Jussi Seppälä

Patria tilasi 9 uutta peruslentokoulutuskonetta

26 viestiä aiheessa

Eikö tätä tosiaan vielä ole täällä?

 

Patria Pilot Training on tilannut yhdeksän italialaista Tecnam P2002JF De Luxe -lentokonetta peruslentokoulutuskäyttöön.

 

Ensimmäinen uusi lentokone saapuu helmikuussa 2011 ja loput toukokuussa.

 

Uudet koneet korvaavat koulun käytössä olevat FFA AS-202 Bravo -koneet, joilla on tähän saakka annettu peruslennonopetusta. Patrialla on lisäksi varaus kolmen lisäkoneen tilaamiselle vuoden 2011 aikana.

 

http://www.tekniikkatalous.fi/metalli/article544465.ece?wtm=-08122010

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siitä voi olla mahkut air2air koneeksi ;)

 

Can we fly with the canopy open (P2002 series)?

 

Although not included in the manuals there are many that fly the plane with the canopy open.

They close it for take off and landings but then open it at cruise altitude.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö tätä tosiaan vielä ole täällä?

 

Ilmailutoimittajat mukaanlukien muutama foorumilainen olivat tänään vierailulla Patria Pilot Trainingilla kun tieto kaupasta julkistettiin klo 15. Me saimme tiedon tilaisuudessa hieman myöhemmin.

 

Patrian tiedote:

http://www.patria.fi/patria_www_fi_sisalto/patria_www_fi/uutiset/tiedotteet/patrialle+uusia+peruslentokoulutuskoneita.html

 

Valmistajan sivu konetyypistä:

http://www.tecnam.com/flotta/certificati/p2002jf/p2002jf.aspx?iso_lang=en-GB

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tecnam P2002JF / Cirrus SR22 GS on kyllä mielenkiintoinen koulutuspari.

 

Mutta (näin pimeään vuodenaikaan) peruslentokoulutuskone, jolla ei saa lentää yöllä, vaikutanee vielä enemmän koulutukseen/kurssikiertoon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Netistä löytyvän tiedotteen mukaan P2002JF "will soon be available" rajoitetulla tyyppitodistuksella, joka sallii yö-VFR toiminnan.

 

 

Mielenkiintoinen tyyppihyväksytty-experimental tuossa linkissä on "luvattu".

Lainsäädäntö laahaa vähän markkinointi perässä ja CRD (NPA 2008-7) on vasta (parhaillaan) nähtävillä kommentointia varten.

 

Voimassa oleva CS-VLA sanoo suoraan

CS-VLA 1 Applicability

This airworthiness code is applicable to

aeroplanes with a single engine (spark- or

compression-ignition) having not more than two

seats, with a Maximum Certificated Take-off

Weight of not more than 750 kg and a stalling

speed in the landing configuration of not more

than 83 km/h (45 knots)(CAS), to be approved

for day-VFR only. (See AMC VLA 1).

CS-VLA 1559 Operating limitations placards

(b) A placard stating ‘This aeroplane is

classified as a very light aeroplane approved for

day VFR only, in non-icing conditions. All

aerobatic manoeuvres including intentional

spinning are prohibited. See Flight Manual for

other limitations’.

CS-VLA 1583 Operating limitations

(f) Kinds of operation. The kinds of

operation (day VFR) in which the aeroplane may

be used, must be stated. The minimum

equipment required for the operation must be

listed.

 

kuin myös EASA TCDS A.006 P2002

12. All weather Capability:

Day-VFR only

Flight into expected or actual icing conditions is prohibited

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä ja ei. Voimassa oleva CS-VLA on noin. Mutta, käsitykseni mukaan, EASA voi myöntää tyyppihyväksynnän laajennuksia oman proseduurinsa kautta. En ole tarkemmin perehtynyt, mutta käsitteet Special Flight Conditions ja Restricted Type Certificate liittyvät tähän.

Jatkossa sitten on tekeillä CS-VLA:n uusi revisio:

CS-VLA

Up to 890 kg.

A rulemaking task, VLA.008, will increase the maximum limit to 3 seats, 890 kg, IMC and night VFR based on existing special conditions.

 

Valmistajilla tosin on tuo mainittu taipumus "will soon be available"-markkinointiin.....  :P

 

Tässä on mielenkiintoista pohtia, mitkä olivatkaan Patrian hankkeessa konevaihtoehdot? Spekulointia....

Kaksipaikkaisten joukossa tulee mieleen Liberty XL-2, joka on jopa IFR-kelpoinen, ja Diamond DA20. Kenties kuitenkin liian "kalliit ja hienot" peruslentokoulutukseen, kuten myös nelipaikkaiset?

Cessnan Skycatcher kuten muut LSA-vaihtoehdot eivät aivan vielä ole kelvollisia, ennen kuin EASA saa LSA-määräyksensä voimaan, ja ehkä liiankin keveitä..... 

VLA-koneiden joukossa löytyisi vielä puolalainen Aero AT-3, tiettävästi edullisin VLA, mutta 582-kiloisena sekin olisi varmasti Bravo-kalustoon tottuneille aika iso muutos. Ja toki myös Tecnamin ylätasovaihtoehto P92. 

 

EDIT: Ja sitten on toki vielä Issoire Aviation APM-20 Lionceau, joka on kivan näköinen (muistuttaa Bravoa) VLA (655 kg) ja google-löydösten perusteella sille on ainakin haettu yö-VFR kelpoisuutta. Mutta kun nettisivukin on vain ranskaksi....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten tämä nyt liittyy asiaan?

 

Mietin vaan omia havaintojani, en ole perehtynyt lentokobongaukseen, tuskin erotan harakan variksesta. Näin viime kesänä utran näköisen hippiäisen Joroisten  kentällä NH-90:n seurassa  ja mieleeni tuli, että kone voisi olla koelennolla oleva Ilmavoimien koulutuskonekanditaatti.

 

Näin ollen, vastaus ensimmäisen viestin kysymykseen, onko asia  ennen ollut esillä tällä palstalla on mielestäni - ON :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mietin vaan omia havaintojani, en ole perehtynyt lentokobongaukseen, tuskin erotan harakan variksesta. Näin viime kesänä utran näköisen hippiäisen Joroisten  kentällä NH-90:n seurassa  ja mieleeni tuli, että kone voisi olla koelennolla oleva Ilmavoimien koulutuskonekanditaatti.

 

Näin ollen vastaus kysymykseen, onko asia  ennen ollut esillä tällä palstalla on mielestäni - ON :)

 

Mutta kun kyseessä oleva saapasmaahankinta ei liity ilmavoimien koulutukseen, vaan lähinnä liikennelentäjien koulutukseen, kyseiset koneet ovat tulossa Malmille korvaamaan nykyisen AS202-kaluston.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta kun kyseessä oleva saapasmaahankinta ei liity ilmavoimien koulutukseen, vaan lähinnä liikennelentäjien koulutukseen, kyseiset koneet ovat tulossa Malmille korvaamaan nykyisen AS202-kaluston.

No joo, näin on :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

... selviääkö mistään, tuleeko tilattuihin koneisiin sisäänvedettävät telineet jotka löytyvät varustelistasta?

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

... selviääkö mistään, tuleeko tilattuihin koneisiin sisäänvedettävät telineet jotka löytyvät varustelistasta?

 

Taitaa valmistajalta aueta vähän väärä speksiluettelo tuolta nettisivuilta. 2002JR -> retractable, 2002JF -> fixed

 

Patrian tiedote puhuu JF:stä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kas, möykkäri-Bravot korvautuvat hienostuneemmin ääntelevällä kalustolla! Kyllä on taas kaunis ele naapurustolle. Malmi4ever :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

( Tää on ihan eppää, mä pääsin lasiohjaamotreeniin vasta 9:nnellä keikalla jo lennettyäni melkein 7 tuntia oppilaana... *kateellista jupinaa* >:( )

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään