Timo Kauppinen

Espanjan ilmatila suljettu

70 viestiä aiheessa

Habla no Éspanjól, joten uutiset jäävät vähän kielimuurin taakse.

 

Osaatko kertoa tai suomentaa että onko koko Espanjan ilmatila kiinni kaikelta liikenteeltä vai liikenteeltä joka on menossa edellämainituille kentille?

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ilmatila on suljettu edellisessä viestissä mainittujen lentokenttien osalta, matkalla olleet koneet joutuvat laskeutumaan muille espanjalaisille kentille. täysi kaaos siis. hallituksella kriisikokous. matkustajat ajettu lähtevistä lentokoneista pois, sillä lähtäväkin liikenne on poikki. aena ei suosittele ihmisten matkaavan kentille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oiskos tuossa syy, kuten Tauno Hermolakin viittaa;

 

Espanjan hallitus on hyväksynyt joukon säästötoimia, joiden avulla se toivoo vakuuttavansa markkinat velanhoitokyvystään. Hallitus aikoo yksityistää puolet maan lentoasemista. Lentoasemista hallitus on laskenut saavansa yhdeksän miljardia euroa.

 

Lähde: YLE Teksti-TV

 

« Viimeksi muokattu: Tänään kello 20:11:05 kirjoittanut Tauno Hermola » 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

kenttien yksityistämisellä ei ole mitään tekemistä asian osalta (siitä on luvattu lakkoja joulun tietämille niin lentokapteenien kuin aenan osalta), vaan nyt kyse on työlakikonflikti (vuotuinen maksimityömäärä on 1670 tuntia eli työpaikalle eivät mene ne jotka ovat jo ylittäneet lain määräämän maksimityöajan).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

kenttien yksityistämisellä ei ole mitään tekemistä asian osalta (siitä on luvattu lakkoja joulun tietämille niin lentokapteenien kuin aenan osalta), vaan nyt kyse on työlakikonflikti (vuotuinen maksimityömäärä on 1670 tuntia eli työpaikalle eivät mene ne jotka ovat jo ylittäneet lain määräämän maksimityöajan).

Täällä tv uutitissa kerrotaan juuri että lennonjohtajat ovat vuoron päättyessä poistuneet torneista eikä uudet vuorolaiset ole tulleet töihin. Yksi syy on se että AENA ei ole kouluttanut uusia lennonjohtajia enää muutamaan vuoteen vedoten automatisointiin. Tarkoittanee sitä mitä tuossa juuri eräältä controllerilta (=lennonjohtajalta) kuulin että koneilla korvataan mahdollisimman monta henkilöä. Kun em koneet eivät kuitenkaan ole olleet luotettavia niin on jouduttu ottamaan eläkeläisetkin takaisin torneihin ja teetetty järjettömiä ylityömääriä. Täällä yritetään nyt saada AENA myöntämään puutteet ja aloittamaan uudelleen ihmisten kouluttamisen lennonjohtajiksi. Tälläkin hetkellä tornissa on kolme henkilöä hoitamassa lähtevät/laskevat/maaliikeen ja tutkalla on kaksi antamassa lähestymis-ja jatkoselvityksiä. Saa nähdä mitä tästäkin taas tulee. Juuri uutistenlukija totesi että ensi yönä klo 01.11 alkava vuoro tulisi töihin. Toivotaan parasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuon El País lehden mukaan lennonjohtajiin on iskenyt yllättäen "huonovointisuutta ja huimausta". Pöpö iskee ilmeisesti 1670 tunnin työskentelyn jälkeen  ???

 

Tämähän ei ole mikään "uusi" riita, sitä kättä on vissiin väännetty jo vuoden päivät. Muistelen että täällä foorumillakin olisi joskus ollut jossain ketjussa juttua tästä työaikakiistasta kun oli lakolla uhkailu.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Netissä on paljon hyvää juttua Espanjan ATC toiminnasta. Niillä palkoilla ei pitäisi paljoa valittaa (pesee Finnairin lentäjienkin palkat).

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Netissä on paljon hyvää juttua Espanjan ATC toiminnasta. Niillä palkoilla ei pitäisi paljoa valittaa (pesee Finnairin lentäjienkin palkat).

 

Meinaaks että jos vaan maksetaan tarpeeksi, niin ei ole enää syytä panostaa työhyvinvointiin, turvallisuuteen, lakisääteisten työaikamäärien noudattamiseen ym. toissijaiseen?

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meinaaks että jos vaan maksetaan tarpeeksi, niin ei ole enää syytä panostaa työhyvinvointiin, turvallisuuteen, lakisääteisten työaikamäärien noudattamiseen ym. toissijaiseen?

 

-A-

 

En toki. Muodostan vain käsitykseni saatavilla olevien lähteiden perusteella. En ole löytänyt yhtään sivustoa, jossa asiasta annettaisiin muunkaanlaista kuvaa, tosin olen aina valmis muuttamaan näkökantaani jos uutta tietoa tarjotaan. Esimerkkinä vaikka tuo pprune topic, tuskin kaikki on vain katkeraa tilitystä vailla perustaa?

 

Meinaatko, että lennonjohtajat siellä ovat valmiita palkanleikkauksiin, jos työtunteja otettaisiin pois? Kyllä mä olisin valmis inttämään, että tuossa on kyseessä vain saavutettujen etujen menettämisen pelko, olivat saavutetut edut kuinka sopimattomia nykymaailmaan tahansa?

 

http://www.pprune.org/rumours-news/416995-spanish-atc.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tostahan oli lehdistössä (ja tälläkin palstalla) juttua alkusyksystä.

 

Tässä Daily Mailin uutinen siltä ajalta Daily Mail

 

"Air traffic controllers in Spain earn an average of £167,000 a year..."

 

..."In February the government slashed controllers’ salaries by around 40 per cent after it was revealed some were earning up to £800,000 a year "

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ookoo. No minä olen kyllä asiassa tämän ketjun varassa, joten oikeastihan en tiedä mitään. Rohkenin vaan esittää kommenttini lukemani perusteella.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vahvistamaton viime hetken tieto kertoo, että puolet lennonjohtajista olisi palannut työpaikoilleen ja että operointi ainakin Barcelonan kentällä olisi alkanut pikkuhiljaa rullaamaan.

Lähde: Wellcome to Ibiza kommentti ja linkki (jota en nyt saa copy&pastettua kännykällä tähän..) Spanairin Facebook -sivulla.

 

Tilanne elää ja huhut liikkuu..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tostahan oli lehdistössä (ja tälläkin palstalla) juttua alkusyksystä.

 

Tässä Daily Mailin uutinen siltä ajalta Daily Mail

 

"Air traffic controllers in Spain earn an average of £167,000 a year..."

 

..."In February the government slashed controllers’ salaries by around 40 per cent after it was revealed some were earning up to £800,000 a year "

 

Some were earning...

 

Niin, jos 3-5 tienaa niin sehän on "some". Miksi he ansaitsivat? Syitä on monia.

Kyseessä lienee Espanjan hallituksen tiedotuskampanja joka liittyy tuohon työtaistoon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Some were earning...

 

Niin, jos 3-5 tienaa niin sehän on "some". Miksi he ansaitsivat? Syitä on monia.

Kyseessä lienee Espanjan hallituksen tiedotuskampanja joka liittyy tuohon työtaistoon.

 

An average...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kovat ovat otteet Espanjassakin

Espanjan pääministeri José Luis Zapatero kehotti illalla lennonjohtajia palaamaan työpaikoilleen välittömästi tai armeijan joukot ottavat ilmatilan hallintaansa.

yle

EDIT

Ei ollut mikään pelkkä uhkaus vaan sotilaat ovat ottaneet hoitoonsa lennonjohdon

 

bbc

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuolla Finnairin lakkoketjussa ollaan kovasti sitä mieltä ettei kukaan maailmalla ymmärrä suomalaista työtaistelua. Tätä Espanjan tilannetta seuratessa, ei voi olla kuin samaa mieltä. Suomessa työtaisteluista ilmoitetaan etukäteen, ne toteutetaan järjestyneesti, ilman armeijaa tai väkivaltaa, ja yleensä jossain vaiheessa pystytään neuvottelemaankin kun tiedetään mistä neuvotellaan. Eihän tällaista anarkiaa kukaan maailmalla ymmärrä...

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, jos 3-5 tienaa niin sehän on "some". Miksi he ansaitsivat? Syitä on monia.

Kyseessä lienee Espanjan hallituksen tiedotuskampanja joka liittyy tuohon työtaistoon.

 

Aiemmin syksyllä oli tästä jo juttua, jonka mukaan Espanjan lennonjohtajat ovat nauttineet lyhyistä työajoista ja ovat lisäksi tehneet runsaasti ylitöitä ja saaneet tällä tavalla hilattua ansionsa korkealle. Talouskriisin johdosta lennonjohtajien työaikaa pidennettiin ja tästä johtuen monien tulot ovat "romahtaneet".

 

"contracts stipulated a working year of 1,000 hours, which most of them topped up with a further 600 hours of overtime, paid at triple rate. They are now being obliged to work 1,600 hours at a normal wage, which still gives them an annual salary of €200,000." Lähde: Guardian

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään