varmaan suurin osa yrittää oppia jotain.

 

Ja sitten taas aurinko nousee, ja tulee uusi päivä ja uusi mahdollisuus jossain päin maailmaa sille, että menee piuhat joko ihmisen päässä tai koneen uumenissa ristiin. Ja taas jotain tapahtuu. Ja taas mennään. Mutta ehkä sen hitusen verran viisaampina aiemmasta. Siinäpä se. Jos tästä jotain muuta etsii, pettyy karvaasti. Muuta tässä ei ole kyllä tarjolla, eikä pidäkään olla.

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt ollaan sillä tiellä että koittaa päivä kun tapahtuu mitä ei soisi tapahtuvan.  Tilastollinen tosiasia jota  tukee nyt esiin tulleet toistuvat Finnairin lentäjien tekemät virheet.

 

Nämä on erittäin humoristisia nämä tuomiopäivän manaukset. Sopisivat paremmin kyllä Suoli24 -palstalle ellei ole sieltä kopiotukin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuohon Teron, varsin hyvin asian ytimeen osuneeseen, tekstiin voisi loppuun lisätä sellaisen kysymyksen epäilijöille, että mitä luulette kuinkahan monta ONNISTUNUTTA lentoa finnair on tässä vuosien saatossa tehnyt?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuohon Teron, varsin hyvin asian ytimeen osuneeseen, tekstiin voisi loppuun lisätä sellaisen kysymyksen epäilijöille, että mitä luulette kuinkahan monta ONNISTUNUTTA lentoa finnair on tässä vuosien saatossa tehnyt?

 

 

 

Älyttömän suuren määrän.  :thmbup:

 

Kiitos/arvostus kiven alla,kritiikki pinnalla..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tietenkin herää kymysys, että onko näitä tapauksia sattunut aina ja iankaikkisesti, mutta nyt ovat vain jostain syystä päätyneet lehtien otsikoihin... :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiirettä on pitänyt, jotta ei ole kerenyt asiaan perehtyä. Ei ole asia tainut olla esillä edes Ilta-Sanomissa...? Tosin ei olisi sitäkään kerennyt lukea. Kohta helpottaa ja on taas aikaa perehtyä lehtien otsikoihin.  ;)

 

Hmmm... Hyvä asia, jotta asia puidaan läpi perusteellisesti. Virheistä pitää oppia. Huonolla tuurilla olisi käynyt tosi paha "mälli" ohjaamohenkilökunnan töpeksimisen vuoksi. Uskomatonta kyllä, että kolme silmäparia teki saman virheen... Tieliikenteessä taitaisi lähteä ajokortti hyllylle, jos pappa vetää väärästä rampista alas ja lähtee köröttelemään vastaantulijoiden kaistaa pitkin. Näitä tapahtuu aina silloin tällöin. Toivottavasti asia tutkitaan ja "hutkitaan" tarkasti yhtiön sisällä. Tunareita ei kaivata vaarantamaan 300 ihmisen henkeä. Ja vielä kolme sellaista! Turkkilaisten tasoako tänä päivänä...?

 

Lycka till/ God & Good luck jatkossa!

 

 

 

Joo mahtaakohan koskaan selvitä oliko kyseessä läheltäpiti tilanne eli oliko kyseisellä rullaustiellä muutakin liikennettä samaan aikaan kun Finnairin bussi aloitti siinä lähtökiitonsa??  Jos vastaus on kyllä niin silloin ollaan oltu hiuskarvan varassa varsin vakavasta tilanteesta.  Voi vain kuvitella mitä hätäiset väistöyritykset olisivat saaneet aikaan.  Kuten aikanaan Los Rodeosin kentällä kun KLM kapteeni Van Zanten yritti hädissään saada konensa ilmaan vaikka oltiin alle V1 nopeuden.  Ei onnistunut. Ja silloin oltiin sentään kiitoradalla.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehdotan että molemmat Jukat käyvät seuraamassa muutaman viikon www.avherald.com -sivustoa.

 

Takaan että tyrmistyksenne saa aivan uusia muotoja kun näette miten paljon kaikenlaisia kauhistuttavia incidenttejä kaupallisen ilmailun alalla tapahtuu jatkuvasti, ympäri maailman. Jopa lentäjien mokia!  :o

 

Sellaisiakin joista iltasanomat ei ehdi kahvipöytäänne raportoida.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehdotan että molemmat Jukat käyvät seuraamassa muutaman viikon www.avherald.com -sivustoa.

 

Takaan että tyrmistyksenne saa aivan uusia muotoja kun näette miten paljon kaikenlaisia kauhistuttavia incidenttejä kaupallisen ilmailun alalla tapahtuu jatkuvasti, ympäri maailman. Jopa lentäjien mokia!  :o

 

Sellaisiakin joista iltasanomat ei ehdi kahvipöytäänne raportoida.

 

Kimmolle totean että en ole eläissäni yhtäkään Iltasanomaa tai Iltalehteä ostanut. Niihin en tuhlaa rahojani KOSKAAN!

Ei ole tainnut edes olla tämä Hong Kongin juttu niissä lehdissä esillä kuten kaima totesikin.

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rapatessa roiskuu jne. Ei tästä ollutkaan kai kymysys. Tuli vain mieleeni se pointti, että aina on haukuttu vimosen kymmenen vuoden ajalta kaikki ulkolaiset lentäjät lyttyyn tällä foorumilla em. mokien johdosta.

 

 

Juuri näin.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitkä ihmeen salaamisyritykset?

 

"Kone oli rullannut kiitoradalla, kun lennonjohto keskeytti lähdön. Se oli poikkeustilanne, jollaisia tapahtuu muutaman kerran vuodessa, Finnairin tiedottaja Laura Varja kertoo."

 

Vähän vaikea tuota on muutenkaan tulkita. Saati kapteenin surkuhupaisa yritys panna oma emämunauksensa ATC:n piikkin! ;D

 

Tuossa aikaisemminkin viitatussa Aviation Heraldin keskustelussa http://avherald.com/h?article=433ef2d6 oli muuten kiintoisa kommentti THY pilotilta(?) Oguz Acar:ilta (jossa tosin virheellisesti puhuttiin AirFinland:ista). Pitäisikö Finnairin ottaa oppia turkkilaisilta! ;D   

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Kone oli rullannut kiitoradalla, kun lennonjohto keskeytti lähdön. Se oli poikkeustilanne, jollaisia tapahtuu muutaman kerran vuodessa, Finnairin tiedottaja Laura Varja kertoo."

 

Vähän vaikea tuota on muutenkaan tulkita. Saati kapteenin surkuhupaisa yritys panna oma emämunauksensa ATC:n piikkin! ;D

 

Tuossa aikaisemminkin viitatussa Aviation Heraldin keskustelussa http://avherald.com/h?article=433ef2d6 oli muuten kiintoisa kommentti THY pilotilta(?) Oguz Acar:ilta (jossa tosin virheellisesti puhuttiin AirFinland:ista). Pitäisikö Finnairin ottaa oppia turkkilaisilta! ;D   

 

Sulla kun on faktat ja homma hallussa niin mitäpä itse olisit vastaavassa tilanteessa sanonut matkustajille ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sulla kun on faktat ja homma hallussa niin mitäpä itse olisit vastaavassa tilanteessa sanonut matkustajille ?

 

En tiedä, mutta jättänyt ainakin sanomatta suoranaisia valheita. Niistä on vähän noloa jäädä kiinni  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä, mutta jättänyt ainakin sanomatta suoranaisia valheita. Niistä on vähän noloa jäädä kiinni  ;)

 

Niimpä tietysti. Tunnetko termiä 'monday morning quarterback' ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällaista kuvaa pukkasi hakukoneesta "hong kong 07L" -haulla. Löytyykö keltäkään lisää?

 

Google Earth

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä, mutta jättänyt ainakin sanomatta suoranaisia valheita. Niistä on vähän noloa jäädä kiinni  ;)

 

Jaahas. No mistäs tiedät mikä oli tilanne "konttorissa" ? Kenties tapahtuneesta oli vain muutamia sekunteja ja jonkinlainen hämmennys vallitsi miehistönkin keskuudessa? Ehkäpä muut asiat veivät miehistön huomiota, esimerkiksi tilanteen selvittäminen lennonjohdon kanssa, mutta jotain matkustajille silti piti sanoa?

 

J-M Keränen aika hyvin sanoikin muun oleellisen ja selvästi tietää mitä ajan takaa.

 

En väitä että niin oli tässä tapauksessa mutta joskus joutuu varmasti miettimään mitä niille matkustajille sanoo ja mitkä ovat hyödyt / haitat. Kertomatta jättäminen ei aina välttämättä ole valehtelemista. Ettei kävis niinkuin allaolevassa videossa  ;D

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos näkymä konttorista olis näin ei olis sattutkaan..,

 

Juu, tuossa oli tarkoitus laittaa yleiskuvaa paikasta, eikä kuvakulmaa "konttorista".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, tuossa oli tarkoitus laittaa yleiskuvaa paikasta, eikä kuvakulmaa "konttorista".

 

Ymmärsin kyllä.  :)

 

Ja piilovihjaisin että jos järjestätään tälläinen kuva konttorin tauluun niin olis minimoitu kerralla vastaavat.  :laugh:

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En väitä että niin oli tässä tapauksessa mutta joskus joutuu varmasti miettimään mitä niille matkustajille sanoo ja mitkä ovat hyödyt / haitat. Kertomatta jättäminen ei aina välttämättä ole valehtelemista. Ettei kävis niinkuin allaolevassa videossa  ;D

 

 

Ehkä olis paras kertoa faktaa huumorilla höystettynä,lentoonlähdön jälkeen toki...

 

Kippari joka laskeutui väärälle kentälle täällä Ruotsissa,kertoi että hyviä uutisia niille jotka asuvat x-kaupungissa,säästytte bussimatkalta kaupunkiin b,ja sitten seurasi ikävät uutiset.... ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään