Jari Vanhatupa

Moottorisoundeja

141 viestiä aiheessa

Jos olisi rahaa, niin voisi ostaakin jonkin hienon höyrykoneen pienoismallin, tai miksei sitä voisi yrittää rakentaa pikkuhiljaa.

 

Tuossa oikea taideteos.

 

Tuossa ohjataan tietokoneella harjatonta moottoria ja saadaan musiikkia

 

Pikku rc-pylonkone

 

Inertia-käynnistin ja tähtimoottori

http://www.youtube.com/watch?v=Z2ChXmMiXjY

 

V1 Argus Pulsejet, maailmalopun vehje    :o

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Upea keskimoottoriauto mutta moottoriäänet saattavat hieman yllättää:

;D

 

Toinen linkki, samanlainen auto:

 

Hyvä etten jakkaralta pudonnu hirnuessani kun täräytti käyntiin  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä etten jakkaralta pudonnu hirnuessani kun täräytti käyntiin  ;D

 

Juu, vähän oli sama reaktio kun tämän näin! Riemastuttava laite kerrassaan ja peijakkaan hyvän näköinen. Kun voitan lotossa isomman potin, niin koitan tuoda tuollaisen Melkus RS 1000:sen maahan, kaikkien kansalaisten iloksi.

:)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, vähän oli sama reaktio kun tämän näin! Riemastuttava laite kerrassaan ja peijakkaan hyvän näköinen. Kun voitan lotossa isomman potin, niin koitan tuoda tuollaisen Melkus RS 1000:sen maahan, kaikkien kansalaisten iloksi.

:)

 

Tuosta jatkeena melki pakko laittaa tämä

 

 

Ei silti että isolohko kasin ääntä mitenkään hyljeksisin.... jotain maagista on siinäkin.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta jatkeena melki pakko laittaa tämä

 

 

Ei silti että isolohko kasin ääntä mitenkään hyljeksisin.... jotain maagista on siinäkin.

 

 

Tässä vielä 3-sylinterisen mutta 2-tahtisen Saabin ääntä (ihan vaan ettei sekoittuisi 2 sylinteriseen ja 2 tahtiseen Saabiin...)

http://www.youtube.com/watch?v=jq_wHnb3EVw  // Saab Sport / MC 850cc 3-cylinder 2-stroke engine run - Yke

EDIT:   

// SAAB 92 XP on the dyno (2-sylinterinen ja 2-tahtinen...?)

Näyttääpä joku vieläkin tekevän siitä ralliversiota?:

http://www.pkr.comyr.com/saab_96_sport.html // Pasi Koskinen Racing

 

Itsellä oli aikoinaan 550 GT Suzuki. Kolme sylinteriä, kaksi tahtia ja neljä pakoputkea + yhdysputki... Sen ääni ei vaan soveltunut kaikille naapureille... ainakaan ilman huiluja...  Pimeällä se myös jätti tulet jälkeensä pakoputkistaan...   :)

 

EDIT2:

Orvon edellä laittamalla videolla  vuoret kaiullaan saa Lennartin Saab 96 auton ääneen oman soinnin... ei liene kuitenkaan kaksisylinterinen... vaikka tietysti kaksitahtinen onkin...

... sen huomaa auton rykästessä kurvassa?... (vanhempi Saab 92 oli kaksi sylinterinen..)

Tämä vaan toivottavasti selventämään hieman harhaanjohtavaa mainintaa "Lennart Olars with his Saab 96 2-stroke/2-cycle..." Kaksitahti=si, mutta kolme mäntää (kolme sylinteriä..) ja siis Saab 96...

Tässä vielä kuvankin mukaan 3 sylinterinen ralli Saab 96 (hitaassa käynnissä):

http://saab-96.purzuit.com/video/FFbfWmPR_oI.html  // Saab 96 2 stroke Sports Division Rally Car, the Bristol Classic Motor Show Shepton Mallet 17 and 18 February 2007

 

[ attachment removed / expired ]

http://www.skepptunamk.com/rally_bilder040925b.htm  //   kuvat Skepptuna MK

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Orvon edellä laittamalla videolla  vuoret kaiullaan saa Lennartin Saab 96 auton ääneen oman soinnin... ei liene kuitenkaan kaksisylinterinen... vaikka tietysti kaksitahtinen onkin...

... sen huomaa auton rykästessä kurvassa?... (vanhempi Saab 92 oli kaksi sylinterinen..)

Tämä vaan toivottavasti selventämään hieman harhaanjohtavaa mainintaa "Lennart Olars with his Saab 96 2-stroke/2-cycle..." Kaksitahti=si, mutta kolme mäntää (kolme sylinteriä..) ja siis Saab 96...

 

Juurkin näin eli se SAAB 96 kaksitahtiversio oli kolmesylinterinen jossa kone oli pitkittäin. SAAB 92 oli kaksisylinterinen poikittaisella moottorilla.

 

Muistelen noita GT Suzukeja, 550 ja 750 kuolanneeni mopoikäisenä että tollasen kun sais.....  GT 750:hän kuten kaikki suunnilleen senikäiset muistavat, oli se kuuluisa "vesipyssy" eli nestejäähdytteinen versio pienemmästä ilmajäähdytteisestä 550 koneesta. Kumma kyllä, vesivaipan mekaanisia ja paloääniä vaimentava vaikutus on koneen käyntiäänessä kyllä kuultavissa. Ei siis niin että kumpikaan naapuruston viherpipertäjäkukkahattutätiä olisi suuresti ilahduttanut....  8)

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...Muistelen noita GT Suzukeja, 550 ja 750 kuolanneeni mopoikäisenä että tollasen kun sais.....  GT 750:hän kuten kaikki suunnilleen senikäiset muistavat, oli se kuuluisa "vesipyssy" eli nestejäähdytteinen versio pienemmästä ilmajäähdytteisestä 550 koneesta. Kumma kyllä, vesivaipan mekaanisia ja paloääniä vaimentava vaikutus on koneen käyntiäänessä kyllä kuultavissa....

 

Nyt on Orvo tuonut meidät Suzukien paratiisiin (vaikka oli siellä muitakin..). .. itse taisin aikoinaan kuitenkin kuolata 750cc kaksitahti Kawasta...

Hieno esitys sutkujen äänistä! Siinähän videolla se ero äänissä tuli sitten esille... Kiva kuulla pitkästä aikaan...

Kaverilla oli tuollainen 750cc vesipyssy (vaikka oli sillä sitä ennen myös Suzukin "javetti" 500cc, kaksisylinterinen.. omine äänineen...).

Tottahan se, että se vesipyssy on hiljaisempi... mutta sillä on myös ajettava rauhallisemmin... Ei pärjännyt kaarteissa GT 550:lle, ottaa sivusta kiinni.. Muutoinkin tuota GT 550 voi kaupungissa risteyksissä 'ruhjoa' miten 

haluaa.. se vaan jää kallistettaessa seisontatuen rautojen/jalkatapin varaan, kääntyy ja nousee kantiltaan taas pystyyn... niinkuin moottoripyöräpoliisien Gutzi... tai kuin lasten leikkimotskari… eihän se tietysti ajamista ole vaan ruhjomista... jotkut 

käyttivät pyörää "hyppimiseen"... en minä...(... kerran vain vahingossa yhden traktorin yli tuli hypättyä kun se traktori tuli eteen juuri kun kokeilin paljonko se pyörä 'kääntää'... tiessä oli sellainen hyppyri.. joku mahdollisesti on 

väittänyt tämän hypyn traktorin yli, itse en ko. hyppyä niin tarkkaan muista... oliko sitä edes...)  :)

Sen Suzuki 550GT:n putkirunko ja teleskooppijouset/takajouset varaavat energiaa ja laite pomppaa korkealle hyppyristä...

 

Oman lisukkeen GT 550 ääniin antoi kahisevat kampiakselin laakerit... niitä oli muistaakseen 5 kappaletta ja hyvin kesti, vaikka 2 laakeria kahisikin...

Laitteen sai käymään suhtkoht siististikin, kun sääti päivän sytytyksiä ja kaasuttimia... Mutta jo seuraavalla viikolla taas kävi niin kuin kävi...

Huomaa myös edistyksellinen ja salainen tekniikka GT 550 moottorin jäähdytyksessä: Ram Air System sylinterien päällä... Oikea Ram  Jet infralämpösäteillä ja ilmanahtimella jo silloin aikoinaan jäähdytykseen?... Käynnistysääniin oman 

lisän toi usein viallinen startin kitkaratas... ja käyntiääniin vielä helisevät Ram Air System kannet.. jos niistä puuttuu pultteja tai oli löysällä... ajoääniin vielä rasahtava vaihteisto vaihdettaessa vaihetta oli 

normaalia...

Mutta täässä jo uudempia tuulia...  :)

 

http://www.youtube.com/watch?v=rUiTNiiHqd0  // Suzuki RG 500 engine animation

http://www.youtube.com/watch?v=fT5IFVwPVaQ  // RG500 GAMMA Suzuki 2 stroke Gp replica

 

EDIT:

Entä jos sylintereitä onkin 6 kappaletta kolmen sijaan? (vaikkakin vehe on jo kyllä 4-tahtinen... liika olisi jo liikaa tehopuolella jos olisi vielä 2-T...)

http://www.youtube.com/watch?v=ZwNGz-xucbA  // Benelli 900 Sei / 6 Zylinder Sound vs ZZ Top (ne varsinaiset Sein äänet alkaa 3:20 paikkeilla...)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Corvette C6R :o  :thmbup:

 

Hyvin meluisaa ja mieluisaa... päätin hankkia Corveten ja kauan sitten... kun kasvan isoksi... ja kasvaminen senkun vaan jatkuu...  :)

Tässä kuitenkin paljon hiljaisempi Wankel kiertomäntineen sitä ääntä antamassa. Wankelista on jo kokemusta (joskin toisen mallisen Mazdan puikoissa kuin tuossa videolla alla...) .Aikoinaan jo DDR laittoi sellaisen wankel-moottorin NSU Prinz autoonsa?

Mutta montako 'tahtia' on Wankelissa?  No en kerro!  :)

 

//  Mazda RX-8 Engine sound

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvin meluisaa ja mieluisaa...

En ole ite koskaan ymmärtänyt mitä siistiä tuollaisessa rikkinäisen kuuloisessa "rääkymisessä" on? ??? Kyllähän ne matalat murinat pitää olla... ;D

 

nyt vielä menettelee... :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

EDIT:

Entä jos sylintereitä onkin 6 kappaletta kolmen sijaan? (vaikkakin vehe on jo kyllä 4-tahtinen... liika olisi jo liikaa tehopuolella jos olisi vielä 2-T...)

 

 

Miiiten niin muka liikaa olis  8)

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nää nitrovehkeet on mahtavia, livenä tanner tömisee aika komeesti.

Tässä pelkkää lämmittelyä, kohdassa 2:25 kuulee miten V-8 kerää kierroksia.

 

 

Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nää nitrovehkeet on mahtavia, livenä tanner tömisee aika komeesti.

Tässä pelkkää lämmittelyä, kohdassa 2:25 kuulee miten V-8 kerää kierroksia.

 

Joo, onhan se kieltämättä... vaikka aluksi tuli mieleen tämä http://www.youtube.com/watch?v=3AuVq7cuM6I  // Zetor 25:n lupsakkaa joutokäyntiä...

Miiiten niin muka liikaa olis 8)

 

No leikillään sanoin... operaattori sanoi että tällä palstalla on lapsiakin... ajattele nyt mitä nekin luulee, saa huonoja vaikutteita... ;)  Mutta että 48 sylinteriä... kuka niihen edes vaihtaa tulpat.. kolmivuorohomma?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos haluatte kuulla noita oikeasti hienoja moottoriääniä livenä enemmänkin, tervetuloa ensi viikonloppuna Birminghamin NEC, tapahtumana Autosport International.

 

Kun messuja kasataan ja puretaan, se äänimaailma on jotain ihan uskomatonta kun nuo kaikki Lambot, TVR:t jne lyödään käyntiin sisätiloissa. Siinä oikeasti on jo Ääntä!

 

Jos ootte käymässä, tulkaa sanomaan moro, patsastelen siellä koko viikonlopun :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saksalaisia äänielämyksiä autopuolelta.

 

Georg Plasa & BMW 

 

Walter Röhrl & Audi S1 

 

Jälkimmäisestä olen parhaat kommentit joskus kuullut: "Kaasu on ON-OFF -mallia. ON -asennossa alkaa ilotulitus, OFF -asennossa taasen kuulostaa kuin 18 sopulia aivastelisivat pellin alla."  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään