Valtteri Vakli

Lentokenttä - Suomalainen TV-sarja JIM:llä syksyllä 2011!

190 viestiä aiheessa

Voisivat tehdä vaihteeksi seuraavan kauden T2:a ja Vinnarista.

 

Mietin monesti ko ohjelmaa katsoessa miten paljon kiintoisampaa ohjelmaa saisi Finnairin lennoilta, kun olisi monipuolisempaa matkustajakuntaa, kaukokohteita, lomalentoja jne.

 

Mutta muutenkin, suurimpia eroja muihin lentokenttäsarjoihin on että nk fokus tuntuu puuttuvan. Muissa ohjelmissa päähenkilöitä enemmän mutta kaikki tapahtui heitä seuraamalla kun taas Suomen versiossa seurataan joka jaksossa uutta Terttu-tavismatkaajaa, jatkumoa ei oikein ole. Leikkaus huono kuten on jo sanottu, mutta ei minusta kronologisuus ole välttämätöntä, tietty jutun sisällä toivottavaa, mutta esim voisi järjestää teemoittain noita jaksoja tyyliin "Perheongelmia" "Aikataulut pettää" jne.

 

Vielä henkilökohtainen mielipide loppuun, miksi seurata tullipostissa etsimistä, oikeesti. Matkustajatarkistuksen ymmärtää, joka kerta erilainen, kahvipannuongelmiin liittyi yleensä muitakin ongelmia ja Kalle, vaikka ärsyttävä kuin mikä, sentään teki eri työtehtäviä eri jaksoissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä se lomalentojen seuraaminenkin olisi sitä samaa kun nykyversiossakin eli sitä kun Terttu the vyölaukut kittaa kaljaa ennen lentoa ja ravaa tupakalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toivoisin oikeasti sitä kulissien takana takana tapahtuvaa. No onhan se ikuinen tulli ja Kalle sitä "kulissien takana" mutta kaipaisi enemmän.

 

Finnairilla kameramiehet voisivat jopa päästä ohjaamoon :P

 

Ja kaikkiahan kiinnostaa se Pertti, kun saapuu "check inniin" ja sitten menee bisselle ja sitten soitetaan koulun terkkarille, että olen kipeä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä se lomalentojen seuraaminenkin olisi sitä samaa kun nykyversiossakin eli sitä kun Terttu the vyölaukut kittaa kaljaa ennen lentoa ja ravaa tupakalla.

Ehdotukseeni nimenomaan kuului että seurataan henkilökuntaa, ja lomalentojen miehistöt yöpyvät eksoottisimmissa paikoissa ja toimivat vähän Kittilää eksoottisempien maahenkilökuntienkin kanssa  ;)

edit: predikaatti puuttui lauseesta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä se lomalentojen seuraaminenkin olisi sitä samaa kun nykyversiossakin eli sitä kun Terttu the vyölaukut kittaa kaljaa ennen lentoa ja ravaa tupakalla.

 

Erona tosin se, että "Pertillä alkaa olla jo kiire" jäisi pois, kun Bangkokiin lähtijät tuntuvat joskus tulevan kentälle jo puolilta päivin... :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisäksi, onko Petterin jakso tosiaan ainoa, jossa kohteena on yhtään kokeneempi matkaaja.

Ainakaan omiin silmiin ole osunut jaksoakaan, jossa olisi haastateltu jotain todellista road warrioria?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkä olen kentällä työskentelevänä pikkaisen jäävi mutta annetaan tässä nyt oma lista mielenkiintoisista paikoista missä kannattaisi kuvailla:

 

1) Siivousfirmat: Kamera vain paikalle kun yrittävät saada laajarungon käännettyä 2h ajassa ja kone täysin sekaisin ;) tai kun rtk:n pojat hinkkaavat konetta parhaimmillaan vuorokauden, että saavat ns raskaan siivousohjelman vedettyä läpi.

 

2) Catering: Kun töissä katsoo duunikavereita niin voin todeta, että meiltä löytyisi ainaskin muutama mukava äijä sekä daami joita voisi seurata hetkosen yhdessä jaksossa.

 

3) Maapalvelut: Eli näytetään laukkuapinoita hommissaan

 

Ja jos on pakko tehdä ns koostejakso niin aloitetaan kuvaus siitä kun kone laskeutuu kentälle ja sen jälkeen seurataan koko ketjua mitä koneen ympärillä tapahtuu eli maapalvelut, catering, siivous, huolto, bording jne jne.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkä olen kentällä työskentelevänä pikkaisen jäävi mutta annetaan tässä nyt oma lista mielenkiintoisista paikoista missä kannattaisi kuvailla:

 

1) Siivousfirmat: Kamera vain paikalle kun yrittävät saada laajarungon käännettyä 2h ajassa ja kone täysin sekaisin ;) tai kun rtk:n pojat hinkkaavat konetta parhaimmillaan vuorokauden, että saavat ns raskaan siivousohjelman vedettyä läpi.

 

2) Catering: Kun töissä katsoo duunikavereita niin voin todeta, että meiltä löytyisi ainaskin muutama mukava äijä sekä daami joita voisi seurata hetkosen yhdessä jaksossa.

 

3) Maapalvelut: Eli näytetään laukkuapinoita hommissaan

 

Ja jos on pakko tehdä ns koostejakso niin aloitetaan kuvaus siitä kun kone laskeutuu kentälle ja sen jälkeen seurataan koko ketjua mitä koneen ympärillä tapahtuu eli maapalvelut, catering, siivous, huolto, bording jne jne.

Nimenomaan. Tosin, sittenhän se ei olisi enää hyvää mainosta kenellekään, kun näytettäisiin mitä siellä todellisuudessa tapahtuu, ja että suurin ongelma ei ole se, että Kittilästä tulevat pullat on väärässä muovipussissa...

Eikä sekään kyllä yllättänyt varmaan ketään, että tästä tehtiin sellainen mitä halutaan katsojien (asiakkaiden) näkevän. Eli tuota glamour-shaissea ja muuta...

Paljon parempi ja mielenkiintoisempihan tuo olisi jos näytettäisiin enemmän noita muitakin hommia samalla tyylillä, kuten tullia tai mekkiä. Eli juurikin miten niitä koneita käännetään ja mitä siinä käännön aikana tapahtuu jne...

Enemmän työntekijöiden hommia, vähemmän noita Keijojen tarinoita... :P Ja sen olen aiemminkin jo sanonut, että osa jutuista on niin tekemällä tehtyjä ja "lavastettuja" kuin olla ja voi, millä ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa...

 

Nimim. laukkuapina 8)

 

 

EDIT:

Hannaleena on kyllä ihQ <3  :thmbup:

Ja tähän komppaus ;D On kyllä niin suloinen, että <3

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisäksi, onko Petterin jakso tosiaan ainoa, jossa kohteena on yhtään kokeneempi matkaaja.

Ainakaan omiin silmiin ole osunut jaksoakaan, jossa olisi haastateltu jotain todellista road warrioria?

 

 

Tämänpäiväisessä jaksossa oli toinen "road warrior", joka lähti työmatkalle (loungen? kautta) ja kertoi käyneensä useissa kymmenissä maissa, nimenomaan työnsä puolesta.

 

Mutta siinäpä ne taitaa ollakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämänpäiväisessä jaksossa oli toinen "road warrior", joka lähti työmatkalle (loungen? kautta) ja kertoi käyneensä useissa kymmenissä maissa, nimenomaan työnsä puolesta.

 

Mutta siinäpä ne taitaa ollakin.

 

Joo huomasin, eipä paljoa jaksettu asiaa lypsää.

 

Mun mielestä koko kausi on ollut täynnä käyttämätöntä potentiaalia. Tämänpäiväisestä jaksosta olisi voitu lypsää lisää siitä "kadonneet viisumit"-episodista ja vaikka vähän haastella enemmän sitä "road warrioria" aiemmista matkoistaan ja matkakokemuksistaan. Usein enemmän matkustavilla (tosin enemmän matkustavat eivät käytä Gateway Toweria :)) on paljon mielenkiintoisia lentokenttäaiheisia tarinoita kerrottavaan.

 

Mutta sen sijaan pitää keskittyä jännään "riskiprofiloidun matkustajan kaappaamiseen". Riskiprofiili my ass, tyyppi lentää Delhistä päiväksi Helsinkiin, niitä on joka päivä useita jotka niin tekee ihan työasioissa, ei siinä oo mitään erikoista. Olisiko sen takia jäänyt se doping-salakuljettajatapaus kuvaamatta, siihen mentiin vähän keskeltä, vai tuliko tuokin käpy leikkauspöydällä.

 

Leikkaaja voisi kyllä harkita uraansa uudestaan, tai jatkokouluttautua/harjoitella muutoin. Sarjan "flow" on aivan katastrofaalinen, ja noi fillipätkät on aivan liian helppo bongata.

 

Idea on hyvä, mutta olisikohan pitänyt käyttää konsultointiapua ulkopuolelta jotka olisivat kertoneet, mitä Oikeasti mielenkiintoista lentokentällä tapahtuu. Nyt apuna on varmaan ollut Blue1 markkinointi, Rajan viestintä jne...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämänpäiväisestä jaksosta olisi voitu lypsää lisää siitä "kadonneet viisumit"-episodista...

Viisumeista ehkä mutta joku pissisten aamiaisella kuppaus ja taxfreehen "salaa" pujahtaminen ei kyllä paljoo kiinnostanut tuotakaan vähää katsella. Haiskahti vahvasti keinotekoiselta draaman luonnilta koko juttu jälleen kerran.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Leikkaaja voisi kyllä harkita uraansa uudestaan, tai jatkokouluttautua/harjoitella muutoin. Sarjan "flow" on aivan katastrofaalinen, ja noi fillipätkät on aivan liian helppo bongata.

 

Idea on hyvä, mutta olisikohan pitänyt käyttää konsultointiapua ulkopuolelta jotka olisivat kertoneet, mitä Oikeasti mielenkiintoista lentokentällä tapahtuu. Nyt apuna on varmaan ollut Blue1 markkinointi, Rajan viestintä jne...

 

 

Itse veikkaisin että tässäkin on kyse "markalla saa markan tuotannon".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tullimies(nainen) ihmettelee, että miksi ihmeessä matkustaja on lukinnut laukkunsa.

 

Toiset taas osaavat ihmeen välinpitämättömästi suunnitella aikataulunsa matkalle lähdettäessä. Yhdet syövät aamupalaa hotellissa kun lähtöselvitys sulkeutuu 15 minuutin kuluttua, eikä viisumeitakaan ole vielä siinä vaiheessa katsottu tarpeelliseksi hommata. Onneksi kuitenkin ehditään vielä shoppailemaan vaikka boardaus on jo alkanut toisella puolella kenttää.

 

Toivottovasti vielä tänään tai huomenna nähdään kauden loppuhuipennukseksi jakso, jossa koneen kahvinkeittimet ovat epäkunnossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Mun mielestä koko kausi on ollut täynnä käyttämätöntä potentiaalia.

 

 

Nimenomaan.

 

Nimim. Toivottavasti Stockholm-Arlandasta tulee uusi tuotantokausi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onneksi on aina vaihtoehto:

 

Voi kun täälläkin voisi tehdä oikean dokumentaarisen sarjan lentokentän/lentoyhtiön toiminnasta. Harmi vaan, että rehellistä kuvaa ei varmaan koskaan tulla televisiossa näkemään, vaan ainoastaan hyvä ja positiivinen pr-materiaali kelpaa firmoille. Toinen ongelma taas on, että yllättävän harva työntekijä haluaisi moisessa sarjassa edes esiintyä. Itse tykkään mm. Ice Pilots-sarjasta juuri siksi koska siinä rehellisesti näytetään hyvät ja huonot päivät, työntekijöiden raivonpuuskauksia, vitsien heittoa, lentokoneiden hajoamisia jne. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Nimim. Toivottavasti Stockholm-Arlandasta tulee uusi tuotantokausi.

Samaa toivon minäkin

Tanskalaiset ovat tehneet sarjan Köpiksen kentältä, joka pesee tämän kotimaisen viritelmän 100-0. Pyörinyt ainakin MTV Fakta-kanavalla

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutama huomio tämän päivän jaksosta:

 

- Kuulinko väärin, vai sanoiko selostaja tosiaan "ilmailualan yritys" viitatessaan Finnairiin, kun kerrottiin koneeseen tulleesta vauriosta? Jos, niin miksi ihmeessä ei voitu sanoa suoraan Finnair, kun kone kuitenkin oli taustalla ja poliisikin puhui Finnairista.

 

- Miten oli mahdollista, että Balille lähdössä ollutta jamppaa saattamassa ollut veli oli mukana airside-puolella? Vai katsoinko väärin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

- Miten oli mahdollista, että Balille lähdössä ollutta jamppaa saattamassa ollut veli oli mukana airside-puolella? Vai katsoinko väärin?

 

Ja vielä non-schengen alueella passintarkastuksen jälkeen, tosin tässäkin leikkaus oli AIVAN hanurista, osa haastatteluissa oli siellä 33 porteilla tehty ja lopulta "jäähyväiset" jätettiin siinä passintarkastuksessa ja välishotit oli otettu jossai terminaali ykkösessä.

 

Ei tullu taas yhtää mitään tästä jaksosta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Myös Nizzan käännöllä tökittiin  samoja jääpaloja ja cabin clear oli kuvattu jo valmiiksi helsingin päädyssä.. Mikä tän ohjelman budjetti on ollut ja mitä on loppuaika tehty koneessa, halleilla ja platalla jos samaa videomateriaalia pitää toistaa useaan otteeseen sarjassa ja jaksoissakin? Myös se, että ennen ja jälkeen mainoskatkoja näytetään samoja osia pikakertauksena vie ohjelman kokonaisaikaa turhaan.. Nykyaikana kun suurin osa, varsinkin joita ohjelma ja aiheet oikeasti kiinnostaa löytää ohjelman netistä, voitaisiin ohjelma vaan suoraan vetää läpi ilman mitään edelellämainittuja inserttejä. Jos jotain välistä jää näkemättä niin katsokoon uusintana. Huomennahan sarja päättyy, joten varmaan 5 minuuttia on uutta asiaa ja aihetta ja loput ajasta katsotaan vanhoja klippejä.. Jotenkin sai alkuhehkutuksessa ja mainostuksessa sen kuvan, että sarjassa käsiteltäisiin laajasti ja monipuolisesti lentokenttää. :D

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

- Miten oli mahdollista, että Balille lähdössä ollutta jamppaa saattamassa ollut veli oli mukana airside-puolella? Vai katsoinko väärin?

 

Perheenjäsenet yms. pääsevät airside-puolelle luvalla. Ainakin pikkujamppana äitee oli saattelemassa lappiin päin useinkin tuolla puolella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään