Jari Vanhatupa

Moottorisoundeja

141 viestiä aiheessa

Jenkkikasi suorilla putkilla vanhassa Nuhvissa:

http://www.youtube.com/watch?v=vqCSrF__r-Q

Lamborghini Countach jossa Kreissiegin putkisto; aika hyytävä kiljunta :) Vakioputkilla nuo italot kuulostaa yleensä siltä kuin niissä olisi puolet vähemmän sylintereitä.

http://www.youtube.com/watch?v=foDcLUhUKqI

Hyytävä ääni tässäkin rantakirpussa, jossa on Evinruden 2-tahtinen V8 (parhaat huudot lähempänä videon loppua):

Sitten tämä tunnettu feikkivideo, jossa taitolentokoneesta irtoaa siipi. Sen ääni juuri ennen laskeutumista, ja tyhjäkäynti sen jälkeen kuulostaa varsin asialliselta, ilmeisesti 8-pyttyinen Lycoming IO-720 kyseessä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

V8:sit on nynnyille!

Ihan kuin joku juoksisi metsässä moottorisahan kanssa.

Koska sä ja paranet?  ;D

Kuuntele, kuinka punaniskat laulattaa isolohkoa ja unohda ne kakstahtikiulut!

-A-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olihan tämä pätkä jo kertaalleen tuolla ilmailuvideoiden puolella, mutta voinee sen pistää tähänkin. Jopa silläkin uhalla, että tässä ei ole kyseessä pelkkä moottoriääni... Anyway, tästä saa vähän vinkkiä siitä, mikä on yksi hienoimmista soundeista livenä. Niissä tilanteissa nousee karvat pystyyn kirjaimellisesti. Sen verran hyytävää parkunaa tuo parhaillaan on, kun tuollainen temppukone tulee muutaman metrin päähän siivelle roikottamaan potkurin varassa, kun itse lennätte omalla koneella ilman ovea. Yritä siinä sitten kuvata ;D

OK, tämä ei ole ilmassa, mutta pientä osviittaa ilmiöstä saa alkaen 0:27 kohdasta :P

Kevyttä hillbilly aerobaticsia ;D

Hienolta se kuulostaa tosin ohimennenkin...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kävin muuten miettimään tässä kun monet on laittaneet potkurikoneiden video-pätkiä, niin eikös noissa vekottimissa suurin osa äänestä tulee nimenomaan potkurista ja täten ei voi kutsua oikein moottorisoundiksi otsikon mukaisesti? Korjatkaa jos olen väärässä.  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kävin muuten miettimään tässä kun monet on laittaneet potkurikoneiden video-pätkiä, niin eikös noissa vekottimissa suurin osa äänestä tulee nimenomaan potkurista ja täten ei voi kutsua oikein moottorisoundiksi otsikon mukaisesti? Korjatkaa jos olen väärässä.  :)

Tavallaan olet oikeassa mutta sanoisin, että se äänimaailman kokonaisuus mikä siitä lähtee, niin se ratkaisee pelin. potkurin ääntely kuuluu siihen lentokoneeseen niin olennaisesti, että se saa olla mukana tuomassa oman säväyksensä. Samoin kun voimakkaan auton kiihdyttäessä renkaista kuuluva vinkuminen joka kuuluu asiaan ja tuo siihen äänimaailmaan oman tärkeän lisämausteensa. jne.

Eipä ole muuten kukaan vielä laittanut pätkää oikein kunnollisesta moottorin "kilahtamisesta" moottorisoundi se on sekin. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuten sanoin:

Jopa silläkin uhalla, että tässä ei ole kyseessä pelkkä moottoriääni...

Ja kyllä mun mielestä se on se kokonaisuus, aivan kuten Jarikin sanoi. Harva näistä tässäkään ketjussa kuulluista autojenkaan äänistä on ihan puhdasta moottorin meteliä. Tai sitten jos lähdetään sille linjalle, niin sitten ei voi laittaa, kuin tosiaan pelkkiä testipenkissä nauhoitettuja pelkän moottorin ääniä..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jospa minäkin kantaisin korteni tähän kekoon:

Yleensä nuo lennokkeihin tehdyt tähtimoottorit kuulostavat melko ikäviltä niillä käyntinopeuksilla, joilla niistä saadaan tehoakin, mutta kun tilavuutta on tarpeeksi, alkavat sounditkin parantua. Nuo Mokit tarjoavat parhaat äänet, mitä lennokeiksi laskettavista vehkeistä olen kuullut.

t. Mikko

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Yleensä nuo lennokkeihin tehdyt tähtimoottorit kuulostavat melko ikäviltä niillä käyntinopeuksilla, joilla niistä saadaan tehoakin, mutta kun tilavuutta on tarpeeksi, alkavat sounditkin parantua. Nuo Mokit tarjoavat parhaat äänet, mitä lennokeiksi laskettavista vehkeistä olen kuullut.

Ainakin twininä  :o

Ja sama lennossa. Lennokiksi jotain törkeän hienoa noissa soundeissa:

Tuossa vielä vähän parempilaatuista ääntä koekäytöstä Mitchellin siivissä:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja sama lennossa. Lennokiksi jotain törkeän hienoa noissa soundeissa:

Onpas upea esitys! Aika pelottavan matalalta siinä ajellaan välillä ja päästetään kone niin kauas, että hyvä kun näkee, miten päin se on ja minne menee.

Löytyipä sitten tämäkin:

Koskahan joku suomalainen RC-pohatta ostaa kaksi Moki-tähtimoottoria ja tekee niiden ympärille OH-LCH -skeilin?

t. Mikko

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lamborghini Countach jossa Kreissiegin putkisto; aika hyytävä kiljunta :) Vakioputkilla nuo italot kuulostaa yleensä siltä kuin niissä olisi puolet vähemmän sylintereitä.

http://www.youtube.com/watch?v=foDcLUhUKqI

Joo tuo LP500S Countach kuullostaa kyllä nätiltä.

MUTTA konepellistä päätellen kyseessä on ruiskuversio, eli kyseessä olisi Quatrovalvole. Ja lamput kertoo jo suoraan sen, että tuo on jenkki versio, jossa oli tehtaalta lähtiessä ruisku kaasarien sijasta kiinni. Ja jos olettamani on oikea, niin tässä on 4-venttiili kansi, joka selittäisi tuon rankan saundin ja korkeat kierrokset.

Itse tykkään enemmän kaasari versioista, kun Lamboista puhutaan.

Mutta kieltämättä tuo videon viritelmä kirkuu korkealta ja kovaa. 8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuossa vielä vähän parempilaatuista ääntä koekäytöstä Mitchellin siivissä:

Ääntä kyllä on ja komeaa onkin..... mutta voi ARGH noita kameroita....

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ääntä kyllä on ja komeaa onkin..... mutta voi ARGH noita kameroita....

Entäs nuo potpurit... :o  Ihan vinksin vonksin , aivan kuin ...... keikun  :(

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tässä melko hienoja moottorisoundeja ja makeasti vääntäviä moottoreita ehkä äijeimmästä kiihdytyskisasta mitä olen nähnyt. Ahtimet varmaan samaa kokoa kuin oma autoni. Loppua kohden menee meno vaan hullummaksi! ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tässä melko hienoja moottorisoundeja ja makeasti vääntäviä moottoreita ehkä äijeimmästä kiihdytyskisasta mitä olen nähnyt. Ahtimet varmaan samaa kokoa kuin oma autoni. Loppua kohden menee meno vaan hullummaksi! ;D

On äijä meininki. Naftaa palaa ja rauta valittaa  ;D

Menee jo ehkä vähän hifistelyn / taiteen puolelle mutta sittenhän on tietysti

video. 405 T16 reuhaa niinkuin vaan vanhat B-ryhmäläiset voi ja voimaa on niin että pitoa ei löydy hakemallakaan aina kun nilkkaa vähän ojentaa...... ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pienet höyrykoneet tulevat muotiin aina silloin tällöin. Joskus nuorempana niitä taisi olla parikin erilaista, joista toisessa oli tehonsäätö ja pilli. Lapsena tuo oman höyrykoneen ääni taisi olla se paras mahdollinen moottorisoundi.

:)

70-luvulla oli yksi monista höyrykone-buumeista. Televisiosta tuli joulunaikoihin Peppi-Pitkätossu, jossa Tommy sai joululahjaksi pienen höyrykoneen. Olin silloin urheilu ja askarteluliikkeen myyjänä ja tuon Peppi ohjelman jälkeen alkoi aivan hillitön höyrykoneiden kysyntä. Koko liikkeen varasto oli hetkessä myyty loppuun höyrykoneista ja niitä piti tilata pikatoimituksena äkkiä lisää. Taisivatpa pienet höyrykoneet silloin loppua maahantuojiltakin.

Oheisessa linkissä pyörii pieni kaksisylinterinen höyrykone:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Oheisessa linkissä pyörii pieni kaksisylinterinen höyrykone:

Kappas vain! Minulla on muuten tuollainen samanlainen ja -merkkinen, mutta yksisylinterisenä ja halvempana versiona. Makeat soundit siitäkin lähti  silloin aikoinaan pienen pojan mielestä, ja kauniistihan se raksuttaa vieläkin, kun sen joskus nostalgiannälässäni tulille pistän. Kone on saatu joululahjaksi noin 1974, mutta ainakaan minulla siihen ei vaikuttanut Peppi Pitkätossu, sillä olin tuolloin sitä mieltä, että Peppi on likkojen juttu, Vaahteramäen Eemeliä sen sijaan diggasin täysillä  ;D Niin, ja sitten oli tietysti mestarietsivä Kalle Blomqvist, hänkin Astrid L:n hahmoja.

Olin tässä jo vähällä pahoitella, etten muista tähän hätään mitään uusia päheitä moottorisoundeja, joita voisin jakaa kanssanne, kunnes muistin tämän:

Ruotsalainen puukaasu-Volvo vuodelta 1941, moottori äänestä  päätellen suora kutonen, joko ihan bensakone tai sitten ns. hesselman-moottori, jossa oli kipinäsytytys ja polttoaineen suoraruiskutus ja joka kävi tarvittaessa naftallakin. Varsinaisia dieseleitä kun Volvo alkoi tehdä vasta 1947 tai niillä main. Niin, ja liikkeelle lähtiessä suorahampainen vaihteisto vonkaisee mukavasti  8)

t. Mikko

EDIT: KORJASIN LINKIN, OLIN VAHINGOSSA LAITTANUT OSOITTEEN NÄILLE SIVUILLE  :-[

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jotenkin tuo vaan sykähdyttää enemmän kuin lykominki:

-A-

Tässä taas on oma suosikkini ja varsinkin tuo viheltävä ujellus kuulostaa eksoottiselta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tässä taas on oma suosikkini ja varsinkin tuo viheltävä ujellus kuulostaa eksoottiselta.

Siinä on kyllä kieltämättä myös henkeä melko lailla :)

-A-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Heh. Tiettävästi joku on joskus Illussa tullut ammutuksi alas kun jää kruisailemaan liian pitkäksi aikaa 25% tehollla ihan vaan kuunnellakseen tuota ahtimen vihellystä.

Kuka lie......  :-[

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään