Kirjoitettu Joulukuu 4, 2010 http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2010120412810421_ul.shtml Matkustajakone teki hätälaskun Moskovassa Hätälaskussa on kuollut kaksi ja loukkaantunut kymmeniä matkustajia. Venäläinen matkustajakone on tehnyt hätälaskun Moskovan Domodedovon kentälle. Kone ajautui pois kiitoradalta, kertoo uutistoimisto Ria-Novosti. Toiselta moskovalaiskentältä lähteneessä koneessa oli 155 matkustajaa. Mahdollisista loukkaantumisista ei ole vielä tietoa. Radioasema Eho Moskvyn mukaan hätälasku johtui moottoriviasta. Kyseessä South East Airlinesin Tu-154. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 4, 2010 Venäläisten uutistoimistojen mukaan Moskovan Domodedovon lentokentällä sattuneessa onnettomuudessa on kuollut ainakin kaksi ja loukkaantunut useita ihmisiä. hesari EDIT Alustavien tietojen mukaan koneen moottorit olivat sammuneet yksi toisensa jälkeen asn Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 4, 2010 Hesarissa kuvakin nyt: http://www.hs.fi/kuvat/collage_image/horizontal/1135262141961.jpeg Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 4, 2010 kaksi moottoria sammui 9100 metreissa, kolmas loppuosalla. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 4, 2010 Kyseessä Daghestan Airlinesin Tu-154 ...joka on sittemmin rebrändätty South East Airlinesiksi. Koneyksilö oli RA-85744 (cn 92A927). http://www.airliners.net/photo/Southeast-Airlines/Tupolev-Tu-154M/1768701/L/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 4, 2010 kaksi moottoria sammui 9100 metreissa, kolmas loppuosalla. Oudolta kuullostaa, kaikki sammuilee peräjälkeen tuntuu hiukan sabotaasilta?? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 4, 2010 Oudolta kuullostaa, kaikki sammuilee peräjälkeen tuntuu hiukan sabotaasilta?? ..tai polttoaineen vähyydeltä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 4, 2010 ... tai jäätä FZRA, katso http://www.pprune.org/rumours-news/435767-aircraft-off-moscow.html jossa myös kuva Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 4, 2010 ..tai polttoaineen vähyydeltä Yle "Lasku meni pitkäksi ja kone päätyi pellolle. Se ei kuitenkaan syttynyt palamaan. " Ettei vaan ois tosiaan löpöt unohtunu tankata.. Mutta eipä ainakaan leimahtanut ja vienyt kaikkia mukanaan Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 4, 2010 Tuolla Laurin linkissä spekuloitiin myös epäkurantilla kerosiinilla. Jaaha? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 4, 2010 Tuolla Laurin linkissä spekuloitiin myös epäkurantilla kerosiinilla. Jaaha? Oiskos ollut vielä sitä kesä-laatua ??? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 4, 2010 ..tai polttoaineen vähyydeltä Ihmiset vaan touhuissaan... on sitä ennenkin suihkarista kerosiinit loppunu... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 4, 2010 Ihmiset vaan touhuissaan... on sitä ennenkin suihkarista kerosiinit loppunu... "Nimellä Gimli Glider ("Gimlin purjekone") tunnetaan yksi ilmailuhistorian "läheltä piti" -tilanteista. 23. heinäkuuta 1983 Air Canadan lennolta 143 (Boeing 767-200, rekisteritunnus C-GAUN) loppui polttoaine 12 000 metrin korkeudessa suurin piirtein puolimatkassa Montrealista Edmontoniin. Koneen miehistö teki onnistuneen pakkolaskun Gimlin entisen lentotukikohdan kiitotielle Manitobaan" Mainittakoon että koneen kapteeni Bob Pearson oli kokenut purjelentäjä ja pitkälti hänen taidoillaan kone teki onnistuneen laskun ilman työntövoimaa. Niin ja tapahtuneesta on tehty elokuvakin joka oli yllättävän todentuntuinen kun ottaa huomioon yleensä tämän lajin elokuvat. VHS kasetilla on. Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 4, 2010 Kone vektoroitiin kiitotie 32R:lle, se tuli ulos OVC:sta n.200 metrin korkeudella hieman oikealla kiitotien keskilinjalta. Suoristusyritykset loppuivat suunnilleen rullaustie B2 kohdalla, jolloin miehistö yritti laskua. Tulos tiedossa. Tämä lainattu tästä: http://www.forumavia.ru/forum/3/3/7653190480047114054441291465333_4.shtml Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 4, 2010 Mainittakoon että koneen kapteeni Bob Pearson oli kokenut purjelentäjä ja pitkälti hänen taidoillaan kone teki onnistuneen laskun ilman työntövoimaa. Niin kuin Hudson-joella. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 4, 2010 Air Transat liiteli Azoreille. En tiiä oliko purjelentäjä? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 4, 2010 Oiskos ollut vielä sitä kesä-laatua ??? Onko kerosiineissäkin olemassa kesä- ja talvilaadut Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 5, 2010 Lentäjän virhettä epäillään, mutta mitään tarkempaa ei kuitenkaan sanota: http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Lent%C3%A4jien+virhett%C3%A4+ep%C3%A4ill%C3%A4%C3%A4n+Moskovan+turman+syyksi/1135262155123/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 5, 2010 "Viranomaislähteiden mukaan lentäjät päättivät nousta ilmaan, vaikka koneessa oli havaittu puutteita." Eikös MELissä ole yksilöity ne puutteet joista huolimatta kone saa luvan jatkaa lähtöä edeltäviä valmisteluja. Eli onhan voinut olla tilanne että MELin mukaan Putolevi saattoi lentää. Tai sitten taas ei olisi saanut lentää mutta kun tuo turvallisuuskulttuuri tuolla ewntisen neuvostoliiton alueella on ihan muuta. Muistan taannoin 90 luvun alussa kun oltiin reissaamassa Aeroflotilla Bangkokiin Moskovan kautta eli eka legi Hesasta Moskovaan oli Tu 154:lla ja toka legi Moskova-Taskent-New Delhi- Bangkok oli IL 86:lla niin Hesan kentällä Putolev 154 oli täydessä nousukiidossa kun osa matkustajista vielä vaelteli käytävällä. Eikä emot tehneet mittään! Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 6, 2010 MAK:in sivuilla on raporttia tutkimuksista: Koneen molemmat mustat laatikot on löydetty. Alustava tutkimus osoitti, että miehistö käynnisti moottorit 14:00 - 14:02 (Moskovan aikaa). Polttoainetta oli tankattu noin 19.5 tonnia. Lentoonlähtö suoritettiin 14:08. Noin 14:16, kun oli noustu noin 6500 metriin, reikisteröintilaitteet alkoivat rekiströidä häiriöitä kaikkien kolmen mottorin polttoaineensyötössä. Noin 9000 metrin korkeudessa sammuivat ensimmäinen ja kolmas moottori, minkä jälkeen miehistö aloitti laskeutumisen ja valmistautumisen pakkolaskuun. Toinen moottori kävi epätasaisesti jonkin aikaa, mutta sen toimintakyky saatiin palautettua ja toinen moottori kävi laskuun asti (klo 14:36). Komitea tutkiin, mikä vaikutius kahden moottorin sammumisella oli koneen muiden järjestelmien toimintakykyyn. Komitean työ jatkuu. http://www.mak.ru/russian/russian.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 6, 2010 [iS]Dagestanin pressan veli kuoli tässä onnettomuudessa[/iS] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 6, 2010 Pakkolaskun tehneet lentäjät epäilevät, että TU-154:n polttoaineesta puuttui jäänesto. Venäläinen Lifenews.ru haastatteli koneen perämiestä Magomed Shamalovia sairaalassa. Hän epäilee, että turman syynä oli lentokenttähenkilökunnan huolimattomuus. - Olen liki sataprosenttisen varma, että polttoaineeseen unohdettiin laittaa "Arktikia". Se on samantapaista kuin autoihin laitettava jäänestoaine, Shamalov sanoi. - Sen vuoksi moottorit yksi toisensa jälkeen lakkasivat toimimasta. iltasanomat Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 6, 2010 Taitavia lentäjiä. Lentäjät tekivät ihmeen! TU-154 on todella luotettava lentokone. Me suoritimme sillä pakkolaskun käytännössä käsipelillä, Airbusin kanssa se ei olisi onnistunut, kertoi koneen perämies Magomed Shamalov Lifenews.ru-lehdelle sairaalassa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 6, 2010 Tämä Shamalov taitaa olla nyt "Venäjän Sullenberger". Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 6, 2010 Russian aviation watchdog not to ground Tupolev planes Russia's aviation watchdog Rosaviatsia is not planning to suspend operation of Tupolev-154 passenger planes following recent incidents involving the aircraft, a spokesman said on Monday. Russian investigators are considering pilot error, pre-flight technical faults and technical failures during the flight as the three most likely causes of the accident, investigation sources say. Rosaviatsia said that more than 70 Tu-154 airliners are still in operation. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla