Guest numero

Kathmandu-Lukla-Kathmandu

19 viestiä aiheessa

Jospa hiukan raotan vuosien hiljaiseloa, ainakin tämän yhden viestin verran   :)

 

Tässä siis pieni kuvasarja reissultani, jossa tuli tehtyä mm. lennot Kathmandusta-Luklaan ja takas. Takaisin mentäessä jouduttiin turvautumaan koptreriin pitkään jatkuneen surkean sään vuoksi, ettei tarvinnut alkaa säätämään kansainvälisten lentojen kanssa.

Olkaapa hyvät.

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jopa oot tosiaan lomakohteet löytäny.

 

Hirvittää jo ihan vaan kuvaa kattellessa tuo kiitorata. Hyvä että pääsit ehjänä poies  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Melko yllättävä näky tuo Jetranger noissa korkeuksissa, millaistahan keikkaa mahtoivat ajella? Voi olla puhti aika kortilla...

 

Mielenkiintoiset kuvat kyllä!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

    Eksoottista kuvamateriaa! Tuolta kentältähän tulee ikäviäkin uutisia aina sillon tällön,toisinaan vallitseva sää,toisinaan lyhyt kiitotie "yllättää" pilotit!

  Googlesta luntattua tietoutta:elev 2800 m.  runway 450 x 20 m. over 50 flights/day in peakseason !

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"peruskauraa" :D

 

Wau!

Kävitkö Everestillä asti? :)

 

 

Ei sentäs :) reilu pari kilsaa jäi vajaaksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Melko yllättävä näky tuo Jetranger noissa korkeuksissa, millaistahan keikkaa mahtoivat ajella? Voi olla puhti aika kortilla...

 

Mielenkiintoiset kuvat kyllä!

 

Empäs varmaksi tiedä mutta käsittääksen Kathmandu-Lukla-Namche (~3400) akselilla noi enimmäkseen päristelee.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Satuitko Juha kattomaan mitä näytti vanhan A-mallin Jet Rangerin Torque mittari leijuntaan noustessa ja lentoonlähdössä, kun kerran etupenkillä olet kuvien perusteella istunut? Olisi ihan kiva tietää...meinaan alkaa jo hapenpuute iskeä vanhaan jettiin noilla korkeuksilla ::)

 

muoks: En tietenkään ole varma että tuo on A-malli, mutta tuo mittaritaulu vähän viittaa siihen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

muoks: En tietenkään ole varma että tuo on A-malli, mutta tuo mittaritaulu vähän viittaa siihen.

Nuo sisäkuvat on kyllä kaikki Ecureuilista, mutta tarkoitin tuota ulkoapäin kuvattua vanhaa Jetin "reuhkaa".... Kolmeen ja puoleen tonniin sillä laskun sorvaaminen, varsinkin mikäli on vähänkään enemmän pokaa päällä, voi olla aika hmmm... mielenkiintoista puuhaa. Ja lentoonlähtö kannattanee suorittaa alamäkeen ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Satuitko Juha kattomaan mitä näytti vanhan A-mallin Jet Rangerin Torque mittari leijuntaan noustessa ja lentoonlähdössä, kun kerran etupenkillä olet kuvien perusteella istunut? Olisi ihan kiva tietää...meinaan alkaa jo hapenpuute iskeä vanhaan jettiin noilla korkeuksilla ::)

 

muoks: En tietenkään ole varma että tuo on A-malli, mutta tuo mittaritaulu vähän viittaa siihen.

 

Mistä tuo A-malli tuli? Eiköhän ne tuollakin mailman kulmalla osaa lukea manuaalin käyriä. Ovat käsittääkseni kokeneimpia tällä pallolla korkealla operoinnissa. Oheisessa linkissä kuvan konetta väriensä puolesta muistuttava 206, ja näyttäis olevan B 3:n, joten kyllä sillä vielä noissa korkeuksissa paukuttelee.

http://www.fishtailair.com/about-aircraft.php

 

Nimimerkillä 30v Jetinkin matkassa.

 

Sippo

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

näyttäis olevan B 3:n, joten kyllä sillä vielä noissa korkeuksissa paukuttelee.

Jos saa ilmaan. Kaksi päällä pikkupoltsikoilla ehkä, mutta ei tuo mikään henkilöidenkuljetusväline kymmenessä tuhannessa fiitissä enää ole. Siis ei todellakaan, ihan sama A-malli tai vähän myöhempi painos. Kuten sanoin, lentoonlähdöt mielellään alamäkeen :laugh:. Lisäksi pitää kyllä todella tarkaan miettiä, että pääseekö siitä seuraavasta "mäestä" turvallisesti yli, noi korkeuserot on vähän toista kuin Suomen tasavallassa.

 

Nimimerkillä 30v Jetinkin matkassa.

Suomessa? "Vähän" on eri asia lennellä tuolla laitteella (kuten melkein kaikilla noilla vanhemmilla värkeillä) max. 5000 ft:ssa vs. 10000+.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos saa ilmaan. Kaksi päällä pikkupoltsikoilla ehkä, mutta ei tuo mikään henkilöidenkuljetusväline kymmenessä tuhannessa fiitissä enää ole. Siis ei todellakaan, ihan sama A-malli tai vähän myöhempi painos. Kuten sanoin, lentoonlähdöt mielellään alamäkeen :laugh:. Lisäksi pitää kyllä todella tarkaan miettiä, että pääseekö siitä seuraavasta "mäestä" turvallisesti yli, noi korkeuserot on vähän toista kuin Suomen tasavallassa.

Suomessa? "Vähän" on eri asia lennellä tuolla laitteella (kuten melkein kaikilla noilla vanhemmilla värkeillä) max. 5000 ft:ssa vs. 10000+.

 

Käsikirjan mukaan B3 leijuu vielä 9000 jalassa (-20 astetta pakkasta) täydellä lentopainolla maavaikutuksen ulkopuolella (HOGE). Pienenee 127 kiloa kun korkeutta lisätään 2000 jalkaa joten ei mitenkään mahdottoman huono.

 

Nuo "mäkilähdöt" eivät ole terveellisiä. Pitää olla varma, että vauhtia on tarpeeksi kun mäki loppuu, muuten käy kalpaten.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käsikirjan mukaan B3 leijuu vielä 9000 jalassa (-20 astetta pakkasta) täydellä lentopainolla maavaikutuksen ulkopuolella (HOGE). Pienenee 127 kiloa kun korkeutta lisätään 2000 jalkaa joten ei mitenkään mahdottoman huono.

Siittä ei kun kokeilemaan sitten, että kuinka hyvin se "raamattu" pitää kutinsa todellisissa olosuhteissa, tilanteissa, sääolosuhteissa jne. Suosittelen kuitenkin varovaisuutta.

Nuo "mäkilähdöt" eivät ole terveellisiä. Pitää olla varma, että vauhtia on tarpeeksi kun mäki loppuu, muuten käy kalpaten.

Joskus on käytettävä kaikki konstit. Pitää myös tietää mitä tekee. "Mutu" on noissa tilanteissa huono kaveri.

 

Edit; Mulla ei nyt äkkiseltään ole "jetin" käsikirjaa hyppysissä, mutta asiasta vielä tämän verran:

B206 on merenpinnan tasollakin vähän ontuvasti "5 henk.+täydet tankit" kone. Maksimi lentoonlähtöpaino tulee lähes aina vastaan ellei matkustajista osa ole keijukaisia tai kääpiöitä. Enemminkin se on siis neljän normikokoisen aikuisen helikopteri mikäli mukaan haluaa saada polttoainettakin <---Auttaa pysymään ilmassa. Eikä se silloinkaan ole todellakaan mikään raketti... Kun samainen härpäke viedään noihin olosuhteisiin katoaa suorituskyvystä leijonanosa. Se lähes romahtaa. Varsinkin kesäaikaan voisin kuvitella, että Nepalissa harvoin on (ainakaan päiväsaikaan) -20c vielä kolmen kilometrin korkeudessa, pikemminkin taitaa olla reilusti plussalla. Tästä taas vähän yksinkertaisempikin kaveri, kuten minä, voi päätellä, että käsikirjan HOGE-käppyrän kohtaan, jossa 9000ft/ -20c kohtaavat, voi liimata vaikka Aku Ankka-tarran. Ja jos nyt vaikka nuo olosuhteet vielä pitäisivätkin kutinsa niin kuten em. kirjoittaja itse sanoi, jo 2000 jalan lisäys (siis  11000ft, 3300m) aiheuttaa sen, että on luovuttava joko siitä neljännestä henkilöstä (mielellään painavimmasta pl. kuski josta ei liene mahdollista luopua) tai miltei 1,5:n tunnin polttoaineista. 2000ft taas ei tuossa maailmankolkassa ole mitään ja 11000ft ASL on vielä "matalalla"... Huonous on tietysti suhteellista, mutta en minä nyt kovin kehuttavana B206:n high altitude performancea pitäisi. Tämän vuoksi kysyin kuvien postaajalta, että minkälaisia lentotehtäviä Jetillä noissa oloissa operoidaan. Jotain tosi kevyttä sen pitää olla. Tai vastaavasti erittäin lyhyitä keikkoja. Toivottavasti molempia.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro.

Mikähän pellinpala mahtaa olla tuon Turbo-Porterin päätelineen renkaan takana? Ihan kuin olisi suksesta jäänyt takaosa siihen.

Tomppa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla