Juha Paulavuo

Lufthansa aloittaa matkustajalennot suomalaisella biopolttoaineella

15 viestiä aiheessa

Lufthansa aloittaa ensimmäisenä yhtiönä reittilennot biopolttoaineella. Yhtiö lentää huhutikuusta alkaen kuuden kuukauden ajan yhdellä A321-koneella FRA-HAM reittiä, koneen polttoaineena on 50/50 suhteessa Nesteen toimittamaa biopolttoainetta ja kerosiinia. Nesteellä on pitkäaikainen sopimus biopolttoainween toimittamisesta Lufthansalle.

 

flightglobal

 

taloussanomat

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Airbusin tiedote asiasta:

 

​Lufthansa ja Airbus aloittavat ensimmäisenä biopolttoainelennot

 

​Merkittävä askel kohti kestävää ilmailua

 

Lufthansa aloittaa ensimmäisenä maailmassa kaupalliset lennot Airbusin A321-koneilla, joiden polttoaineesta puolet on biopolttoainetta eli vetykäsiteltyä kasviöljyä. Käytetyn biopolttoaineen hiilidioksidipäästöt vastaavat biomassan kasvaessaan sitomaa hiilidioksidimäärää, mikä auttaa hallitsemaan hiilidioksidin kokonaispäästöjä.

 

Päivittäiset Hampuri‒Frankfurt-lennot alkavat huhtikuussa 2011 ja jatkuvat aluksi kuuden kuukauden ajan osana Burn Fair -hanketta, jossa tutkitaan biopolttoaineiden pitkän aikavälin vaikutusta lentokoneiden suorituskykyyn. Airbus tukee hanketta teknisesti ja valvoo polttoaineen ominaisuuksia.

 

”Bio-synteettisen kerosiinin käytössä on mielestämme suuria mahdollisuuksia. Ensin kuitenkin keräämme kokemuksia päivittäisessä toiminnassa. Lufthansa onkin maailman ensimmäinen lentoyhtiö, joka käyttää biopolttoainetta lentotoiminnassaan. Tämä on askel eteenpäin menestyksekkäästi jo vuosia seuraamassamme kestävän kehityksen strategiassa”, Lufthansa pääjohtaja Wolfgang Mayrhuber sanoo.

 

Lennoilla käytettävän biopolttoaineen toimittaa Neste Oil, joka on tehnyt pitkän toimitussopimuksen Lufthansan kanssa. Polttoaine valmistetaan uusiutuvista raaka-aineista, jotka eivät kilpaile ruoantuotannon kanssa vedestä tai maasta. Neste Oil on RSB:n (Roundtable on Sustainable Biofuels) ja RSPO:n (Roundtable on Sustainable Palm Oil) jäsen.

 

“Alan edelläkävijänä olemme ylpeitä siitä, että uusiutuvia raaka-aineita hyödyntävä dieselteknologiamme täyttää tiukimmat laatuvaatimukset ja vastaa näin ilmailun tarpeisiin. Teknologialla on suurta tulevaisuuden potentiaalia”, Neste Oilin pääjohtaja Matti Lievonen sanoo.

 

Airbusin vaihtoehtoisten polttoaineiden suunnitelma pyrkii toteuttamaan vision kestävän kehityksen ilmailusta. Airbus tuo yhteen arvoketjun eri linkit, kuten raaka-aineiden valmistaja, polttoaineen jalostajat ja lentoyhtiöt. Biopolttoainekokeiden lisäksi Airbusin lentokoneissa on käytetty kaupallisilla lennoilla kerosiinin ja nesteytetyn maakaasun sekoitusta helmikuussa 2008 ja lokakuussa 2009.

 

Lufthansan oma tiedote englanniksi:

 

World premiere: Lufthansa first airline to use biofuel on commercial flights

 

Bio-synthetic kerosene to be used from April 2011

 

At a joint press conference today, Lufthansa Chairman and CEO Wolfgang Mayrhuber, with Peter Hinze, Parliamentary State Secretary and Government Aerospace Coordinator, and Professor Dr. Johann-Dietrich Wörner, Chairman of the Executive Board of the German Aerospace Center (DLR), presented a biofuel project planned by Lufthansa. The project is backed by the government within the framework of its aviation research programme aimed at underpinning the sustainability of air traffic.

 

In April 2011, Lufthansa is to begin a six-month trial with an Airbus A321 on scheduled commercial flights on the Hamburg-Frankfurt-Hamburg route. Pending certification, one of the aircraft’s engines will use a 50-50 mix of biofuel and traditional kerosene. The primary purpose of the project is to conduct a long-term trial to study the effect of biofuel on engine maintenance and engine life. During the six months trial, Lufthansa will save around 1,500 tonnes of CO2 emissions, said Lufthansa Chief Wolfgang Mayrhuber in Berlin today.

 

“Lufthansa will be the world’s first airline to utilise biofuel in flight operations within the framework of a long-term trial. This is a further consistent step in a proven sustainability strategy, which Lufthansa has for many years successfully pursued and implemented,” said Mayrhuber.

 

Peter Hintze, Parliamentary State Secretary at the Federal Ministry of Economics and Technology, said: “With its aviation research programme (LUFO), the Federal Government is supporting the German aviation industry in its efforts to master the technological challenges of establishing a safe and sustainable air traffic system. That backing is afforded within internationally comparable framework conditions.   

 

About 77 per cent of LUFO funding is directly or indirectly related to the environment and sustainability. Only an integrated research approach of the like practised in research networks, above and beyond the classical discrete disciplines, offers the chance of achieving the ambitious climate protection objectives by 2020 and, simultaneously, safeguarding the technological competitiveness of the German aviation industry.”

 

The “burnFAIR“ project dedicated to the testing of biofuel, unveiled by Lufthansa today, is a successful example of integrating research efforts for the purpose of realising climate care objectives. This project is part of an overall “FAIR” initiative (Future Aircraft Research), in which other issues – alongside biofuel compatibility  - such as new engine and aircraft concepts or other fuels, e.g. liquified natural gas (LNG) are under study. The Federal Government is contributing a total of five million euros towards the “FAIR” initiative, of the total 2.5 million euros are earmarked for the Lufthansa “burnFAIR” project.

 

Prof. Dr. Johann-Dietrich Wörner, Chairman of the Executive Board of the German Aerospace Center (DLR), dwelt on the project background at the Berlin press conference: “Our “burnFAIR” project is designed to research the long-term alternatives to conventional aviation jet fuel. The object is to gather data on pollutants from biofuel in comparison with conventional kerosene over a longer period. The measured pollution pattern related to diverse stresses in flight and the composition of the exhaust gases will allow us not only to draw conclusions about the compatibility of biofuel but also about the maintenance needs of aircraft engines. Since, above all, we expect a significant reduction in soot particles.

 

Lufthansa is currently making intensive preparations for the practical tests. Aside from the actual research project, the acquisition of biofuel in sufficient volume and the complex logis-tics it involves is proving a challenge in the run-up to the trial. The aircraft, for example, will be fuelled only in Hamburg. Furthermore, an array of internal processes must be modified, since Lufthansa does not normally deploy a plane exclusively on a single route, but always in  a rotation chain on flights to different destinations.

 

The project will cost Lufthansa an estimated 6.6 million euros. “We know that biofuel is an issue we must address carefully. We can see the opportunities this fuel offers and give serious attention to the debate on the requisite raw materials. But we first want to acquire experience in daily practice in the use of biofuels. We are doing pioneering work in that no other airline to date has operated an aircraft engine with biofuel over a longer term,” observed Wolfgang Mayrhuber. “Our fuel is sustainable. No rain forest will be deforested for Lufthansa biofuel. In the procurement of biofuel, we ensure it originates from a sustainable supply and production process. Our licensed suppliers must provide proof of the sustainability of their processes.“ 

 

Production of the bio-synthetic kerosene utilised by Lufthansa rests on the basis of pure bio-mass (Biomass to Liquid- BTL). The producer is Neste Oil, a fuel refining and marketing company from Finland. The company has years of experience in biofuel production and has cooperated with Lufthansa for many years. Certification of its biofuel is expected in March 2011.

 

The use of biofuel is one element in a four-pillar strategy aimed at reducing overall emissions in air traffic. Ambitious environmental goals can only be achieved in future with a combination of various measures, like ongoing fleet renewal, operational measures such as engine washing and infrastructural improvements. Projects dedicated to these themes are also underway under the aegis of the aviation research programme. Thanks to new technologies, Lufthansa has improved its fuel efficiency by 30 per cent since 1991. Average fuel consumption per passenger is now down to 4.3 litres of kerosene over 100 kilometres.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lufthansa ei ole ihan ensimmäinen, sillä Kelmi ilmoitti jo jokin aika sitten aloittavansa nyt syksyllä säännölliset biopolttoainelennot välillä AMS-CDG:

 

Kyllä Lufthansa on ensimmäinen joka lentää reittilentoja biopolttoaineella. Siis lentää jo, KLM vasta puuhailee asian kanssa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kokeilun alussa biopolttoainetta käytetään kuulemma vain toisessa moottorissa. Lennoilla on Saksan ilmatilassa prioriteetti.

 

Areenassa olevan jutun mukaan vasemmassa moottorissa on tavallista ja oikeassa biopolttoainetta. Kokeilun jälkeen tietävät sitten kertoa vaikuttaako biopolttoaine jotenkin moottoriin.

 

edit: Lufthansan suomenkielinen tiedote:

 

Frankfurt, 15.7.2011

 

Lufthansa aloittaa biopolttoaineen käytön reittilennoilla

Aktiivista ilmastonsuojelua: Lufthansa käyttää biopohjaista kerosiinia reittilennoilla ensimmäisenä lentoyhtiönä maailmassa. Ensimmäinen lento lähtee tänään Hampurista klo 11.15 kohti Frankfurtia. Polttoaineen valmistaa Neste Oil.

 

Lufthansa aloittaa tänään kuuden kuukauden pituisen biopolttoaineen kokeilujakson reittilennoilla. Lufthansa Airbus A321, jonka rekisteritunnus on D-AIDG, lentää Hampuri–Frankfurt–Hampuri-reittiä neljä kertaa vuorokaudessa. Yksi sen moottoreista toimii peruspolttoaineen ja biopohjaisen kerosiinin sekoituksella, jonka sekoitussuhde on 50/50. American Society for Testing and Materials (ASTM) on hyväksynyt suihkumoottoreissa käytettävän biopolttoaineen.

 

Koska biopohjainen kerosiini vastaa ominaisuuksiltaan perinteistä kerosiinia, sitä voidaan käyttää kaikissa lentokonetyypeissä, eikä se vaadi muutoksien tekemistä koneisiin tai niiden moottoreihin. Kuuden kuukauden koejakson ensimmäinen lento (lennon numero LH 013) lähtee tänään Hampurista klo 11.15 paikallista aikaa kohti Frankfurtia. Koejakson aikana biopolttoaineen käytön on laskettu vähentävän CO2 -päästöjä jopa 1 500 tonnilla.

 

"Lufthansa käyttää ensimmäisenä lentoyhtiönä maailmassa biopolttoainetta reittilennoilla. Toimenpide on jatkoa hyväksi koetulle ja menestyksekkäälle ympäristön huomioivalle toimintastrategiallemme", toteaa Lufthansa Groupin toimitusjohtaja ja hallituksen puheenjohtaja Christoph Franz.

 

Ilmailualan ja siihen liittyvän tutkimuksen on tärkeää kehittää ja testata vaihtoehtoisia polttoaineita, koska lentoliikenne on ainoa joukkoliikenteen aloista, joka on tulevaisuudessakin riippuvainen nestemäisistä polttoaineista.

 

"Fossiilisten raaka-aineiden varannot ovat rajalliset ja CO2 -päästöjen määrää on vähennettävä. Pitkän koekäytön tarkoituksena on tutkia biopolttoaineen vaikutuksia lentokoneen moottoreiden huoltoon ja käyttöikään”, kertoo Franz.

 

Lufthansan käyttämä biopohjainen kerosiini on valmistettu puhtaasta biomassasta (BTL, biomassasta nestepolttoaineeksi), jota saadaan jatropha- ja camelina-kasveista sekä eläinrasvoista. Lufthansa on varmistanut, että biopolttoaineen raaka-aineiden tuotanto- ja valmistusprosessi on kestävän kehityksen periaatteiden mukainen. Polttoaineentoimittajien täytyy esittää todistus siitä, että tuotantoprosessit täyttävät EU:n uusiutuvan energian direktiivin vaatimukset.

 

"Lufthansa takaa, että sen käyttämän biopolttoaineen tuotanto ei kilpaile suoraan ruuantuotannon kanssa, eikä se vahingoita sademetsiä", Franz painottaa.

 

Lufthansan käyttämän polttoaineen valmistaa suomalainen öljy-yhtiö Neste Oil. Nesteellä on laaja kokemus biopolttoaineiden tuotannosta, ja yhtiöllä on takanaan vuosien menestyksekäs yhteistyö Lufthansan kanssa.

 

Lufthansa arvioi biopolttoainekokeilun kokonaiskustannuksiksi noin 6,6 miljoonaa euroa. Saksan talous- ja teknologiaministeriö rahoittaa projektia 2,5 miljoonalla eurolla. Projekti on osa laajempaa FAIR-tutkimusta (Future Aircraft Research), jonka tarkoituksena on tutkia biopolttoaineiden soveltuvuuden lisäksi muun muassa uusia moottori- ja lentokonekonsepteja sekä muita polttoaineita, kuten esimerkiksi nesteytettyä maakaasua (LNG).

 

Biopohjaisen kerosiinin käyttö on yksi neljästä pilarista Lufthansan ilmastonsuojelustrategiassa, jonka tarkoituksena on vähentää lentoliikennesektorin CO2-päästöjä. Lufthansan tavoitteena on saavuttaa strategiassa määritetyt kunnianhimoiset ympäristötavoitteet monipuolisten toimenpiteiden avulla: näitä ovat esimerkiksi lentokaluston uusiminen, lentokoneiden ja niiden moottoreiden tekniset parannukset, huoltotoimenpiteet (esim. moottorien pesu) sekä entistä kevyemmät raaka-aineet ja kehittyneempi infrastruktuuri. Uuden tekniikan käyttöönoton ansiosta Lufthansa on parantanut polttoainetehokkuuttaan yli 30 prosentilla vuodesta 1991 alkaen. Lufthansan lentokaluston nykyinen polttoaineenkulutus on keskimäärin 4,2 litraa sataa matkustajakilometriä kohti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Päivitystä ketjuun tältä vuodelta: Neste toimittaa käytetystä ruokaöljystä valmistettua biopolttoainettaan useille tahoille:

- edelleen Lufthansalle

Lainaa

Neste, the world’s leading renewable fuel producer, and Lufthansa are strengthening their collaboration regarding the development of renewable solutions for aviation. As part of the collaboration, Lufthansa will use Neste’s sustainable aviation fuel blended with fossil jet fuel on flights departing from Frankfurt. The first batch of sustainable aviation fuel was delivered to Lufthansa earlier this year.

In the US and Europe, the company’s renewable jet fuel annual capacity is currently 100,000 tons. With the Singapore refinery expansion on the way, Neste will have the capacity to produce more than 1 million tonnes of renewable jet fuel by 2022.

https://www.greencarcongress.com/2019/10/20191007-neste.html

- Ruotsiin Swedavian operoimille kentille, mm. Arlandaan ja Göteborgiin

Lainaa

Neste, the world’s leading producer of renewable fuels from wastes and residues, and Air BP, the international aviation fuel products and services supplier continue to build on their successful collaboration in Sweden. The two companies are delivering sustainable aviation fuel to Stockholm Arlanda Airport, Malmö Airport, Umeå Airport, Åre Östersund Airport and Göteborg Landvetter Airport to support Swedavia deliver upon its greenhouse gas emissions reduction targets.

https://www.neste.com/releases-and-news/aviation/neste-and-air-bp-deliver-sustainable-aviation-fuel-swedavia-operated-airports

- KLM:lle Amsterdamiin

Lainaa

KLM has purchased sustainable aviation fuel (SAF) for flights out of Amsterdam Airport Schiphol. The sustainable fuel is produced by Neste from used cooking oil and will reduce CO2 emissions by up to 80 % compared to fossil kerosene. This purchase is the next step in the use of sustainable fuel as it is the first time the fuel will be supplied using the existing infrastructure at Schiphol. Furthermore, Neste is joining KLM’s Corporate BioFuel Programme. In doing so, Neste will reduce the CO2 emissions of its own business travel on KLM flights by 100%.

https://www.neste.com/releases-and-news/renewable-solutions/neste-supply-klm-additional-sustainable-aviation-fuel-flights-out-schiphol

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos vielä päivitetään tätä aihetta, niin Neste toimittaa nyt putkistoa pitkin biopolttoainetta (sustainable aviation fuel) San Franciscon kentälle, jossa sitä käyttävät Alaska Airlines, American ja JetBlue, ja jatkossa muutkin biopolttoaineen käyttäjät.

Lainaa
Neste, the world’s largest producer of renewable diesel and sustainable aviation fuel (SAF) produced from waste and residue raw materials, is supplying Alaska Airlines, American Airlines and JetBlue Airways with sustainable aviation fuel for flights from San Francisco International Airport (SFO). The low-carbon and high-quality fuel will contribute to each airline’s efforts to reach their climate goals. 
 
Neste is now successfully delivering sustainable aviation fuel to SFO via pipeline, a milestone the airport has called a ‘climate quantum leap’.
Once Neste’s SAF enters SFO’s fuel consortium storage, it is available to the commercial, cargo or business aviation entities that operate at the airport.

http://www.tradearabia.com/news/OGN_371646.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nesteen biopolttoainetta alkaa käyttää myös japanilainen ANA. Kysyntää tuntuu olevan, tuotantokapasiteettia Nesteelle tulee lisää Singaporen ja Rotterdamin jalostamojen valmistuttua 2023, jolloin tuotantokapasiteetti nousee nykyisestä 100000 tonnista 1,5 miljoonaan tonniin biopolttoainetta vuodessa.

Lainaa

 Neste and All Nippon Airways (ANA), Japan’s largest and a 5-Star airline, are entering a sustainable aviation fuel (SAF) supply agreement.This groundbreaking partnership will see ANA become the first airline to use SAF on flights departing from Japan and also represents Neste’s first SAF supply to an Asian airline. Initial operations will begin from October 2020 as ANA plans SAF-fueled flights from both Haneda International airport and Narita International Airport. The delivery of the SAF was made possible through collaboration and close coordination on logistics between Neste and the Japanese trading house Itochu Corporation.

“ANA takes pride in its leadership role and has been recognized as an industry leader in sustainability, and this agreement with Neste further demonstrates our ability to serve passengers while also reducing our carbon footprint,” said Yutaka Ito, Executive Vice President at ANA overseeing Procurement. “While COVID-19 has forced us to make adjustments, we remain committed to meeting our sustainability goals. We recognize that preserving our environment requires that humanity work together to achieve a common goal, and we are proud to be doing our part to protect our shared home. We are also pleased to report that according to the ISCC Proof of Sustainability certification the Neste MY Sustainable Aviation Fuel supplied in Tokyo provides approximately 90% greenhouse gas emissions reduction through its lifecycle and in its neat form compared to fossil jet fuels.”

“We recognise the major role SAF has to play in reducing greenhouse gas emissions of aviation, both in the short and long term. Through this new collaboration, we are enabling the supply of SAF for the first time in Asia. We are very honoured to partner with ANA and support them in achieving their ambitious sustainability goals”, says Thorsten Lange, Executive Vice President for Renewable Aviation at Neste.

ANA and Neste plan to expand the collaboration after 2023 based on a multi-year agreement. Neste currently has an annual capacity of 100,000 tons of sustainable aviation fuel. With the Singapore refinery expansion on the way, and with possible additional investment into the Rotterdam refinery, Neste will have the capacity to produce some 1.5 million tons of SAF annually by 2023.

https://www.nsenergybusiness.com/news/neste-and-all-nippon-airways-ana-collaborate-on-first-supply-of-sustainable-aviation-fuel-in-asia/#

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt myös DHL Express alkaa käyttää Nesteen biopolttoainetta Schipholilla, vaikka jakelija Shell yrittää ottaa asiasta kunnian ja Nesteen osuutta täytyy erikseen etsiä artikkelista:

Lainaa

Thorsten Lange, executive vice president, renewable aviation at Neste, said: “The aviation industry is essential for global business, generating growth and facilitating economic recovery. It also enables people to travel and goods to be transported rapidly across the globe. But if we are to address aviation-related emissions, we need to utilise all the available solutions.

“SAF offers the only viable alternative to fossil liquid fuels for powering commercial aircraft with an immediate potential to reduce aviation’s greenhouse gas emissions. We are fully committed to supporting the aviation industry, its customers and corporates with their emission reduction targets.”

https://www.aircargonews.net/sectors/energy-logistics/shell-to-supply-saf-to-dhl-express-at-schiphol/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään