Timo Kauppinen

Espanjan ilmatila suljettu

70 viestiä aiheessa

Papper-Hesari kertoo näiden keskiansion olevan 350.000€ vuodessa.

 

Kuoleekohan nuo nyt nälkään kun ei saa enää kun 200k.  :laugh:

 

Jep, ja ylitöistä maksetaan kolminkertainen palkka ja tuskimpa eläkeikääkään tarvii odotella niin kauan kuin suomessa. Ei ihme, että tollasissa maissa on julkinen talous päin persettä ja sitten koko homma tulee ennemmin tai myöhemmin suomalaisten veronmaksajien niskaan kun koko paska menee nurin. Voisivat kokeilla suomessakin tota lakkolaisten kutsumista asepalvelukseen, vaikka seuraavassa ATK:n tai ahtaajien tukilakossa jätkät inttiin vaan.  :thmbup: :thmbup: :laugh: :laugh: :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos olen ymmärtänyt oikein:

lennonjohtajille on maksettu sopimuksen mukaista palkkaa. Sopimus, jonka työnantaja on hyväksynyt ja allekirjoittanut.

Työnantaja haluaa tarjota huonompaa sopimusta -> lennonjohtajat eivät hyväksy -> hallitus pakottaa töihin uhkaamalla vankeudella.

 

Mielestäni palkkasummilla ei ole merkitystä, aikamoisessa poliisivaltiossa elävät kun sotilaat hakevat töihin. OK, siellä on ollut hyvät palkat mutta kuitenkin sopimuksen mukaiset. Jos työnantaja haluaa tarkistaa ehtoja, ei siihen voi hallitus pakottaa.

 

Tulisiko nyt Finnairin emot hakea poliisiautolla töihin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tuo toimi oikeesti, uskookohan kukaan että armeijjan lennonjohtajat voisivat suoraan hypätä Heltsinski Vantaalin torniin ja toimia luotettavasti?Entäs Hispaniassa?

En epäile ammattitaitoa mutta laitteet ja tapahtumat lienevät hiukka erimoiset, ammattimiehet voivat korjata jos olen täysin hakoteillä.

Muistan erään porissa lennonjohtajana olleen, sanoiu että onneksi en ollut siinä vuorossa, tippui eräs DC-3 nen kruununkylästä lähtenyt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tuo toimi oikeesti, uskookohan kukaan että armeijjan lennonjohtajat voisivat suoraan hypätä Heltsinski Vantaalin torniin ja toimia luotettavasti?Entäs Hispaniassa?

En epäile ammattitaitoa mutta laitteet ja tapahtumat lienevät hiukka erimoiset, ammattimiehet voivat korjata jos olen täysin hakoteillä.

Muistan erään porissa lennonjohtajana olleen, sanoiu että onneksi en ollut siinä vuorossa, tippui eräs DC-3 nen kruununkylästä lähtenyt.

Silloin kun se dc kolmonen putosi, taisi olla Porin tornissa vielä sotilaslennonjohtajat. Mikäli mitään oikein muistan. Niitä sotilaslennonjohtajien nimiä kyllä muistan vieläkin muutaman. Mm PAR:ria hoitivat sotilaat ja omakin kouluttajani oli ex-laivueenkomentaja joka sanoi että PAR:lj:n  sana on sitten jumalansanaa. Että silleen. Olet kynnyksellä, suorita lasku, muista loppuveto.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tuo toimi oikeesti, uskookohan kukaan että armeijjan lennonjohtajat voisivat suoraan hypätä Heltsinski Vantaalin torniin ja toimia luotettavasti?Entäs Hispaniassa?

En epäile ammattitaitoa mutta laitteet ja tapahtumat lienevät hiukka erimoiset, ammattimiehet voivat korjata jos olen täysin hakoteillä.

Muistan erään porissa lennonjohtajana olleen, sanoiu että onneksi en ollut siinä vuorossa, tippui eräs DC-3 nen kruununkylästä lähtenyt.

 

Eilen (5.12) oli vielä militäärejä johdossa. Muutamalla sektorilla mainitsivat avauskutsun lopussa "This is military control". Lennonjohtopalvelussa normaaliin oli erona se että suoria selvityksiä ei tullut. Väyliä pitkin piti ajella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos olen ymmärtänyt oikein:

lennonjohtajille on maksettu sopimuksen mukaista palkkaa. Sopimus, jonka työnantaja on hyväksynyt ja allekirjoittanut.

Työnantaja haluaa tarjota huonompaa sopimusta -> lennonjohtajat eivät hyväksy -> hallitus pakottaa töihin uhkaamalla vankeudella.

 

Mielestäni palkkasummilla ei ole merkitystä, aikamoisessa poliisivaltiossa elävät kun sotilaat hakevat töihin. OK, siellä on ollut hyvät palkat mutta kuitenkin sopimuksen mukaiset. Jos työnantaja haluaa tarkistaa ehtoja, ei siihen voi hallitus pakottaa.

 

 

Juuri näin minäkin summaisin asian. Valtion toimet näyttävät lähinnä mielivallalta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Muistan erään porissa lennonjohtajana olleen, sanoiu että onneksi en ollut siinä vuorossa, tippui eräs DC-3 nen kruununkylästä lähtenyt.

 

Vaikka ollaankin jo aika kaukana aiheesta, en voi olla kysymättä, mistä onnettomuudesta on kysymys, Koivulahden onnettomuudestako? Mitä ihmeen tekemistä sillä on Porin lennonjohdon kanssa? Jos Kruununkylästä Vaasaan matkalla ollut kone putoaa, kun lentäjät on ympäripäissään, miten se on Porin sotilaslennonjohtajien syytä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikka ollaankin jo aika kaukana aiheesta, en voi olla kysymättä, mistä onnettomuudesta on kysymys, Koivulahden onnettomuudestako? Mitä ihmeen tekemistä sillä on Porin lennonjohdon kanssa? Jos Kruununkylästä Vaasaan matkalla ollut kone putoaa, kun lentäjät on ympäripäissään, miten se on Porin sotilaslennonjohtajien syytä?

 

Taisi reitti olla ns. länsirannikon pomppu, jonka lentäminen loppui vasta joskus 90-luvulla. Eli Kruunukylä - Vaasa - Pori - Turku - Helsinki-Vantaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikka ollaankin jo aika kaukana aiheesta, en voi olla kysymättä, mistä onnettomuudesta on kysymys, Koivulahden onnettomuudestako? Mitä ihmeen tekemistä sillä on Porin lennonjohdon kanssa? Jos Kruununkylästä Vaasaan matkalla ollut kone putoaa, kun lentäjät on ympäripäissään, miten se on Porin sotilaslennonjohtajien syytä?

 

 

Koivulahden onnettomuudesta puhun, en tiedä miksi, sanoi vain Keijo minulle näin.Ei koskaan ollut halukas puhumaan tuosta tapauksesta sen kummemmin.Muista lentämiseen liittyvistä asioista puhuttiin kyllä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Koivulahden onnettomuudesta puhun, en tiedä miksi, sanoi vain Keijo minulle näin.Ei koskaan ollut halukas puhumaan tuosta tapauksesta sen kummemmin.Muista lentämiseen liittyvistä asioista puhuttiin kyllä.

Eikös se kaputti johtunut jäätymisestä, ei kai siinä alkomahoolilla ollut mitään osuutta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös se kaputti johtunut jäätymisestä, ei kai siinä alkomahoolilla ollut mitään osuutta.

 

Katso tuo Taunon laittama linkki onnettomuustutkintaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Espanjassa on vireillä tukku oikeusjuttuja lakkoilleita lennonjohtajia vastaan. Tuhannet matkustajat aikovat hakea korvauksia oikeusteitse, ja syyttäjät valmistelevat syytetoimia. Arviolta 600 000 matkustajan suunnitelmat menivät sekaisin, kun lennonjohtajat ryhtyivät korpilakkoon myöhään perjantaina. Lentoliikenne pysähtyi liki kokonaan.

 

aamulehti

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähän vielä tällainen yhteenveto tapahtumista:

 

Työnantajapuoli on valtion omistama AENA, jonka vastuulla on 85% Espanjan lentokenttäverkostosta. Noin 12500 työntekijästä 1700 on lennonjohtajia.

 

Viimeinen työehtosopimus lennonjohtajien ja AENAn välillä päättyi 2004, jonka jälkeen on käyty neuvotteluja, 65 eri tapaamisessa. Sopimuksessa lennonjohtajien vuotuiseksi työajaksi määriteltiin 1200 tuntia.

Lennonjohdot ovat olleet alimiehitettyjä ja ruuhka-aikoina alimiehitystä on paikattu maksamalla ylitöistä 2.65-kertainen korvaus. Tämä on työnantajalle ollut kokonaisuutena edullisempaa kuin palkata täysi miehitys koko vuodeksi. Tämä on vastaavasti kohottanut yksittäisten lennonjohtajien vuosiansioita kohtuullisesti, koska AENA oli jatkuvasti rohkaissut toimimaan näin.

 

AENAn itseaiheutettuihin ongelmiin kuuluivat virheinvestoinnit. Lentoliikenteen ennustettiin tuolloisesta kasvavan kaksinkertaiseksi vuoteen 2020 mennessä. Seurauksena on ollut mittavia tappioita: vuonna 2008 160 M€, vuonna 2009 346 M€. AENAn ja valtion näkemyksen mukaan tappiot johtuivat lennonjohtajien korkeista palkoista.

 

Koska neuvottelut olivat päätyneet umpikujaan, sai AENA valtion julkaisemaan Kuninkaallisen asetuksen, jolla:

- Vuotuinen työmäärä nostettiin 1750 tuntiin aiemman 1200 asemasta, tehtäväksi enintään 12 tunnin vuoroissa. AENAn mukaan lennonjohtajat itseasiassa jo tekivät tämän verran työtunteja ja heille maksettiin siis vuosittain 550 tuntia ylimääräistä.

- Ylitöiden tekemisestä tehtiin pakollista, joskin rajattiin se 80 tuntiin/vuosi.

- AENAlle annettiin valtuudet muuttaa työlistoja ja peruttaa lomia ilman etukäteisilmoitusta.

- Eläkeiäksi määrättiin 57 vuotta.

Asetuksen tuli olla määräaikainen (max. 3 vuotta) ja sen tuli olla voimassa kunnes uusi työehtosopimus olisi saatu neuvoteltua.

 

Asetus pudotti hetkessä yksittäisten lennonjohtajien palkkoja 30-50%, mutta sillä ei silti ratkaistu lennonjohtojen alimiehitystä. Samalla esimerkiksi Madridin APP:n henkilöstöstä 15% joutui jäämään eläkkeelle.

AENA ja Espanjan lennonjohtajien yhdistys kävivät neuvotteluja lähinnä työntekemiseen liittyvistä asioista kuten työtunneista, lepoajoista, vuorolistojen noudattamisesta jne.

 

Elokuussa lennonjohtajien yhdistys (USCA) teki jäsenkyselyn, johon 98% vastasi ja 92% vastanneista äänesti lakon aloittamisen puolesta. Kuun 4. päivänä pidetyssä tiedotustilaisuudessa ilmoitettiin tulevasta lakosta. Tämä johti neuvotteluihin, joista AENA vetäytyi 2 päivän kuluttua. Samaan aikaan julkaistiin seuraava kuninkaalinen asetus, jossa pakollisten työtuntien määrä määrättiin 1670 tuntiin, johon päälle tuli 80 tuntia pakollista ylityötä. Lennonjohtajien kans.välinen järjestö IFATCA varoitti AENAa siitä, että mainitut tunnit eivät tule riittämään vuotuisten työtehtävien tekemiseksi.

 

Joulukuun alkupuolella alkoi lennonjohtajien maksimityömäärä täyttymään ja seurauksena julkaistiin seuraava kuninkaallinen asetus, jossa määrättiin, ettei mainittu 1670 tuntia sisällä sairaspäiviä, koulutusta jne. Lisäksi ryhdyttiin kaavailemaan työtuntimäärän nostamista 1670:sta 1844:ään tuntiin.

 

Lennonjohtajat totesivat joulukuun alussa maksimityöaikansa tulleen täyteen ja ilmoittautuivat olevansa sen perusteella työtehtäviin kykenemättömiä. Varsinaisesti kyse ei ollut lakosta tai ulosmarssista.

 

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienonen tiesi kertoa Espanjan lennonjohtajien vuosiansioksi 337000 euroa!

 

Hienonen "tiesi" kertoa myös, että suomalaisten lennonjohtajien vuosiansio on yl1 100 000 euroa, vaikka ei asiasta omien sanojensa mukaan mitään tiennytkään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lennonjohtajat totesivat joulukuun alussa maksimityöaikansa tulleen täyteen ja ilmoittautuivat olevansa sen perusteella työtehtäviin kykenemättömiä. Varsinaisesti kyse ei ollut lakosta tai ulosmarssista.

 

Jaa, että kaikilla tuli tunnit täyteen just samalla hetkellä? Uskokoon, ken tahtoo  :laugh:

Tosin lehtitietojen mukaan kaikki sairastuivat samanaikaisesti. Uskoo sitäkin, ken tahtoo  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähän vielä tällainen yhteenveto tapahtumista:

 

Tuo on ihan hyvä ja valaiseva kuvaus tilanteesta, eli lennonjohtajat kokevat tulleensa vedetyksi kölin ali. Kun katsotaan isoa kuvaa voi kuitenkin ymmärtää myös vastapuolen eli hallituksen kantaa asiassa. Espanja on lepsujen latinomaiden tapaan elänyt raskaasti yli varojensa jo pitkään ja kusettanut sinisilmäisiä hölmöjä kuten suomalaisia ja nyt on ikävä kyllä tullut se tie kulettua loppuun joten hallitus on kerta kaikkiaan pakotettu valtavassa hädässä antamasta minkäänlaista singnaalia markkinoille lipsumasta julkisen talouden tervehdyttämisohjelmastaan. Siis ei penniäkään lisää ahneille lennonjohtajille, jotka sopivat tässä tilanteessa syntipukeiksi suurine palkkoineen ja esimerkiksi köyhälle kansalle vyönkiristysohjelman mannekiineiksi. Elämä on kovaa, mutta ehkä tuo nykyinenkin korvaus sikäläisten lennonjohtajien arvokkaasta työstä on kuitenkin näin tulevana espanjan julkisen talouden takaajan näkökulmasta melko kohtuullinen kaikesta huolimatta. Onnea vaan espanjalle, tulevat sitä tarvitsemaan. :P

 

Kk

 

EDIT: Tarpeeton koko viestin lainaus lyhennetty /MM

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaa, että kaikilla tuli tunnit täyteen just samalla hetkellä? Uskokoon, ken tahtoo  :laugh:

Tosin lehtitietojen mukaan kaikki sairastuivat samanaikaisesti. Uskoo sitäkin, ken tahtoo  :laugh:

 

Ainakin suomalaisessa vastaavan alan yrityksessä seurataan työtuntitilanteen kehittymistä melko tarkkaan - 4 x 3 vkon jaksoissa pitäisi kaikille tulla saman verran työtä tehtynä. Lomakaudella erot ovat suuria, mutta tasoittuvat kalenterivuoden loppuun mennessä. Vastoin olettamustasi kaikilla ei tarvitse tulla tiima täyteen, riittää kun valtaosalla näin käy. 

 

Uskokoon lehtitietoihin ja joulupukkiin se ken tahtoo.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarmo selitähän miksi tunnit eivät voisi tulla kaikilla samaan aikaan täyteen?

 

No, vaikken olekaan Tarmo, ei tunnu kovinkaan uskottavalta, että kaikilla olisi sama määrä ylitöitä.

 

Tosin, eipä tuossa edes kerrottu, mitkä tunnit tuli täyteen, vaikka lukuja kyllä oli heitelty 1200:sta yli 1800:aan. Mutta ei kai sillä tässä yhteydessä mitään merkitystä olekaan? 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään