Jaakko Rissanen

Ulkomailla asuvana kertausharjoituksiin

14 viestiä aiheessa

Sain yhteydenoton entisestä palveluspaikastani mahdollisia kertausharjoituksia koskien. Osallistumisinto olisi kova, mutta jostakin syystä Esikunta ei voi kutsua lähettää ulkomaille rekisteröityneelle henkilölle.

Onko homma mahdollista hoitaa jotenkin muuten, kuin rekisteröitymällä takaisin Suomeen ja vaihtamalla kutsun saamisen jälkeen takaisin ulkomailla asuvaksi?Tiedän, ettei PV maksa ulkomailta tulevien matkoja, mutta tämä ei ole ongelma. Ajattelin pitää harjoitusreissun yhteydessä pienoisen loman muutenkin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä mulle ainakin tuli kutsu ulkomaille ihan ilman mitään ongelmia...

Olitko rekisteröitynyt vakituisesti ulkomailla asuvaksi vai vain väliaikaisesti? Ja onko jo montakin vuotta?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olitko rekisteröitynyt vakituisesti ulkomailla asuvaksi vai vain väliaikaisesti? Ja onko jo montakin vuotta?

Aikaa on viitisen vuotta. Rekisteröitymisestä en muista, voi olla että olin vain väliaikaisesti.

Mutta samaan aikaan mun kanssa oli intissä yksi kanadalainen tyyppi ja kyllä sille ainakin on sinne kanadaan tullut kertauskutsuja. Tai ainakin oli kertaamassa tuossa joku aika takaperin ja asuu edelleen kanadassa.

En sitten tiedä miten hän sai kutsunsa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eipä ole kertauskutsuja kuulunut sen kummemmin väliaikaisstatuksella eikä vakituisesti ulkomaille muuttaneena.

No ei. Ja minä kun oon ihan varta vasten tukkaa kasvattanu ootellessa kunei kertausveijarin tartte niin välittää jos nousee kynän päälle.....  ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eipä ole kertauskutsuja kuulunut sen kummemmin väliaikaisstatuksella eikä vakituisesti ulkomaille muuttaneena.

Sinäkin taidat kuulua meihin jotka ovat käyneet intin kerralla kunnolla niin ei tarvi jälki-istuntoon lähteä ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sinäkin taidat kuulua meihin jotka ovat käyneet intin kerralla kunnolla niin ei tarvi jälki-istuntoon lähteä ;)

Valitettavasti ei - Suomessa kyllä kutsu kävi. Ja tuli käytyäkin kertailemassa.

No ei. Ja minä kun oon ihan varta vasten tukkaa kasvattanu ootellessa kunei kertausveijarin tartte niin välittää jos nousee kynän päälle..... 

Pitäisköhän vinkata Puolustusvoimille että lähettäisivät tänne pari skapparia vetämään kertauksia Mississippin länsipuolella vaikuttaville reserviläisille? Tuossa lähistöllä olisi vaikka Camp Pendleton josta USMC voisi vuokrata tetsausmaastoa ja Nato-yhteensopivaa kalustoakin? M62:t tulisivat kevyesti lentorahtina.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pitäisköhän vinkata Puolustusvoimille että lähettäisivät tänne pari skapparia vetämään kertauksia Mississippin länsipuolella vaikuttaville reserviläisille? Tuossa lähistöllä olisi vaikka Camp Pendleton josta USMC voisi vuokrata tetsausmaastoa ja Nato-yhteensopivaa kalustoakin? M62:t tulisivat kevyesti lentorahtina.

Kyyllä mulle kävis ihan vaikka Galil tai Vektor R4 yhtä lailla.... on ne sen verta lähellä  8)

Luuletko että siihen vois junailla samaan vaikka pari MV-22 tukeutumisharjoitusta? Voisin lähteä ihan vapaaehtoisena vaikka nostoväestä?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mun case on siis sellainen, että kertauksia pitäisi olla vuoden-kahden välein. Ulkomailla väliaikaisesti asuvaksi merkatuille henkilöille kutsu voidaan kuulemma lähettää, mutta jostakin syystä esikunta ei taivu vakituisesti asuville sellaista välittämään. Tästä syystä ollaankin nyt hieman ihmeissään, koska minut haluttaisiin paikan päälle ja minä haluaisin sinne, mutta kutsua ei pystytä lähettämään... Ja nimenomaan Ilmavoimat kyseessä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Määrärahat ovat loppu. Eikös sitä jo tänä vuonna peruttu ainakin yksi SaLsto:n järjestämä kertausharjoitus rahan puutteen takia...

Saadun tiedon mukaan Saimaan Laivaston, SaLsto:n rahat ovat tosiaan loppu!  :o

Juha-Pekka  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Saimaan laivasto tiedottaa:

Ulkomailla vakituisesti asuvalle ei voida lähettää kertausharjoituskutsua. Syy: esikunnan tietokanta ei tunnista ulkolaista osoitetta (ilmainen vihje: ostakaa parempi softa). Ulkomailla oleilevalle voi tulla kertausharjoituskutsu, jos väestörekisterin mukainen osoite löytyy vielä Suomesta. Muuttojen aiheuttama viive on kutistunut viikkoon, joten armeijan tietokanta pysyy nykyään hyvin reserviläisten perässä.

Jaakon tapauksessa (tuttu juttu kuulemma) kutsutoiveen esittänyt taho (palveluspaikka) ei ilmeisesti ole ollut tietoinen em. asiasta (ao. henkilö koulutukseen). Puolustusvoimat eivät maksa matkakuluja kertausharjoituksiin. Kertausharjoituksiin on tultava ulkomailta omalla kustannuksellaan. Koskee myös niitä, jotka oleilevat ulkomailla, ja väestörekisteristä löytyy vielä voimassa oleva "kotiosoite".  ;)

SatLsto:lla olikin kuulemma ihan joku muu syy kertausharjoitusten peruuntumiseen tänä vuonna (kesällä)... Kunnon härdelli a'la SA-Int. Rahaa tuntuu riittävän. ;D

Pv:n määrärahat olivat usein loppu 90-luvun laman aikana. Tästä syystä (pv:n säästötoimenpiteet) karsivat kertausharjoituksia 90-luvulla. Sama lienee kohta edessä, kun kuuntelee ja lukee Kataisen juttuja...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

SatLsto:lla olikin kuulemma ihan joku muu syy kertausharjoitusten peruuntumiseen tänä vuonna (kesällä)... Kunnon härdelli a'la SA-Int. Rahaa tuntuu riittävän. ;D

Pv:n määrärahat olivat usein loppu 90-luvun laman aikana. Tästä syystä (pv:n säästötoimenpiteet) karsivat kertausharjoituksia 90-luvulla. Sama lienee kohta edessä, kun kuuntelee ja lukee Kataisen juttuja...

Niin, tiedä sitten, mitä kuulemma kerrottiin, mutta Lennoston esikunta tiedotti seuraavaan tapaan:

"Arvoisa reserviläisemme, Ilmavoimien pääsotaharjoitus RUSKA ja kaikki siihen liittyvät kertausharjoitukset on peruttu säästösyistä."

Olivat näet litterat jo odottelemassa jääkaapin ovessa.

-A-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään